Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikett: vägledning
Läst 3931 ggr
Hellas
0

Inspirerad Tarot

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag viste inte riktigt vad jag skulle döpa Rubriken till men det närmsta blev "Inspirerad" Tarot!

Jag är av naturen ganska lat och orkar helt enkelt inte med att läsa en massa "how to do" manualer.

Så när jag började kika lite på detta med Tarot blev det absolut största hindret dessa Handböcker som talade om vad varje kort stod för.
Det fungerade inte för mig, kortens betydelse gick inte in i mitt huvud och när jag testade att spå någon så tog det timmar med att bläddra i boken.
Jag köpte även enkla böcker som skulle vara mer lättförståeliga men jag tappade sugen.
Det kändes så fel helt enkelt så böckerna åkte in i en mörk bokhylla och korten bläddrade jag i ibland (fina bilder).
Till och från drog jag ett kort för mig själv och kände in vad det korten nog betydde.

---------------------------------------------------------------------

Idag öppnar jag inte en enda bok utan lägger några kort lite som jag tycker känns bra, jag struntar fullständigt i hur de "ska" ligga utan det blir som det blir och antal kort varierar med beroende på vad som känns ok.

Sedan tittar jag på korten och bara pratar….och pratar…..och pratar……

Jag har tränat även på distans men då skriver man istället och det är likadant där, man kan få ut hur mycket som helst bara av att arbeta intuitivt.

Det bästa av allt är, det fungerar :)!

Så är du som jag, besvärad över handböckerna, släng dem åt skogen och börja tolka själv istället .Flört

Nu kommer jag själv aldrig bli en Tarotläggare, inte för att det inte blir bra utan mer för att jag inte brinner för det men det är en annan historia.
Kanske jag om ett år har fått blodad tand, vem vet!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
0

Det kallas för att tolka korten intuitivt och de flesta tarotolkare jobbar nog mer eller mindre så idag! - förr i tiden var det mera vanligt att man lärde sig alla korts betydelse och memmorerade dem.

men idag - tror jag de flesta Tarot kurser är att tolka med intuitionen - tarotkorten är endast stolpar(ord, bild), igång triggare för sinnet. en fokuceringspunktSkrattande.

Ja helt rätt att slänga böckerna när man ska tolka intuitivt för då blir du styrd av bokens tolkning av korten!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
0

Ja, Intuitiv Tarot är ju ett bra ord :)

//Hellas

stina63
0

Håller med dej Helena om detta. Jag är precis likadan. Har försökt lära mig men det går in i ena örat ut genom de andra. Det fasnar inte alls. Sen när jag ser alla korten så tänker jag. Hur ska jag lära mig allt detta? Jag tappar suget

Så jag har själv provat öva sidan om utan böcker.

JustMe08
0

Jag har också försökt med böcker osv, men det blev himla krångligt och tråkigt. Jag är nog ingen Tarot-människa egentligen men jag tycker det är roligt ibland att plocka fram korten och dra ett dagens eller lägga för en vän.

För mig har det spelat väldigt stor roll vilken Tarot-lek jag har använt också. Min första var en Rider Waite men den fungerade inte för mig. Jag gillade inte bilderna så det kanske var därför vi aldrig blev vänner. Den jag brukar ta fram är i stället Osho Zen. De är så vackra och vi fungerar bra tillsammans.

MVH  Mia

Medarbetare på Medialt I Fokus

"We are what we repeatedly do." /Aristoteles

Hellas
0

#4 Jag använder också Osho Zen, enkel, talande och ren.

//Hellas

JustMe08
0

Jaha, där ser man:) Jag fick ju höra att Rider Wait skulle vara så bra och enkel för nybörjare men det är nog väldigt individuellt.

MVH  Mia

Medarbetare på Medialt I Fokus

"We are what we repeatedly do." /Aristoteles

Andina
0

Precis så funkar jag också. Böckerna/instruktionerna hamnade i pappersinsamlingen. Teori (och andras tolkningar) fungerar inte alls på mig, tvärtom. 
Jag gör exakt så, drar korten 'som det kommer' och det som de triggar igång hos mig kommer ut… jag pratar och jag pratar… och det fungerar…! ;)

Jag använder oftast just den kortlek som du visar på, Cat People (mina favoriter, alla kategorier). Och jag har med åren sett att korten lever sina egna liv. De får sina egna betydelser och som också kan förändras på sikt.
Osho använder jag oftast så att personen själv får dra något/några kort som h*n själv får 'associera' till - och ibland lägger jag till mina egna 'associationer' för att inspirera…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

[GunillaF]
0

#0 Haha… Kunde inte ha skrivit på annat sätt om mig själv.

Jag avskyr också allt vad beskrivningar, manualer o.dyl. heter.

Jag lägger korten och talar utifrån det som jag ser i dem.

Mina kort heter "Cosmic Tarot" Jag köpte den för de vackra bilderna.

Hellas
0

#8 Jag har Cosmic Tarot också har jag för mig, jag kan köpa lekarna enbart för att de är så vackra.
Hmmm kanske man skulle plocka fram dem och jobba lite inuitivt Flört

//Hellas

[GunillaR]
0

Jag håller naturligtvis inte med någon av er. Kanske beror det på att jag kan lära ut hur korten ska tolkas. Att det finns mycket att lära om hur tarotkorten är uppbyggda, i vilket element de hör till osv.

Men det där är ju bara skit………..

Jane-Lyzell
0

10 undrar om jag tolkar dig rätt nu Morgane - tror du att vi tycker det är skit om man kan kortens betydelse ?

Kan ju bara svara för mig - men det tycker jag verkligen inte - det är beundransvärt om man klarar av att lära in alla kortens betydelse och att gå till en sådan tarot läggare är guld värt men tyvärr sällsynta idag!

Bär ditt huvud högt - de skulle jag göra om jag kunde alla tarot kortens betydelseGlad

[GunillaR]
0

# 11 - TS och inläggen här i tråden tycks ju tycka det är skit om man lägger ner tid och energi på att förstå tarotkorten.

Jag tycker absolut inte det är skit att lägga ner tid och energi på att förstå om man är intresserad och vill lära sig.

Jag har haft många elever som trott sig kunna allt om tarot genom intuition och de har tackat mig efter kursen, för att jag gett dem insikt om hur man kan kombinera kännedom och intuition.

Det går nämligen!

Jane-Lyzell
0

12 Det tror jag inte att hon tycker Morgane Glad kan inte du skriva om att tolka tarot med kortens betydelse och varför man ska använda den metoden - jag tycker det är jätte intresant - jag är nog lite lat som Helena när det gäller att lära mig kortens betydelse - tror också det har att göra med att jag själv är medium och inte arbetar som tarot tolkare.

kram

[GunillaF]
0

#12 Nu kanske Helena borde svara på det här själv men jag tolkar hennes ord som att det är bättre att tolka korten så som hon med flera gör än att inte tolka alls.

Det var tur, tycker jag att det bara var kortbeskrivningen som åkte iväg och inte allt. Korten är kvar och kan användas på det sätt som Helena m.fl. känner för.

Jag säger som Jane. Do och andra som lärt er betydelsen av alla dessa kort, gör det himla bra. Jag med mitt teflonminne kommer inte ihåg ett korts betydelse ens..Tyst

[GunillaR]
0

# 14 - Det är kanske som så, att man på en väg i sitt mediala arbete måste välja vilken väg man går. Jag valde att inte utveckla min medialitet till att kommunicera med andar eller till healing. Jag valde att koncentrera mig på att lära mig taroten. Och lära mig så pass att jag kan lära ut med samma teknik som jag en gång lärde mig.

Att bara öppet gå ut och förkasta allting som har att göra med att lära sig tarot så här, det anser jag felaktigt och därför försöker jag nu förklara varför.

Jag ser inte ner på folk som har valt den andra vägen, att kommunicera med andar. Och då finns det ingen anledning för dem som inte har lärt sig tarot att förkasta detta.

Hellas
0

#12 Jag vet inte vad du egentligen menar nu, jag ser till mig själv och att jag inte har förmågan att läsa manualer och har insett att det går lika bra utan för min egen del.
Jag läser inte ens manualer till hushållsmaskinerna Cool!

Det tycker det är fantastiskt bra att Tarot kan användas även av de som inte klarar av att tolka böcker WOW, jag blev ju jätteglad!

Men, det innebär naturligtvis inte att det är fel med att lära sig att tolka korten efter  den traditionella läran.

Men inte ska vi andra uteslutas för att vi inte kan göra på det traditionella sättet !
Ska inte jag få kunna plocka med mina kort på mitt sätt och dessutom tala om att det faktiskt fungerar Gråter!

Det är ju jätteroligt att se människor kanske få inspiration till att pröva andra vägar ifall de inte klarat av tidigare metoder.

Jag säger som Jane, det är beundransvärt att de som kan, studerar mer ingående hur det "ska" vara, själv har jag inte den förmågan.

Men tyvärr är inte alla stöpta i samma gryta vilket gör att kanske andra vägar måste väljas.

Jag älskar att se människor utvecklas på sitt sätt som fungerar bra för dem och det tror jag att även du själv gör Morgaine Skrattande!

//Hellas

[MargaretaA]
0

Jag förstår inte riktigt problemet?

Det ena behöver inte utesluta det andra och jag drar alltid öronen åt mig när någon säger att vissa grejer bara kan göras på ett sätt.

Jag tror inte på det. Alla sätt är bra utom de dåliga och det kan inte vara fel om var en kommer fram till den metod som passar vederbörande bäst, och jag tror verkligen inte att man måste välja väg heller.

Nog har den "andliga" världen har lite högre i tak än så…

[GunillaR]
0

# 16 -

Varför jag reagerade på tråden är precis det som jag försökte förklara i # 15 - att jag inte förkastar något som jag inte behärskar, bara för att jag inte behärskar detta.

Var och en väljer sin väg och bara för att man väljer en väg så behöver man inte förkasta andra vägar.

Och naturligtvis få du lägga dina kort hur du vill, det har inte jag med att göra.

Jag kan inte kommunicera med andar även om jag är medial. Jag valde tarotkortens väg istället. Men jag föraktar inte er för att ni lärt er hur ni kommunicerar med andar. Tvärtom så har jag mycket stor respekt för detta kunnande. Jag har också mycket stor respekt för de som är skickliga att ge healing.

Vart och ett av dessa områden kräver sin tid av studier, övningar och lärande.

Och jag läser inte heller beskrivningarna med hushållsapparater, av den anledning att de är skrivna av tekniker för tekniker. De är sällan skrivna för användarna och brukarna.

Jane-Lyzell
0

18 borde inte vara något problem Morgane! Bara olika sätt att använda tarotkorten på! Rent intuitivt eller med mer kunskap om korten - det ena rena tarot tolkningar det andra intutiva tarot tolkningar.

säger igen att ni som kan konsten med kortens betydelse - stå upp för er och res er och förklara för oss som tolkar intuitivt farför du tycker att man ska lära sig alla kortens betydelse - vad skillnaden blirFlört menar man kan tolka vanliga spelkort intuitivet med!

[GunillaF]
0

Vissa spelar piano på gehör, andra efter noter och alla kan de vara väldigt duktiga på pianospelandet!Kyss

Anna-Helga
0

Jag tycker OCKSÅ är ett bra ord i massor av sammanhang… Det ena behöver inte utesluta det andra.

Jag tror att de som läser intuitivt inte alls behöver tarotkorten som hjälpmedel egentligen? Men att man kan göra det ändå för att man tycker det är roligt och det måste ju kunna vara okej?

Och kan man tolka korten efter dess verkliga betydelse har man ju en styrka där och har korten som hjälp att förmedla det som ska förmedlas.

Och jag tror dessutom att man kan kombinera dessa bägge, blir man säker på betydelsen lägger men medvetet eller omedvetet in det i sina tolkningar.

Så att kalla det bortkastat eller skit verkar inte alls rätt, utan det ena utesluter inte det andra och dessa två sätt kan komplettera varann? Och alla är olika och alla vill göra på det sätt som passar en själv, och det måste ju vara det absolut mest rätta känner jag!

Kram på er!

Hellas
0

#18 Fast jag har inte förkastat någonting alls, jag har hittat en väg till att kunna använda det och det är underbart att se att även andra har gjort det och just detta vill jag dela med mig av vilket jag kommer att göra fler gånger om andan faller på.

Som Jane skriver så finns det alla möjligheter att förklara hur Du gör (jag har inte en aning) och hur andra gör, för det finns säkerligen fler metoder.

-----------------------------------------------------------------------------------

Bra tråd detta, jag tycker det är viktigt att kunna ta fram att det finns olika sätt att nå ett mål på.

Jag hoppas på fler sådana trådar, vi måste ha modet att visa på att det finns olika vägar att gå, den ena är inte bättre än det andra men det blir lite mer individanpassat.

MiF är till för att våga vara annorlunda och att tillåtas vara annorlunda!

Sedan måste jag väl få tillägga att just detta med att hantera en Tarotlek intuitivt inte är speciellt revolutionerande så jag blir förvånad över att det skulle vara ett så stort ämne.
Det har ju gjorts i många år och väldigt många är otroligt skickliga!

//Hellas

[GunillaR]
0

Det finns en sajt som heter Tarot Flört

Om man vet om vad tarotkortet står för, vilket element det representerar och värdet och dessutom låter kortet tala till en, berätta, vägleda i förhållande till den ställda frågan, då kan man sätta igång något som ibland kan liknas med en ren kanalisering.

Man kan säkert få till stånd en kanalisering i alla fall, men om man inte kan placera budskapet och vägledningen man får till kortets betydelse - då går man helt enkelt miste och en massa information.

Jag kan inte förklara på annat begripligt sätt.

Så småningom lär man sig var de olika korten hör hemma, i vilket element (om det inte är Stora Arkanan förståss)

Ähhhh - det är enklare för er som är intresserade att gå in på tarotsajten. Tungan ute

Ställ gärna frågor därinne, eftersom varje fråga och svar kan vara av intresse för dem som vill lära sig om tarot.

Vad gäller vanliga spelkort så lärde jag mig detta i övre tonåren. Min mormor var en "klok gumma" som kunde att spå i kort plus lite huskurer, hon lärde min mor. Och när jag var 17 år så försökte min mor komma ihåg vad hennes mor hade lärt henne, men det mesta hade hon glömt. Så jag drog iväg till bokhandlare och bibliotek och kom hem med en kasse böcker. Så lärde jag mig att spå med vanliga kort. Det är likadant där att varje kort har sin betydelse och så får intuitionen göra resten.

Men när jag 1996 träffade på tarotens värld så förstod jag att detta var något helt annat.

Puh! Tungan ute

Kerstina-61
0

Jag har ju gått tarotkurs för Morgaine. Du kommer väl ihåg mig, hoppas jag. (jag som kastade sudd och babblade på lektionerna  Flört) 

Jag hade lärt mig tolka korten enbart intuitivt och tyckte det var ganska svårt i början att lära mig kortens betydelse. Men sedan jag fick manualer från Morgaine så gick det bättre och bättre. Jag tolkade först intuitivt och sedan kollade jag av med tolkningarna som jag fått. Det stämde för det mesta, faktiskt. Och Morganie har aldrig haft något emot att jag tolkat intuitivt utan jag har fått väva in det i det andra, så att säga. Men jag förstår inte hur du, Morgaine, kan komma ihåg alla kortens betydelse, för det gör jag verkligen inte Skäms Tur man gör de flesta tarotläggningarna över nätet så man kan tjuvkika Oskyldig hehe

Jag gör fortfarande på det viset att jag tar in korten efter min egen känsla, med solar plexus…och sedan kollar jag betydelsen Glad
Tyvärr så gjorde jag ju inte klart slutuppgifterna så något intyg fick jag inte av fröken, men helt å hållet mitt eget fel Flört

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

[GunillaR]
0

Det finns kort som jag blir osäker på och då får jag kolla efter. Men det flyter på ganska bra ändå

Först gör jag en kort analys i huvudet och sedan går jag in för att låta kortet tala till mig, jag tittar på det, tolkar det jag ser (det lustiga är att jag kan se nya saker för varje gång jag tittar på samma kort.

Så det finns alltså en sammanvävnad mellan kunskap och intuition.

Om jag inte minns fel så var det sjukdom som kom ivägen så varför inte gå på kursen en gång till - jag bjuder!

Fundera på det och kom när du kan och känner dig manad. Du har en stående inbjudan hos mig!

Jag har 14 års kunnande, så det är ingenting som man lär sig på en kafferast. Mina lektioner är gjorda så att efter kursen ska man ha så pass mycket med sig så att man kan fortsätta att utveckla sig. I den takt och mängd man önskar.

Kerstina-61
0

Tack, Morgaine! Det var generöst Glad
Har just nu en tarotläggning som inte är lätt. Personen har gett mig alltför mycket information, tyvärr, men jag ska göra så gott jag kan. Jag tittar gärna in igen till dig när jag fått det lugnare på hemmaplan. Håller på att avsluta ett ideellt arbete…

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

[GunillaR]
0

Du är välkommen Glad

Elpida
0

Ett litet inlägg i debatten. Jag köpte min första lek för två år sedan och gick en grundkurs. Lärde mig kortens uppbyggnad å sådär men gillade inte riktigt damens tolkning av korten, eller att hon aldrig gav oss feedback på våra egna tolkningar. Har fortsatt på egen hand och tittat mig runt lite efter andra sätt att tolka. Det är först nu när jag hittat Gilla som jag känner att jag är på rätt väg! Har precis börjat på kurs hos henne och ser mer i korten än vad jag gjort på hela den här vägen!

Hade jag däremot inte hittat Gilla hade jag fortsatt att göra mina egna tolkningar av korten, det är ju ändå ett högre medvetande vi har att göra med när vi kopplar upp oss inför en läggning =). Gilla underlättar det arbetet med sina nycklar och förenklar, det gör liksom vägen lite kortare. Tycker absolut att man ska fortsätta lägga korten och tolka även om man inte har manualer - det är ju sällan man fastnar för den manualen som följer med i korten…

Så, lycka till alla tarotläggare - utbildade, manualläsare eller inte=) ;-)

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

nillanb
0

Visst tolkar jag korten intiutivt… men med kunskapen om vad varje kort står för har man en stadigare grund att stå på som ger en betydligt klarare tolkning, man får grepp om fler delar.

När jag gör en läggning så kollar jag alltså kortet betydelse/innebörd och kompleterar sedan intuitivt.

Jag har gått kursen för Gilla och det är jag mycket glad för att jag gjortGlad

Mads
0

Jag tycker det är alldeles fantastiskt att vi alla har våra egna små sätt och knep att använda oss av när vi arbetar med andevärlden och/eller budskap och vägledning oavsett sätt.

Jag har också gått Gillas kurs vilket gav mig mycket och har gjort att jag lättare kan tolka korten, men jag kan icke komma ihåg dem alla än…det börjar sätta sig men så används de också flitigt. Dock måste jag slå i min ena bok titt som tätt när jag lägger mina kort, när tex kärleken lägger sina har jag mycket lättare för att tolka hans utan någon bok..ingen aning om varför..

Bara för att vi gör saker olika betyder det inte att någon anser sig göra det bättre än den andre anser jag.

Kram på er Kyss

Amor Vincit Omnia

[Spanaren]
0

Orkar inte läsa vad ni debatterar om utan går helt på #0 Helena K:s ord.

Jag tar fram min tarotlek och sedan så kommer orden bara till mig. Har inte gått någon kurs utan jag går bara helt på min känsla för vad jag får till mig.

Det finns alltid olika sorters människor som lär sig saker på olika vis i allt och vem som har rätt eller fel det ger jag mig inte in på Flört

Det som känns bäst för mig är det viktigaste för mig Kyss

/kram

Hellas
0

Tack för informationen Morgaine!

//Hellas

Pagan
0

Intressant tråd, håller med i mångt och mycket av det ni säger.

Jag har också gått kursen för Gilla. Den lärde mig grunderna och hur man kan tolka korten utifrån frågeställningen. Varje kort hör till en svit - ett element och i denna väv ryms en hel del information som man sedan kan tolka rent intuitivt - men då har man grundbetydelsen med sig.

Jag ser ju symbolbeskrivningen som konstant - medans den mer intuitiva tolkningen  bygger på min dagsform/situation/person/magkänsla sas. För att tolka rätt så vill jag ha blandningen av båda - vad kortet står för och sedan hur jag tolkar dem utifrån frågan som ställs. Då kan jag också förhålla mig mer objektiv till frågan/svaret.

Hmm jag hoppas någon fattar vad jag svamlar om här.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Jane-Lyzell
0

Tack för mycket kloka ord om Tarot - ni har alla rättKyss

[JohnHoudi]
0

Intressant att läsa.

Är det någon som kan förklara varifrån tarot-kort kommer från?

[GunillaF]
0

#35 Jag har inte en aning men fann detta på webben:

"Ordet tarot har ett dunkelt ursprung. Vissa anser att det har sitt ursprung i det italienska ordet tarocchi, ett ord med oklar betydelse. Tarocco är det första belagda kortspelet, onnämnt i ett manuskript 1425. Eventuellt kan det ha något med Tarofloden i norra Itlaien, varifrån kortspelet tarot anses ha sitt kommit. Andra tror att tarot kommer från det arabiska ordet turuq, som betyder "livsväg" (vilket ju spådom i tarot handlar om).

Kortspel med tarotkort kom till Europa på 1300-talet, troligen från Egypten där historikerna har funnit spelkort med sviterna mynt, bägare, stavar och svärd (precis som i tarotleken). De första kända tarotkorten tillverkades mellan 1430 och 1450 i Milano, Ferrara och Bologna i norra Italien och de äldsta bevarade korten tillhörde en mäktig familj i Milano".

Källa: http://www.alltomtarot.com/om-tarot

millam
0

Jag har likaså svårt att lära mig dessa kort. På kursen jag går säger lärarna också att det är helt ok att läsa korten intuitivt i stället, och det är vad jag gör.

Dock går jag ibland och kollar nåt kort på nätet, tycker sidan www.twice.se har bra tarotskola.

Hellas
0

#35 Jag vet inte vart de kommer ifrån mer än att de av religösa samfund sågs som Djävulens verktyg en gång i tiden.
Prova att sök på nätet, problemet är kanske att det finns olika uppgifter över vart det kommer ifrån beroende på vem man pratar med.

#37 Vad bra, då har du hittat ditt sätt  millam ;)

Tack för länken!

//Hellas

Marina2
0

Vill börja med att säga att ni är duktiga ni som kan vad alla korten betyder och grupperna. Att bara komma ihåg!

Själv har jag också för länge sen gått en tarot kurs. Kul var det,men jag sa bara vad som kom till mig när korten kom upp,tittade ej i någon bok. Det passade mig bra. Läggninger hade jag också svårt för,enklast tyckte jag var att bara lägga 3 kort.Dåtid nu o framtid.

Idag använder jag ej korten egentligen synd för det var lätt att få till sig om man bortsåg från läggningar efter konstens regler o böcker.

Jane-Lyzell
0

35 . du vill nog referera till denna man:den unga magikern Aleister Crowley!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aleister_Crowley

Denna kommentar har tagits bort.
Hellas
0

#40 Tack Jane, det var exakt det jag var ute efter….är du synsk eller  FlörtTungan ute

//Hellas

Jane-Lyzell
0

42 Cool

Pagan
0

*asgarv*Skrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Jane-Lyzell