Chakran och musik
Som en fortsättning på Eleris tråd om Tidningen nära-artikel, så vill jag gärna ta upp detta.
Det gäller musiken vi lyssnar till .
Musik är en upplevelse, musik kan vi bli påverkade av. Tänk på när du lyssnar på ett avslappningsband. Det känns så gott i hela kroppen där du ligger.
Eller du sätter på meditationsmusik och sätter dig i skönaste fåtöljen. Du lyfter snart.
Och vad händer med dig när du lyssnar på en kärleksballad? Det känns i hjärtat
Eller när du rocka loss till Stones eller ACDC. då vill kroppen röra på sig. Det känns i underliv, mage och hjärta (kanske)
För att inte tala om när du lyssnar på en riktigt hård metal- Allt som känns stannar vid rotchakrat. Kanske till o med nedanför.
Ni kanske observerade att jag inte tog upp typen dansbandsmusik. Jag lyssnar inte på sådant, det ger mig lite kväljningar. Inget chakra - dött,
Allting är vibrationer, även vi. När vi lyssnar på en meditationsCD då känner man verkligen att kronchakrat nästan öppnar på sig, pannchakrat kan öppnas och det känns så lätt i hals och hjärta,
På en koncert blir det ju blandat även om det är samma band, så även om det är Stones så kär de med någon countryblues. Där för är man så pigg och stimulerad när man kommer ut ifrån sådana koncerter.
Om man alltid lyssnar på den musik som gör rotchakrat att till och med svänga lägre, då kan det bli farligt. - det var detta jag ville ha sagt.
Eller att få lyssna till riktigt bra klassisk musik i rätt miljö.
Det kan "få igång" mig. Känns i hela kroppen. Det är energier som gör att jag får "ståpäls"!
# 2 - Ja Gunilla, det där glömde jag helt bort. Det känns verkligen i hela kroppen. Det skulle kanske tyda på att alla chakrana är aktiverade med fin balans. Eftersom man verkligen mår bra och blir harmonisk.
Håller med om detta med "ståpäls"!
Jag älskar musik i nästan alla former.
Det beror på sinnestillståndet vad jag lyssnar på och ibland blir det lugn musik och ibland häftigare, trummor och indiammusik.
Det finns så mycket glädje i musiken, sån`t välbefinnande och det går igenom alla mina chakran.
Musik är verkligen energi! 
" Var nära naturen - var när dig själv "
Härligt skrivet Morgane vist blir vi påverkade av musik, det är därför det finns film musik t ex. som förstärker upplevelsen av filmen.
Allt är ju vibbration så även vi människor och musiken vibbrerar i olika hastigheter och påverkar således olika chakror i kroppen eller delar i kroppen.
Även döva kan ju känna vibbrationen av musik i sina kroppar.
Nu tror jag ju inte som du att musik kan vara farlig utan det är människan som plockar upp musiken/vibbrationen och tolkar den till något negativt som kan ses som farligt. Jag tycker inte heller att man ska lyssna på död och förstöelse i uppmuntran till sådant (det är ju också texten orden och inte själva musiken)- men all musik fyller sin funktion. även den "destruktiva" som vi ser det i mogen ålder
- kanske gör den att de som lyssnar på sådan musik får utlopp för sin ilska och håller den i och med musiken. istället för att leva ut den inre iskan på andra.
Jag menar att var ålder har sin musik oftast av en anledning för vi behöver olika vibbrationer/musik i olika åldrar. Jag själv är uppvuxen med pop och hårdrock, vilket var bra då - kan ju även idag njuta av en hårdrocksbalad - medans jag har svårt lyssna på min 18 åriga sons deth methall musik . jag vibbrerar inte i den musiken helt enkelt - den får mig inte att må bra! förutom en del där med som går lite åt det lugnare hållet!
som vuxen drar jag mig mer till den lugna musiken gärna klassiskt eller Cosmica
det har för mig en mera sammton med mig själv och i den ålder där min kropp vibbrerar nu.
så oavsett varför vi behöver viss musik/vibbration så tycker jag man ska se all musik som skapande. Se bara på hur musiken används psykologiskt i reklamsyfte på våra snabbmatställen(oftast snabb musik, så man ska äta snabbt och lämna plats för fler) eller en fin resturange som spelar klassik musik(där vill man att folk ska njuta och spendera mycket pengar på 3 rätters menyer)
Ja musik har används sedan första instrumentet och är här för att stanna och vist blir vi jätte påverkade av all musik ruunt om kring oss - skapar olika sinnes stämmningar.
Jag själv brukar rekomendera mina Elever att lyssna till klassisk musik c.a 20 minuter per dag om det vill höja sin andlighet och medialitet
(Mozart effekten)
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
# 5 - 20 minuter Mozart om dagen för alla tror jag skulle göra underverk i samhället. Kanske till och med störst nytta för de grupper som aldrig lyssnar på classisk musik. Tänk om våldsbrottslingar skulle få en "dos" i fängelset varje dag!
Man har till och med bevisat att blommor växer kraftigare om de får Mozart än om de får heavy/death (eller vad det nu heter). Det finns dokumenterat och har visats på TV.
Jag mår inte heller bra när jag lyssnar på denna musik, typ heavy/death och därför tror jag inte heller att känsliga ungdomar och barn mår så bra av den. Därför vill jag höja ett litet varnande finger.
Sen är det ju så att är man tonåring så gör man automatiskt tvärt emot vad föräldrarna gör. Detta är ett steg i ens frigörelse och är helt normalt. Men om det bara rör sig om "mörk headbanging" kanske man ska hålla ett vakande öga.
Jag tror mer det har att göra med vilket tycke och smak man har och kanske mest vilka behov man har för tillfället.
Jag tycker mycket om lugn så kallad New Age-musik och lyssnar gärna på Mozart också, men inte alltid. Det finns tillfällen när den här musiken gör mig otroligt stressad och orolig.
Andra gånger mår jag väldigt bra av mer jordande, tung musik.
Jag tror inte musiken sig är skadlig, däremot tror jag det kan vara en plåga att tvingas lyssna på musik som någon annan anser att man mår bra av, om det inte alls är något man tycker om.
Tror mer på att man dras till det man behöver helt enkelt.
7 kan bara hålla med dig här Trollvind
Äter allt när det passar "magen". 
Just de senaste dagarna har det vart väldigt mycket klassiskt, jag har oxå börjat lyssnar på opera. Jag gillar det mer o mer. Aldrig uppskattat den sortens sång tidigare.
Jag är glad. Är du?
9 Ja vist är det lustigt hur man efter ålder ändrar musik smak och en sak till att gå på live spelningar med klassisk musik, opera eller balette är något helt fantastisk - själen gråter av glädje av den nära vibbrationen
trodde inte man kunde bli så tagen av balette! t ex. eller opera live!