Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikett: healing
Läst 570 ggr
Jane-Lyzell
3

Healing och Lagen ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Angående healing och patientsäkerhetslagen - jag har frågat om detta hos ansvariga vid socialstyrelsen och detta svar fick jag - kan vara bra för alla healers veta - jag tolkar det som att det inte är ok att ge healing till dem som går under sjukdomar i patientsäkerhetslagen för alternativ vård para graf 5. tex cancer, diabetes. barn med fler…
här kommer svaret jag fick ;

Hej igen!
Jag kan tipsa om att för några år sedan utredde en statlig utredning (KAM-utredningen) det komplementärmedicinska området.
Samling SOU 2019_28 (regeringen.se)
Så här skrev de (s. 133).
”Symtomlindrande åtgärder
Nuvarande bestämmelser innebär att förbudet att behandla vissa uppräknade sjukdomar även torde innefatta förbud att behandla symtom som har orsakats av dessa sjukdomar (se NJA 1978 s. 685). De kartläggningar som redovisas i delbetänkandet (1) visar att det är vanligt att patienter söker KAV för att lindra symtom parallellt med att man genomgår en behandling inom hälso- och sjukvården. Detta gäller inte minst cancerpatienter trots att det enligt dagens lagstift[1]ning är förbjudet för en KAM-utövare att erbjuda vård. Utredningen anser att en förbudsreglering som innefattar behandling av symtom riskerar att vara oproportionerlig och att ett generellt förbud mot att behandla symtom som har orsakats av be[1]handlingsförbjudna sjukdomar inte är lämpligt. Allvarliga hälsorisker vid KAV som kan uppkomma vid symtomlindring motverkas lämpligare genom straffbestämmelser som uppställer krav på skada eller konkret fara i det enskilda fallet.”
Längre än så kan jag tyvärr inte svara. Vi kan berätta om de regler som finns men inte gå in och tolka och tillämpa dem.
Den som bryter mot 5 kap. 1 § patientsäkerhetslagen kan dömas till böter eller fängelse. Du hittar bestämmelsen om det i 10 kap. 6 § patientsäkerhetslagen. Det funkar lika som andra brott med polis, åklagare och domstolar som gör bedömningar om någon har brutit mot lagen. Du kan förstås prova att fråga Polisen eller Åklagarmyndigheten. Jag tror dock inte att de kan svara på frågor om gränsdragningar för brott. Du kan också anlita en advokat eller annan juridiskt kunnig person.
……………………………………………………………
Anders Kring
Jurist
075-247 41 47
SOCIALSTYRELSEN
Rättsavdelningen
Hälso- och sjukvårdsjuridik
106 30 Stockholm
Växel 075-247 30 00
www.socialstyrelsen.se

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

• Redigerat 2023-03-14 10:45 av Jane-Lyzell
[Vintermånen]
5

Det här är invecklat och i flera länder används healing som komplement till annan vård medan vi i Sverige inte har kommit längre för det handlar om friskvård och att kunna möta människor där dom är men istället ska det göras olagligt.

Visst det finns utövare som är oseriösa, skor sig på andras lidande och sjukdom som förstör men alla dom som verkligen vill hjälpa och är äkta i sitt ska dom bli lidande för att vissa inte kan sköta sig tänker jag.

Googlade lite och hittade ett par intressanta ställen att läsa på bla om Reikin.

https://www.lavendala.se/reiki-i-ett-globalt-perspektiv

Sen det här men det är så gammalt sen 2001 men ändå väldigt bra skrivet.

https://www.vardfokus.se/nyheter/accepterad-metod-i-andra-lander/

Andra länder har kommit långt i det här medan vi i vårt land ska straffa när det handlar om välmående och friskvård och det känns både trist och oerhört förlegat.

Jag hoppas att alla healers läser din trådstart Jane så dom vet vad som gäller men det är riktigt tragiskt med tanke på det goda som healingen kan göra för så många.

Kan inte låta bli att tänka är det förbjudet att få må bra ? visst vissa sjukdomar det kan jag både förstå och inte men som ett komplement till annan vård där en person finner harmoni och lugn det kan väl ändå aldrig vara fel oavsett vilken diagnos en person har.

Jane-Lyzell
2

#1: Jag håller verkligen med dig - ja ibland skäms man vara svensk 😥
vi ligger så långt efter andra länder

Tack för intressanta länkar

• Redigerat 2023-02-10 15:24 av Jane-Lyzell
FataMorgana
3

Jag tolkar lagen helt enkelt som så att, den bara gäller dem som yrkesmässigt undersöker och behandlar andra och att den därför inte gäller för såna som mig som bara utövar reiki privat utan att bedriva någon yrkesmässig verksamhet.

Enligt patientsäkerhetslagen finns det ju vissa sjukdomar och patientgrupper som t.ex barn som endast får bli behandlade och undersökta av hälso och sjukvårdspersonal och det tycker jag att bara är bra. Tänk bara på hur många lurendrejare och bedragare som det finns av där ute, som tror sig ha magiska förmågor eller tror sig veta vilka örter det är som botar cancer och sen kommer det cancersjuka människor till dem och tror att nu blir de blir botade. Lagen är ju till för att skydda dessa patienter.

Men det betyder inte att man som privatperson inte skulle få lägga händerna på sin goda vän eller släkting som har cancer och ge denna Reiki eller ge Reiki på distans. Det betyder inte att en mor inte skulle få ge Reiki till sitt sjuka barn eller att en människa med epilepsi inte skulle få bli behandlad med Reiki av en person som inte yrkesmässigt behandlar denna.

Jane-Lyzell
0

#3: Tyvärr gäller det alla även privat -

Sen avråder jag starkt från att ge healing till någon med elepelepsi - healing är magnetism så du startar garanterat ett eleptiskt anfall med att ge healing.

FataMorgana
3

#4:

Lagen gäller alla i Sverige bosatta personer på så sätt att ingen får yrkesmässigt undersöka och behandla barn under 8 år och vissa uppräknade sjukdomar.

Inte alla som lär sig Reiki och som utövar Reiki gör det yrkesmässigt, utan det är bara en liten bråkdel av människorna som lär sig Reiki som börjar undersöka och behandla andra yrkesmässigt. Men de som gör det, dvs börjar undersöka och behandla andra människor har 7 punkter att följa: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/patientsakerhetslag-2010659_sfs-2010-659

Med andra ord, om du öppnar upp en egen mottagning t.ex och yrkesmässigt börjar att behandla andra människor, så har du följande 7 punkter att beakta och får inte:

1. 1. behandla sådana smittsamma sjukdomar som enligt smittskyddslagen (2004:168) är anmälningspliktiga sjukdomar,
  2. behandla cancer och andra elakartade svulster, diabetes, epilepsi eller sjukliga tillstånd i samband med havandeskap eller förlossning,
  3. undersöka eller behandla någon annan under allmän bedövning eller under lokal bedövning genom injektion av bedövningsmedel eller under hypnos,
  4. behandla någon annan med radiologiska metoder,
  5. utan personlig undersökning av den som sökt honom eller henne, lämna skriftliga råd eller anvisningar för behandling,
  6. undersöka eller behandla barn under åtta år, eller
  7. prova ut kontaktlinser.

Lägg märke till att det inte står att du inte får behandla en person med cancer för t.ex dennas sjuka fot, utan det står endast att du inte får behandla cancer, diabetes, epilepsi osv.

Vad som gäller Reiki och magnetism, är Reiki energin en andlig energi och inget fysikaliskt så som magnetism. Den andliga energin Chi är vår livsenergi som finns inom oss alla, även i epileptiker. Det finns många sätt att arbeta med energin på som t.ex yoga, tai chi, qigong osv. Skulle energin ett utgöra ett problem för en epileptiker skulle han inte kunna ens kunna utöva något av det där.

Riksdagen är den högsta beslutande församlingen i Sverige. Till riksdagens uppgifter hör att besluta om lagar och om statsbudgeten.
Jane-Lyzell
0

#5: det är just detta jag frågade juristen om och svaret ser du i första inlägget - du får inte behandla dem på något sätt om de har dessa sjukdomar som finns i lagen som du specificerade .

Magnetismen kommer från healern själv du kan inte eliminera dig själv även om energin går igenom dig så kommer det alltid vara en del från dig som healer som behandlar.

Ja de med elepelepsi får vara försiktiga när det gäller energi överhuvudtaget och särskilt magnetism.

sen hur du använder din healing privat eller proffesionellt spelar ingen roll i lagen den ska alla ha kunskap om . Och bör fås vid utlärning om healing .

• Redigerat 2023-02-11 11:07 av Jane-Lyzell
FataMorgana
1

#6:

Det står inte i svaret att du inte får behandla dem på något sätt, utan det står bara om förbud att behandla vissa uppräknade sjukdomar och symptom som skulle ha uppstått på grund av dessa sjukdomar. Om t.ex en cancerpatient har vrickat foten, så får du alltså fortfarande behandla foten. I motsats till Bibeln så ska man tolka lagen bokstavligen. Det står klart och tydligt vad man inte får göra om man yrkesmässigt undersöker och behandlar andra. För alla dom som inte yrkesmässigt undersöker och behandlar andra är det fritt fram att lägga händerna på varandra och ge varandra Reiki eller sända varandra Reiki på distans. Ingenstans i lagen står det att man inte skulle få göra det.

Vad som gäller Reiki energin handlar det som sagt om en andlig energi som inte är bunden till tid och rum. Magnetism är däremot bunden till tid och rum och existerar endast inom tid och rum. Den andliga energin har ingenting med magnetism att göra. Den andliga energin finns inom alla människor och är grunden till att vi överhuvudtaget lever. En epileptiker skulle inte leva utan energin.

För en epileptiker är energiarbete precis lika bra som det är för alla människor och inte enbart genom Yoga, Thai Chi eller genom Reiki kan man arbeta på sitt energiflöde, utan det gör man även när man arbetar på sina fel och brister. Då arbetar man också på sitt chakrasystem och får energin att flyta bättre inom sig. Så alla epileptiker som arbetar på sig själva och på sin personlighetsutveckling arbetar samtidigt med sitt chakrasystem även om dom alla inte gör det medvetet, så får dom den andliga energin att flyta bättre inom sig och det är samma sak som sker när man sänder en annan människa Reiki.

Condor
1

#6:

Får jag fråga var du har fått det där ifrån, att reiki är magnetism och att magnetism skulle vara skadligt för epileptiker?

Det finns 3 arter av magnetism:

Ferromagnetism som förekommer i metaller som järn.
Paramagnetism förekommer i syre och i platin.
Diamagnetism förekommer i guld, silver och väte

Magnetism är rent fysikaliskt. Du kan inte skicka magnetism via distansbehandlingar, eftersom magnetism är bunden till fysiska lagar. Reiki är däremot andlig energi och är varken bunden till fysiska lagar eller tid och rum.

Om du menar att magnetism kommer från healern själv, dvs. är healerns egen energi, så skulle det inte ha med reiki att göra, utan varje människa skulle överföra magnetism till en annan människa med varje beröring. Man skulle inte få röra en epileptiker, oavsett om healer eller ej och magnetism skulle inte följa med i distansbehandlingar.

Men människans energifält, som består av svaga elektromagnetika fält, är så svag i jämförelse med alla annan magnetism som vi utsätts för, att det inte skulle vara mer än en droppe i havet. Tänk på jordens magnetfält, tänk på statisk elektricitet när man får en stöt i händerna eller det blixtrar när man tar av sig en ylletröja, tänk på alla radiovågor, alla elektriska ledningar i hemmet osv.

Vad som gäller epilepsi, så finns det en behandlingsmetod som heter transkraniell magnetstimulering:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Transkraniell_magnetstimulering

Vad som gäller reiki och epilepsi har jag aldrig haft tillfälle att behandla epileptiker, men det finns erfarenhetsberättelser i internätet, t.ex. här:

https://www.epilepsy.com/connect/forum-archive/living-epilepsy-adults/reiki-cured-my-epilepsy

[Vintermånen]
3

Det är väldigt komplext det här med healing och lagen. Minns det fanns en tråd om det här inne på healing för många år sedan men just den kan jag inte hitta däremot en tråd från 2012 och där tas det upp många intressanta funderingar.

Tarotlasse startade tråden som ett svar till en annan medlem om just den här frågan.

https://healing.ifokus.se/discussion/794781/svar-till-shakti-om-detta-med-lagarna-o-healing

Sen kikar jag vidare för jag var medis där 2011 tror jag det var och ämnet kom upp redan då så det här har vart påtalat länge så som cancer, barn under 8 år mm.

Amandla har lagt in det i sina Skrivregler, toppen toppen gjort av henne med tanke på hur allvarliga konsekvenser det här kan få. Så här skriver hon i sina Skrivregler. Scrolla ner lite så dyker just det här ämnet upp.

https://healing.ifokus.se/discussion/1455883/skrivregler

Tyvärr fungerar inte länken hon länkar till eller så är det min dator som inte lyckas öppna men det viktiga är att vi har lagar och regler angående healingen och mycket håller jag inte med om eftersom jag vet att healing är är något bra men ger sig någon ut för att säga sig kunna bota och inte kan där förstår jag varför man satt upp lagar angående healingen sen många många år.

Nu varken jobbar jag eller ger healing men känner en tragisk känsla eftersom det här är något varmt och harmoniskt där människor får en stunds skön avkoppling och blir omhändertagna och sedda precis som dom är.

Shakti tar upp lite intressant i tråden som Lasse gjorde på den tiden om att springa fram till någon och ge healing i väntan på ambulans och det här behöver man inte ens vara en healer för att göra det faller oss naturligt att vi går fram till någon lägger våra händer eller håller om av omtanke så då borde ju även det vara förbjudet eftersom dom helande energierna sätter igång oavsett vi är en healer eller inte så vart går gränsen kan man fråga sig.

Ge sig själv healing som många gör är det också olagligt kan man undra 🤔

Jag har inte följt med och kollat in healingsidor där folk erbjuder sina tjänster på många år, finns dom ens kvar, finns det fortfarande utövare eller har lagen satt stopp för alla ? jag får sätta mig ner och googla lite på saken.

På healing.ifokus, som är ett ifokusforum, diskuteras healingens alla former. Vi pratar också om auror, chakror, tarot, stenar och kristaller och djurkommunikation. Alla har de samröre med varandra.Välkommen in! Mvh sajtvärd Amandla
FataMorgana
1

Saken är bara den att det inte alls står i lagen någonting om att man inte skulle få ge healing, utan det står bara att man inte yrkesmässigt får undersöka och behandla barn under 8 år och vissa sjukdomar.

[Vintermånen]
1

#10: Jag tycker att vår Svenska lag är klar och tydlig i sitt språk det är förbjudet punkt men en fråga eftersom jag inte satt mig in i Österrikes lagar och tankar kring healingen hur förhåller sig ert land till healing ? är det tillåtet eller har ni också samma lagar, regler och förbud och finns det inom vården ?

FataMorgana
1

#11: Visa mig gärna och citera var i lagen det skulle stå att det är förbjudet att ge healing?

Jane-Lyzell
0

#7: tror du får läsa KAM inlägget

Jane-Lyzell
0

#7: När det gäller de med elepelepsi - så avråder jag det bestämdaste att inte ge healing till dem - likadant till dem som har inopererade batterier som pace maker - och de med insulinpumpar alla med batterier - det är magnetism och det kan dra ur batterierna - ledsen men så är det

Jane-Lyzell
0

#8: condor du tror alltid du vet bäst! i detta fallet har du fel när du ger healing är magnetism med i processen

Jane-Lyzell
0

#10: ger du healing är det yrkesmässigt

Jane-Lyzell
1

#9: Bra inlägg

Condor
1

#15:

Du vet att "healing" är ett begrepp som omfattar väldigt många olika metoder och tekniker. Egentligen betyder healing bara läkning och begreppet beskriver inte vilken metod som det handlar om. Jag vet inte vilken sorts healing som du sysslar med och om magnetism spelar en roll, men jag pratar om reiki och det är definitivt något annat än magnetism.

Reiki betyder universiell livsenergi och är lika med det som kallas chi eller prana. Nu är det så att det finns många olika sorters chi i kroppen. I den traditionella kinesiska medicinen skiljer man mellan olika arter av chi i olika meridianer och organ. Det finns t.ex. ett lever chi, ett njur chi osv. Alla dessa arter är av chi är antingen yin eller yang och det är elektromagnetism.

Skilnaden mellan universiell livsenergi/reiki och dessa arter av chi är att reiki varken är yin eller yang, dvs. den har ingen polaritet. Den är som det vita ljuset som innehåller alla färger / frekvenser, utan att utrycka en av dom. Alla färger har en viss elektromagnetisk frekvens, men i det vita ljuset kommer inga färger till uttryck. Yin och Yang neutraliserar varandra, dvs. de är förenade i sig. Precis så är det med den universiella/gudomliga energin som det finns många namn för. En av namnen är reiki, som står för både energin och metoden att överföra den. Reiki är inget annat än guds kärlek.

Du skriver att jag tror att jag vet bäst, men du tror ju också att du vet bäst. Om du inte bemöter mina argument och bara skriver att jag har fel, bekräftar du ju att jag har rätt. För mig handlar det inte om att ha rätt, utan jag tycker att det är tråkigt om healer inte hjälper andra m,änniskor bara för att de tolkar lagen fel eller tror på myter.

Om jag läser andras erfarenheter med epilepsi och reiki och läser att läkarna är förbryllade att patienten hade ett normalt hjärn-EEG efter 4 reiki behandlingar och läser att du varnar för att behandla epileptiker är det klart att dessa erfarenheter har mer vikt för mig än en myt som inte ens är logisk.

Epileptiker får till och med göra magnetröntgen, men enligt dig skulle man inte ens få röra dom med händerna pga elektromagnetisk strålning. Det går inte ihop och stämmer inte överens med praktiken av reiki.

Sen tror jag mer på lagen än hur andra tolkar lagen. Lagen som det är på tal om handlar om yrkesutövare och det står klart och tydligt att det är yrkesutövare som inte får behandla vissa sjukdomar. Man blir inte till en yrkesutövare bara för att man behandlar med reiki. Reiki är en metod och namn för en energi och inget yrke. Men man kan göra en metod till ett yrke. Vill man göra det till ett yrke, gör man en ansökan om en "Gewerbeschein" för "Energetiker" i landet som jag bor i. Det är en sorts förestagslicens. Sen erbjuder man behandlingar mot betalning.

Men om jag t.ex. som igår, när Fata Morgana hade en spännd nacke, behandlar henne med reiki, helt gratis, är jag ingen yrkesutövare. Jag har inte gjort metoden till mitt yrke. Man utöver ju heller inte yrket trädgårdsmästare bara för att man vattnar sin gräsmatta eller sina blommor.

Condor
1

Reiki och epilepsi:

https://reikirays.com/16077/reiki-and-epilepsy/

In researching Reiki and epilepsy, I found that a great many people with epilepsy have tried Reiki and found that their seizures were either greatly reduced or stopped completely after having treatments. There are reports from adults as well as from parents of children who say that they obtained relief from large numbers of seizures after a series of Reiki treatments. Most of them had a series of treatments, usually over the course of a few months.

My story of how Reiki has healed my epilepsy and practical advice on how to adapt your Reiki process to have a greater impact on the clients suffering from epilepsy.
FataMorgana
2

#13 #14 #16

Nej, nej och åter nej.

Under alla 16 - 17 år som jag utövat Reiki har jag aldrig någonsin undersökt eller behandlat andra människor yrkesmässigt. När t.ex min mor låg på sjukhuset efter sin hjärninfarkt sände jag henne Reiki varje dag, men det var läkarna på sjukhuset som behandlade henne yrkesmässigt och inte jag. Inte blir ju en mor som ger sitt sjuka barn ett örtte en som behandlar barnet yrkesmässigt heller.

Det som är så fint med Reiki är att man inte behöver ha någon medicinsk kunskap alls och att man heller inte behöver ta på sig rollen som en vårdare för att kunna ge andra Reiki.

Men det är ju klart att om du Jane har tagit på dig rollen att undersöka och behandla andra människor yrkesmässigt, att du då har de 7 punkter som står skrivna i lagen att beakta. Kommer en person med cancer till dig, så får du inte behandla själva cancern. Men det står ingenting i lagen om att du inte skulle få ge personen healing som stresslindring eller som ångestdämpande.

Även på Cancercentrum.se´s sida ges det råd för cancerpatienter om vad dom bör tänka på ifall dom vill göra något mer för sin hälsa än vad cancervården har att erbjuda. Dom skulle knappats komma med dessa tips och råd om det hade varit förbjudet för en KAM-utövare att göra något för en cancerpatients hälsa.

”Men att ha en cancersjukdom innebär så mycket mer än att ha en eller flera tumörer i kroppen. Ofta påverkas individens och även närståendes hela liv. För den som känner att man själv vill göra något mer för sin hälsa och sitt välbefinnande – utöver vad som erbjuds inom cancervården – kan KAM vara en möjlighet”

https://cancercentrum.se/globalassets/vara-uppdrag/rehabilitering-palliativ-vard/cancerrehabilitering/om-du-funderar-pa-komplementar-och-alternativ-medicin-web.pdf

Jane-Lyzell
0

#18: Har själv utövat Reiki under många år - lärde mig av den gamla stammen Reiki utövare - började utbildningen 1983- sen övergick jag till spiritualistisk healing runt år 2000.
Så nog vet jag var Reiki är 😊

Alla former av healing går igenom en healer även Reiki - finns inget annat sätt- då blir det automatiskt magnetism inblandat ifrån healern själv. Sen är livskraften magnetisk isig.

Du arbetar ju uppenbarligen inte i Sverige och behöver då inte bry dig om den svenska lagen .

Jane-Lyzell
0

#19: För att det står i en bok om detta betyder inte att det är sant

Jane-Lyzell
0

#20: Det spelar ingen roll om du är privat person eller professionell - lagen gäller alla som utövar alternativt på andra människor.

FataMorgana
1

#21: Nej, Reiki energin är den rena energin. Magnetism är bara ett uttryck av den rena energin, precis som att värme också bara är ett uttryck av den rena energin. När jag utövar Reiki använder mig av den rena energin och inte av en av alla dess uttryck.

#23 Du glömde bort ordet yrkesmässigt. Lagen gäller alla som yrkesmässigt utövar alternativt på andra människor.

Condor
1

#21:

Jag undrar ju var och hos vem som du lärde reiki 1983. Den första reiki kursen i Eurooa ägde rum när en av Takatas elever, Mary Mc Faden var på besök i Europa 1980. På den tiden existerade det bara 22 reiki mästare utanför Japan och dom fanns i USA.

Den första europäiska reiki mästaren fanns i Europa 1983. Det är en tysk kvinna som heter Brigitte Müller. Lärde du hos henne? För det fanns 1983 inga andra i Europa.

Själv tillhör jag också den gamla stammen. Min spirituella linje är Usui - Hayashi - Furumoto - Sedlak. Jag lärde reiki 1994 och 1999 blev jag reiki lärare och har initierat över hundra människor i reiki och utbildat flera reiki master och reiki lärare.

Jag har inte övergått till något annat, utan fördjupat mig i reiki med erfarenheterna som jag har gjort. Men jag har lärt andra tekniker som jag kombinerar reiki med, t.ex. har jag en 2-årig utbildening i andligt helande med kristaller. Men reiki har alltid varit fundamentet för det som jag gör.

Som sagt, är reiki den ursprungliga energin som skapar alla andra energier, men den är själv varken yin eller yang, dvs. har ingen elektromagnetisk strålning. Däremot påverkar den kroppens eget energifält/elektromagnetiska fält. Där som man t.ex. har ett överskott yang och brist på yin, balanserar reiki ut obalansen.

Men tänk hur mycket som påverkar kroppens energifält, t.ex. emotioner, känslor, stress, miljögifter, precis som mediciner, meditation, träning, mat och annat. Hur skulle då en energi som bara balanserar ut obalanser i energifältet kunna vara skadlig för någon? Gudomlig energi kan inte vara inte skadlig för någon. Det där som du säger om att man inte ska behandla folk med epilepsi, pace maker eller insulinpump är säkert ingenting som du har lärt i en reiki kurs. Det är myter. Du kan ju själv försöka att dra ut elen ur ett batteri. Det kommer inte att lyckas.

FataMorgana
2

#21:

Även om varken jag eller Condor bor i Sverige tycker vi att det är tråkigt om folk i Sverige inte vågar ge andra människor Reiki bara för att somliga missförstår den svenska lagen. Så som du tolkar lagen skulle det ju knappt finnas en enda människa att få ge Reiki till. Man skulle inte få ge Reiki till Cancersjuka människor och inte till människor med diabetes och epilepsi heller och inte heller till människor med allmänpliktiga smittsamma sjukdomar. Barn skulle man heller inte få ge Reiki till och inte heller till människor med pacemaker. Många av dessa är ju just dom skulle behöva Reiki som mest. Vem blir kvar? Bara friska människor?

I lagen står det faktiskt klart och tydligt vad du inte får göra om du undersöker och behandlar andra yrkesmässigt. Det är bara 7 punkter du måste följa. Du behöver inte tillägga lagen fler saker än så. Det står klart och tydligt i lagen att det bara är vissa sjukdomar du inte får behandla. Det står inte att du inte får behandla människorna med dessa sjukdomar.

Här har du hela paragraf 5:

5 kap. Begränsningar i rätten för andra än hälso- och sjukvårdspersonal att vidta vissa hälso- och sjukvårdande åtgärder

1 § Andra än hälso- och sjukvårdspersonal får inte yrkesmässigt undersöka någon annans hälsotillstånd eller behandla någon annan för sjukdom eller därmed jämförligt tillstånd genom att vidta eller föreskriva någon av följande åtgärder i förebyggande, botande eller lindrande syfte:

1. behandla sådana smittsamma sjukdomar som enligt smittskyddslagen (2004:168) är anmälningspliktiga sjukdomar,
  2. behandla cancer och andra elakartade svulster, diabetes, epilepsi eller sjukliga tillstånd i samband med havandeskap eller förlossning,
  3. undersöka eller behandla någon annan under allmän bedövning eller under lokal bedövning genom injektion av bedövningsmedel eller under hypnos,
  4. behandla någon annan med radiologiska metoder,
  5. utan personlig undersökning av den som sökt honom eller henne, lämna skriftliga råd eller anvisningar för behandling,
  6. undersöka eller behandla barn under åtta år, eller
  7. prova ut kontaktlinser.
Condor
1

#26:

Ja, lagen är klockren. Jag vet inte varför somliga filtrerar bort ordet "yrkesmässigt" ur lagen.

Om det även skulle vara förbjudet för icke yrkesutövare, måste det ju stå i en annan lag. Men ingen har refererat till en sådan eller citerat ur den.

Jane-Lyzell
0

#25: https://reikialliance.com/en/in-memoriam-phyllis-lei-furumoto

Hon var min grandmaster

och min lärare var Guuna Wistensen i Vallentuna - Stockholm http://vallentunabor.blogspot.com/2020/10/gunna-vistisen-reiki-master.html

• Redigerat 2023-02-12 14:57 av Jane-Lyzell
Jane-Lyzell
0

26#27: Hoppas ni har rätt men …..

• Redigerat 2023-02-12 14:53 av Jane-Lyzell
Condor
1

#28:

Furumoto var vår allas grandmaster, utom för dom som utövar "the radiance" tekniken som är en linje som utgår från Barbara Ray.

Jag känner inte Gunna Vistisen, men är förvånad att det fanns en annan än Brigitte Müller som lärde ut reiki i Europa 1983. Då måste man skriva om historieböckerna.

Men hur som helst, kan jag inte tro att det var hon som lärde dig det där med att inte behandla folk med epilepsi och det andra som du nämnde.

Furumoto lärde av Takata och nu ska jag visa dig någonting:

https://www.reiki.org/sites/default/files/resource-files/TakataArticle.pdf

Jag citerar ur sida 14:

"Takata treated a young woman with epilepsy. “We began treatments in October and by the Spring I said she did not have to come to me any more, for the family could treat her at home. She continued to improve, and in this way she was entirely cured of epilepsy"

Takata, som var grandmaster Furumotos lärare, behandlade epilepsi och ska man tro vad som står, blev kvinnan till och med botad. I samband med det som jag redan tidigare citerade om andra människor, vars epilepsi behandlades framgångsrikt, borde det inte göra dig fundersamt och få dig att fundera, om det som du skrev om att behandla människor med epilepsi, verkligen stämmer?

Jane-Lyzell
0

#30: Då får de nog skriva om historieböckerna :-)

Tänker inte shabla mer om detta med elepelepsi - vi har skilda åsikter - låt det stanna där .

Ts är endast en information

pst jag har träffat Furumoto då hon var i Sverige tror det var runt 1984 /85

• Redigerat 2023-02-12 21:35 av Jane-Lyzell
FataMorgana
2

#29:

Ja det är klart att det är så, det är ju så som det står i lagen 🙂

Anledning till att jag skriver här är egentligen inte för att strida om att ha rätt eller fel, utan bara för att försöka visa dig och andra hur det egentligen inte är lagen som hindrar er att ge healing åt andra, som t.ex åt personer med cancer, utan hur det är ni själva som begränsar er i ert utövande.

Så länge ni inte yrkesmässigt undersöker och behandlar andra är det fritt fram för er att ge Reiki till vem som än behöver det. Men om ni yrkesmässigt undersöker och behandlar andra, så finns det vissa personer (barn under 8) och vissa sjukdomar som endast utbildad hälso-och sjukvårdspersonal får undersöka och behandla. Svårare än så är det faktiskt inte.

Jag delade ju redan med mig av en länk här lite högre upp från cancercentrum.se Jag citerar lite till därifrån:

"Några av de mest populära formerna av kropp-själ metoder - som i vetenskapliga studier visat sig kunna vara till nytta för att exempelvis minska stress, ångest, oro, depressiva symtom samt öka livskvalitet vid bröstcancer - är meditation, mindfulness, avslappning och yoga (Läs mer i SIO Clinical Guidelines, länk sidan 19).
Dessa metoder erbjuds ofta inte inom vården. För anpassning till sin egen situation rekommenderas att man åtminstone till en början tar hjälp av en kompetent person i respektive metod. Akupunktur är ytterligare en välstuderad metod som används både utanför och inom vården för smärta och symtom relaterade till cancersjukdom och behandling"

"Enligt Patientsäkerhetslagens (2010:659) femte kapitel får inte andra än legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal behandla cancersjukdomar"

Observera att det står cancersjukdomar och inte personer med cancersjukdomar.

• Redigerat 2023-02-12 18:50 av FataMorgana
[Vintermånen]
3

Jane jag kan bara säga jag är helt enig med dig i frågan om hur healingen påverkar personer med exempelvis pacemaker hur energin kan dra ur batterier samt påverka negativt en person med epilepsi och det är lika med en person som nyligen haft infarkt och andra sjukdomar så kan energin påverka negativt något som seriösa healers är väldigt uppmärksamma på.

Sen låter jag det vara osagt att det är just magnetism eftersom jordiska energier inte kan mätas med andliga men magnetism låter väldigt nära genom att det drar ur så det är ett mycket bra ord att förklara med.

Låt oss säga så här enkelt att påverkade inte helande energi då har man inte sänt healing utan helt använt sig av sin egen energi inte den universella kraften som ska förmedlas.

Påverkar inte healing energin personer med epilepsi eller dom som har pacemaker med mera så är den så kallade låtsats healingen helt verkningslös och personen kan inte förmedla healing så enkelt är det och den som kan vet och tar det på största allvar att man ger inte healing till dom personerna.

Intressant att du tar upp Furumoto och Wistensen för jag har hört talas om dom speciellt Furumoto och det var på tidiga 80 talet skulle tippa på att det var där i krokarna 83-84 som du nämner men det är inga personer jag träffat eller känner till bra jag har bara hört om dom från andra så det var riktigt roligt att få läsa lite så här många år efteråt 😎

FataMorgana
1

Den gudomliga helande energin som man arbetar med när man arbetar med Reiki påverkar alltid mottagaren, men på ett helande sätt och inte på ett destruktivt sätt, annars skulle det inte handla om en helande / läkande energi.

Condor
2

#34:

Just det! Sen är man ju inte ens själv den som healar när man ger en annan reiki. Man ställer bara sin "kanal" till förfogande. Sen tar mottagaren själv för sig av energin, även om det sker omedvetet. Reiki utövaren kan inte göra någonting fel, eftersom man som utövare inte själv är den som styr det hela. Man kan bara "låta ske" och lita på gud.

Condor
1

Tillägg: Jag skulle hålla mig borta från healer som påverkar en pacemaker negativt eller som skadar folk med epilepsi. Det kan inte vara gudomlig energi som de arbetar med.

[Vintermånen]
3

Bästa Jane vilken intressant väg tråden tar men en sak vet både du och jag och det är att vi har rätt för ger vi healing får vi ha med i åtanke att det finns saker som inte ska behandlas på den vägen 🙂

Allt handlar om ansvar och allt handlar om etik och moral men framför allt om insikten har vi den helande energin eller har vi inte och har vi inte så ska vi inte förmedla energier som förstör och förgör andra människors hälsa så enkelt är det 😎

FataMorgana
1

Alla har den gudomliga energin i sig och potential att lära att använda den för healing 😊

Jane-Lyzell
0

#35: Condor att vara så fel informerad om healing kan vara skadligt - din kanal går igenom dig och blir därför färjad av dig som kanal- Gud är med i allt healande

Jane-Lyzell
0

#34: Du får det att låta som Reiki skulle komma från Gud !
Njae låt mig säga så här alla som kan sin Reiki historik vet att Mikao Urshi (är dyslektiker så svårt stava rätt ) blev ombedd av sina adepter att söka jesus healande - och för att göra en lång historia kort fann han Reiki efter han rest världen runt i sitt sökande och att han efter 21 dagars fasta uppe på berget Kyoto fick Reiki symbolerna in i sitt tredje öga .

(Hmmm efter 21 dagar fasta skulle nog många hallucinera). - men så var det han fick sina symboler.

Gud eller inte gud - den energin är involverad i all healing

Jane-Lyzell
0

#34: Det finns bara en healing källa oavsett teknik av healing du utför

Jane-Lyzell
0

#36: Ingen healer skadar - healing helar - men kan dra ur batterier och tyvärr frammana ep anfall utav magnetismen - men healar gör det

Jane-Lyzell
0

#34: Farligt tänkt där

Jane-Lyzell
0

#33: Helt enig med dig Vintermåne

Jane-Lyzell
0

#37: Ja ibland tar tråden egna vägar 😊

så sant det du skriver - enig med dig

• Redigerat 2023-02-13 21:35 av Jane-Lyzell
Condor
0

#39 - 45:

Då är vi alla fel informerade om reiki. Usui, Takata, Furumoto och jag. 😄 Och du är den som informerar oss riktigt. Takata behandlade t.ex. epileptiker, men du säger att man inte ska göra det.

Som jag ser, tror du fortfarande på den där historian om Usui och att han sökte hur Jesus helade. Den där historian har Takata uppfunnit för att reiki skulle bli accepterad i USA på en tid som USA förde krig mot Japan. Usui hade ingenting med Jesus att göra. Han var buddhist och ligger begraven på en buddhistisk kyrkogård.

Han reste inte världen runt för att söka, utan det som vi kallar reiki är en liten del av en gammal buddhistik teknik, som helandet bara är en liten del av. Usui har tagit ut den delen som handlar om helande för att göra den delen tillgänglig för alla.

Som jag har förstått har du nån gång gjort en reiki kurs och sen inte intresserat dig mycket för reiki och gått över till andra metoder, som du inte ens har berättat om.

Vad jag själv tycker är farligt, är om healer tror på myter och inte bryr sig om vad själva läran handlar om och heller inte tar till sig andras erfarenheter, om de tydligen själva saknar dessa.

Reiki är dock mycket mer än en behandlingsmetod. I reiki kurser blir man bara initierad och lär bara det grundläggande om behandlingar. Det riktiga lärandet börjar med erfarenheterna efter kurserna. När jag pratar om gud, menar jag inte den guden som du föreställer dig eller religioners föreställningar av gudar. Jag menar den guden som ger liv till alla varelser och det är ingen person. Det är det som man erfar om man erfar samadhi.

När man blir initierad i reiki händer en hel del saker i kroppen, i psyket, energikroppen i livet och man kan bygga upp sig en relation till energin/gud. Det är som Furumoto också sa, att det är en sorts partnerskap. Man lär känna sin partner. Energin arbetar på att göra en "hel" och visar dig vad du har att jobba på. Energin visar dig sanningen. Flyter man med "strömen" och går vägen tillsammans med sin partner (gud) kommer energin att flyta starkare och starkare med tiden och man erfar nivåer som du inte kan föreställa dig.

Du har reducerat gud till något magnetiskt, tekniskt, fysiskt. Att det inte är så kan man erfara. Men det har du inte gjort. Du tror på myter som du tydligen har hört av människor som heller inte har gjort dessa erfarenheter.

Ett exempel på en av mina erfarenheter som jag har lärt av. I vanliga fall när man ger en distansbehanding använder man sig av symbolerna och sen flyter energin. Man har känslan att det är man själv som styr (med symboler och mantras), men det är en illusion. Det har reiki visat mig, t.ex. när Fata Morganas syster höll på att dö. Efter en misslyckad operation låg hon i koma med svår sepsis. Händerna var blåa och svarta, buken var öppnad i veckor och läkarna meddelde familjen att hon kommer att dö och dom ska ta avsked från henne. Först då fick vi reda på hur illa det gick, eftersom Fata Morganas familj bor i ett annat land. Hennes bror, själv sjukvårdare sa att han har upplevt sånt här hundratals ggr och nu är det kört.

Jag gjorde mig själv inga förhoppningar att kunna rädda henne, men vi började att skicka distans reiki. Det gick inte till som i vanliga fall. Jag stängde ögonen för att börja med behandlingen och hade dom inte ens stängda för 2 sekunder när "det hände". Innan jag hann använda mig av ett enda mantra och ett enda symbol. Kom på höger och vänster sida av pannan en mörkblå ljusstråle, som jag såg med stängda ögon och gick in i mitten av pannan på mig, precis vad Usui upplevde när han mediterade på berget.

Det var nog den starkaste reiki behandlingen som jag någonsin gjorde och energin/gud visade mig tydligt att det inte är jag den som styr. Energin/gud visade mig att den redan visste vad jag tänker att göra (behandla) innan jag började och vad som står på med personen som blir behandlad. Den visade mig också att det finns en annan sorts initiering än den som man får i reiki kurser av en reiki mästare, dvs. en initiering direkt från gud, den som Usui också fick.

Efter den första behandlingen hände det otroliga, att Fata Morganas systers blodvärden hade förbättrat sig, efter att de bara hade blivit sämre varje dag. Vi fortsatte med behandlingarna och hon blev inte bara frisk, utan helt återställd. Skulle jag nu ha solat mitt ego och tänkt mig "vad bra jag är" skulle jag ha missuppfattat lektionen som reiki gav mig. Den visade mig att det här hade inte med min egen duktighet att göra, utan jag var bara "budbäraren", precis som man också bara är budbärare när man initierar. Skulle jag ha missuppfattat lektionen, skulle jag ha fått lektioner som kanske skulle vara svårare.

Det är det som kallas att "leva reiki" och att bygga upp en relation med den guomliga energin. Det är ingen energi som man "har" som en annan skrev i tråden, utan det är en energi som man bara kan ta tacksamt emot.

Det handlar alltså om något helt anat än magnetism, som du tydligen rducerar reiki / gud till. Det visar att du aldrig har byggt upp en relation till reiki och det är väl därför som du övergick till andra behandlingsmetoder. Du har aldrig erfarit reiki som den starkaste energin i universum. Du har bara erfarit små aspekt av reiki, som du förklarar med magnetism.

För mig är reiki mer än en behandlingmetod. För mig är reiki det som kommer först i mitt liv, det som är min ständiga medföljare i livet, min lärare som jag har mer förtroende i än i människor, ord och böcker. Därför är det lite lustigt att få höra av någon som inte ens känner till den riktiga reiki historian, som reducerar reiki/gud till en magnetisk kraft, att jag skule vara "fel informerad" om reiki. Ledsen Jane, men det är vad jag känner.

Du kanske behandlar männikor med en annan metod, eftersom du tydligen inte har samma förtroende i reiki som jag. För dig är det ett yrke att behandla människor som du tjänar pengar på, medan jag själv aldrig har tagit betalt för en reiki behandling, fast jag har gjort tusentals behandlingar. Jag behandlar utifrån hjärtat och går hjärtans väg. Du kan tro vad du vill om reiki, om energier, men det lär du ingenting av.

• Redigerat 2023-02-14 10:47 av Condor
Jane-Lyzell
0

#46: Ledsen condor men energin går fortfarande igenom dig det är du som är kanalen

• Redigerat 2023-02-14 11:19 av Jane-Lyzell
Condor
0

#47:

Och? Det säger jag ju inte emot. Det handlar ju om vad som går igenom kanalen och det har ingenting med magnetism att göra.

Jane-Lyzell
0

Mrs. Hawayo Takata (Takata Sensei) brought Reiki from Japan to the West in 1937 and continued to practice and teach until her passing in 1980. Because of her devotion, Reiki has been passed on to millions of people all over the world, and the numbers continue to grow! And as you will see, if it wasn’t for her, Reiki most likely would never have been discovered by the West and even in Japan would have been practiced secretly by only a small number of people.
Jane-Lyzell
0

#48: Det är där du har fel och våra meningar går i sär - låt det stanna där - du får tro som du vill

Condor
1

#49:

Intressant länk. Ja, där ser man. Det hade inte mycket med Jesus att göra. Att Usui gick upp på berget för att dö och för att meditera tills han dör, visste inte ens jag. Men det mesta andra i länken kände jag redan.

Han blev tydligen inte bara initierad, utan han erfor samadhi. Den där känslan som beskrivs och vitaliteten och energin som Usui upplevde är precis vad som händer efter en samadhi erfarenhet. Att släppa loss allt som finns är ofta det som löser ut en samadhi erfarenhet. Usui släppte loss allt för att dö. Jag vet hur det känns, för jag släppte också en gång loss allt och hade en samadhi erfarenhet. När jag vaknade upp nästa dag, efter bara 3 - 4 timmars sömn, var jag överraskad att jag känner mig så stark. Egentligen borde jag ha varit totalt nere, men jag kände mig så stark att jag inte visste vad jag skulle göra med den där "kärnkraftreaktorn" i mig, så det första som jag gjorde när jag steg upp ur sängen var att jag gjorde armhävningar.

Sen till artikeln. Det som vi kallar för reiki i västerlandet, är i Japan ingen teknik, utan bara ordet för universiell energi. Alla sorters metoder att arbeta med universiell energi är så att säga det som kallas reiki, fast metoderna kan skilja sig åt väldigt mycket. Det som vi i västerlandet utövar, som Takata tog hit, kallas "Usui Shiki Ryoho", fast borde egentligen kallas "Takata Shiki Ryoho" eftersom Usuis initieringsmetod "rei ju" inte är samma som Takata lärde ut.

Takata och Furumoto har också "krymt" utbildningen. Hos Usui var det som vi kallar den första graden uppdelat i 4 grader och man blev undervisad och fick rei ju i flera månader innan man fick dessa grader. I utbildningen ingick saker som meditationer, framför allt Gassho meditationen. Det handlare inte bara om att lära en teknik att behandla andra. Jag har för övrigt en tysk översättning av Usuis orginal handbok.

Därför kan man anta att det som vi lär i reiki kurser inte är allt och att det går mycket längre än så. Men vi kan välja att bli undervisade direkt av energin. Vi behöver bara bygga upp en relation med den och fördjupa den. Det är en spännande upptäcktsresa som aldrig tar slut. Att behandla andra är egentligen bara en aspekt av reiki.

Men vad gör man här i västerlandet? Jo man krymper reiki ännu mer. Exempel: bara en initiering i stället för fyra för den första graden, distanskurser och det handlar mest om att kunna behandla andra och göra kurser för att tjäna pengar. Det blir inget "leva reiki" av det och så blir det ingen kanal som förstärker sig, utan en som krymper.

I alla fall är artikeln mycket mycket bra. 👍 Tack för den!

Sen tycker jag att det är synd att du slutade upp med reiki. Du vet inte vad du missade. Men jag är säker på, att om du skulle ha börjat en upptäcktsresa med reiki precis som jag gjorde, skulle du ha andra åsikter om att behandla folk med epilepsi eller det där med magnetism. Magnetism är en del av skapelsen, men gudomlig energi är det som skapar.

LiteAvVarje
0

#4: Oj, är det så alltid då det gäller personer med epilepsi?! Bra att du upplyser om det! 👍🙂

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

LiteAvVarje
0

#0: Jättebra att du publicerar brevet och tar upp ämnet här! 👍

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

LiteAvVarje
0

#4: "Yrkesmässigt", hur ska man tolka det? Räcker det med att en person som gör healing privat tar betalt för tjänsten för att det ska räknas som yrkesmässigt?

Condor
1
My story of how Reiki has healed my epilepsy and practical advice on how to adapt your Reiki process to have a greater impact on the clients suffering from epilepsy.
LiteAvVarje
1

#20: Haha, jag undrar dessutom hur det någonsin skulle kunna BEVISAS (juridiskt) att den som gett healing behandlat själva cancern etc, och inte bara stress, ångest och liknande!? 😆 Om man t ex genom tankekraft ger healing mot cancer..
Hur kan något bevisas förutom att personerna träffats? Såvida det inte spelas in eller skrivs kontrakt.

Man märker vilka lagar som hängt med på tok för länge och borde, om inte ändras, så iallafall ses över och uppdateras!

Condor
1

#56:

Just det! Och vem som säger att utöva en holistisk metod, där man inte behandlar sjukdomar, utan människor, har ju inte behandlat cancer.

LiteAvVarje
1

#55: Jag läser det senare, är för trött just nu. Idag har jag faktiskt ägnat mig åt att googla och läsa på om just epilepsi och "okonventionella" metoder! 🙂 Kan inte vara en slump att det första jag fick upp när jag gick in på iFokus var denna tråd!! 😃

Har kontakt med en på nätet som äter en massa mediciner mot epilepsi och det verkar inte hjälpa nämnvärt. Så jag kollade upp lite andra alternativ. Hittade mest sånt som är ganska självklart, som vi alla mår bättre av (undvika skärmar, stress, hunger m.m., meditera och röra på sig osv) och det står lite dubbla budskap vad gäller kosttillskott och nyttiga fetter. Kåda stod det visst nåt om också.
Personen lider dessutom av bl a depression och värk, och jag fnyser åt att kost, träning osv skulle funka då, det vet jag av egen erfarenhet att det inte gör!
Om någon här vet något som jag kan föreslå personen att testa så skriv gärna här!

Condor
1

#58:

I alla fall har det visat sig att reiki har så positiva effekter på folk med epilepsi, att det till och med görs kliniska studier nu. Det finns även rapporter att somliga blev botade. Du kan ju läsa länkarna när du har tid.

Jane-Lyzell
2

#51: Jo då vist har det med jesus och andra religioner att göra då Mikaio studerade dessa,

anledningen jag övergav Reikin var just att den var för styrd ! initieringarna
vilket jag anser att man inte kan öppna upp andra människor och ur en psykologisk aspekt kan vara rent farligt om en person har ett svagt psyke.

Sen har vi symbolerna och det styrande sättet att ge behandling (viss metod)

På min tid skulle symbolerna memoreras och fick absolut inte komma ut till kreti o pleti - då skulle de mista sin kraft - sen kom dem som la ut symbolerna i böcker och Ja , Reikin miste sin kraft.

Finns många duktiga Reiki utövare men det finns lika många dåliga som lärt sig per korrespondens och liknande . för inte tala om karuna och liknande - allt för proffit.

Därför lämnade jag Reikin och ägnade mig åt Spritualistisk healing /andlig healing - där du arbetar direkt med källan och en ande doktor som står för healandet - du är bara redskapet att applicera healing energin - helandet står ande doktorn för (då jag är ingen läkare) jag är endast en kanal.

Jag behöver inte tänka på något annat en att lägga mina händer där healin doktorn behöver energin - mycket enkelt och inte styrt i mönster och symboler som Reikin.

Sen tycker inte jag det handlar om vad eller vem som är bäst - det handlar alltid om man får ett helande.

Jane-Lyzell
0

#53: Tack 😊

Jane-Lyzell
0

#56: Ja det är just det - det handlar nog mer om att efterlevande kan stämma en healer om något skulle gå fel och personen dör - då kan de påstå att healingen påskyndade deras anhörigas död som t ex vid cancer.

Jane-Lyzell
0

#54: Ja

Jane-Lyzell
0

#59: Fast enligt lagen får du inte behandla elepelepsi ……

LiteAvVarje
0

#63: Men det finns det ju många som gör. Den jag gick hos i några år var framförallt självlärd, hade gått några olika kurser men ingen formell utbildning. Hon annonserade inte i sociala medier eller så, men "annonserade" genom ett papper på sin ytterdörr samt satte upp lappar här och var. Nu var det visserligen inte någon sjukdom som jag fick behandling av henne för, är det det som avgör om det är olagligt? (Egentligen är ju alla pengar som inte beskattas olagliga. Men säg någon som aldrig betalat eller fått betalt för någonting utan att skatta på det! :)
Det som hon jobbade med med mig var bland annat att bli medveten om trauman från tidigare liv och från min tidiga barndom, känna och vara kvar i känslorna, att lösa upp blockeringar i min kropp och mycket mer.
Då det endast står att man inte får behandla vissa sjukdomar i lagen du hänvisar till, men inget om att övrig healing och allt annat "flum" som vi "konstiga människor" håller på med, då gjorde hon väl inget olagligt, eller?

LiteAvVarje
0

#62: Känner du till filmen som är baserad på ett känt sådant fall, den heter nåt med "Emily Rose"?

FataMorgana
2

#40 #41 #42 #43

Den energi som jag pratar om och arbetar med är guds energi. Det är samma energi som Jesus kallade för heliga anden. Du kan kalla den för Reiki energin, Chi, Prana, eller endast för gudomlig energi eller för vad du vill, men den energin är enbart helande och framkallar inga epileptiska anfall hos folk och inte drar den ut elen ur batterierna på folk heller. Symbolerna är bara sätt att arbeta med denna energi på. Andra arbetar med energin på andra sätt, som t.ex genom yoga, qigong, thai chi och andra helt omedvetet, som t.ex när en mor lägger händerna på sitt barns knä när barnet fallit och skadat sig.

Sen har man också studerat yogans effekt på personer med epilepsi och i reslutaten kan man inte läsa någonting om att yogutövandet skulle utlöst epileptiska anfall hos deltagarna.

https://www.cochrane.org/CD001524/EPILEPSY_yoga-epilepsy

"Yogagruppen visade signifikant förbättring av sin livskvalitet enligt Satisfaction With Life Scale."

Du ska också veta att min far har en pacemaker sen närmare 20 år snart och jag vet inte hur många gånger jag behandlat honom med Reiki sen dess och det med goda resultat till både min och hans glädje. Inga batterier som blivit tomma där inte 😊

Vad som gäller att arbeta direkt med källan som du skrev om till Condor i inlägg #60, så är det just det som man gör när man arbetar med Reiki. Det är med den rena energin som man arbetar med och för det behövs ingen "ande-doktor" som mellanhand. Det behövs ju heller inga mellanhänder när man gör yoga eller qigong. Kraften / energin sitter förresten inte symbolerna, utan inom oss. Symbolerna är bara som nycklar som ger en tillgång till energin. Men någon gång är dörren öppen och man behöver ingen nyckel längre

• Redigerat 2023-02-14 19:38 av FataMorgana
FataMorgana
0

#64: yrkesmässigt ja. Ett ord som du av någon anledning alltid glömmer bort.

Jane-Lyzell
0

#65: Om det höll sig utanför det som står i patientsäkerhetslagen om alternativ vård para graf 5 - så är det ingen fara förutom att de inte är skattade pengar då - vilket i sig är olagligt bara det

LiteAvVarje
2

#64: Läkarna kan ju inte heller bota cancer och epilepsi! 🙄 Deras "behandlingar" gör ju långt ifrån alla friska, och även om många tillfrisknar från cancer så kommer den ofta tillbaka. Cellgifter gör att folk tappar allt hår, sväller upp till ballonger i ansiktet och kroppen osv. Och det är ingen garanti för att man blir frisk ens! Om jag får cancer någon gång så blir det inga cellgifter för mig iallafall! Jag skulle go all in med alla alternativa behandlingar som finns. (Finns väl lagliga behandlingsmetoder har jag för mig, rätta mig om jag är ute och cyklar nu!) Om man t ex har en kär vän och kan healing så tar man nog risken för att åka fast och tar straffet, mot att låta hen dö eller utsätta sig för sjukvårdens plågsamma behandling!

Jane-Lyzell
1

#70: Tyvärr har läkarna lagen på sin sida - inte vi alternativ vårdare

Har själv alltid gett healing till personer med Cancer som jag känner , men jag har heller inte tagit betalt, fast enligt lagen så får jag inte det.

En kvinna fick 3 månader av sjukvården kvar att leva - vi healade henne samtidigt som hon fick cellgifter och strålning hon levde i 6 år och cancern i lungorna (tumörer) var borta och hon var friskförklarad från Cancern. Läkarna kliade sig i huvudet och kallade det mirakel.

Sen dog hon av sina strålskador av ett sk brustet hjärta 😥men hon fick 6 år med sin familj istället för 3 månader.

Jodå du kan välja andra metoder än sjukvården men då står du utanför vården och de blir inte glada och samarbetar inte gärna om det skulle behövas

Condor
1

#60:

Det enda som hade med Jesus att göra är att Jesus, precis som Buddha helade med gudomlig energi. Men Usui var ingen kristen munk, som Takata hävdade, utan buddhist och reiki har ett buddhistiskt ursprung.

Takata hade 2 problem att sprida reiki i USA. Det ena var att USA var ett kristet land och än idag målar fundamentalistiska kristna djävulen på alla andra religioner. Det andra var att USA hade krig med Japan. Hur tror du att det skulle ha sett ut om hon skulle ha sagt att det här är en buddhistisk metod som kommer från ett buddhistiskt land som USA är i krig med? Därför ändrade hon på ett par detaljer i historian.

Symbolerna:

Dessa har framställts som något "mystiskt och hemligt" och när det kom ut en bok på 90-talet som hade DKM på sitt cover haglade det kritik. Men symbolerna 3 och 4 är bara japanska kanjis, dvs. skrifttecken som de använder i stället för bokstäver. DKM betyder bara "stort strålande ljus". Det handlar egentligen mer om de mantras som dessa kanjis står för. Mantras är en buddhistisk form av en bön. Vad är mystiskt med att be om det stora ljuset?

Nuförtiden har dessa symboler spridits på tusentals internet sidor. Skulle det verkligen vara så att symbolerna skulle förlora sin kraft, skulle det inte ha gått förbi mig. Men mitt reiki har genom åren bara blivit starkare, ju djupare min relation med energin har blivit. Det kan bara vara dom som inte blev initierade traditionellt, utan kanske gjorde en distanskurs med distansinitieringar och bara en enda initiering, som nog inte har den fulla kraften.

Symbolerna hjälper att foksera, för så länge du fokuserar på att be om ljuset genom mantras och symboler, flyger inte tankarna omkring. Det är fokusen som är viktig när man sänder reiki på distans, dvs. att visualisera mottagaren, upprätthålla fokusen och inte sväva bort med tankarna. Det är övning.

Anledningen till att symbolerna hölls hemligt är nog en helt annan. Eftersom symbolerna är japanska kanjis, skulle det inte ha passat in i Takatas historia, där hon ville få reiki och Usui att framstå som någonting som kommer från kristendomen.

Själv tror jag inte på andedoktorer och alla fall som jag har granskat där folk hävdar att arbeta med andedoktorer, t.ex. snubben i Brasilien som nu sitter i fängelset, har visat sig vara bluff. Men om jag har fel och det finns andedoktorer, skulle en vis och välviljande andedoktor tala om för dig att du inte behöver honom och visa dig hur du själv kan få en direkt tillgång till den gudomliga kraften. Reiki är inte den enda metoden, men kanske den enklaste att lära.

Condor
1

#70:

Jag tittade in på epilepsi iFokus och där berättade någon att han började meditera för ett år och har sen dess inte haft några anfall.

Jane-Lyzell
0

#72: Reikin är styrd och i mina ögon komplicerad, den bostar Reiki utövares egon då de tror de är stora healers (istället för att de är verktyg) - den spiritualistiska healingen är endast händer på inget annat än vara en kanal för det helande ljuset.

Vi har skilda åsikter så låt det stanna där - för din information utförde jag Reiki från 1983/84 till år 2000- ganska många år och jag gick alla Reiki utbildningarna till Reiki master. Vilket inkluderar initieringarna.

När jag sedan själv höll utbildningar i Reiki vilket jag gjort - kändes det aldrig bra göra initieringarna (som för övrigt är ganska flummiga)då man manipulerar andras sinnen till något som man inte vet de är mogna för - Och det är inte kraften som avgör det utan du som Reiki master. Ett stort ansvar.

Symbolernas användning var styrande i mina ögon - mycket enklare med den healing jag lär ut nu och det är ingen som öppnar någon elev - det gör dom själva i sin egen takt.

angående Healern i brasilien så är han spiritist och inte spiritualist - det är skillnad på det. Men helt oasseptabelt det han gjort. - tyvärr finns det rötägg inom allt så även i Reiki.

FataMorgana
1

#74:

Vad som gäller folks egon har jag helt andra erfarenheter. Personligen känner jag själv ingen som utövar Reiki som tror sig vara en stor healare, utan tvärtom är det som jag skrev tidigare bara en bråkdel av alla som lär sig Reiki som börjar behandla och undersöka andra yrkesmässigt.

• Redigerat 2023-02-15 15:25 av FataMorgana
Condor
1

#74:

Den risken finns, att en utövares ego växer med förmågan att kunna heala andra. Därför är det så viktigt att lära ut att "leva reiki" och att bygga upp en relation till energin. Reiki energin arbetar på att göra människor "hela" och ett uppblåst ego bidrar inte till det.

Jag tänker att nästan alla utövare känner till känslan, hur bra det känns för egot nät man har hjälpt eller till och med botat någon. Går man in i nästa behandling med känslan "vad bra jag är" kommer det att hända….. uuuuups….. varför verkade den här behandlingen inte så bra? Vem som inte har lärt att "leva reiki" kommer kanske att vara ledsen eller kommer kanske att förtränga det, för att fortsätta att tänka "vad bra jag är". Så utvecklar sig bara egot medan kraften minskar och personen till slut kanske slutar upp att använda reiki.

Men vem som har lärt att "leva reiki" lägger märke till synkroniciteten och smyger på sig själv. Det kan ske genom insikten, att här har egot spelat mig ett spratt. Det kan leda till insikten att vara mer ödmjuk och förtydliga för sig själv att man inte är den som bestämmer hur energin ska verka. Går man med den ödmjukheten in i nästa behandling, med ödmjukhet och tacksamhet i stället för högmod, kommer man att erfara att effekten av behandlingen är större igen.

Det är som jag skrev, att behandlingar med reiki bara är en aspekt av reiki. Men det egentliga är relationen som man bygger upp till energin och den andliga utvecklingen som sker. Beroende på hur man hanterar det, kan man antingen utveckla sig andligt eller sitt ego.

At initiera någon i en grad som personen inte är mogen för, ska man inte göra. Det finns väl ingen som inte är mogen för den första graden, men för de andra graderna krävs en viss utveckling. Eleverna kanske vill göra graderna så snabbt som möjligt, men reiki läraren måste motstå frestelsen att tjäna pengar och prioritera elevens väl och säga att det är bättre att vänta med nästa grad.

Jag hade en gång 2 kvinnor som elever, som var väldigt erfarna i energiarbete och ville även lära reiki. Den ena hade en egen shiatsu mottagning och var äldre än jag. Dom ville ha den tredje graden bara ett par veckor innan dom blev initierade i den andra graden. Dom ansåg att dom pga deras erfarenheter är mogna och tillräckligt andligt utvecklade. Men jag såg att just hon som var den äldre, brukade fånga in allas uppmärksamhet när vi hade reiki träffar och demonstrera alla möjliga saker. Jag såg att den andra graden just belyser hennes ego och att hon först måste gå igenom dessa erfarenheter. Den andra graden tar fram mycket mentalt till ytan.

Jag ville ju inte såra henne och direkt säga till en erfaren energiarbetare att inte vara mogen) så jag sa till båda, att om dom nu skulle göra den tredje graden, skulle erfarenheterna med den andra graden saknas. Hur vill en reiki mästare vägleda människor på en väg som han inte själv har gått? Det insåg dom, så dom väntade med den tredje graden.

Det är just sådana här erfarenheter som får mig att kritisera hur reiki ibland marknadförs. T.ex. alla grader på ett par veckor, en initiering för den 1. graden i stället för 4, distanskurser, ingen vägledning osv. Hur vill en sån reiki mästare lära att "leva reiki"? Hur vill en sån reiki mästare bedöma om någon är mogen för nästa grad?

Det behövs en relation mellan lärare och elev, t.ex. genom att erbjuda reiki träffar. Då kan reiki läraren uppskatta bättre om någon är mogen för nästa grad och kan hjälpa eleverna att utveckla sig.

Dessa träffar gjorde jag helt gratis (var inkluderade i priset) och när jag blev utbildad var sådana träffar också inkluderade i priset. Vi bytte ut erfarenheter, kunde ställa frågor och övade behandlingar. Sen är det upp till eleven att komma till träffarna eller inte.

[Vintermånen]
2

#60: Du skriver ungefär det jag hade tänkt själv skriva i tråden och visst är reiki styrt sen dom där symbolerna helt onödiga och verkningslösa inte behöver vi något sånt vi behöver bara våra vänner på andra sidan inget kringel krångel bara allt i ren enkelhet.

Samma var det på min tid det hette att symbolerna dom skulle man inte dela med sig då tappar man kraften jo tjena jag kan inte annat än skratta men samtidigt mitt i alltihop är det tragiskt hur människor går på att saker ska vara på ett visst sätt och låter sig styras in i andra människors uppfunna idéer som inte det minsta kommer från andevärlden det kommer helt och hållet från människor själva och är mänskliga onödiga uppfunna påhitt för att tjäna pengar. Själv har jag aldrig tagit ett öre för andlighet och kommer aldrig någonsin att göra och jag jobbar inte med den heller men där Wolfs och min hjälp behövs dit visar han vägen och då ställer vi upp helt utan att få något tillbaka det är så andligheten ska vara den är fri den är gratis den är för oss alla.

Jag utövade aldrig reikin och det är många år sedan jag gick det där och lämnade omgående för det var inget för mig inget hållbart bara styrt av mänskliga händer inte från vår kära andevärld.

Initieringen ingen kan öppna andra där håller jag till fullo med dig men andra sidan våra vänner där dom kan men det är endast dom inte vi fysiska som befinner oss fortfarande i en jordisk kropp och jag önskar så att människor oavsett vilken väg andligt dom vandrar hade mer tillit och vågade tro på andevärlden som verkligen vet och som redan är på andra sidan låta dom komma till tals och ha fullt förtroende för sina guider och dom hjälpare som finns där för dom om några kan och dom vet som redan befinner sig på andra sidan 😎

Condor
0

#75:

Nja…… jag har mött "ett par" sådana. 😄 Kommer du ihåg det där tyska reiki forumet som jag skrev i när du hade din kundaliniresning? 😄😁

FataMorgana
1

#78: Javisst ja…. Dom hade jag glömt bort 😂 Men det är inte bara Reiki-utövare som håller på så där, det ser man ju tydligt här också 😉

[Vintermånen]
1

Jag ser att det här med ande doktorer missförstås i tråden här menar man dom som finns på andra sidan inte personer i våran fysiska värld så som snubben i Brasilien.

Jag gissar att Jane tänker lika som mig det är hjälpare från andra sidan inte fysiska personer som vandrar på våran jord det här är andarna som hjälper oss inte fysiska människor med sina påhitt och som enbart är ute efter att försöka vara något som dom inte är sånt behöver inte andarna dom är neutrala dom förmedlar med värme och kärlek som inte går att se ur ett fysiskt perspektiv.

Den dagen vi tar emot och har fullaste tilliten till andevärlden den dagen behöver vi inte människor som lär oss saker och personligen lyssnar jag aldrig till dom fysiska människorna i andliga frågor oavsett vad det månne vara så är det främst min guide men även andra underbara fina vänner och kontakter som jag har med andra sidan och dom är fantastiska så släpp fram dom och massor kommer att ske, massor får både förklaringar och det blir en trygghet som aldrig någonsin kan beskrivas med jordiska ord.

Andevärlden är andligheten den är inte fysiskt beroende och allt vi behöver är tilliten och med öppet hjärta helt släppa in andra sidan i våra liv då händer det fantastiska och underbara positiva saker i vår egen ande men även i våran vardag där vi finner ett stabilt evigt lugn trygghet i vetskapen om att oavsett vad som sker på vår jord så är livet en evig trygghet på andra sidan ett liv som aldrig någonsin tar slut 😎

Condor
0

#79:

😄

FataMorgana
1

#80: Vi förstod nog det, att det handlar om "ande-världar" och om "ande-doktorer" 😉 Men tack och lov har Reiki ingenting med sådana saker att göra😊

Condor
1

#82:

Just det! Vad ska man med andar till när det finns gud? Själv tror jag ju heller inte på "andevärldar" men om jag har fel, skulle jag inte vilja ha en ande mellan mig och gud som "översättare". Vad händer om anden översätter fel? Sen vet man ju heller inte om en sån ande vill spexa med en. Tänk vad den skulle kunna göra, t.ex. ta över min kropp och skriva ett inlägg med mitt nick och ett par dagar senare skriver en annan ande raka motsatsen med mitt nick. 😄 Vilket intryck skulle jag lämna? 😂

[Vintermånen]
4

Condor & FataMorgana !

Var det inte ni som skrev på en sajt att vi inte skulle få svara längre på varandras inlägg för vi ryker ihop och det är något som vi gjort genom många år men ändå svarar FataMorgana på mitt inlägg fast vi ska undvika varandra även om vi hamnar i samma tråd så vad håller ni två på med.

Ursäkta nu Jane nu tar jag till ord och du får radera det här inlägget om du vill men jag får nog av dom där två nu och varje säkring går i mig ❤️

Ni har ingen rätt att vara översittare men det enda ni är ute efter är att förgöra andra i eran väg ni har ingen god avsikt ni om några är onda andar såna där som sprider skit och manipulerar in andra i era hörn. Fy skäms på er med alla era falska läror det enda ni vill är andra ska följa er då är dom ok men går dom över gränsen då åker dom ut.

Andlig är att vara nära andra sidan allt annat är uteslutet och nu säger jag det ni sa för en tid sedan på annan sajt låt mig vara i fred lägg er inte i mitt jag svarar på Janes inlägg medan era dom scrollar jag förbi men tyvärr kommer dom med i tråden. Ni är elaka lymlar som tror er sitta på sanningen när ni själva borde göra en enorm självrannsakelse på vilka ni är som människor.

FataMorgana
1

#84:

Säg, tröttnar du aldrig på att kasta skit? Du ser, det är just pga dina obalanser och pga din falskhet som du visar upp här i tråden som gör att varken jag eller Condor vill ha dig på vår sajt.

Själv har jag aldrig talat illa om dig eller om din väg och för mig får alla människor vandra vilken väg dom vill, men om det sprids ut falskinformationer om Reiki av människor som inte ens utövar Reiki, så rättar vi gärna till dessa.

Anledningen till att jag skrev i den här tråden var bara för att försöka förklara att man visst får ge healing till cancersjuka människor, så länge man inte behandlar deras sjukdom yrkesmässigt. För mig är healing någonting som jag unnar alla människor och ingen ska behöva avstå pga att lagen missuppfattas. Om du tycker det gör mig och Condor till onda människor, så får du gärna tycka det.

Jane-Lyzell
0

#75: Det var ett himla tjat om yrkesmässigt är du lekman och utövar ett yrkesmässigt kunnande - gäller även lagen för dig - men du bor ju inte ens i sverige så det kanske är andra lagar där du bor - så förstår inte energin du lägger ned här. - tråden handlar om det som står i TS

Det är ju inte för inte patientsäkerhetslagen är gamla kvacksalveri lagen- gäller alltså alla som utövar någon form av alternativ vård på andra människor lekman eller yrkesman.

Jane-Lyzell
0

#76: Ja du Condor - här kan jag bara hålla med dig i det du skriver - tyvärr ser det ut som du skriver .

Sen skulle jag vilja säga att Vara en spiritualist och ge spiritualistisk healing är att leva sin filosofi - så ingen skillnad från Reiki eller heller den delen från shamansk healing - alla lever vi våran tro och utövande.

Jane-Lyzell
0

#77: Tack för inlägget

Jane-Lyzell
0

#80: Ja ande världen är vår trygghet

Jane-Lyzell
0

#83: Nu börjar du spåra ur… skärpning

Jane-Lyzell
0

#84: Ja det är nog bra om ni undviker varandra - menar ingen ide

Jane-Lyzell
1

#85: `Nu börjar det bli pajkastning - så sluta nu
annars raderar jag era inlägg//Moderator Jane

Denna kommentar har tagits bort.
Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.