Annons:
Etikettandlighet
Läst 187 ggr
Jane-Lyzell
11/2/21, 10:18 AM

Miljoner till bästa beviset för ett liv efter döden

https://www.dn.se/varlden/miljoner-till-basta-beviset-for-ett-liv-efter-doden/?fbclid=IwAR2rwGYxo8VbS1WF_oGtrANFaivz6Ue4Kj4NXaczOVJ5-uh90UbNTkcSJUE

Finns det ett liv efter döden? Den som har det bästa beviset på den frågan kommer att ta hem drygt fyra miljoner kronor. Rymdentreprenören och dollarmiljardären Robert Bigelow står bakom priset.

Bigelow har också ett stort intresse för det paranormala och tidigare i år utmanade han världens forskare för att få svaret på frågan: Finns det ett liv efter döden? Eller mer exakt:

”Vilket är det bästa tillgängliga beviset för att det mänskliga medvetandet överlever kroppens död?”, som det står i beskrivningen av själva tävlingen som arrangeras av Bigelow Institute for Consciousness Studies eller Bics.

För en tävling är det och priserna är väl tilltagna. Den som lämnar in det bästa beviset i form av en artikel – högst 25 000 ord lång - kan se fram emot motsvarande 4,2 miljoner kronor. Tvåan får 2,5 miljoner och trean 1,2 miljoner. Ytterligare elva pristagare får 420 000 kronor var.

För att övertyga juryn räcker det med ögonvittnen som ”bortom rimligt tvivel” kan gå i god för sina upplevelser, står det på Bics webbplats. Däremot räcker det inte med att citera diverse heliga skrifter. Enbart tro utgör inte bevis.

Av drygt 1 000 insända bidrag har 205 gått vidare till en slutlig bedömning. Och bidragen kommer från forskare som ägnat minst fem år åt frågan. Det var ett av kraven för att få delta i tävlingen.

Vilka som vinner och hur bevisen ser ut kommer att presenteras någon gång under måndagen den 1 november amerikansk tid. Anmälningstiden för att delta gick ut den 28 februari.

Robert Bigelow själv, som förlorat flera familjemedlemmar genom åren, är säker på sin sak:

– För egen del behöver jag inte övertygas. Men okej, det är inte det allt handlar om. Det handlar inte om mig, sa han i en intervju i samband med att tävlingen utlystes.

Och på institutets sajt skriver Bigelow:

”Personligen tror jag att medvetandet överlever och att det sannolikt har en betydelse vad du gör med ditt liv här.”

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Finns det ett liv efter döden? Den som har det bästa beviset på den frågan kommer att ta hem drygt fyra miljoner kronor.
  • Redigerat 4/28/22, 4:56 PM av Jane-Lyzell
Annons:
Jane-Lyzell
11/2/21, 10:20 AM
#1

Detta måste man ju följa 😁

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

ajanki
11/2/21, 9:37 PM
Tarotstollan
11/2/21, 11:43 PM
#3

Spännande!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Jane-Lyzell
11/2/21, 11:54 PM
#4

Ja vist är det spännande 💥

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Maikailoa
11/17/21, 9:18 PM
#5

Var det så att priset gick till Jeffrey Mishlove?

Jane-Lyzell
11/17/21, 11:29 PM
#6

#5: Vet inte

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
11/18/21, 1:44 PM
#7

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Maikailoa
11/26/21, 11:19 AM
#8

MW INTERVIEW: Robert Bigelow on BICS Essay Contest Winners

Jane-Lyzell
11/29/21, 5:10 PM
#9

#8: Tack för videon - intressant

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Zekevarg
12/8/21, 9:10 AM
#10

#1: Jag har blivit medlem på din sida, men upptäckte att det är nåt fel på forumet. Det står Warning: Undefined array key "showadminusers" in /customers/4/a/8/lyztran.com/httpd.www/wp-content/plugins/ar

Jane-Lyzell
12/8/21, 9:23 AM
#11

#10: Hej Ja tyvärr är det någon bugg vi har - vi håller på att försöka hitta orsaken - så ha lite tålamod med oss - det är min man som sköter sidan och han jobbar med ett vanligt jobb med och har begränsad tid lösa problemet .

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
12/9/21, 10:14 PM
#12

#10: Nu funkar den som den ska igen , phu 😊

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: