Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikett: andlighet
Läst 1327 ggr
Jane-Lyzell
0

Tiden är ur led ?

Ja vad menar man med det uttrycket egentligen ?

Kan bara hålla med om att det sker en hel del konstigheter , särskilt inom det mediala som jag inte kan hålla med om och blir lite skrämd av naivigteten bland många andliga och mediala.

Vart har det sunda förnuftet tagit vägen !?

Hur kan människor tro på gamla skrönor 2015 ? 

Jag menar - något som sägs är - "Ingen vet sanningen" och sen tillåts vilket dravel som helst, som tex. onda andar, övertagen av andar , utom jordiska inplantat, förtrollningar, negativa energier och demoner. exorcism. 

Olika Mästare som man ska följa i olika ceremonier - tillbe avatarer, Änglar etc…

Olika medikament som undergörare

Tv spär ju på det hela med sina program…….

Ja för mig är verkligen tiden ur led - är ganska less på att människan är så vidskepliga och naiva.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[rore]
14

Jane!

Ett bra ordspråk som  jag hörde för ett antal år sedan.

Lev och låt leva.

Jag förstod inte riktigt innebörden i de orden då, eftersom jag hade fullt sjå med att tycka och tänka,,, främst om andra. För jag satt ju inne med alla de Logiska svaren☝️.

Problemet som jag inte såg då. Var att jag var utanför mig själv och strävade efter att "vara duktig och klok". Till viss del var jag det. Men jag levde inte som jag lärde.😭……😊

Vi har alla våra vägar att trampa på, även om de tar sig olika uttryck. Och även jag förundras över *andras* naivitet och vilja till Quick fix.

Men vem är jag att döma?

Vem är jag att kritisera andra människors vandrings färd genom livet?

Alltid finner vi nått som leder oss vidare. Rätt eller fel vem avgör det? Egentligen?🤔

Det är ju genom våra misstag som vi färdas vidare mot nya mål och horisonter.

Och Tv:n kan vi ju alltid byta kanal eller rent av stänga av.

Menar absolut inget illa nu. ❤️

[LadyX]
7

Mycke bra skrivet Rore.

Jag läste något annat bra på en annan sajt på iFokus och där var frågan, Är din sanning mer sann än andras sanningar.

Vi alla är i olika skeden eller om jag skriver faser av utveckling, eller sanning. I och med det så kan vi inte tala om för andra vad deras sanning är utifrån vår. För vem säger att vi är i samma utvecklingsfas?

"Var och en är sin egen lyckas smed" och "Var och en är trygg i sin egen tro" och sanning.

Jane-Lyzell
0

1 Ja vist är det så rore och vore det inte för jag bryr mig om människan - så skulle jag bara skaka av mig - fast jag ser det som att om man kan eliminera rädslor och okunskap - så kommer man sanningen närmare i tiden.

Jane-Lyzell
0

2. Ja det är just det - ska det vara så- eller ska vi hjälpa varandra till högre förståelse ?

Ians
2

Sunt förnuft är väll relativt . inte alltid menar vi samma sak med det, det som är sunt förnuft för mig är helt galet för någon annan. Allt beror på det bagage vi bär med oss genom livet, som vi lärt oss som små och som vi skapat själva genom de erfarenheter vi haft!

Idag flyttar vi runt mer än förr, Då kanske sunt förnuft var ungefär det samma i en by tex, för de hade en kod för det som alla var införstådda med. Idag har vi olika koder var och en för att vi kommer från olika bakgrunder.

Och visst kunde man önska att de som har samma intresse skulle ha samma spelregler, men så är det ju inte. Visst kan jag höja på ögonbrynet och skaka på huvudet åt vissa yttringar när man på fullaste allvar tror att det varit en ängel i kylen för att det ligger en fjäder i äggkartongen 😉Men jag irriterar mig inte på det! Jag vill ha sinnesro med min tro, det är liksom syftet för mig med att tro på något. Skapar det bara drama och fejd så faller ju det bort, syftet alltså.

Jag blickar inåt, och försöker uppfostra mig själv så att jag kan vara skillnaden för någon annan, någon som behöver lyftas upp och som söker tröst i tider när det blåser kallt. 

I det syftet så ber jag till högremakter att ge mig just sinnesro. Väldigt ofta så får jag den kontakt med andra sidan som behövs när det behövs, någon "viskar i mitt öra" just det som behöver sägas i den stunden. Efteråt blir jag ofta imponerad över vilka kloka saker som jag bara kom på att säga helt plötsligt, eller skall vi säga jag blev imponerad förr innan jag förstod att det inte var jag 😉som kom på dessa klokskaper. 

En av gångerna höll jag en "halv föreläsning" i ett ämne som jag inte visste ett jota om, vilket imponerade mycket på den som ställt frågan! Själv gick jag oroligt hem och läste på i ämnet för att kontrollera om det jag sagt verkligen var så, för att vara förberedd när människan själv läst på och avslöjade mig! 😎 Men visst var det så, det stämde till punkt o pricka! 

Och detta händer om och om igen, i olika situationer där någon söker hjälp för att de mår dåligt etc 

Personer kommer igenom när det behövs, som den jag talar med kan säga "Det vet jag vem det är! Exakt så uttryckte Hen det!" när jag säger att jag hör en röst som säger……

Till detta behövs inga stenar, kristaller, fjädrar eller annat lull lull! I början trodde jag att om jag har sådant så förstärker det "gåvan", men det blev ett stort hål i plånboken bara och mer hände inte! Faktiskt tvärt om! När jag förlitade mig på dessa saker så blev det tyst i "huvudet", lite som att de som är på andra sidan tyckte att du kan ju prata med di där fjädrarna istället 😃

Så  jag fick snällt återgå till rötterna, till det jag gjorde när jag först upptäckte att det fanns något där som inte var jag och som använde mig i olika situationer.

Detta är sunt förnuft för mig! 

Och jag träffade en mycket klok man i Afrika som sa till mig att " glöm allt med kurser och vad andra vill tala om för dig, du har fått en gåva och den måste du arbeta med själv, om du lyssnar så blir du vägled"

Något han bara sa helt plötsligt, utan någon anledning alls. Dessa ord har jag i mitt sökande kommit tillbaka till många gånger. För i början ville jag gå hur mycket kurser som helst och "lära" mig. Men det sket sig alltid någonstans, vilket gjorde mig frustrerad och jag fick en känsla av att jag inte alls hade någon gåva utan bara fantiserade och inbillade mig!

jag läste böcker och eldade ljus, tittade i speglar, etc etc etc 

Så mitt bästa råd är "keep it simple!" Vilket jag säger till alla runt omkring mig. 

Nu kanske jag vill gå en kurs för att träffa andra som har samma intresse, utbyta erfarenheter etc  men inte för att slaviskt ta till mig Allt som sägs utan få lite "andlig mat" provsmaka och behålla det som är gott för MIG, och inte absorbera allt som regler skrivna i sten! Jag behöver ingen Guru, men det betyder inte att jag inte kan ta till mig andras klokskap och idéer, bara inte kopiera deras sätt att göra eller arbeta på, för då blir det ju inte riktigt rätt! Jag har mognat i min tillit och min tro, helt enkelt.

Men irriterad över vad andra sysslar med är jag inte, möjligen lite ledsen för dem som blir lurade att tro på allt detta.

Jane-Lyzell
0

5 . så sant så - något som jag försöker lära människor är just att se inåt - där finns din kunskap och lära - Ja tänk om alla gjorde det 😉

Loris M
4

#4 "… eller ska vi hjälpa varandra till högre förståelse ?"

Problemet med resonemanget är just hur vi ska veta vad "Högre förståelse" är och vem är det som har rätten att definiera det? Du verkar säker på din sak: Onda andar, negativa energier, demoner är dravel. Andra andliga menar att detta är fullt verkligt. Skeptiker menar att allt andliga, både goda och onda andar är dravel? Vem har rätt och hur ska vi veta det?

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Jane-Lyzell
0

7. Kunskap

Loris M
3

#8 Är det så enkelt? Jag tycker inte det. Kunskap (inom det andliga) kommer oftast genom våra andliga guider. Vad gör vi när två personer som båda är trovärdiga och kunniga inom det andliga men deras guider ger helt olika och motstridiga svar? Vem ska man då tro på? Frågar mest för att jag som sökande blir förvirrad av alla som påstår sig veta och ha de rätta svaren.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Jane-Lyzell
2

9. Den som lever sin sanning- vandrar sina ord - inga föreställningar om att vara högt uppsatt eller skylta med sina guider eller mästare - alltså et medium med litet ego - som lever som den lär i sin vardag. - Inte som den predikar för härskaror  för pengar.

Ett medium /medial som är sann ser sina medmänniskor som systrar och bröder och har en lång erfarenhet och kunskap inte bara från egna guider - utan i sammarbete även med andras.

Då blir det en sanning tillsammans - den andliga