Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikett: film-tv
Läst 1222 ggr
Jane-Lyzell
7

Deepak Chopra utmanar skeptikerna om att förklara

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Deepak Chopra utmanar skeptikerna om att förklara det normala?

Ha ha ha ha …. detta var riktigt roligt :-)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

😉 Man är tydligen inte ensam att jagas!

Tjeja
1

Ha ha ja första videon var kul! Hoppas vetenskapsmännen tagit utmaningen på allvar! För det vore verkligen riktigt intressant att få veta svaren! :D

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Jane-Lyzell
0

2 Ja man kan undra hur det har gott😃

Lynxx
3

Tyvärr lär dessa fåvitska* stackare aldrig (i detta livet) förstå ngt. inom detta.

Det jag skulle vilja, är att de kan förklara varför Universum alls finns? Hur svårt kan det vara? Själv tror jag att de inte vet svaret - alltså finns inte Universum! Det man inte kan förklara - finns nämligen inte! Iaf. enl. deras korkade, trångsynta världsbild.

*Etymologi: Av fornsvenska favitsker, favisker, av fornsvenska far, och -vitsker, avledning av vit ("vett"). Jämför isländska fáviti ("idiot").
Synonymer: fåkunnig, mindre vetande, svagsint. 🤦‍♂️

-----------

"De visar en sådan brist på kunskaper, att det måste vara resultatet av åratals studier." - Oscar Wilde

//L

[[Rosmarmelad]]
4

Fast det är inte riktigt det som sägs. Snarare att går det inte att mäta på något sätt så är det troligen inte sant heller. Jag kan ju hävda att det just nu flyger runt en osynlig, rosa elefant framför ditt ansikte, är det sant?

Universum finns, det går att undersöka. Vi vet hur universum blev till också, the big bang.

Lynxx
2

#5 - Jag sa inte att Universum inte finns elr. inte kan mätas - förutom de 23 procent mörk materia & 72 procent mörk energi - som förstås inte går att mäta (& därför inte finns, enl. somligas sätt att se på saken) - bara se effekten av dess påverkan på de resterande 5 procenten, som är vad de kallar, synlig materia.

De skall förklara varför finns Universum över huvud taget. Varför skapades Universum & av vad/"vem"? Inte hur, när elr. på vilket sätt, det skapades.

Verkar snarare som att de rosa elefanterna befinner sig på ett annat ställe f.n.

Hos mig finns det endast "tomtar på loftet" - även om de inte heller "går att se elr. mäta".

-----

"Att läsa men inte förstå - är inte att läsa" 🤔

//L

[[Rosmarmelad]]
3

Varför måste man förklara varför universum existerar? Big bang förklarar bra hur universum skapades.

tarantass
1

Ånej, redan där finns många mysterier. Vad fanns före Stora Smällen? Vad finns runt universum? Om det inte finns något före eller runtomkring, hur förklarar man då att något finns? Och så vidare.

Annars har jag bara sett den första videon, men den ställer ju de klassiska frågorna om hur kemiska föreningar kan bli självreproducerande, börja att aktivt nära sig, bearbeta och lagra information och kommunicera med sina likar, bli medvetna om omvärlden och om sig själva: hur materia kan ta det kvalitativa språnget till organiskt liv och hur organiskt liv kan ta det kvalitativa språnget till medvetande.

Om det nu ens är så det har gått till, men det är ju vetenskapens bästa gissning hittills och därmed också det man brukar tro som materialist.

Det har framkastats att medvetandet är en illusion, men vem är det i så fall som har den illusionen? (Och kan tänka att hen har den?) Och hur är den uppbyggd rent biologiskt för att kunna ge sin effekt? Och så vidare…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.