Behöver få lite hjälp
Igår hade jag ett möte som det jublades över i ande världen, skinnet knottrade sig på mig!
Jag träffade en godvän och hennes väninna! Mötet var tänkt att vara bara en kort stund, då jag bara skulle möta upp för att hämta en sak, …men det var inte vad ande världen hade tänkt!
För omedelbart började väninnan tala, och sedan var jag fast!
Jag skulle behöva lite råd nu….för vissa saker hon bad mig kolla upp och det har med min finska del av släkten att göra, min morfar var same.
Är det någon som har en susning hur man kan släktforska i norra finland utan att behöva vara på plats.
Om du eller väninnan vet vilken sameby morfar tillhörde så har du en ingångsvinkel för mer information. Samebyarna brukar ha stenkoll på släkten. Byns närmaste större ort har möjligtvis en sameförening också. Sen kan jag inte komma på något mer än att du kan fråga inne på Släktforskning-sajten här inne.
Försökte öppna släktforsknings sajten men den verkar vara vilande, kom inte in allas!
Ja, jag undrade det för när jag klickade på släktforskning så kom jag till en sida där man kan anmäla sig som sajtvärd 🤔

Vad fantastiskt när det händer sådana här saker! Det finns kanske mer info på nätet? Det borde gå att googla fram något. Jag ska kolla med en väninna som är halvfinne (och som för övrigt också var på släktresa till Finland förra veckan…)
🙂
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Det har ju forskats och dokumenterats väldigt mycket om samer förr, så något ska nog finnas att läsa om på nätet.
Sök på t.ex. Finska samer, same familjer, same släkter, samiska släkt träd osv. Sånt här är ju jätte spännande, så du får gärna berätta hur det går.
https://www.facebook.com/groups/214215213713/
Hoppas länken funkar. Om den gör det så kan du ju fråga där om någon vet hur du kan gå till väga, och om någon känner till något om familjen.

Har sett att det har dykt upp en ny tidskrift som handlar delvis om släktforskning. Där kanske det finns tips. Sen är vissa bibliotek bra på frågor kring släktforskning
Tack Bettanbop! För länken i #7
Känner administratören för den gruppen, det var henne jag träffade…det är hon som är väninnan i TS.
Så som jag säger det finns en mening med allt! Jag får kolla med henne!
Skall kolla med bibliotek och landsarkivet här i stan ang släktforskning i Finland som det gäller!