Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikett: andlighet
Läst 1357 ggr
Ians
4

En liten fråga

Det finns de som påstår att man får bättre kontakt med den andliga världen om man äter vegetarisk kost. Någon som har någon erfarenhet av detta?

Tesen skulle vara att man känner av djurens lidande och att det gör känsligheten sämre.

Detta är en seriös fråga och inte ett påstående!

Jag bara undrar om någon som tex blivit vegetarian har märkt någon skillnad, och isåfall  vilken skillnad?

Jane-Lyzell
2

Jag tror den stora skillnaden är Andligen och karaktärsmässigt som medium. eller vanlig människa överhuvud taget om man äter vegetariskt-

Man blir mer ödmjuk och ser djuren som har en själ.Deras lika värde.

Att äta kött talar till den djuriska sidan av människan och skapar mer djuriskt beteende.

Jag tror ju det inte skulle finnas så mycket krig i världen om alla var vegetarianer🙂

Jag kan ju bara tala för mig själv men vist tycker jag mig ha starkare kontakt nu - en då jag åt kött- eller snarare högre/renare kontakt.

Svårt säga vad som är vad - men ju renare jag själv blir desto klarare svar ifrån andevärlden🌺

(sen handlar ju det inte enbart om kött utan även annat missbruk som drar ned din själ - gör ju inte det andliga lättare)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Kyllan56
3

# Det håller jag inte alls med om att man skulle bli mer djurisk för att man äter kött. Det stämmer inte alls på mig. Det finns veganer som är håller på med djurrättsaktivism, utan en tanke på djuren. Jag tror det är hur man är som person och om man väljer att göra gott i världen och behandla sina medmänniskor väl. Hur det är med andevärlden kan jag inte svara på eftersom jag inte har kontakt med den.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Jane-Lyzell
2

hmm 🎧🙂

Jo jag tror det - men alla är ju olika- vist finns det fromma köttätare med😉

[Smulan_88]
0

Jag har tänkt lite på det där med djur… Och jag har ju inte helt fått grepp om min tro om vi säger så. Dock så är jag väldigt inne på karma just nu, då jag i viss mån upptäckt att den speglar de "aktiva" valen jag gör. I den mån att när jag medvetet utav lathet brukar låta bli att göra något, så tar det ungefär ögonblicket av en "grisblink" så har jag dubbelt så mycket som måste åtgärdas eller göras…. Hur som.. Det är nämligen så att jag och min sambo är på g att flytta ut på landet, och överväger då att skaffa lite djur… Kanske till och medi syftet att äta dem. *urs så barbarisk jag kände mig nu!! Men då undrar jag lite beroende på eran uppfattning… Hamnar jag på fel sida om jag är med på uppfödning i ät syfte?? Kan låta fånigt. Och jag äter kött annars, men kan ändå känna att det skulle kännas hemskare att föda upp och "själva" ha ihjäl/avliva djuren än när man äter det som finns i butik. Jag är lite kluven… Jag låter säkert helknäpp i era öron.. Men ibland tenderar resonemanget att tänka ett steg förlängt ;)

[Smulan_88]
0

För långt*

Jane-Lyzell
1

4. En ande sa till mig en gång - ska man äta kött ska man själv kunna döda det kött man ska äta- kan man inte det ska man inte äta kött som andra dödar åt en(i köttdisken)

Cahira
5

Jag ska ta indianer som exempel. Nar de jagade sa bad de for djuret och hade ceremonier for att hylla djuret. Bara for att de at kott sa forandrade inte det deras spiritualism eller djursyn, tvartom. De tackade djuret for att de hjalpte dom att fa mat osv. 

Buffalo till exempel, men aven elk, radjur, pronghorn, ja till och med coyote, varg, bjorn och ekorre.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Jane-Lyzell
1

exakt - man ska visa vördnad för de djur man ska äta (inte köpa dem ovördsamt i köttdisken)

mayolica
1

Jag tror inte att det stämmer🤔

~ mayolica ~

[Regnfru]
2

Människor är djur, är det något fel med att vara djurisk?

Själv tycker jag bäst om katter, som är köttätare. Jag ser inte som som sämre på grund av det.

Twinflamewolf
3

# 6 Klok ande och samma sak säger Wolf men ändå är jag köttätare,uch vad syndig jag känner mig nu som inte lyssnar på min guide en utan äter kött i alla fall 😕

Jag tror det är väldigt individuellt men var en gång vegetarian för många många år sedan.Har funderat ofta på att gå över just för det här med djuren men har inte tagit tag i saken utan det har rullat på av slentrian men nog infinner sig tanken ofta allt och hur det är mår vi bättre av grönt och våra djur visar vi ju vart vi står inför.För den biten har jag verkligen svårt med och ändå äter jag kött,skäms på mig 😡

Om man sen mår bättre eller sämre med medialitet eller andlighet ska jag låta vara osagt och tänker som så att det är nog individuellt hur vi är,alla är olika med olika behov men min plan är vegetariskt nu ska jag bara få rumpen ur och ta tag i det också ☺️Fick mig en riktig påminnare och knuff genom den här tråden.Tack😎

[NeferNefer]
3

Jag har varit vegetarian i många många år, just på grund av att jag inte tycker det är rätt att döda levande, kännande varelser bara för att vi vill äta upp dem. Men jag lägger mig inte i andras karma, den som vill äta kött får göra det och jag utgår från att jag möts med samma respekt och inte blir ifrågasatt för att jag inte äter kött (händer alltför ofta, tyvärr, men det förändrar inte min inställning). Jag är inte heller intresserad av att diskutera för eller emot eller varför eller … med vare sig karnivorer eller andra. Det blir bara låsta positioner och trist stämning, onödigt helt enkelt när det finns så mycket annat intressant att tala om.

Vad gäller själva frågan så är det så att jag alltid har varit som jag är, så att säga, från det att jag var ett litet barn. Jag mår bättre på alla sätt av att inte äta kött och fisk, men jag vet faktiskt inte om min medialitet har förändrats på något vis. Det är ju också så att jag har ägnat väldigt många år åt att kämpa emot och stänga ner all kontakt, vilket ju komplicerar när det gäller jämförelser.

Jane-Lyzell
1

12. Håller med dig där - respekt för alla😉

[Regnfru]
2

Men folk säger ju att katter är så nära andar och liknande, de är köttätare. Människor är ju djur i det stora hela.

[Lindyhop]1
1

Nu kommer en knepig fundering; jag har för mig att grönsaker också lever…ska man be morötterna om ursäkt innan man river dom? Och firrar Hur är det med dom? Antar att de också har en liten själ eftersom de lever. Tänker också på vikingarnas Valhall där de enligt vikingatro har en liten gris som de slaktar och äter upp men grisen återuppstår alltid och är glad och piggelin. (minns inte grisens namn)men den verkar vara som en liten maskot däruppe och finner sig glatt sitt bli slaktad och uppäten med jämna mellanrum..

[NeferNefer]
2

Särimner heter grisen.

Allt levande har en själ, men jag tycker ändå det är skillnad mellan djur som föds och växter som växer. Många växters fortplantning bygger ju också på att frukterna ska konsumeras.

Twinflamewolf
5

Ha ha ha Lindyhop jag tror bestämt vi haft tankeöverföring om grönsakerna😂tänkte bara i förmiddags på just det för som shaman tror man allt har en ande så även växter och grönt så hur göra då då,vilket dilemma 😃

Man får väl bli en sån där luftarian men luften är ju liv den också ,oj oj oj hur ska vi lösa det här då tro 😮😃

[Lindyhop]1
3

Jag har alltid haft för mig att både luft, stenar, träd och vatten m.m har andar förutom allt annat så för att öht kunna röra mej och existera så kör jag mitt race dvs äter det jag vill men behandlar allting med respekt och vördnad. Lufterian nä det är nog inte min melodi. Kanske godis-eller glasserian…

Jane-Lyzell
0

15.Självklart ska vördnaden finnas i det som växer också en självklarhet för mig

Ians
1

Som jag skrev i en annan tråd , så undrar jag lite om detta med kostens betydelse för andligheten inte grundar sig i ett New Age tänk?

Hur var det med de gamla medierna, var de vegetarianer allihop? 

Klart att vi skall ha respekt för naturen, och det vi äter! Men när man börjar fundera i banor som att växterna mår dåligt av att skördas, etc etc Så undrar jag om man inte börjar gå över gränsen till att vara sjuk?

Vi måste äta för att leva och må bra, det finns inget som säger att man blir bättre människa genom att leva på luft! Däremot finns det sjuka människor som vill applicera sina sjuka tankar på andra och göra en standard av sin egen sjukliga relation till mat.

Renhet inför ande världen är för mig att vara ren i sina tankar och sitt handlande mot andra, och har inget med mat egentligen att göra. Att vara en god medmänniska är renhet för mig i syftet att vara andlig, och något jag kämpar med varje dag. En alldeles tillräcklig kamp för de flesta!

Skulle jag dessutom inte äta utan leva på luft o vatten så skulle den kampen gå åt häcklefjäll i ren hunger! Inget är som en hungrig människa i dåligt humör och missunnsamhet 😉

Däremot skall man nog precis som Jane säger passa sig för droger, alkohol och vissa mediciner då de trubbar av verklighets uppfattningen hos den sk mottagaren!