Massa andar
Har ni några platser där ni känner av extra stark närvaro av andar? Jag för min del måste slå ett slag för stockholms tunnelbana. Så mycket närvaro, många unga människor som ser ut att ha gått bort nån gång på 60-70 talen förmodligen av överdoser eller annat missbruk. Det sniffades ju mycket thinner under en period, många dog av detta. Någon kanske föll framför tåget. Jag hoppas att dessa fina ungdomar inte är bundna till tunnelbanestationerna utan är där lite då och då "på kul" för att kolla läget. Många hade ju tunnelbanan som sitt andra hem och hängde där för jämnan med sin trygghet-kompisarna.
Slussen, T-centralen och Sergels torg är väl de stationer där jag känt av mest . Jag tycker sånt här är väldigt intressant men också tragiskt eftersom jag tror att alla de här unga människorna var väldigt kloka och hade stor insyn men missförstådda och ingen lyssnade på dem. De hamnade utanför samhällets normer.
Nån mer som har känt av specifika platser där mycket andar vistas?
Löfstad slott med slottspark och gårdar och stugor på ägorna som numera bara finns till beskådan efter en kulturstig som slutar vid ett förhistoriskt fort. Sällan jag ser någon efter stigen så den tar jag ofta, men även parken och slottet kryllar av andar som gärna meddelar sig. Finns i Östergötland, nära Norrköping.
Nu tror jag ni mer talar om plats minnen en andar- varför skulle de springa runt i tunnelbanan- nä de har nog annat för sig i sin nya existens.
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Nu tror jag ni mer talar om plats minnen en andar- varför skulle de springa runt i tunnelbanan- nä de har nog annat för sig i sin nya existens.
Det kan det absolut handla om, i alla fall ibland.
Ånej det tror jag inte alls. Inte de jag har uppfattat i allafall.
5. vad har du uppfattat då?
Jag har känt av på Nynäs slott, men där var det platsminnen som hänger kvar av ståtliga fester, vagnar som skramlade in vid slottsporten. Men jag kände av en vaktmästare som hängde kvar för att se till buskarna. Ibland är det platsminnen och ibland är det själar som hänger kvar på platsen. :)
Många Goa Kramar
Annisangel
Varför skulle en massa själar hänga kvar på platser ?
Vem har sagt att de hänger där för jämnan?
Det är väl inte konstigare än att en del andar tittar till sina gamla hus/sin gamla bil/sitt gamla kök etc.etc. De här 2 tjejerna och killen vill väl kolla läget på den stationen jag syftat på.
Jag tänker såhär: Platsminnen det är som t.ex Karl den tolftes karoliner som har setts marschera x fler jag minns inte var nånstans i sverige men det vet säkert nån annan som är duktig på historia? Man hör även stöveltramp, hästhovar, vapenskrammel och mummel av röster.
Men de som jag ser som andar satt 3 st i en nisch på tunnelbanestationen Slussen där ingen levande människa sätter sig om man inte hemskt gärna vill bli ihjälklämd av tåget. Därav kan ingen få mej till att kalla det platsminne.
Det såg faktiskt ut som om de i lugn och ro satt och spanade in alla stressade morgonresenärer. Kläder, frisyrer och skor tidstypiska för sent 60-tal.
De har säkert annat för sig också i sin nya existens.
På T-centan känner man av också väldigt mycket vilket säkert BÅDE kan röra sig om s.k platsminnen men också andar.
Det är väl mycket energier i omlopp, antar jag.
9. kunde du kommunalisera med dem -och såg de dig ?
Ja faktiskt både och.
11. frågade du dem då vad de gjorde där ?
Lindyhop: intressant - vad hörde du/fick till dig från dem? Och vad/hur kommunicerade du tillbaks? Undrar vad folk runt omkring trodde du stirrade på haha.
Intressant tråd 😎
Nu inflikar jag lite här med egna erfarenheter av att ha kört tunnelbana i drygt sjutton år.
Lindyhop jag förstår så väl vad det är du försöker säga men rätta mig nu om jag har fel,för inom spiritualismen så tror man sällan sällan på att andar kan bli jordbunden och därför ser man hellre till att det är minnen på platser.
Får jag protestera lite nu så gör jag det,annars ta bort inlägget men här kommer i alla fall mina tankar 😊
Platsminnen är sånt vi känner av men vi kan inte fysiskt ta på med ord handling och röst.Platsminnen är något som spelas upp i våra huvuden men med skillnaden från att det är rent fysiskt med röster,handlingar som verkligen tar tag i oss både fysiskt och psykiskt.
Nu har jag erfarenheten av just tunnelbanan och att det verkligen finns medan Jane frågar-Varför skulle en massa själar hänga kvar på platser?
Ja det kan man fråga sig både gul och blå om men som med allt är vi alla olika i tro oavsett man är eller tror på jordbundenhet så finns en existens och dom är inte minnen från svunnen tid utan full verklighet.🙂
Nej jag frågade inte vad de gjorde där. Tänkte inte så långt. Däremot fick jag till mig väldigt snabbt att åtminstone en av dem hade gått bort i tunnelbanan p.g av en överdos. Kan man säja att de hemsöker, då? De satt i nischen mittemot perrongen på slussen, killen hoppade ner på spåret och upp igen. Jag tror inte folk märkte att jag tittade på dem, alla stod med näsan i mobilen, det var tidig morgonrusning och alla var trötta. Jag såg dem iallafall så tydligt så kunde jag rita skulle jag ritat av dem ur minnet. Detta var ett par år sedan, numera åker jag alltid bil till jobbet men jag undrar ibland om de fortfarande besöket stationen. Twinflamewolf Du måste ju ha upplevt hur mycket som helst under din tid som tågförare. Berätta gärna.
15. Varför jaf frågar är om det verkligen var andar/själar - för du som medial kan lätt plocka upp dessa tragiska minnen ifrån dessa händelser och det behöver inte vara någon som är "Jordbunden"
Har inte dessa människor straffats nog i sitt livsöde - varför skulle de hållas fast emellan världarna- nää de förtjänar inte det ….
Jag kan bli nästan arg när man säger de är jordbundna- det mår bra och har det fint på andra sidan- det enda dom lämnat kvar är deras tragiska minnen från jordelivet och det är vad mediala plockar upp.
Något annat vore grymt för dem och för deras efterlevande!
skapelsen vet att föda oss och vet att ta hem oss med är min åsikt!
Har inte nämnt ordet jordbunden! Jag såg dem sitta där och fick tikl mej vad jag tidigare nämnt. Min uppfattning var att de tagit sig dit för att kolla in läget. Som jag sa tidigare så är det inre konstigare än att andra andar som vet att de "dött" kommer en sväng för att titta till platser, föremål etc. Inte haft en tanke på jordbundet!'
Du skriver en Massa andar- som om de skulle springa runt i tunnelbanan hej vilt , ja ja - kanske missuppfattade TS då🙂
Ja uppenbarligen. Men det var nog en dum rubrik på tråden också. Syftet var att få höra andras erfarenheter av platser och områden där man kan känna av.
Colin Fry sa en gång uppe i Ramsbergsgårdens relativt stora kurslokal att det var säkert en miljon andar i rummet. Det verkligen kryllar av andar runt omkring oss, menade han. Och inte bara däruppe naturligtvis. Han ville göra klart att de finns överallt omkring oss. Sen dess har jag aldrig känt mig ensam…
Det låter och känns helt rätt ända in i hjärtat!
20. absolut -Ande världen är ingen annan stans - den finns runt om kring oss fast i en annan dimension- det var det han menade- men de är inga jordbundna andar utan andar som hjälper oss framåt. andar som går emellan världarna. dom är alltså inte platsbundna vid tragik i sin övergång!
Perfekt beskrivet nu blev jag glad för det är så det känns rätt i min ande och mitt arma hjärta! Tack! Och jag vidhåller att "mina" tunnelbaneandar inte hade något jordbundet över sej, de hade gått mellan världarna och de kändes varken ledsna eller tragiska utan mer stillsamt betraktande.
23.😉 då är vi överens
Klart vi är!

Tänk vad bra det blir när vi kan diskutera oss fram på det här sättet. Här finns mycket lärdom i tråden!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Gud så härlig tråd detta blev! Det kan faktiskt diskuteras på bra sätt över nätet! Tjoho :)
Många Goa Kramar
Annisangel
😃
Vad roligt.