Påsk! Jesus död och återuppståndelse!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej
Vilken man han måste vara som fortfarande lämnat sina djupa spår efter sig - tror ingen anna man har varit så omskriven, någonsin!
Den lilla enkla mannen med det stora hjärtat för alla, så älskad och så hatat av många makthavare. Han vurmade för den lilla mänskan oavsett dens handlingar. han förlät sina följeplågare, ty de för står icke!
Gå framåt och synda ej mer, var hans motto, lev efter ditt hjärta, var snäll mot din broder och syster. Se framåt inte bakåt, det som är viktigt är det du gör från och med nu!
Hans brott var kärleken och sanningens väg och för det dömde präster,kyrkan och Makten med Pontius Pilatus som domare honom till döden på Korset - Han var ett hot emot dessa högheter som inte fick lydnad och skatter till sig då dom valde att följa Jesus enkla läror.
Han led mest för dem som dumdristigt inte förstod vilken vanmakt dom drog på sig själva då de behandlade honom med pina och förnedring, ty han visste att det skulle slå tillbaka på dem själva. (som man sår får man skörda)
Han var en man som levde efter de universella lagarna och förstod dem till fullo - och ville visa oss vägen, i Livet i döden och i efterlivet(andevärlden) Jag hyllar hans minne och han är för mig" min polare", vi spelar på samma planhalva och det känns tryggt att han visat vägen.
Hyckleriet fortsätter mot honom de präster som försköt honom förstod att han var värdefull, så efter hans död, tog dom över hans läror gjorde om dom till sina egna och börjar att prata om en dömande Gud som skulle döma sina barn om de inte löd kyrkan och dess läror, på detta sättet återerövrade de makten hos folket igen, nu med lögnen om att Jesus och Gud var deras överhuvud och endast dem kunde förkunna deras ord!
Vilket hyckleri - då Jesus var folkets man-han ville inte ha dyrt utsmyckade kyrkor - utan alla har sin egen kyrka i sitt hjärta vilket kan bli det renaste templet beroende på dess gärningar. Och det är upp till var och en att finna den. I ett rent hjärta kan det största gåvor utföras, som Healing , ande komunikation och materialiseringar som Jesus har visat vägen för! Han den största medium och healer som funnits på vår jord!
Heja Jesus du lever än - i alla fall i mitt hjärta!
Med Kärlek
Jane Lyzell
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Fint skrivet <3 kram <3
Tack Jane, det var verkligen fint och sant skrivet! 
" Var nära naturen - var när dig själv "
Mycket bra skrivet Jane 
Kan bara hålla med dig om vilken man och vilken otrolgt stor andlig begåvning han besatt.Så sant så sant visst är det kyrkans män som gjort om Kristendomen till en fördömmande sekt och den Bibel som en gång skrevs ursprungligen har både översatts och gjorts om gång efter annan till modernare språk vilket innebär att kyrkan inte står med en komplett bok.
Thomasevangeliet tex lyckades Katolska kyrkan under 1500-talet tror jag det var plocka bort, ett evangelium som innehöll det vi "nyandliga" medium och healers pysslar med i dag.Allt för att skapa makt och undanhålla folket sanningen på så vis skapade man hiarki inom kyrkan och med skrämmsel om h-vetet och evig död skrämmer folk till kyrkans bänkar.
Till minst 46 olika språk är Bibeln översatt men det kan ha ökat nu från den tid jag studerade Teologin i min ungdom och att alla översättnningar och moderniseringar skulle göra Bibelns ursprung rättvisa kan jag inte ta till mig.6e 7e Mosebökcerna även dom puts väck
för andliga för att få finnas kvar i Bibeln och med dom tre böcker som tagits bort så får kyrkan makten att styra sin församling som dom vill.
Kan aldig tänka mig att Jesus menade att kyrkan skulle bli så här och när jag tog upp detta med klassen under teologiutbildningen blev jag kallad för att gå Satans ärenden.När jag påpekade att det även under Bibelns tid och Jesu tid siades var jag en av mörkrets makter och behövdes be för till tusen
Var ganska obekvän under dom åren och ifrågasatte mycket,ställde både lärare och elever mot väggen många gånger och påpekade bla just profet"sian" och hur flitigt man faktiskt siade i Bibelns böcker men sånt var ju knappast välkommet i den skaran av folk 
Ta bara alla andebesök och manifesteringar i Bibelns böcker då minsann är det godkännt av kyrkan men ser vi andra någon ande då är det genast av ondo.
Jesus har nog skakat många gånger på huvudet över hur man förvrängt hans budskap en av tidernas största Medium och Healer 
Tack för att du tog upp detta ämne.
Ljus och kärlek 
Tack Jane!
Din text landar mjukt och fint inom mig

Vilken fin kärleksförklaring till tidernas största healare Jane!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Tack! 

jag vet inte om han var en vårt bästa medium o healer för det finns betydligt fler som honom även om de inte har gjort sig kända och fler som har helt andra gåvor bortom hans, men tanken på att han ville förmedla det goda och ville väl är en bra insatts för människorna!
men vänd också på myntet, hur många har inte dött pga av honom och alla krig som nyttjat hans lärar och guds för att kriga? Man ska också vara försiktig med vad man väljer att säga för allt kan misstolkas och vändas på…
Trotts detta så - Tack för de fina orden!
Alis volat propriis 
# 8 Kan bara hålla med dig yamher han var den som syntes och helt klart måste det funnits och finnas dom med lika bra begåvning,ett exempel John Of God har en fantastik förmåga att heala.
Som du skriver så var det många som dog och led pga sin tro att följa Jesus i Bibeln står även att den som tror är beredd att dö för sin tro.Samma känner jag personligen skulle jag stå inför valet att välja min tro eller döden väljer jag min tro den starka övertygelsen finns inom mig om andlig existens men när man krigar i Guds namn för sånt finns inga ursäkter i hela universum då tillför man plötsligt tron det onda och sånt är enbart människan kapabel till inte en kärleksfull Gud/Kristus.
Så visst man ska absolut vända på myntet och förhoppningsvis lever man själv med ljuset och är det något mörker skyr så är det ljus något mörkret aldrig övervinner i längden.Handla i ondska och det slår trefalt tillbaka,handla i godhet och även det slår trefalt tillbaka och här stog Jesus på sig han lämnade aldrig sin Faders sida utan dog för sin tros skull och för människans möjlighet till förlåtelse inom sig själva att kunna vandra med kärlekens budskap.
Så det är upp till oss ljusbärare att sprida kärleken och gör vi det kommer mörkret med tiden att få ge vika om än det ligger långt in i framtiden kanske inte ens detta århundrade men det är så mycket andlig uplysning och uppvaknande så något stort är i görningen och jag tror den stora början tar vid år 2012 sen kommer mycket att ske,en ny början inte en jordens undergång som tyvärr så många i rädsla går och tror.Vi kommer få chansen är läka Moder Jord och den möjligheten hoppas jag alla vaknar upp inför och tar vara på 
Jesus ga meg håp, når alt var mørkt. Mitt liv var narkotika og alt negativt, så ropte jeg på ham, og fikk møte lyset fra himmelen. DEtte ble min redning i 1985, og det er jeg evig takknemlig for. Jeg tror på han og det han står for….men har ikke funnet noen kirke eller sådant som er llike med ham…han kan jeg stole på, men ikke på alle som sier at de følger ham
Visst är det kärlek,man behöver inte kyrkor eller präster för att få uppenbarenseln den kommer när man minst tror att man är värd den:)
tro hopp och kärlek...
Tack Jane!
Håller med varje ord.
Förresten så förstår jag inte detta med att genom hans död och uppståndelse, skulle ta på sig våra synder. Vems synder? De kristnas, muslimernas, judarnas, buddisternas??? Gäller det de synder som redan hade begåtts år 33 eller gäller det även synderna som kommer att begås? Jag skrivet och frågat detta inne på Jesus men fick bara rader ur Bibeln som svar.
Påsken är ju från början en judisk högtid och det var därför som Jesus kom till Jerusalem, för att fira påsken.
Men påsken är ju också en hednisk tradition (Ostara) där man firar livets återkomst. Och vad kan bättre tjäna som en symbol för detta om inte ägget?!
Mina tankar är att alla kan få förlåtelse men att vi själva måste förlåta oss innan vi kan förlåta andra.Jesus var ju inte den som dömde utan sa att den som är fri från synd kastar första stenen,han umgicks med alla sorters folk allt från synagogor till olika tempel,sen är bibeln omskriven så många gånger att den ursprungliga religionen har det nog försvunnit mycket.
Handlingen han gjorde var ett bevis på hans starka tro om evigheten och min lilla teori där är att han genom korset visade andra sin styrka och tro för att andra skulle våga följa kärlekens budskap oavsett vilken tro man har.Att det finns evigt liv och sen uppstå på tredje dagen som bevis för den eviga existensen.
Förlåtelsen måste nog först infinna sig hos oss själva och när vi nått dit då kan vi ta till oss både kärlek och förlåtelse från andra.Men Kristendomen är ju så insnöad på att allt har med Jesus att göra så i sin iver glömmer dom bort att mycket av det budskap han förmedlade handlade om att först ta hand om sig för att sen kunna sprida kärlekens budskap vidare.Mår vi bra själva då kan vi sprida den energin och kärleken till omgivningen,är vi i obalans blir det svårt att både ge och ta där tror jag förlåtelsen börjar 
8 jag tror inte det är pg av Jesus eller gud människor dödar varandra - det är deras egna gärningar(mänskliga) och varken gud eller Jesus fel!
Gud och Jesus är för icke dödande - människan är barbaren som tolkar!
Härligt med alla reflektioner i tråden - ska komma med lite reflektioner på dem längre fram(i morgon)
Tack för intressant läsning!

Tack Jane och tack för intressanta inlägg!
Detta måste ni se - såg detta inatt - jätte intresant!
I "För Guds skull" vill religionshistorikern Karen Armstrong svara på frågan om vad religion egentligen handlar om och varför Gud har blivit så svår att tro på. Hon menar att vetenskapen har förändrat innebörden i begrepp som tro och myt. Intervjuare: Ann Lagerström……
Glad påsk🌺
Jag blir knäpp när jag tänker på svenska kyrkan idag. Man ska betala dyr kyrkoskatt. Jag är en ensamstående 3 barnsmamma. Jag tror på Gud och Jesus i mitt hem. Det är gratis. Senast jag var på gudstjänst med min 2 åriga dotter som mer än jag uppskattade den långa dystra predikan och sångerna. Hon skrattade i Guds hus. Det ska man inte göra tyckte en förbittrad tant som vände sig om och gav mig en utskällning under pågående gudstjänst. ??? Det var ju bara ganska få gamlingar där. År barn inte välkomna? Jag svarade dock med ett citat från Jesus; Låt barnen komma till mig, visa inte bort dem. Det jag menar är att många troende är väldigt intoleranta mot andra. Om man verkligen tror på Jesus- kärlekens budbärare blir man tolerant. Man tittar på sina medmänniskor med kärlek. Oavsett vilken tro osv sin medmänniska har. Det är här människor i Jesus namn gjort dumheter. Om man vill ont till sin medmänniska har man inte fattat någonting. Jag har Jesus som min guide. Jag pratar med honom när jag vill. Jag behöver ingen dyr kyrka för det. Jesus försökte riva templen. Han ville få oss att fatta att om blickar in finns han där. Behövs ingen kyrka eller präst eller ens någon Bibel för det. För övrigt är många delar i Bibeln rena skräpet. Ex "du ska inte känna begär för din nästas ägodelar, fru, slav osv" Mer kvinnofientlig bok kan man ju leta efter. Konstigt nog verkar ändå Jesus menat att alla människor är lika värda. Tom prostituerad och samhällets sorgebarn. Mycket förvanskningar har det blivit av vad Jesus sa och gjorde under åren.
#20 Fast iofs, hur ska svenska kyrkan kunna fortsätta hålla öppet om de inte tar betalt av sina medlemmar? Det kostar en del att ha kyrkan öppen och avlöna präster och alla andra anställda.
#21 Precis det jag menade. Behövs inga präster och dyr kyrka. Kunde vara en liten församlingssal istället för skrytbyggen om det behövs separat hus att träffas i. Dyra präster behövs inte. Man behöver inte ens vara troende för att bli präst. Hur snett är det. Tänk en ateist som talar om Jesus!
#22 Fast många av kyrkorna är lite till åren också. Många kyrkor byggda på 60-70-talen är inte speciella skrytbyggen, tycker jag inte.
Jag ser inte något problem med att vara ateist och tala om Jesus.
Nja som präst måste du erkänna svenska kyrkan och dess tro- 🤪
http://svenskakyrkan.se/utbildningsinstitutet/utbildning-prast
Ge vidare tron på Gud
Att vara präst är mer än bara ett yrke, det är ett kall som handlar om livshållning och personlig tro. Präst är du hela tiden. Det är inte en funktion som upphör när arbetsdagen är slut. Du undervisar konfirmander och andra grupper i församlingen om kristen tro, livstolkning och livsfrågor.