Ett "kollektivt karma"?
Tidigare i mitt liv har jag varit helt inne på att vi reinkarneras och lever flera liv på jorden. Men så började jag tänka på Jungs teori om det kollektivt omedvetna. Ett universellt kollektivt omedvetet, som vi alla omedvetet har tillgång till. Där alla människors samlade erfarenheter och upplevelser ligger lagrade. Kan det vara så att det/de tidigare liv jag kommer i kontakt med genom regressionsterapi, inte är mitt liv utan någon som levt innan mig?
Flera som genomgått regressionsterapi för problem de inte kan relatera till i detta livet får det förklarat som sitt karma. Att problemet härstammar från ett tidigare liv, som man kan bli av med genom att man blir medveten om problemet i detta livet.
Min teori idag - till skillnad från tidigare - är att man har sin andefamilj, där medlemmarna levt på jorden under olika tidsepoker och deras liv är en del i det kollektivt omedvetna, som jag omedvetet bär med mig.
Idag spånade jag vidare och tänkte, har varje andefamilj ett "kollektivt karma", som en del i det kollektivt omedvetna? Där den ena andefamiljemedlemmen bereder vägen för den andra? Att mina guider är de i min andefamilj, som levt de liv som jag blir medveten om i meditation, regression o s v och att de just därför blev mina guider. För att vara behjälpliga med att lösa vår andefamiljs "kollektiva karma"? Fick idén idag om ett "kollektivt karma" från tarotlasses inlägg på ÖN "Tidigare liv Upplevelser ?"
Som ni märker spånar jag bara, vilket gör att det kan ge ett osamlat intryck. Det skulle vara jätte intressant att höra hur ni andra tänker kring detta.
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”
Åh vilket himla bra inlägg!
Och jag tror personligen att vi inte bara inkarnerar i själsgrupp (eller andegrupp, som du kallar det) utan man kan tillhöra en större grupp där endast en del är inkarnerade på jorden.
Det fiffiga är att alla i gruppen får ta del av de erfarenheter man gör på (exempelvis) jorden. Det är därför som så många tror att de varit en känd person, som tex Maria Magdalena eller Cleopatra - för de tillhör helt enkelt deras själsgrupp och har fått ta del av den erfarenheten/själsminnet. Evolution på hög nivå! 🙂
Kärlek, kraft och vitalitet till Dig 
#2 Tack!
Du gav mig en ny förklaring varför vissa tror att de varit en känd person. Det kan vara en trolig förklaring utifrån hypotesen om att vi är en andefamilj/själsgrupp (bara olika sätt att uttrycka sig på).
#3 Vad kuuuuul! 😃
# 6 Tack, det ska jag läsa!
Tack Rosalee!
När jag kastade ut mina idéer hade jag inte en tanke på att många "varit" samma person. Det var SpiritualLight, som kom på den tanken. Men tror du "själafamiljen" delar karma? Man har sin egen karma som en del i "själsfamiljens" karma?
Jag tror nog att om man delar själ så delar man dessutom karma… det känns mest troligt isf om man ska påstå något… Samtidigt så kanske det inte känns så troligt eftersom det vore väldigt tråkigt om någon i samma själafamilj varit mkt "ond" och en som då endast varit "god" är i samma familj och får "sota" lika mkt för det. ?
Haha, ja det blir lite snurrigt 🤪 man kan förvirra sig ännu mer
Rosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus.
Man kan bära andras karma för att hjälpa till, ja.
Dvs. Man inkarnerar i en familj med tyngre energier (de har inte kommit lika långt andligt, eller de har egna tunga individuella karman som de måste ta sig igenom för evolutionens skull) då kan en ljusarbetare eller tom ängel hamna i en sådan familj och därmed "ta på sig" de övrigas bördor. Man kan känna igen en ljusarbetare på att de är familjens "svarta får" dvs. de får ta alla projektioner och bära all skuld från de andra. MEN! Det finns någonting bra med det här också; den själen som har inkarnerat i en "tung" familj får möjlighet till ett enormt kvantsprång och får utvecklas själsligt på både djup och hög nivå.
Många fd. alkoholister och narkomaner har visat sig ljusarbeta i familj (men varit tvunga att självmedicinera).
Det är därför många av våra berömda medier och lärare haft en riktigt tuff uppväxt; de vill hjälpa till OCH de vill ha den själsliga utvecklingen (som är bingo i "himlen").
Sen ska man inte glömma att bara för att man haft det tufft innebär det inte att man blir Guds lilla favoritängel när man går över till andra sidan, utan vi är alla ett och alla i samma gäng (och i samma båt=Jorden).
Ps. Själsgrupper är en vedertagen sanning i "andliga kretsar" - jag har inte kommit på det själv, även om jag i många år haft funderingar som Kyllan56!
Där slog du huvudet på spiken #11
Min familj… oj oj vilka bördor… och så kommer lilla jag.
Smart liten flicka, som får ta all skit.
En väldigt ICKE optimal uppväxt.
Ändå har jag varit den starkaste. Även mkt alkohol i min ungdom… Men nu är jag bara ännu starkare. Och nu på senaste tiden så har jag fått reda på att jag är en inkarnerad ängel.
Så tack, där fick jag åter en gång höra det som behövde höras för att fortsätta min väg 🌺
Rosalee
Varför skulle Karma vara något negativt och dåligt- Karma är endast orsak o verkan- Nej , man kan inte bära andras karma eller lösa andras karma - det följer dig personligen och ditt att vårda! (Personligt ansvar)
Sen att vi är själsgrupper och följs åt en helt annan sak och vist hjälper vi varandra(från bägge sidor) sk Karma är inget som endast behövs lösas på denna sidan - det följer med själen/anden i det eviga livet och existensen.
Änglar är Änglar och kan inte bli människor- två olika sorter(däremot kan man arbeta med dem och deras nivå)
Ungefär som att säga- en Elefant blir en människa.
Gillar Jungs teorier- men de är tolkade utifrån hans vetenskapliga sinne 😉
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
11 Köper inte din teori om detta - många medium/mediala har tuffa liv- men det egna karmat är ens eget- däremot kan vi vara hjälpare och inspirerare för andra och vår familj!
Men låångt ifrån alla med missbruksproblem är ljusarbetare……
Ja den som lever får se stämmer inte riktigt här, ha ha… Men en dag får vi alla vetskap om vad livet haft för mening. Men det är intressant att diskutera.
#14 Kul att få en kommentar från dig, Jane! 🙂
Det är bra att du inte köper "min" teori, du gör ju det enda rätta: lyssnar till din egen sanning. Så jag kan inte mer än hålla med dig på den punkten. Var och en måste hitta sin väg.
Och var skrev jag att alla missbrukare är ljusarbetare? 😉
Kram på dig, Jane! I all välmening.
#16 Kyllan56 du har verkligen funnit ett intressant ämne, den här tråden har potential att bli hur lång somhelst! Hoppas bara nu att vi alla är rädda om varandra i diskussionen, Guds hus har många rum.
Intressanta tankar både för och emot i denna tråd.
16, det skrev jag inte - jag skrev långt ifrån alla missbrukare 😉
#18 Låter som vi är överens på den punkten iallafall. Så för att föra in lite debatt måste jag nu säga att jag tror på inkarnerade änglar, även om din replik med "en Elefant blir en människa" var helt underbart skön! 😃
19 Man får ju tro på vad som hälst😉
Vist har jag mött människor som arbetar på en änglavibbration- men ser dem inte som änglar för det !
Har även stött på Änglar som antagit en mänsklig form för en stund (för att inte förvirra sin omgivning) men de änglarna lever inte konstant inkarnerade som människa utan antar den formen om det behövs🙂
Tyvärr kan vi inte bli änglar(som människa) även om vi kan bli ängla lika :-)
#20 Ett bra svar, tycker jag! Och jag håller faktiskt med dig i det du skriver, man blir inte ängel för att man arbetar med änglar inte. Men enligt vissa trossatser kan människa kan bli ängel, (tex Enoch som blev ärkeängeln Metatron), men det verkar sällsynt och det är någonting alla inte är överens om. Och varför ska vi alla vara överens? Det är ju det som ger en genklang i människans hjärta som är hennes sanning, det tror iallafall jag🙂
I filmen Infinity - A Journey beyond Death träffar en polsk judinna en ängel (om jag inte minns fel) som tagit formen av en fysisk människa, väldigt intressant!
Nej , man kan inte bära andras karma eller lösa andras karma
Varför gjorde Guds son, Jesus det på korset då?
22 . Det beror på vem som tolkar bibeln 😇
21, film är inte sanning - inte heller metaforer - tyvärr
Jag tror, att änglar (med lägre rang) Kan gå ner på jorden och med sin änglasjäl inta en mänsklig kropp, ifrån födseln för att hjälpa till här nere. Eller för att "lära sig mer och förstå människan" så att man kan få högre rang och ljus 🙂
😉
Rosalee
25 . Det tror inte jag - änglar är änglar o människor är människor😉
#27 Allt gott till Dig, Rosalee 🌺

Vilken intressant tråd! Jag tror att vi alla är delar av samma väv, men jag tror definitivt att vi alla bär på/skapar vårt eget karma. Kul med sådana här frågeställningar!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
30 Ja det är bra reflektera 😉
Jag spånar vidare! Att man har sitt eget karma tror jag också. Men tänkte att mitt personliga karma är en del i ett kollektivt karma, som jag delar med min grupp andar, som i sin tur ingår som en del i ett gigantiskt karma, för hela den samlade andevärlden/mänskligheten. En form av karmahologram där min "karmadel", speglar hela mänsklighetens karma. Nu slutar jag medan jag fortfarande kan hålla tungan någorlunda rätt i munnen.😉
😃
#0,
Det här var intressant att läsa. Det påminner mycket om hur jag lärt mig att använda mig av det många kallar healing. Dvs, en persons förmåga att hos en annan individ medvetandegöra orsaken till varför en obalans existerar. När förståelsen uppstår kan individen välja om en förändring ska äga rum och i vilken omfattning.
Såhär har jag förstått att det fungerar. All information existerar oavsett när i tiden den inträffat. Allt vi någonsin gjort existerar i denna informationsdatabas, såväl individuell som kollektiv information. Hypnos har varit ett sätt att nå fragment av den här informationen. Jag har lärt mig att nå fragment av den här informationen i vaket tillstånd.
Det handlar om att nå till kärnan i skapelsen för att kunna uppnå en varaktig förändring. Hitta orsaken och varaktig förändring blir möjlig att uppnå.
Det är såhär jag har lärt mig att arbeta när jag använder det jag trodde var healing. Det handlar om att hitta grundorsaken till varför en obalans existerar. Sedan är det givetvis upp till individen som söker hjälp att bestämma hur nära lösningens mittpunkt man önskar komma.