Automatisk skrift
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad tror ni om detta?
Vad har ni för erfarenhet av automatisk skrift?
Är det någon som fått meddelanden från andra sidan som varit "bevisande" att det kan komma från en avliden?
Jag själv har bara testat vid kurser, men inte utvecklat det. Tycker det är spännande och skulle vilja veta lite mer om det.
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!
jag var hos en flicka på 90talet som höll på o utveckla detta..Satt o tittade på de papperna i Går! O som jag kommer i håg så var jag väldigt impad av henne..Sen så ser man ju inte vad som står skrivet bara enstaka ord..Så om det är riktig går ju inte o svara på..Men En Intressant sittning…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag tycker det är ruskigt intressant med automatskrift.
Jag skriver ofta inspirerad text och vid de tillfällena vet jag att jag pendlar mellan inspirerat och djupare tillstånd.
Man minns helt enkelt inte vad man skriver eller är medveten om vad som skrivs.
Det syns även tydligt om det är inspirerad skrift (eller automatskrift).
Många säger sig skriva automatskrift eller "Kanaliserad" skrift som en del också kallar det för men läser man det de skrivit är det väldigt tydligt att det på sin höjd är en extremt lätt inspiration där mediumets egna medvetande och värderingar slår igenom för mycket.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Hella..Så är det..
Jag kan gå till baka o kolla mina texter o undra..""har jag verkligen skrivit detta..
Kan så vara här inne på IFokus…Ibland så får jag tydligen till det..
Intressant är det…
Lena.P är jag i verkliga livet.

Så man får skilja på automatskrift och inspirerad skrift?
Vissa gånger flödar pennan då jag skriver brev, inlägg eller annat, andra gånger är det trögt, men det är en helt annan grej?
automatisk skrivt är i trans(förändrat medvetande) - det vi ser här är som Helena skriver inspirerad skrift- och från vad kan ju diskuteras
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Man utvecklar det här egentligen på samma sätt som trans, men istället för att använda röstorgan så använder man penna och papper.
Till att börja med är man under ett lätt förändrat medvetande tillstånd där man ibland kan pendla fram och tillbaka.
Det gäller då att börja möta upp sin guide och skapa möjlighet till samarbete där man tillsammans går ner i en djupare Trans.
Det är få förunnat att direkt kunna sätta sig och få fram klockrena automatskrifter även om det säkert förekommer.
Jag tror det är väldigt ovanligt mediumskap men otroligt spännande.
Jag har för mig att jag skrivit ett långt inlägg eller en artikel om det här men jag hittade den inte.
//Hellas
Jag misstänker att jag ibland i några sekunder drar över till automatisk skrift när jag gör vägledning till någon över nätet. Helt plötsligt hamnar jag i ett slags annat medvetande, lite "borta" ungefär, och så får jag upp enstaka ord som jag själv inte sitter och tänker ut. Sen när jag tittar tillbaka på meningen jag skrivit så är det så klockrent rätt, fast att när jag skrev orden var för sig inte alls förstod sammahanget. Det roliga är att det är oftast dom meningarna som personen jag skriver till reagerar mest över för att det känns så rätt för dom. :)
Ni som håller på med automatisk skrift, är det ungefär så ni känner?
7 Japp presis så, roligt du kanske slutar med utomatisk skrift till slut och jag förstår att många numera använder tangentbordet vilket är en utveckling och nyare form av teknik och människa - annars så är det ju för handen pennan som gäller
#7 Det är så jag upplever det och själv föredrar jag att anv'nda tangentbordet istället för penna.
Jag inbillar mig att det blir lite mer lättläst då ;).
//Hellas
9 fast risken är at det blir endast inspirerat
#10 Men vad är skillnad egentligen på att använda penna eller fingrar?
Jag tror inte att det är någon skillnad dvs. det är lika stor risk att endast bli inspirerad oavsett om man använder penna eller tangentbord.
//Hellas
Vad häftigt! Fick nämligen höra för länge sedan av min farfar genom ett medium att just automatisk skrift är något jag skulle kunna. Är väldigt skeptisk till naturen så även om jag hemskt gärna hade velat sätta mig ner och skriva för glatta livet, så har jag också varit väldigt rädd för att inget ska hända.
Men på senare tid har jag som sagt känt att jag ibland hamnar i någon slags trans (typ som när man fastnar med blicken och man blir helt tom i huvudet) och att jag bara får, vad jag tror, slumpmässiga ord till mig men som senare känns helt solklara när jag väl läser meningen efteråt. Ofta blir det väldigt djupt och det känns inte alls som att jag har skrivit det. Är det mitt högre jag eller kanaliserar jag från t.ex. min guide? Hur vet man skillnaden?
11 tja vem vet
kanske funkar- men föredrar det gamla hederliga sättet med penna för skrift eller pensel om man ska måla!
12 Det är endast träning under lång tid som avgör skillnaden - först måste allt ditt egna undermedvetna och medvetna skräp ut - så att tro eller ta det som sanning som kommer ur dig de första åren är inte så bra! ta allt med en nypa salt!

Intressant detta 
Detta med att skriva med penna eller tangentbord, kan inte det vara individuellt, vilket som passar bäst?
Jag tycker mycket om att tota ihop sånger mm vid t.ex. födelsedagar eller annat (Ramsbergssången hihi) och då kan jag omöjligt skriva från tangentbordet utan måste sitta med papper och penna för att få det att fungera
Jag vet inte om jag riktigt förstått skillnaderna på vad som är automatskrift…trots att ni förklarar.
Om man är i trans och sedan sätter en penna i handen på den som är i trans, då är det RIKTIG automatskrift och om man skriver från ett lättare förändrat medvetande, då är det inte riktig automatskrift då, men nästan, eller?
Nu snurrar de grå 

#15 Det är som vanlig Trans, det finns olika nivåer på det förändrade medvetandetillståndet.
I den vanliga Transen kan man ju vara allt från lätt inspirerad till att sitta i djup Trans där mediet bara minns fragment av det som sagts.
Ett vanligt Transmedium använder rösten och det andra mediumet använder pennan.
Du kan inte sätta en penna i handen på ett Transmedium som använder sin röst.
Eller, det kan man väl göra men jag ror inte att det mediet bara börjar skriva.
Antingen har man fallenhet för att prata elller så skriver man (mycket ovanligt).
Jag tror inte att någon är fullt utvecklad i båda disciplinerna men det är min gissning.
De har olika sätt att kommunicera helt enkelt men bägge handlar om samma typ av förändrat medvetande.
//Hellas
15 om vi talar om automatskrift som är i trans tillstånd - är handen som lever sitteget liv- utan tanken- andevärlden tar kontrollen av den fysiska handen och skriver eller målar, oberoende av mediumets kontroll!
Mediumet kan antingen vara vaken eller vara i förändrat medvetande(men inget måste) automatisk skrift är en annan andes handstil och ordval.
automatisk skrift kan även ske i fysisk mediumskap och då sköter ande vännerna det mer eller mindre helt själva utan mediumets direkta inverkan.(mer en mediumets energi blandad med andevärldens som ectoplassma)
Inspirierad skrift/måleri - är mediumet som avtecknar tankar som kommer inspirerat i mediumets hjärna och handen armen styrs av mediumet själv inte andevärlden - det kommer vara mediumets handstil, med kanske någon variabel. Men andevärldens inspirerande ord som kommer fram - och det är här kruxet ligger i att lita på en sådan inspirerad text - det krävs många år i träning innan man kan förlita sig på det!
Hoppas det underlättar för dig

#16 och #17 Tack 
När ett medium målar av en "länk" och sedan presenterar denne på seans, vad kallas det? Är det då ett tillstånd med något förändrat medvetande? Precis som jag får info om en länk, men inte målar av den…?
Finns ju människor som inte kan rita en streckgubbe, men målar hur fina porträtt som helst som ex. Mia Ottosson som jag sett IRL.
Detta med att ett medium som är trans…Hellas, hur vet man om den ska skriva eller prata om man inte testar att sätta en penna i handen då den är i trans? Då jag varit med i transcirkeln så har jag ibland känt att kanske det mediet skulle kunna skriva…(mediet skriver i luften)
Förlåt om mina frågor är konstiga, men jag tycker detta är svårt att få grepp om och jag tycker också det är så hila intressant, liksom jag tycker om det mesta inom det mediala 

18 inspirerad konst/psychic- Lätt förändrat medvetande
ingen skillnad på skrift och konst samma psincip.
exakt de som inte kan rita blir influerade av en ande - titta på you tube filmerna om coral jag lagt ut- så länge det går via tanken är det inspirerat - om mediumet gör annat med övrig kropp och hjärna är det per automatik!
Om man upptäcker i en cirkel ett medium har tendensen för att vilja skriva skaffar man ett litet bord papper o penna som läggs invid mediumet eller så startar mediumet med pennan i handen på pappret innan den går ned i trans!(det ska vara förberett)
en kontroll som visar på skrift vill ju skriva och det är där det mediumet ska börja sin transutveckling!
Jag har ju praktisera automatisk skrift av och till i snart 40 år. För länge sedan provade jag också att rita automatiskt. Satte ner pennan på ett vitt ritpapper och sedan fick det jobba på. Ibland gick det sakta i snirklar och ibland gick det snabbt fram och tillbaka. Man kunde blunda och det jobbade vidare och så stannade det helt. Då var det klart. Kommer så väl ihåg den första jag gjorde. Tittade på krumelurerna och fick inte ihop det till någonting. Vände på ritblocket och då såg jag ett perfekt vildsvin stående i gräs. Alltså allt blev frånvänt emot när man själv skulle ha gjort det. Samma blev det när det blev ansikten, upp och nervänt. Tar himla mycket kraft från en att göra men det var intressant att prova iallafall. En rolig sak jag fick, upp och nervänd då, var en fylld elefant och sedan en ofylld ovanpå lite utanför den andra. Såg ut som elefantens själ var på väg ut ur elefanten.
#18 Jag svarar som jane, verkar det som ett pratande medium försöker visa att den vill skriva förbereder man nästa cirkeltillfälle och öppnar även upp cirkeln som en Transcirkel med automatskrift.
Man kan inte bara sätta en penna i handen på ett pratande Transmedium rakt upp och ner.
Sedan tror jag att alla har olika färdigheter vilket gör att jag inte tror att man kan bli superutvecklad i bägge disciplinerna utan man har lite mer fallenhet åt det ena eller andra hållet.
//Hellas
21 Ja eller så börjar transen just med skrift för att sen övergå i tal - som med Agnes Röklander

#21 Hellas, nej, så menade jag. Jag har suttit med i 2 år och vet att man överhuvudtaet inte ska ta i ett medium som är trans om inte mediet själv säger det är ok. Jag missuppfattade dig då¨jag trodde du skrev att ett talande transmedium inte kunde vara ett skrivande transmedium
#20 Upplever du alltså det är jobbigare att "rita" automatisk skrift än att skriva?
#23 Beror på att det tar sån tid innan det blir klart. Skriver du så kommer det ju meningar och svar och du kan avbryta om du börjar bli okoncentrerad eller trött. Det svåraste när du skriver är att hålla dej koncentrerad och nollställd hela tiden.
Jag har precis börjat med detta, men har ännu inte fått nåt resultat….men det är mycket intressant.
Sen finns det ju en annan sak som man kan göra på datorn och det är att ta fram t.ex Word eller Wordpad och skriva en fråga till anden och sen går man ifrån en stund och har man tur så står det ett svar på skärmen när du kommer tillbaka igen!
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
25 har det funkat med wordpaden??
Jane - Nej, själv har jag inte lyckats….men å andra sidan så har jag knappt testat heller….bara en gång vad jag kan minnas
Värmland"
27 tror det blir mycket svårt då all form av mediumskap kräver sitt medium - även i wordpad - fungerar inte annars
Nej, det tror jag inte….för jag har hört folk som bara har testat lite och lyckats direkt. Samma sak för dom som håller på med automatskrift med en penna…..det går igång direkt för vissa!!
Värmland"

beror också på hur bra kontakt den från andra sidan kan etablera. En som är stark och kunnig från andra sidan kan tekniskt sett påverka vem som helst. Det händer titt som tätt på jorden.
Min skyddsängel brukar kunna ta över min makes hand och rita en bild han vill förmedla eller skriva något ord. Vilket kan bekräftas om jag eller min make i så fall pratar direkt med honom.
Jag har också sett med egna ögon andra personer som ngn har tagit över för att förmedla utan att de varit medvetna om det. Då har det handlat om ngt viktigt.
Alis volat propriis 
29 och 30 Jo det måste vara ett medium - ett medvetet eller omedvetet - en människa måste finnas i närheten, för allt mediumskap sker igenom hjärnan/medvetandet av ett medium!
Jane - jag vet inte riktigt vad du menar faktiskt. Ett utbildat certifierat medium eller en starkt medial person??
Värmland"
32 en mänsklig hjärna som är mottagare och sändare

ärligt talat så det där med mediumskapet, visst det underlättar kontakt med själar och änglar o dylikt. Men underskatta inte de som är högre upp i hierekin, för de kan få vem som helst att göra vad som helst. Det enda som stoppar dem är lagarna de har hur det sköts och naturlagarna :)
Alis volat propriis 
…..och andarnas egna vilja, många glömmer det!!
Värmland"
Finns det något fiffigt sätt att träna upp den här förmågan? Jag tycker det skulle vara intressant att utveckla detta för egen del.
Jag har haft några sessioner som jag kallar det, där jag mer eller mindre upplevde att jag "försvann" en stund och efteråt när jag läste det jag skrivit kändes det inte riktigt som mina ord. Jag var medveten om att jag skrev innan jag försvann, men har ingen uppfattning om hur mycket skrivet det blivit förrän jag kommit tillbaka. Var kanske borta några minuter.
Har funderat mycket på att ta upp detta igen nu när jag läst tråden. Främst för att jag så många gånger nu hört Jane säga att det bara är skräp i början. Så då tänker jag att det är väl lika bra att sätta igång nu då… så jag blir av med skräpet nån gång 
36 jag antar du menar att träna själv? - Börja i korta perioder 15 minuter kanske - gör en inbjudnings bön(öppningsbön) sätt dig med papper o penna i handen (gärnapå ett bord)
Be din andliga ledare fördela den som kan eller skulle vilja arbeta med dig på det sättet att komma! och lämna över kontrollen av din hand till den skrivande anden!(obs detta är automatisk skrift)
Sätt pennan emot pappret och försök ha hjärnans focus på något helt annat(läs en bok eller se på tv, meditera går bra med. vägled så hjärnan är aktiv med annat) Låt handen leva sitt eget liv- motarbeta heller inte utan sammarbeta i rörelserna! Men koppla bort hjärnan ifrån vad som skrivs! du kan prova med frågor med - men det passar sig bättre i inspiriation!
Samma tid samma dag - sitt högst 2 tillfällen per vecka(det får inte bli för mycket)
Kom ihåg stäng med en bön eller hur du nu föredrar! och tacka!
I början kanske det inte händer någon ting - men efter ett tag så
Okay…tack Jane…jag har redan försökt några gånger nu….men mycket utan det du säger nu, så det var bra med tips!!
Värmland"
Ja visst menar jag att träna själv
. Börjar bli middagshungrig så då blir jag lite otydlig.
Tack för jättebra tips. Jag ska göra en litet schema för mig själv så får vi se hur det går.

Lycka till!

#37 Tack för tips, Jane! Det var lite det jag var ute efter också, att få lite verktyg hur man kan träna upp detta 
Ni måste ha mycket tålamod
Intressant tycker jag att detta är. Jag försökte bara släppa taget frågade om budskap
Fick en kort mening till mej
Var som du är
De tyckte jag var ett bra budskap till en
Det där med tålamodet är som en demon….jättesvårt att bekämpa, snacka om utmaning när man vill att allt ska hända så snabbt som möjligt
Värmland"
43 det är inspirerad skrift- härligt budskap
44 . jo du- det behöver man ett stort mått av tålamod
Nu fick jag en hel del förklaringar på saker och ting
Tack 
U R us
46

Man kan också pröva att ställa en fråga..först bör man vara lugn och ha lugnt omkring sig.
sedan väntar man.
Ibland får man svar genast, ibland kan det ta en eller två dagar, men det gäller att ha mobilen eller penna och papper lättillängliga, för det kan komma i en väldig fart, alla svaren.
Och man får ha bra minne om man ska komma ihåg allt som poppar fram.
(vilket jag inte kan påstå att jag har)
Jag vet inte om jag kan automatskrift eller om det är inspirerad skrift..
jag är medveten om det jag gör, men ändå inte
Jag kan ibland också teckna och måla med inspiration från andevärlden och det är helt underbart att få göra det..
jag har inte gjort det på ett bra tag nu, tyvärr….
U R us

Detta låter ju spännande att man kan få svaqr på sina frågor också
Får du svaret i huvudet då, Choklad, när det poppar fram? Hur vet du att det inte är dina egna tankar, i så fall? 
49 Det är inspirerad skrift
# 50
Ofta kommer det sådant som jag inte vet själv. Ja det poppar upp i huvudet, både bilder och som att någon finns med mig just och pratar genom mina tankar. Men det är nog en blandning om man kan säga så..jag "färgar" säkert en del av det som kommer fram med min egen logik. Vet inte om man kan träna upp sig så att det blir "rent" från mina "tankar".
Det är inte så att någon styr min hand, om man inte räknar tanken då.
# 51
Tack för svar
då vet jag
U R us
52 det kan gå ifrån inspirerat till automatiskt - så vist kan det börja den vägen med!
Choklad - Bra….hade jag kunnat måla och teckna ordentligt så hade jag gärna gjort det efter varje kanalisering….teckna det man ser inom sig!
En del säger att jag kan….men jag tycker inte själv att jag är duktig på det!!
Värmland"
54 våga pröva
Ghosthunter ..du behöver inte kunna teckna, på något underligt sätt kommer det fram en bild på en person ändå
fråga mig inte hur
U R us
Choklad - Ja, det är det samma som automatskrift kan man säga då. Men jag skulle också vilja teckna det som jag har sett genom kanaliseringarna i efterhand….det är ibland lättare att beskriva något med en bild
Värmland"
Ghosthunter
Be dem att få teckna en bild av dem..
ibland kommer det bilder så man får snabba sig att göra dem slarvigt, det blir mera som en rebus. Jag brukar ha dessa småbilder som "komihåg" ..
U R us
Jag har vid många tillfällen fått sådana meddelande…
menar du som rebusar Jeremina?
om du vill kan du rita ner dem och sedan kan du tyda dem lättare.
U R us
Om jag nollställer mig och försätter mig i rätt stämning kan jag skriva ned det som kommer till mig och precis som Choklad sa , så är det ofta något jag inte känner till…..får slå upp ord i Lexikon osv
Ibland kan jag även skriva vanligt och medvetet och blir då försedd med information som ger mig klarhet eller rättar mig om jag har fel. 
Intressant tråd, tack!
Kallas det för inspirerad skrift då, har jag fattat rätt ?
fri
61 Ja inspirerat:-))
Yes, jag är inspirerad !
Tack Jane !!
fri
För att dela några av mina erfarenheter kring detta. För vissa människor kan det möjligtvis hjälpa med olika tekniker såsom avslappning/meditationsövningar för andra är detta fenomen som bara dyker upp helt plötsligt. Ibland finns det tendenser hos oss människor att man allt för ofta fastnar i olika metoder och att dom ställer sig i vägen för det man vill uppleva, uppnå, vi har en oerhörd vilja över att ha kontroll över våra liv och saker och ting som ska hända oss. Detta gör att jag tänker mig att det säkerligen sitter massor med människor med olika spännande erfarenheter men som själva inte inser vilka skatter dom sitter på just för att man stirrar sig blind på att saker och ting ska hända på bestämda platser och bestämda tider och helst som man själv föreställt sig att det ska se ut och vara och kännas.
I Mitt eget fall kunde jag plötsligt både skriva och prata samtidigt på språk jag inte kunde förstå samtidigt som jag funderade över när lektionen skulle ta slut och det inträffade en helt vanlig tråkig eftermiddag i skolan. Inte på någon kurs eller meditationspass jag visste då överhuvudtaget inte om att liknande förmågor ens existerade.
Jag är inte spiritualist men då liknande fenomen mest beskrivs i den spiritualistiska historien har jag också intresserat mig för liknande fall, hoppas att det är ok ändå att jag postar detta inlägg på detta forum?:)
Sedan är naturligtvis frågan, beror det på tidigare inlärning/kunskap som lagrats i det undermedvetna och som utlöses vid speciella situationer eller är det frågan om någon slags splittring i ens personlighet ja det kan man ju debattera fram och tillbaka om tills man blir gråhårig.
Likväl gäller det frågeställningar om det är frågan om kanalisering, andebesatthet, nådegåvor eller möjligtvis reinkarnation.
Mitt tips utifrån mina egna erfarenheter kring liknande fenomen är att ha en viss distans både till det och till sig själv samt en viss ödmjukhet. Att inte förandliga det i onödan men heller inte tro att allting redan är sagt om det. Vem vet Kanske är det Du som för första gången provar automatisk skrift som blir den som kan ge lite ljus över mysteriet.
All lycka till!
64 Välkommen in på forumet - och intreesant inlägg
Om man ser det som ett tvång får man nog ifrågasätta det som kommer igenom - våra ande vänner vill inte tvinga någon till att producera skrift - det ska komma av sig själv otvingat!.
Intresant med ett annat språk - och berätta gärna mer!?
Automatisk skkrift likt allt medialt arbete tar år i utveckling innan man kan lita på det som kommer igenom 
Tvång skulle inte heller jag vilja kalla det jag menar bara att vissa fenomen uppstår spontant utan tidigare förberedelse. Säkerligen finns det många som har liknande erfarenheter. Liksom det finns människor som under längre träning är med om saker och ting:) Någonstans i historien så måste ju upplevelsen ha kommit först och sedan metoden.:)
I Mitt fall så skriver jag och pratar på 2 språk jag själv inte förstår det positiva med det är naturligtvis att det inte färgas av tidigare erfarenheter eller mina egna tankar och känslor detta är jag säker på då det är förmågor jag inte har lärt mig på en naturlig medveten väg (liksom man tex lär sig engelska i skolan) Det negativa är att så länge det inte går att hitta befintliga språk och få en uttydning så har det ytterst lite relevans för andra människor. Då får man mer se det som någonting som verkar uppbyggligt för en själv:)
Allt gott!
66 om du talar svenska borde det komma på svenska - särskilt om du inte kan begripa vad som skrivs!- finns ingen vits med det - andens språk är univerisellt - inte språkbundet!
Ändå finns det kända fall genom den spiritualistiska historien där det rört sig om fall av måhända xenoglossy eller att just skriva och prata på okända språk, Även om det är rätt så ovanligt. Jag är som sagt inte Spiritualist och synen på detta har kanske genom tiderna förändrats inom spiritualismen och liknande fenomen kanske inte helt enkelt har någonting med spiritualismen att göra längre..Jag vet inte då jag är dåligt insatt i dagens spiritualism…Upptäcksfärden får helt enkelt gå vidare:) Spännande diskussion dock!
Allt Gott!

kan finnas många anledningar till att man skriver på ett annat språk. Som hur medveten personen på andra sidan är om sitt genuina jag och inte bara är den den var på jorden. Det kan handla om bevis. Det kan handla om ett meddelande till någon annan osv.
Alis volat propriis 
68 vist kan det komma på andra språk - men det ska även kunnas förstås (översättas)
Fråga den som skriver igenom dig - - om den kan översätta det som står med ditt eget språk :-)
Det allra bästa vore ju naturligtvis om det hade varit ett riktigt existerande språk, alternativt om någon annan skulle få till en översättning..Men jag ska följa Ditt tips Jane och se vad som händer, det skadar ju inte att försöka;)
Allt Gott!
71 Låter bra- berätta hur det går 
Kikar in och tackar för en tydlig görande och inspirerande tråd 🙂
Det var gulligt rore❤️