Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikett: spiritualism
Läst 3297 ggr
Kyllan56
0

"Jag dog, men överlevde."

Efter att ha tittat på flera av TV4 Faktas program om nära döden upplevelser "Jag dog, men överlevde", vill jag gärna höra vad ni som tror på sådana upplevelser har för tankar och funderingar kring det. 

Nära döden upplevelser fascinerar mig och väcker en uppsjö av frågor inom mig. Även om det finns många gemensamma nämnare, så är olikheterna många. Alla är inte enkom positiva. Men en sak vittnar människorna i programmet om. De har alla förändrat sina liv, eftersom de fått en annan syn på livet, efter sina nära döden upplevelser. Nedan skildras axplock ur olika avsnitt av programmet.

En man ser en stor hög med pengar, där Satan - som han tolkar det är - sitter på toppen av  pengaberget med ögon som är röda. (Inte så positivt i mina ögon. Dessutom tror jag inte på Satan.)

En kvinna och hennes son drunknar när de kör av vägen och hamnar i en sjö. Kvinnan möter sex varelser som säger sig representera kaos och harmoni. De är transparenta och självlysande som om de består av kvicksilver. En av varelserna, som representerar kaos, pekar på en hörna av bordet och  en film om hur bilen kommer körandes på vägen - spelas upp. Med sitt finger visar kaosvarelsen hur han tippar bilen över räcket ner i sjön. Efter tjugo- respektive trettio minuter räddas kvinnan och hennes son tillbaka till livet. På grund av att vattnet är iskallt klarar de syrebristen utan bestående hjärnskador.  

En man upplever att han hamnat i "Stjärnornas krig" där goda och onda varelser strider om hans själ. När en varelse blir skjuten tar en annan omedelbart dennes plats.

En kvinna frågar varför hon upplever det hon gör. Hon får till svara att alla får uppleva det som ger just den människan tröst. (Då undrar ju jag om upplevelsen är en illusion för att inge tröst, vad är då "sanningen"? Här är jag fundersam!)

Även om många möter avlidna släktingar, gör inte alla det.  Vissa träffar "utomjordingar", andra stöter på varelser, som är 2½ meter långa och många "ser"och"hör" Jesus och Gud. Ljuset vittnar de flesta om, dock inte alla.

Vad säger ni?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

TezzD
0

Kortfattat, jag tror att just precis i det första ögonblicket då vi dör, så är hjärnan fortfarande "igång" 
Därför så kan vi inbilla oss saker. Vi kan fortfarande drömma och vi är förvirrade om vad som händer. Hjärtat har stannat men hjärnan fungerar ett litet tag till.
Därför så tror jag inte på nära döden upplevelser. (Iaf inte att det är syner ifrån andra sidan) Jag tror att det är reflektioner av rädslor eller lycka, beroende på hur vi som människa tänker om döden och vad som händer efteråt. Om vi är rädda eller ej. Så hjärnan skapar alltså dessa illusioner ända tills hjärnan stängs av och vi verkligen dör.

Man hör ju dom som faktiskt dött. De talar om lite andra saker

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Jane-Lyzell
0

Har inte själv sett dessa program såg någon youtube film - men amerikansk och väldigt kristet influerat- där en kamp pågår mellan de ska onda o goda - nja

de gånger jag själv varit på väg över har det bara varit kärlek o ljus- en villkorslöskärlek❤️

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
1

Tror nog precis som Du Kyllan, det stämmer ganska gott med den medicinska förklaringen. När hjärnan väl stängt ner för gott finns ingen återvändo. Så de sk nära döden upplevelserna kan mycket väl vara upplevelser som kan liknas vid Drömmar, tillstånd skapade av syrebristen i hjärnan. Ett tillstånd som reflekterar vår egen syn och tro på tillvaron i mångt och mycket.

Men å andra sidan så kan man ju inte så noga veta 😉 de enda som vet är ju de som gått över på riktigt.

Kyllan56
0

Ja, det är svårt att veta det håller jag med om. Men jag tänker att det är både och. Dels hjärnan som skapar "drömmar"/illusioner av en verklighet men samtidigt på något sätt öppnar upp för någon form av universell urkälla. Det ena utesluter inte det andra. Det finns så många gemensamma nämnare i människors nära döden upplevelser, oberoende av folkslag, religion och kultur. Varför "drömmer"/hallucinerar människor om i mångt och mycket samma upplevelser. Naturligtvis spekulerar jag för att fenomenet fascinerar mig. Men mycket tror jag är just "drömmar". Jag tror inte det pågår något krig mellan gott och ont o s v.

Efter jag skrivit detta inlägget såg jag ett nytt program och då handlade det bland annat om forskaren och neurokirurgen Eben Alexanders nära döden upplevelse. Det var mycket intressant. Jag skrev ner vad han sa och berättade och kanske göt ett nytt inlägg om det!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Jane-Lyzell
0

Jag såg en jätte bra klipp på youtube ska se om jag hittar den:-)

jojjana
0

Jag tror att de olika upplevelserna är vad de behöver i denna stund för att antingen bibehålla sin inriktning i livet eller förändra riktning.

Himlen/kärleken/gud/änglarna hjälper till att isensätta upplevelserna skräddarsytt för personen ifråga.

Han som mötte satan, med pengahögen - Behövde inse att han var på fel spår, att visa satan, var något som han trodde på- och insåg i detta ögonblick att han måste förändra sin livsstil i sitt liv. Dvs han behövde inse att allt inte är pengar utan familjen är viktigast. Han ändrade också sin livsstil efter denna upplevelse. Till familjens stora glädje blev han den mannen de såg ihonom.

jojjana
0

Jag har sett programmet ett fleratal tillfällen. Tycker det är väldigt spännande då jag får många saker bekräftade som jag tror på och många nya intressanta aspekter som jag har lite svårt att smälta.

signemo
0

Har ingen egen erfarenhet, men en nära släkting till mig som var med om en olycka, som senare avled. Berättade när jag var på besök på sjukhuset. Att personen  upplevt sig vara  i en tunnel  och personen såg så lycklig ut som om det gav personen frid. Verkade inte ha skrämt alls , snarare tvärtom.  Jag hade frågat om personen kom ihåg någonting från olyckan, men nej inget.  Utan bara en tunnel. Tyvärr fann jag mig inte och frågade mera. men det kanske var meningen det också.

Bilen hade inte snurrat runt på nått sätt.

Var rädda om varandra

Jane-Lyzell
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hittade😉

CarolinaE
0

Min pappa fick en stroke och levde sedan 3 månader men
var under denna tid mycket förvirrad och det var nästan
obegripligt att förstå var han sade. 
Men vid ett besök så berättade han med klar och tydlig
röst att han hade träffat Signe (det är min mormor som
gått bort några år tidigare.) Pappa misstrodde tidigare
de mesta så Mormor var en av de sista som skulle få
hans uppmärksamhet. 
Han berättade om den oerhört vackra trädgården med
alla blommor och om musiken. Han var oerhört lycklig. 
Han nämnde även Mormors syster, att han hade träffat
henne. När han levde så visste han nog knappast vad
hon hette, det var för ointressant för honom. 

När han vaknade upp efter 2 veckor i koma så var
han en helt annan person. Även om han annars 
hade väldigt svårt att kommunicera så märkte
man att han var mycket vänlig och tacksam. 

Jag förstår bara inte hur han kunde berätta detta
så klart helt plötsligt och c:a 1 månad efter att det
hänt. 

Någon som har någon förklaring på hur detta kunde
ske, det är för mig helt obegripligt.

signemo
0

Caroline, vi behöver inte begripa allt. Njut över hur nöjd han verkade vara.

Min  morfar  som var frisk men en aning senil, berättade att det var sista gången i detta livet vi träffades,  Han var inte ett skvatt ledsen, Sa att han var nöjd med sitt liv och nu ville han vidare. Jag fatta inget. Men hade mådde ju bra. Tre veckor senare var han död,  på helt vanligt vis. Han bara somnade in. När han dog  så vaknade jag  satte mig upp i sängen och tänkte , nu dog morfar. Nu är han hos mormor o mår väl. Har känts så bra att han var och tog farväl av mig. För det är så jag känner det.

Vid begravningen  när prästen lade den tredje skovlen jord, så sken solen  så vackert på kistan och jag riktigt kände att nu for han vidare på solstrålen mot nya äventyr.

Var rädda om varandra

TezzD
0

#3 Ians, Lite OT nu, men Du svarade mig väl? 
För nu har jag läst Kyllans trådstart om och om igen och ser ingenting om Drömmar osv, utan att det ser ut som att du svarar på det jag skrev! ? 🤪 Och kyllans inlägg ligger under ditt svar.. hmm..🤔
Eller är min dator helt flummig nu så att den lägger upp inläggen huller om buller?
Måste bara fråga 😃🌺

HjärtaRosalee

Ians
0

Snälla nån så det kan bli…visst är det svar på ditt inlägg Rosalee 😉förlåt!

TezzD
0

Pjuh 🥵 Då var det inte jag som var helt virrig då 🤪 Nej vi kan ju inte veta. Men det är alltid spännande och inspirerande att spekulera 😃

#6 Det tror jag också! 
Att änglar osv iscensätter visioner/illusioner för att vi ska få en andra chans och tänka om och göra rätt. 🌺

HjärtaRosalee

Jane-Lyzell
0

10. Han hade ett andligt möte 🙂 NDU