Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikett: spiritualism
Läst 1923 ggr
Kyllan56
0

Vad är att vara andlig för dig?

Ibland är det viktigt att definiera ord. Hur många gånger har man inte haft diskussioner med människor och från början trott att man har olika åsikter. För att efter långt in i diskussionen komma på att vi tänker egentligen lika men vi har definierat ett eller flera ord olika, vilket har bäddat för missförstånd.

Världen skulle nog se olika ut om vi började varje diskussion med att berätta hur vi ser på ordet/ordens betydelse som är viktiga för diskussionen.

För mig är begreppet andlig kopplat till dels tron att vi människor består av en ande som överlever kroppen. Dels är det kopplat till ett sätt att förhålla sig till sina medmänniskor. För mig är en andlig person en som ser alla människor som sina systrar och bröder. En osjälvisk person som vill hjälpa sina medmänniskor. Det viktiga är inte vad tjusiga ord utan hur man faktiskt behandlar sin nästa.  

Själv kämpar jag dagligen mot mina mina fördomar och mot att bli en andligare människa. Det är inte lätt och jag/man blir aldrig klar! Men strävan och intentionen finns där!

Hur definierar du andlighet?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Jane-Lyzell
2

Oj så sant Kyllan56 - viktigt i diskussioner det missbrukas mycket ord i dag - och används som skällsord - alla verkar tävla om vem som är mest "andlig" !?

skrämmande - tänk om alla lärde sig lyssna på varandra istället för hugga yxor😈

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
1

Mycket bra tankar Kyllan 🙂

TezzD
1

Håller med föregående talare.
Jag jobbar också varje dag på att bli en bättre människa, mer hjälpsam, mindre fördomsfull. 
Det går bättre och bättre faktiskt. 
Bara den där lilla enkla saken som att ge någon som kanske måste stå upp i bussen, sin plats. Är en väldigt bra start.
Kan man tänka om och ändra sin livsstil till att ge mer så är man en bra bit påväg framåt i sin andliga utveckling. 
Det är det största enligt mig, inom det andliga. Kärlek gentemot sina medmänniskor.

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

TezzD
0

Ja, med andra ord så håller jag med trådstarten i vad andlighet är. 😉

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Gahella
2

Personligen tycker jag att alla djur, människor och natur är andliga då vi kommer från samma källa. Men sedan skiljer sig den andliga insikten och utveckligen i våra sätt att se på oss själva och varandra. Och för mig är en andligt utvecklad människa detsamma som en älskande människa.

Men kärleken är inte på något vis eftergiven, men förstående och insiktsfull och den kan skilja på personen och dess handlingar

Kyllan56
0

Vad roligt att ni delar med er! 🙂 Det är så intressant att få andras perspektiv på det jag själv funderar över.

#5 Mycket kloka ord! Du har så rätt i att även djuren och naturen ska inbegripas. Att andlig utveckling är kärlek och att man ska skilja på person och handling.

Gahella
0

Tack Kyllan 🙂

Jag håller med dig Jane i det om att man ska tävla och övertrumfa varandra vem som är mest andlig?!

Och det är ju inget man ska övertala sig själv och andra att man är, för vi är ju under ständig utveckling och något man lever det så gott man förstår och begriper under resans gång.

Så för mig handlar det om att lära känna sig själv och att våga se sin egna skugga, men även sitt inre ljus  ❤️

[Bettanbop]
0

Håller med er. Det är så nära till missförstånd i mångt och mycket när man diskuterar, ändå så menar vi samma sak i slutändan.

När starka personligheter möts blir det ofta en maktkamp i vem som vet mest och bäst i stället för att lyssna på vad den andre säger egentlige. Och vara glad och nöjd för den andres skull och för sin egen skull, för i slut ändan så har vi ju samma mål.

Jag vet det jag vet och kan det jag kan utan att behöva hävda mig, men så har jag inte så stark personlighet, den ligger på en lite lagom nivå. 😃

Kyllan56
2

Det håller jag med dig om Bettanbop! Det är oftast Egonas kamp so råder. En kamp vinner ingen. Även den som "vunnit" har i förlängningen förlorat.

Elpida
1

Jag är helt inne på Gahellas linje, hon uttryckte det riktigt bra.

Att vara andlig innebär inte tävling, inte hur man jobbar eller vilken tro du tillhör. Det är att börja jobbet som en bättre, älskande människa mot sig själv och sin omvärld med allt vad det innefattar - människor, djur och moder jord. Då innefattar det även en tro på det inre, på själen och dess efterliv.

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Jane-Lyzell
0

7 Ja tyvärr och 8 så infinner sig maktkamp på andlighet😕 och det är ju inte så andligt!

Ta bara detta med att försöka förena skolor/medium i sverige inte det lättaste - de flesta har för mycket ego - fast tack o lov finns de dom som förstår och vill förenas!

Jag tror nämligen den dagen vi kan förenas får vi en mer helhet 😃

detta gäller ju också i våran egen vardag så klart och inte allra minst på forum🌺 det det skrivna orden misstolkas något gruvligt och inte alt tolkas andligt- om man förstår att skriva med det högsta andliga sinnet så bör det kunna tas emot med det med 🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"