Föroreningar i Stocholm stad
En annan sak som gjorde mig irriterad i dag efter Stockholms besök- hur fasen arbetar regeringen egentligen - "Biltull" så fint det låter - det är inget annat en att skaffa pengar till staten - de har så låga priser 10 kr så människor betalar glatt och låter sina bilar förorena staden och rullar glatt igenom stan - sätt en ordentlig avgift - så lämnas bilen hemma - som det är nu får endast staten in jättepengar på att alla tycker det är okay med 10-till 20 kr och fortsätter ta bilen in till stan!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
När jag varit på Ramsbergsgården senast och fick för mig att köra över Älvsborgsbron för att åka och titta på huset där mina farföräldrar bodde och där jag varit alla lov som barn. Så körde jag hela tiden fel. Min väninna och jag började räkna alla tior det kostade vid varje vägtull. Det blev dyrt. Har länge tyckt att man skulle ha mer bilfritt i städer och bygga spårvagnar och ha elbussar som går oftare för att spara miljön.
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”
#0 Prova en månad eller under ett år så blir det kännbart i plånboken man har 10, 15 eller 20 kr i avgift beroende på vilken tid man åker. Alla kan heller inte ta bussar tunnelbana och pendeltåg dom får inte plats med mer folk under rusningstid enligt SL Provade en dag och folk stog som packade sillar i en burk. Så hur har du tänkt dig folk ska komma till jobbet? Stockholm växer med 20.000 människor varje år. Tunnelbanan kan inte ta fler människor.
2 - då tycker jag de ska slopa avgiften helt i så fall - som det är nu gör den ingen nytta alla kör igenom stan endå!- den fyller inte sitt syfte!
De borde ha större infartsparkeringar - det skulle minska trafiken i stan!
#3 Det kostar mig runt 1200 kr i månaden och jag har vänner som har en kostnad på 1600 kr och på ett år är man uppe i nästan 20.000 kr tycker du det är lite? För en barnfamilj blir det mycket pengar. Vägtullarna har gjort att bilarna i city har minskat det visar mätningar från Stockholmstad så du har fel på det.
Det finns infartsparkeringar men det går inte bygga mer än det finns mark. Stockholm äger inte all mark.
4 Nej jag tycker inte det är lite - men tydligen får kostnaden inte er att lämna bilen hemma!(eller använda krinfartslederna)- hade kostnaden varit dubble eller tredubbel - lovar jag dig att bilarna i Stocholm hade varit minimal.!

Bygg ut allmänna kommunikationer i stan först! Inte kul att åka i rusningstid, tåg/bussar bara susar förbi, överfulla.. 1-2-3-4 st på raken. Utan att tala om att få plats med barnvagnar eller rullstolar. Nog märker man skillnaden tydligt mot vad det var för bara några år sedan. Folkmängden i staden ökar med raketfart dessutom, så kommunikationerna är mycket viktiga att satsa på!
Håller med att avgifterna är låga för den som åker bara då och då, men dom flesta åker flera gånger dagligen, det blir en saftig summa ändå.
Tur jag inte har bil.. finns roligare saker att göra för dom pengarna!
6 Det är just den dagliga trafiken i stan som ska bort med tullen - om folk väljer att åka in endå - fins ingen funktion med den!
De dagar jag åker igenom stan så är det då ingen skillnad ifrån förr - lika mycket köer!
#5 Det finns säkert över 20.000 små företagare i Stockholms innestad som är beroende av bil skall dom lägga ner sina företag? Även boende i Stockholms innestad har rätt att använda sin bil som du och jag för att kunna handla och köra barnen till skola och sina kompisar alla bor inte i city. Jag föreslår en avgift för alla som inte bor i Stockholm på minimum 20.000 kr och den som har företag på minst 50.000kr´som använder bil årligen se det som en miljöavgift även ni kan åka buss och tåg tycker jag. Kan lova att det skulle bli ett jäkla liv på er då.
Vägtullarna är till för att minska all onödig trafik och inte någon straff för att man bor eller jobbar i city.
Varför tog du bilen till Stockholm helt onödigt det finns utmärkta tågförbindelser och bussar till o från huvudstaden.
8 Nu slår ju redan blitullen på företagare och boende i innerstaden - troligen har de rabatter(vet inte)- för en företagare blir det endast avdragsgillt på skatten - vet inte hur det är med privat personer men borde vara avdragsgillt.
Jag tror faktiskt på regäla avgifter för bil i storstad- just för att få bort föroreningarna - det är inte så farliga föroreningar om bilarna flyter fram ordentligt - det är när det blir långa köer som gifterna sprids som mest!- Jag betalar gärna 100- eller 200 kr för att resa igenom staden och komma fram utan köer- någon gång i månanden.
Men jag vill inte betala 20 kr och endå få sitta i köer som smuttsar ned luften.
Många som bor i staden har inga bilar för de har nära till allt!
Nu finns det cycklar som man kan låna vilket är toppen.
Det är vardagstrafiken som är problemet inte de som jag som åker 1 gång i månaden!
#8 Välkommen till storstaden det bor över 1 miljon människor i stor Stockholm och för att staden skall leva måste folk använda bilen. Stockholmare använder inte bilen i onödan det är 100.000-tals människor från grannkommuner som pendlar till Stockholm varje dag. Vare sig du vill eller inte är du inte ensam här i världen, jag vill inte köa i mataffären eller på krogen eller på ikea men jag måste det finns medmänniskor som även dom vill kunna handla eller gå på krogen. Samma sak i trafiken spelar ingen roll om jag besöker en mindre stad i Norrland kommer finnas köer där som i Stockholm.
Varför skall du ha gräddfil som inte bor i Stockholm förstår jag inte, det är vi Stockholmare som borde slippa er som kommer med bil till Stockholm som tar plats och sprider mer avgaser. Finns utmärkta tågförbindelser till Stockholm C och tunnelbana samt bussar.
Ja det finns hyrcyklar det är bra men det pendlar runt 300-tusen människor och dom cyklarna räcker inte dess utom ställs dom cyklarna i förråd på vintern.
Visar man mer hänsyn i trafiken som bilist och inte retar sig på köer som finns i alla större städer kommer din resa att bli mycket bättre.
10. ha ha ha ha du är för skojig:-)
(jag är född och uppvuxen i stockholm)- att stockholmarna tar bilen in i onödan och sitter en o en i bilarna(sammåkning lyser med sin frånvaro)
är ju det som är problemet - sen kan man inte gämföra en kö på ica med en bil som köar och spyr ut avgaser.
Jag retar mig inte på Köerna(eller jo lite) jag retar mig på dem när man får betala för att köa!
att tusentals pendlar in till stan vet jag - därför jag förespråkar infartsparkeringar!- så själva staden blir bilfri!
Det går ju faktiskt använda kringfartsleder!

7. menade att visst ska man kunna höja avgiften, men inte förrän allmänna kommunikationer är tillräckligt dimensionerade för den folkhop som kommer på grund av att biltullarna är för dyra.
Bussar och tåg kan inte idag ta emot alla som lämnar bilen hemma och åker kommunalt, hur gärna jag än vill att det skulle vara så! Därför menar jag att bygg ut den kommunala trafiken, SEN kan ni höja tullarna hur mycket som helst!
#11 Ja du var en rolig prick 😂 och hur har du tänkt dig infartsparkering när det inte finns mark? Det går inte få in fler människor vare sig i tunnelbanan eller pendeltåg så hur löser du det? SL berättade för en månad sen att tunnelbanan inte kan ta mer människor och att man inte kan köra fler tåg under rusningstrafiken än det man kör med idag!
Kringfarterna är till för dom som åker runt Stockholm så varför ber du folk använda dom när dom skall till Stockholm och jobba 🤦♂️. Kringleden är kanon för dom som jobbar norr och söder om stan men dom flesta jobbar i stan.
När jag var liten frågade jag pappa hela tiden varför inte de som jobbar i norr och bor i söder inte bara byter med de som bor i norr men jobbar i söder. Och helt ärligt haha det är säkert liknande jobb man har men man tar det man kan få och då kan det bli att man får åka långt både kommunalt och med bil.
Personligen blir jag frustrerad jag som åker sällan kollektivt numera. Jag åker kollektivt när jag kan men just nu jobbar jag i samma kommun som jag bor i men har ändå 3km till närmsta buss… så jag erkänner jag tar bilen de 2 milen.
Men en gång i veckan ska jag till Stockholms Universitet för kvällskurs.
24hbiljett kostar 115kr och eftersom att jag behöver åka 3 zoner kostar det annars 50kr - enkel resa. T/R 100kr.
Jag åker 1,5h för att komma till innerstan men betalar 4-500kr per månad för 4-5tillfällen… Månadskortet är på 790. Jag betalar alltså ett lugnt ett halvt månadskort för 4 dagar. Förstår ni vilka jäkla ockerpriser det är?
Ett 3dagarskort kostar 210kr, ta det gånger 30 och då 6300kr! Hur gynnar det turismen att ta sådana ockerpriser? Borde avskräcka..
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
14 Jag håller med dig inga roliga priser - de bör vara så låga att människor väljer kollektivt framför bilen - annars ingen ide´
#14 Anledningen är att man bekostar halva trafiken med biljettköpen. Minskar man biljettpriset måste skatten höjas för alla. Och biljettförsäljningen bidrar till även utbyggnad av linjerna utan dom pengarna får vi än mer trängsel i buss och den spårbundna trafiken.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article17821592.ab
Staten, Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Solna stad, Nacka och Järfälla står bakom uppgörelsen, som innebär:
Den blå tunnelbanelinjen kopplas ihop mellan Kungsträdgården och Gullmarsplan. Det sker genom att den nya stationen, Sofia på Södermalm, får trafik i tre riktningar. I en ny östlig riktning byggs ytterligare fyra nya stationer: Hammarby kanal, Sickla, Saltsjö-Järla och Nacka Forum.
Blåa linjen byggs även ut i nordväst från Akalla till den nya Barkarby station. Däremellan byggs t-banestationen Barkarbystaden.
Från Odenplan sträcks tunnelbanan ut i nordlig riktning. Två nya stationer byggs: Hagastaden och Arenastaden.
Finansieringen sker bland annat genom höjda trängselskatter.
I en annan del av överenskommelsen åtar sig kommunerna att bygga runt 78 000 nya bostäder i länet.
#16 Jag är fullt medveten om att biljettförsäljningen finansierar städning, utbyggnad av SL mm.
Men jag är emot att jag inte kan komma åt någon bra lösning och att jag får betala ett halvt månadskort för 4 dagar eftersom att jag bor i cdelen av Abc- systemet. Det är klart att det ska löna sig att åka ofta, men det måste vara någon slags måtta för ockerpriserna. Jag kan säga att det sparar mig både tid och pengar att ta bilen i stället, hur motiverar man mig och de andra som bor i min kommun att åka kollektivt?
Och att säga att det inte får plats med fler på tågen är en jävligt taskig förklaring. Kan säga att Nynäshamnslinjen har man byggt på för att få 2 spår hela vägen i typ 6 år. Precis när det fungerar med ersättningsbussarna så börjar tågen gå igen och krånglet pågår i en månad med förseningar och signalfel. Nästa sommar upprepas proceduren. Satsa allt och bygg klart en etapp i taget så kommer det att gå mycket fortare, inte lika mycket förseningar osv. Och fortsätt bygg ut kollektivtrafiken så att fler åker.
Man kan inte säga att vi inte kan åka fler kollektivt, hur många åker inte i Japans, frankrikes, tysklands tunnelbana? Ganska många fler, tågen är tusen gånger bättre, går fortare osv. Det skulle kosta väldigt mycket pengar att ordna upp den standarden, ja, men personligen tycker jag att man bör göra det.
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Att dom höjer biltullarna, men samtidigt eller snart (=efter valet) kommer dom säkerligen att chockhöja även priserna i kommunal trafik. Misstänker starkt att så kommer det att bli i och med utbyggnaden av T-banan nu. Detta är bara vad jag tror, det återstår att se. Visserligen bra att det byggs ut, helt klart, men inte om priserna höjs därefter. Då har det ju ingen effekt på mängden bilar i stan, om man ser det från den aspekten.
#18 Det finns reskassan som kan löna sig om man åker sällan och går du in på sl.se finns det förslag för er som åker sällan.
Varför man inte bygger ut hela Nynäshamnsbanan är troligen en kostnads fråga skulle kosta mycket mer än vad det gör idag det betyder en höjning av biljettpriserna.
Ja varför kan vi inte åka fler? Svaret är pengar det skulle kosta 100-tals miljarder kr och det tror jag ingen regering är villiga att betala. Det har inte gjorts större satsningar på SL trafiken på många år men nu bygger man tex citybanan som gör att du säkert får kortare resväg. Hur har du tänkt dig att ha höghastighets tåg på Nynäsbanan? X2000 har en bronssträcka på ca 1 km det betyder att det skulle krävas minst 5 km mellan stationerna och då tror jag många människor inte skulle kunna använda Nynäsbanan inte heller hinner dom tågen komma upp i full fart på banan.
Tunnelbanan kan inte gå fortare då det finns kurvor och mängder med växlar då skulle tågen spåra ur.