Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikett: off-topic
Läst 1475 ggr
Apootie
0

Ärftligt? Inbillning?

Hej!

Jag är väldigt ny här och känner mig så vilsen bland allt det här andliga och allt med chakran och meditation osv. Men hela mitt liv har jag varit intresserad och har under min uppväxt sett, hört och känt lite  saker som ibland inte går att förklara riktigt. Min mamma säger sig ha "helande händer", och jag kan inte göra annat än att hålla med. Min mammas farmor kan ibland förutspå saker som ska hända och hon säger att hennes mormor var en s.k "häxa". Kan sådant här gå i arv?

Jag undrar också över hur man känner energier? Finns det någon artikel här om det?

För i huset jag har växt upp har jag sett, hört och känt saker som under tiden byggt upp en känsla av en man i 40-60års åldern bor här, i en av de stora garderoberna, mer än hälften av familjen har även känt en katt. Jag själv har sett den.
Kan man bara få sådana här känslor eller är det bara inbillning från min sida? Kan jag prata med den här mannen eller tillkalla denna katten?

MVH en liten, förvirrad 17-årig själ.

[Bettanbop]
0

Hej 👋

Det enda setet att råda bot på en förvirring är att ta reda på fakta och lära sig mer om det.

På den här sidan finns massor med fakta, även på Övernaturligt iFokus och på Healing iFokus, du kan även hitta mycket under Artiklar och under Länkar som finns här ovan.

Apootie
1

Ja.. Jag har fortfarande lite svårt att hitta här, men söker så gott jag kan! Jag sökte även på "sök på sajten", men visste inte vilka ord jag skulle använda för att få fram rätt svar… 😐 
Är med i Övernaturligt i fokus med, ska försöka söka lite…

Om nu inte någon har något att säga om mitt första inlägg…

Tack för ditt svar 🌺

Ians
0

Det går så bra att fråga också 😉 om en inte hittar bland alla inlägg och trådar. Ibland är det ju så att det inte finns en tråd för ingen har frågat detta förut, så får vi alla lära oss något nytt av dem som vet något om det!

Ingen fråga är dum…att inte fråga är däremot dumt 🙂

Så till TS frågan angående om du kan prata med mannen eller inte överlåter jag till någon som har mer erfarenhet, själv skulle jag nog fråga vad han vill. Inte säkert han svarar dig i tal, ev kanske han bara visar något, som du sedan får tyda som en rebus ungefär. Vill han något så brukar de ge sig när man gissat rätt.

Ibland är det bara plats minnen, dvs det har en gång bott en man där som du beskriver, och platsen bär minnen av honom.

Katten hade jag pratat med, den kanske bara vill ha lite uppmärksamhet innan den går vidare.

Så till den frågan som jag vet något på riktigt om 😉 Nej du inbillar dig inte, bara det att fler har känt katten tyder ju på att du verkligen känner….kanske katten bara är där för att visa dig det.

Och i en släkt med flera "Häxor" så är det ju inte konstigt alls, för visst ärver man en extra känslighet, det gör man. Själv har jag en mormor som var den kvinna vi känner till i släkten som såg saker o folk kom långväga ifrån för att få råd. tyvärr vet vi inte så mycket om hennes släkt bakåt, men troligen fanns det fler sådana seende kvinnor o män, där.

Ta det lugnt o låt det mogna, mer kunskap betyder inte häftigare upplevelser snabbt, utan snarare mer ansvar alldeles för snabbt.

Apootie
1

#3 Tack för svaret!

Då verkar det ju som att det absolut inte är inbillning iallafall. Jag undrar dock om mannen kan vara minnen, men jag är inte helt säker då jag tror han har försökt få kontakt med mig genom att t.ex. "andas" i mitt öra.

Katten misstänker jag kan vara en av våra egna katter som dött, dock är denna grå och vår var "röd". Men katten kanske bestämmer själv hur hen ska visas?

Då kanske det finns någon liten gen som gör mig känsligare då, med tanke på de saker som mammas sida av släkten verkar ha känt av. Mammas farmors mormor var också en sådan där kvinna, en "klok kvinna" som hjälpte många tydligen, hon skulle ha skrivit en bok också, men den har tydligen försvunnit. Hon var även barnmorska och enligt mammas farmor (som fortfarande lever, 96 år) kunde hon känna på sig när något hände.

Ja, jag vill inte bara kasta mig ut i det okända och känner en skräckblandad förtjusning gällande detta, och jag vill verkligen lära mig mer även om jag kommer låta det mogna ordentligt.

Jane-Lyzell
1

Oj så mycket förståndiga insikter i denna tråden - låter moget tycker jag - och insiktsfullt 😃Tror det är dags lära dig förstå dina egna mediala gåvor som du fått i arv :-)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Apootie
0

#5 Jag hoppas att jag ska lära mig mycket. Och jag måste också lära mig meditation, för det är ju väldigt bra i sig och jag skulle kunna behöva något sådant i mitt liv iallafall. 🙂

Har även pratat lite smått med min mors farmor om sakerna jag upplevt, och hon tycker det är lika fascinerande varje gång. Ibland undrar jag om hon vet mer än hon berättar. 🤔🙂

Jane-Lyzell
0

6 det vet hon nog😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Apootie
0

#7 ja, det är nog så hehe :D

[[corro]]
0

Förmågor kan gå i arv, ja. 

Beror på vilken typ av energi du menar skulle jag vilja säga, dom i rummet, andar, energier runt människor osv.? 

Var katten helt vit som ett ljus-sken? 

Kan hända att det är så att det är så. 

Ja, du kan säkert tillkalla och tala till dom, men häng inte allt för mycket med läppen om du inte får ett svar.

Apootie
1

#9 Ja det är klart att de inte alltid gör det. 

Jag menar nog alla sorters energier. Mest andar då, och energier runt människor (men där har jag hittat nu).

Nej, katten var som jag skrev grå. Den såg ut som en vanlig, levande katt ungefär, bara det att den försvann. Och om jag ska beskriva vad jag, pappa och andra känt är det som att katten hoppar upp (vi har andra katter och har alltid haft, så vi vet hur det känns) i sängen och går fram ungefär till bröstet/plats där den kan ligga så man känner hur det trycker ner som en katt och när vi sedan ska klappa "vår katt" är det inget där. Helt tomt.

Nejdå, här hänger jag inte läpp så lätt. Så det är ingen fara att jag kommer göra det vid tillfälle heller 🙂

Ians
1

#10 ❤️

[[corro]]
0

#10 Jag 'lärde' mig inte se energier (jag kan inte se andar, men energier i rummet/människor/ljusbollar från vissa andar), det bara kom en dag. Jag skulle nog tipsa dig om att meditera, bli ett med jorden och känna hur du är medveten om allting omkring dig. Känn sedan efter vad du tycker det känns att det är för energier i rummet, är det glada energier, är det stressiga med mera;
Eller vad en person utspelar sig för energier (när den är i rummet då det vill säga) till att börja med :)

Apootie
0

#10 Ja, tack för bra tips! 😃

palmblom
0

Hitta en mentor. Nån som kan hjälpa dig att utvecklas i din andlighet….SÖK! Du kommer kunna ta större steg på kortare tid om du får lite vägledning.

Apootie
0

#14 Det hade jag inte ens tänkt på… Tack 🙂

palmblom
0

Försök hitta en kvinnlig mentor. Det är mitt tips till dig. Det finns kanske  nån där du bor!?!

Apootie
0

#16 Okej! Just nu är jag hos mina föräldrar (där jag känt av mest) men annars bor jag i göteborg… Är lite rädd inför att träffa nya människor. Men man kanske kan få en mentor via internet som man lär sig av? Eller är det lättare att ha en mentor man träffar?

palmblom
0

Bara följ din mag känsla.

Men personligen har jag haft mest hjälp av människor som jag har träffat på "riktigt". Internet var inget alternativ för mig när min resa började.. det var inte uppfunnet då ju :) ….. kanske någon vänlig själ här på sajten vill hjälpa dig? Fråga.. Tror nog att det finns massor av erfarenhet och kunskap att ta del av här. Annars finns det även många föreningar runt om i Sverige.. i Gtb finns det ett flertal..

Kom ihåg….

Din andlighet kommer att utvecklas och förändras och med det ska du låta dig själv utvecklas också. Gör exakt så som du känner är rätt för dig själv, då kommer allt bara bli bättre och bättre. Bättre än du kan föreställa dig!

Å tillslut. Ta hand om dig!

palmblom
0

Ps: Du kan få en övning av mig om du känner dig ivrig… Ställ en äggklocka eller timer på femton minuter varje kväll eller morgon. Sätt dig bara tyst och blunda. Gör övningen varje dag! Ds

Apootie
0

#18 #19 Tack vad bra tips. Och google är ju till väldigt stor hjälp!

Det ska jag genast testa. För spelar roll om jag kommer känna något eller inte, meditation är bra för kropp och själ 🙂

Ians
1

Samma övning fick jag av min mentor 😉 oj vad det kliar i kroppen ibörjan.. 15 min är ganska lång tid när man sitter där! Efterhand blir det mer o mer överkomligt, och tillslut en ganska trevlig stund.

Ev kan man komplettera det med yoga eller om man vill göra annan kroppslig ansträngning innan, då är det ganska gott att sitta och inte tänka på någonting, efteråt.

Ett tips om man känner sig allt för rastlös.

Apootie
0

#21 Kanske får kolla upp lite yogaövningar ifall jag känner att det blir allt för tråkigt i början… hehe 😃

Ians
0

#22 Ja gör man ett ordentligt yoga program innan så är man bara glad att få sitta still i 15 minuter efteråt. Men det fungerar säkert lika bra med ex jogging etc 😉

Finessen är att man tar ut sig kroppsligt, så inte kroppen pockar på uppmärksamhet…… ett bra tips som jag fick av min yogalärare. En av anledningarna till att man lägger meditationsdelen sist i en yogaklass.

Apootie
0

#23 Haha ja! Jag har testat och vet hur jobbigt det är!

Vad smart 😃

För en liten uppdatering har jag inte börjat testa något alls än. Jag känner mig lite för omringad av folk just nu (har både familj, kusin, pojkvän och mormor i huset i stort sett hela dagarna/kvällarna) och vill börja i lite mer ensamhet tills jag lärt mig "stänga av öronen" ordentligt. Jag har känt av en energi, kanske bara inbillning, men jag bad detta att "gå iväg" och fick en känsla av att det gjorde det. Kändes bra då jag kände mig lite rädd, det var sent på kvällen och jag skulle sova.