Vad händer efter döden?
Ja vad tror ni? Vet inte om det är rätt sajt men medialt kändes mest passande. Händer samma sak för både människor och djur efter döden, tänker vi något på det som varit efter att vi gått över till andra sidan, har man liknande känslor som man hade när man levde?
Ja kort och gott, vad tror ni?
Tror det är lite upp till en själv vad som händer. Men jag tror absolut att både djur och människor kan välja att komma tillbaka av olika orsaker eller kanske till och med bli fast,
Har själv upplevt att min pappa som dog hastigt och väldigt obehagligt i hjärnblödning kom igen i mina Drömmar innan hans kropp ens hunnit dö helt, hjärtat slog än. Likaså gäller min svärmors katt som jag sett stryka runt här och se efter sonen som blev hennes stora kärlek här i livet. Hon som flyttade ur från sin första familj när det blev både människobarn och sen en kattunge!
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Självklart händer samma för människa och djur och vi följs åt den första tiden i samma andevärld - det har jag så många bevis för , att jag inte kan förneka det - vid seanser kommer djuren tillbaks , likaväll som människor!
Och vist är de intreserade av våra liv här - annars skulle de inte komma tillbaks!
Om det är samma jordiska känslor . Njaeo - tror det sker i ett högre perspektiv!Däremot kärleken emellan består!
och det som gör du kan ta dig tillbaks som ande!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
#2# Så tänker jag med att det måste vara, att djur och människor är olika i kroppen men inte i själen så att säga, när vi dör blir vi likadana och hamnar på samma ställe.
Om ett mycket älskat husdjur går bort så är det möjligt att det är med oss ändå, fast vi inte ser det.
3 alla mina husdjur är med mig andligen - ganska fullt i sängen på nätterna

du kan äga samma känslor som du har här på jorden men ofta brukar många känslor lätta, som oro, deppression osv. Många av våra jordsliga problem kommer du kunna släppa när du väl har vant dig vid andra sidan.
Du återgår en tid efter till den du är på andra sidan. Däremot har du en personlighet som är din egen. En del av dig som har varit med dig hela tiden om du bort ser för de ärfliga o miljö inlärda egenskaper din kropp anammat.
Alis volat propriis 
det jag tror/vet är att efter döden så kan man välja en ny kropp att leva i nästa liv, så att om man vill kan man bli människa igen, eller om man vill kan man bli ett djur.
Jag vet en gepard som hade varit tjuvjägare i sitt förra liv och för att på något sätt gottgöra det han gjort (skjutit geparder) så blev han själv en ;)
#6# Det är en fin tanke, men jag tror inte det fungerar så. Det finns ju ingen som skulle välja att bli myra, mask, spindel och ändå har vi miljoner av dem.
#7: Hur vet du att ingen skulle välja att bli myra eller mask?

om den ultimata "varelsen" skapt av naturen/universumt är en två bent uppåtgående varelse, för den här typen av liv, så ser jag, personligen vill säga, svårt att se varför vi skulle födas som djur. Här finns änglarna, vi, "utomjordingarna" gudar, tomtar, vättar osv
Allting har en mening, varje bit är viktig i sin funktion. Vi står inte över allt men vi fyller vår funktion att leva på jorden och vara skyddsängel och det räcker mer än väl att ha o göra…
Alis volat propriis 
Jag säger inte emot någon, jag bara undrar hur personen bakom inlägg 7 kan veta det. Dessutom är jag inte så säker på att den ultimata varelsen är en tvåbent upprättgående en, heller. Vi människor brukar ju ofta inbilla oss att vi är skapelsens krona. Jag är inte så säker på att det stämmer … en skapelsens krona skulle, i mina ögon, exempelvis inte göra allt för att i rent egoistiskt kortsiktigt egenintresse förgifta floder, mörda hela djurarter, kalhugga skogar, skrapa rent havsbotten och döda allt liv där, och så vidare. Hur mer intelligenta varelser än vi ser ut, och var de bor, det har jag ingen aning om, men om vi är de mest intelligenta ska jag be att få tacka för mig.
Vidare, om jag kan hjälpa bättre genom att återfödas som myra eller mask eller något annat av alla de djur på vilkas skuldror jordens fortbestånd vilar, då skulle jag faktiskt inte ha ett dugg emot det. Så där faller tesen att "ingen" skulle vilja återfödas som det. Förakta inte små sår och fattiga vänner, sägs det. Förakta inte heller alla de organismer och djur som lever här och som behövs mer än vad vi behövs.
#10# Nej, vi är inte skapelsens krona. Men ta och läs på hur många spindlar, myror, maskar, fästingar, gråsuggor o.s.v det finns på jorden och fundera sen på hur rimligt det är att så många skulle välja att bli det, när man kan välja att bli precis vilken levande varelse som helst.
#11: Hur vet du att jag inte har läst på? Ska vi jämföra våra respektive utbildningar? Jag skulle nog backa lite nu, om jag var du. Och du menar alltså att djur inte har själar? Alla dessa små djur har faktiskt själar, tro det eller ej. Jag förstår inte riktigt vad det är du vill säga. Man kan inte alls välja att bli precis vilken varelse man vill. I så fall skulle väl alla sitta och vara stormrika och superupplysta nu, enligt ditt sätt att se det, eller hur? För varför skulle någon välja att bli fattig och misshandlad och såld som slav? Är du stormrik och superupplyst?
Jag har tappat intresset för diskussionen nu. Skulle du återkomma och förklara rent ut vad det är du försöker få fram vore det av intresse, annars anser jag att jag har gjort klart vad jag tycker och tänker och sätter därmed punkt för min del här.

ahh, där har vi det igen, att vi sätter oss (och det är inte konstigt) som representant för dessa två benta varelserna. Det skulle lika gärna kunna ha varit änglarna som kunde vara en god representant för dessa, eller Gud själv.
Bara för att vi har "gjort bort" oss, eller som civilisation valt denna vägen så kan vi ju lika gärna vara baksidan av myntet :) Ändock har ju vad vi vet dessa varesler eller vad vi ska kalla oss alla,två ben:)
Alis volat propriis 

Förlåt att jag lägger mig i nu igen ;) men jag undrar bara om det nu är så att vi på något sätt själva väljer att eller hur vi ska komma tillbaka för fler upplevelser och lärdommar, är verkligen människan den mest harmoniska varelsen att välja då? En myra lever i en harmoni med andra myror, en harmoni som vi människor är extremt långt ifrån. Jag skulle absolut inte ha något emot att känna på att vara myra! Tror att känslan av att vara en del något större och att allt hör ihop blir väldigt mycket tydligare och viktigare i en myras vardag en i en människa av vår tid. Men jag vet inte…
#12# Åh så det handlar plötsligt om utbildningar
Vad jag kan se handlar det om vad man tror händer, eftersom ingen, nej inte ens du med din "utbildning" kan veta vad som händer.
Du skrev att man efter döden kan välja en ny kropp, människa eller djur och jag hävdar att det inte är speciellt sannolikt eftersom det knappast är så många som valt att vara diverse minimala livsformer som det faktiskt finns av varje art på jorden. Självklart har varje levande varelse en själ, det har ingen sagt något om, men den själen har inte vallt att vara i den kroppen, det är min starka överygelse.
Det finns något som heter karma :)
#15 Raring: för det första har jag inte skrivit något om utbildningar vad gäller vad som händer efter döden. Jag reagerade på ditt nedlåtande "Men ta och läs på hur många spindlar, myror, maskar, fästingar, gråsuggor o.s.v det finns på jorden".
För det andra: vänligen peka ut exakt var jag har skrivit "att man efter döden kan välja en ny kropp, människa eller djur". Det ska bli intressant att se om du hittar något sånt påstående från mig, för jag har inte alls skrivit så. Det vore passande om du noga läste igenom inlägg innan du skrev svar på dem. Är det så att du inte förmår begripa vad som står i inlägget är det bättre att fråga vad som menas, inte utgå från nånting och svara på dina egna föreställningar om vad personen har skrivit. Ett vänligt påpekande bara.
Såså mina damer och herrar, nu andas vi allihop ett slag och fokuserar på att allt som skrivits är av kärleksfull natur.
Allt annat är antingen tryckfelsnisse, missuppfattning eller kanske tokiga uttryck som inte är illa menat.
Bra tråd detta som vi nu fortsätter i fin anda.
Jag har tänkt berätta vad min goa vän, Zeddan på andra sidan berättade för mig då han kom igenom första gången efter sin bortgång men inte idag.
Han skulle älska en sådan här diskussion även om han var ödmjuk nog att inse att vi egentligen inte vet förrän vi är där
!
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

#15 jag tror inte att karma fungerar så, på det klassiska sättet så att säga. Jag tror man får det man behöver, alltså jag tror inte på karma som något typ av straff eller läxa mer som en chans att få en insikt man skulle ha nytta av. Detta med så kallade lägre livsvarelser är något som är påpekat av oss människor och enligt oss är vi högst på den trappan, vilket för mig iallafall, är bevis på att vi absolut inte e särskilt höggt på trappan om den nu skulle finnas. Med beaktande av vad vi håller på med här på jorden men även utanför vår jord så ser jag inte oss nödvändigtvis som en högre livsform. Vi kanske e avancerade men är det verkligen avancerat som är det närmsta upplysning eller är det enkelhet? En kram får ni oxå för det behövs, här kommer den; kram!
#16# Oj vilken öm tå du måste ha med tanke på ditt extrema sätt ätt bemöta folk som inte håller med. Jag är definitivt ingen raring och har inget intresse av att diskutera på den nivå du lagt dig på. Men kom igen när du kan bete dig som en vuxen.
Hejehej hooo……
Jag tolererar inte personliga angrepp och nu är gränsen extremt nära.
Alexis78, håll dig till ämnet och tala inte om hur andra personer är.
NeferNefer, Håll dig till ämnet och tala inte om hur andra personer är.
//Hellas
#20# Jag ber om ursäkt. Du får gärna låsa eller ta bort tråden då den inte är aktuell för min del längre, jag har fått svar på det jag undrade :)
Jag tar inte bort tråden, jag tror att andra kanske vill fortsätta diskutera, det är en bra fråga du ställer 
//Hellas
#22# Visst är det intressant. Jag startade tråden när jag stod i begrepp att ta bort mitt högt älskade marsvin, så det är han som är grunden till frågan kan man säga. Jag undrar fortfarande vart han tog vägen och hur han har det nu.
På kvällen efter att det hänt satte sig vår hund och bara stirrde och morrade mot den plats där hans bur stått, kanske var det han som kom tillbaka och sa hejdå till kompisarna.
#17 Å snälla Hellas berätta, det är så mysigt att höra såna berättelser
Kram/Alekta
Här är en site med precis vad jag tror händer efter döden ;-]
Jag har också svårt för det med att vi skulle återfödas "bättre" eller "sämre" beroende på hur vi levt. Jag vet ju inte om mitt liv nu är ett straff eller en belöning…
Då min vän och kurskamrat Zedd, som även var en flitig besökare på iFokus, gick vidare var det en stor sorg hos oerhört många människor.
Zedd var en stark själ som var i början av sin mediala utveckling.
Jag vet att han en gång funderade över hur livet tedde sig på andra sidan men konstaterade att vi egentligen bara kan ana hur det är.
Vi vet inte förrän vi själva kommit dit.
Bara några dagar efter det att Zedd lämnat oss alla kommer han spontant på besök.
Zedd kommer fram till mig och ler varmt och säger "Nu Hellas nu vet jag"!
Han visar mig en vacker fjärils larv som inför mina ögon förpuppas och utvecklas till en vacker fjäril.
"Fjärilen" det är jag säger han.
Han liknade döden med en fjäril som nyligen blivit fri från sin puppa = kropp.
Jag är tror, vill tro att livet på jorden endast är en början av en lång resa.
Själva döden är egentligen födelsen mot någonting nytt.
Det Zedd har visat mig är att de har sina uppgifter på andra sidan, precis som vi har. Han själv och en annan älskad kurskamrat, Wolfie, sitter på andra sidan i en cirkel och hjälper nya ljusbärare till rätta.
Nu blir jag väldigt ledsen och nostalgisk och skulle nog vilja göra en distans meditation som vi kursdeltagare brukade göra ibland *saknar*.
Ja det var min historia och min tro…för med handen på hjärtat, vi kan bara tro för som Zedd sa, vi vet inte förrän vi är där.
Kram
//Hellas
#26# Men det var en väldigt vacker liknelse och något iallafall jag kommer bära med mig när jag funderar över livet efter detta. Precis så hoppas jag att det är, både för människor och små marsvinsgubbar.
#26 Kramar om
26 vad hindrar dig från att hålla den cirkeln
med dem som deltagare ifrån andra sidan???
go girl!!!
#29 Jo, jag tror att det är det vi ska göra 
//Hellas
30 självklart - jag hänger på