Midag
Jag skulle tycka det var roligt om vi gunde ge varandra lite middastips vad vi skall ha.
Var tycker ni.
I morgon hade jag tänkt att vi skulle ha.
Kåldolmar. Med potatis och gräddsås.
och rårivna morötter till.
Det kan ju vara en liten rolig sak. Dagens middas tips.
Jag älskar kåldolmar tack för tipset!
Själv ska jag äta linssoppa idag. Jag har i mycket tomatpureé så det blir som en tomatsoppa. Serveras med en klick yoghurt. Gott enkelt billigt.

Det lät gott med Linssoppa det får jag ha en dag.
Jag tänkte det vara skoj att ge varandra ett litet tips .
Ha det gott vi hörs

Gårdagens tips- hittade jättebillig färsk laxfile, mums- lagade i ugn i portionsbitar med dill och div. kryddor. Hollandaisesås, kokt potatis och färsk bladsallad+ dill till.. saftigt och gott!

Det är jätte gott tycker jag med. Det får jag ha till fredag.
Tack för tipset. Fisk är ju bra mat med.
1 kul se dig här inne Grinda Välkommen
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Idag när jag åt lunch blev det rotmos med fläsklägg. Kul att matställen gör sånt.
Var rädda om varandra

#1# Röd linssoppa är supergott :-) Jag fick recpet av en vän från syrien. Hon kokar linserna i saltat vatten med lite smör..skummar. Sedan tillsätter hon llättbrynt lök . Klart! De jag bjudit har varit skeptiska, men efter de smakat har de tyckt det var jättegott :-)
För övrigt blir det köttgryta med kokt potatis, hemodlade morötter, heminlagd gurka och hemkokt vinbärsgele
Är lite stolt då jag aldrig har hållt på med massa inläggningar och odlingar, men då växthuset kom på plats har det varit så jättekul :-)
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!
#7 En sådan soppa är jättegod.
Jag gillar saker som rotfruktsgryta, kallopps och ugnspannkaka med fläsk.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Linssoppa måste jag prova på!
kalops blev det här i dag..
Linssoppa är en favvo här hemma

Idag blec det bara burkravioli….
Idag har yngste sonen o hans sambo varit o hälsat på.Till middag gjorde Carola en jättegod Lasange och jag gjorde en sallad till av isbergs. gula o röda tomater samt gurka. Det blev jättegott för hon hade både majs o svamp i lasangen.
5# Tack Jane!
Kul att läsa era middagstips tycker jag - gillar mat mmm Kallops har jag glömt bort, ska jag också göra nån dag.
Min senaste vana är att jag groddar mungbönor och ibland linser. det är så lätt att göra.(för den som inte groddat förr) jag tar en skål (ej genomskinlig) lägger i bönorna, slår på vatten, lägger en tallrik över och låter den stå över natten. Nästa dag slår jag bort vattnet och därefter sköljer jag linserna en gång per dag eller fler gånger. Efter några dar har jag en stor hög groddar att förvara i kylen - sprängdfyllda med vitaminer och mineraler.
Om man vill kan man ställa groddarna i ljuset på slutet av groddningen så att de blir lite gröna.
Gott färska rätt i mun eller som snabbt wokade med ris.
Men, det var länge sen jag groddade, jag har glömt bort…
Det ska jag banne mig göra nu för det är så gott. Tror jag har lite Alfalfa-frön på lager.
Men välkommen grinda! Vad kul att se dig härinne!

Jag blev också sugen på att grodda 
Grinda: funkar det med alla typer av linser?

Grodda låter intressant!
Annars är det ärtsoppa som gäller idag, trots att torsdan redan har passerat..
#14 Tjing tjejen
#15 Jag tror man kan grodda alla slags oskalade baljväxter. Groddade baljväxter är heller inte gasbildande.

Idag skall vi ha koke korv med pepparråtsås Det har jag längtat efter. Det finns så mycket gott man kan laka till.
Det är bra att vi ge varandra tips här tycker jag.
Hoppas att ni alla få en god middag.
Ha det gott så länge vi hörs.
Ikväll blir det klyftpotatis ugnstekta grönsaker o gratinerad fläskfile.
Imorron blir det köttfärsbiffar en gång när vi kommer hem
Var rädda om varandra
Lunch:
Kokt, varm Majskolv med salt och lite smör
Middag:
Helstekt Gös
Ungnsrostade Rotsaker
Kall Cistrondoftande sås med Röd Kaviar
Vitt torrt vin
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

//Hellas

#21# Då¨min son är yrkesfiskare så blir man bortskämd med färsk fisk. Det blir ju förstås då insjöfisk (Vänern) Jag hade egen fiskbil en gång i tiden och då blev man vansinnigt bortskämd med alla de sorters fisk och skaldjur. Det som blev över på fredagen fick ju bli middagsmat över helgen :-)
Den insjöfisk som är oslagbart gott är ju Gösen
Helena, du helsteker den, ser jag. Blir ju den bästa smaken då alla ben är kvar. Jag är bara så glupsk så jag vill ha benfritt…så här blir det oftast filé. Däremot då jag lagar plattfisk, då får den vara hel. Bara tar av huvud, klipper bort fenor. Gnider in fisken med salt, peppar och citron. Lägger smörklickar. Runt om fisken lägger jag halva tomater, lökklyftor, champinjoner, ja vad jag har hemma. Sedan på med grädde och bara låt det stå och gotta sig i ugnen. När benen släpper så är det klart 

Idag tror jag att ja skall ha rödspättefeler till midag. Potatis
och dilsås till Och grönsaker. Det är gott det.
Ha det bra alla

Hemmagjord pizza till familjen!
Gu vad sugen jag blev på färsk fisk. Lyllos Kerstin som har en bror som yrkesfiskar
. Aborre är också gott. Men hemmagjord pizza sitter inte illa heller. Jag älskar sardeller på pizzan.
Igår improviserade jag… kinakål, tomater och skivor av lammkorv i en form ugnen, salt olja och basilika hade jag som enda krydda. Ris till vid servering. Det blev mums.

Idag blir det: Äppelträkolsgrillad entrecote med kantarellsås egengjord klyftpotatis samt tomatsallad.

#27# Det låter spännande med äppelträkolsgrillad entrecote
Hur gör man då?

#28… Vi har i äppleträ´ i grillen som ger en egen helt fantastisk smak.
Inte konstigare än så! 
Har man gasolgrill kan man lägga lite äppelgrenskvistar i en liten rostfri skål/låda med lite vatten i botten så det blir rökigt av det.
(En del gasolgrillar har röklåda)

#29# aha…det har jag aldrig hört talas om. Det ska testas. Får försöka be snällt hos svärmor om äppelgrenar 

#30.. Ja gör det… *s* Vi har provat med päron, körsbärsträ men äpple är bara bäst! 
Åh, nu vattnas det i munnen på mig, fisk, pizza entrecote hmmmm.
Jag ska även tänka på att spara de kvistar som nu ska sågas ner från Äppelträdet
.
Själv ska jag äta Krabba, vitlöksbröd och jag tror även det blev lite färska musslor.
//Hellas