Annons:
Etikettermeditationartikel
Läst 433 ggr
Frolly
2019-11-10 09:37

Toppar och dalar

Hej alla 🖐 Helt ny här på det här forumet (älskar bredden här) och ganska ny (läs: väldigt) inom det här med meditation Jag har ägnat de två senaste månaderna åt att försöka lära mig att meditera. Varje dag avsätter jag 20 min åt mig själv för det här syftet. Och precis som med allt annat som man ska lära så går det såklart upp och ner. Vissa dagar kan jag inte släppa tankarna alls och de studsar hej vilt från alla håll och kanter. Andra dagar kommer tankarna sakta och jag har möjlighet att se dem passera liksom. De dagar när tankarna kommer långsamt i meditationen och jag ser dem på distans lämnar mig alltid på väldigt gott humör. Avslappnad, pigg och fokuserad. Nu är det dock så att de senaste 2 veckorna så har meditationen blivit ryckig. Det börjar bra, tankarna saktar in men sedan vet jag inte vad som händer. Jag upplever att jag blir helt formlös, kan inte riktigt känna var kroppen börjar och slutar och det känns som jag är i en bubbla, helt utan tankar och det är inte speciellt obehagligt. Det håller dock bara i sig en liten stund för sedan känns det som jag rycks eller pressas ut, jag rycker till och så får jag börja om från början igen. Efter de meditationspassen där det här inträffar, av sju pass så händer det i snitt fyra ggr, så har jag alltid ett tryck bakom ögonen (lite som en semihuvudvärk). Trycket försvinner alltid efter ett tag och efter att jag druckit vatten Går jag ner för snabbt i meditation när det här händer? Hur hanterar jag det? Hur gör jag för att inte pressas ut bubblan så snabbt (om det är det som gör att jag får tryck bakom ögonen efter)?

  • Redigerat 2020-09-10 13:50 av Niklas
Annons:
Jane-Lyzell
2019-11-10 19:47
#1

Hej Frolly och välkommen in på forumet 🌺

Det låter som du går lite för djupt i din meditation och att du då går ur meditationen för snabbt - prova korta ned tiden lite.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Frolly
2019-11-11 06:37
#2

Tack snälla! Jag ska absolut prova det

Jane-Lyzell
2019-11-11 08:34
#3

2 bra - berätta gärna hur det går 🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: