Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2050 ggr
lillaläraren
2018-01-03 17:13

identifierar du dig som nyreligiös/privatreligiös?

Hej!

 Jag skriver en kandidatuppsats i vilken jag undersöker begreppen nyreligiös och privatreligiös, dessa båda begrepp förekommer i religionsundervisningen på gymnasium och jag är mycket intresserad av era svar på några frågor:

1. Identifierar du dig som nyreligiös/privatreligiös?

2. Känner du någon som identifierar sig med dessa begrepp?

3. Är "nyreligiös"/"privateligiös" begrepp du någonsin använder?

4. Hur tycker du att skolan bäst ska undervisa gymnasielever om den variation av tro/religioner som verkar i Sverige idag?

5. Har skolämnet religionskunskap påverkat dig i ditt eget val av

Jag blir jätteglad för alla svar jag får för min undersökning, oavsett om du besvarar endast en eller samtliga frågor av de som listats ovan. Om du kan tänka dig att intervjuas vidare om din inställning till ovanstående begrepp och din egen definition av din tro/religiositet så får du gärna kontakta mig via mail: srhrobson@hotmail.com. Intervjun sker då antingen via telefon eller mailkontakt. Oavsett om du svarar på någon av mina frågor i denna tråd eller om du låter dig intervjuas så kommer dina svar publiceras i min uppsats under fiktiva namn, du förblir alltså anonym. Om du vill intervjuas kommer du att få intervjufrågorna skickade till dig i förhand och har när som helst rätt att avböja till eller avbryta intervjun.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,

Sarah

Annons:
Jane-Lyzell
2018-01-04 00:48
#1

spännande - ska ge lite svar i morgon - Lycka till med din uppsats 😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2018-01-04 13:32
#2

Här kommer en gammal rävs svar på dina frågor 😉

1. Identifierar du dig som nyreligiös/privatreligiös?

Anser mig inte religiös alls - jag har en tro på Ande världen och skapelsen och lever i den filosofin - Kärlek den villkorslösa.

Religös anser jag endast hör till just religion och dyrkan av en gud i någon form - vi i spiritualismen välkomnar all tro och religion du får alltså tro på vad du vill - har vi någon tro så är det på andens/själens överlevnad. Förr i tiden var många gamla spiritualister kristet troende(finns säkert de som är i dag med) men i dag är spiritualismen öppen och religions fri.

Personligen har jag varit medial hela livet så andevärlden är sanningen för mig.

2. Känner du någon som identifierar sig med dessa begrepp?

Njae jo kanske……

3. Är "nyreligiös"/"privateligiös" begrepp du någonsin använder?

Aldrig - visste inte ens de fanns 

4. Hur tycker du att skolan bäst ska undervisa gymnasielever om den variation av tro/religioner som verkar i Sverige idag?

För att förstå religion behövs praktik - man kan läsa sig till mycket men man kan inte förstå den fullt ut med bara teorier.

5. Har skolämnet religionskunskap påverkat dig i ditt eget val av

Ja tyvärr endast att man skulle konfirmeras och döpas i svenska kyrkan - då på grund av lärarnas egna åsikter - inte bra - lärare måste själva hålla sin egen religion utanför undervisning. fast detta var i grundskolan.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

lillaläraren
2018-01-15 20:55
#3

Tack så mycket för dina svar Jane-Lyzell!

Jane-Lyzell
2018-01-15 22:27
#4

Varsegoo och lycka till🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: