Annons:
Etikettspiritualism
Läst 1943 ggr
Ikigai
12/2/17, 4:17 PM

Klippa håret

Jag är inte troende, tror jag. Men vill endå tro på det tredje ögat och tallkottskörteln. Tycker det här med chakra är faschinerande.

Värt att nämna är att jag är en tjej och har hår som räcker ner till nedanför skulderbladen skulle jag tro. Det är inte tjockt och fylligt men inte så mycket kluvna toppar heller. Jag har denna "suktan" om att klippa håret så att det blir ungefär axellångt, vet inte om det är pga. nyfikenhet, för att jag vill känna mig snyggare eller om det är för att jag har haft ett förhållande som tog slut för några månader sedan. Jag älskar honom än men har accepterat situationen. Känner dock att det är mycket som förändras inom mig, mina tankar och mitt mående. Lite som att jag "pånyttföds" om och om igen, fram och tillbaka: formas om. Jag är då fortfarande jag men att jag kommer ur min bubbla och mår bättre, blir starkare och tar för mig mer. Jag hittar mig själv och finner nya intressen. Breder ut mina små vingar, och känner att det här bara är början på "min resa".

Detta har pågått sedan början av sommaren i år.

Och nu har jag då en lust att klippa mitt hår till axelhöjd, jag vet då som sagt inte orsaken till detta - om det är en ytlighetsfix, pga. honom, pga. min inre "förändring" eller helt enkelt en önskan till att uppleva något nytt och uppfräschat när det gäller en själv. Att få känna sig finare - lite som att handla ett nytt smycke eller klädesplagg.

Men har lite orosmoment kring detta: Några är standarder som "kommer jag passa?" "kommer jag ångra mig?" "Det tar så lång tid för håret att växa". Och ett annat lite annorlunda orosmoment, som kommit nu på grund av något jag läste för längesedan. Det är att vårt hår är som en antenn eller förlängning av oss själva. Att de faktiskt har spirituell energi, chakra eller liknande inom sig. Att håret är en del av vår aura, vår spirituella kraft. Och om vi klipper det, så är det som att vi tar bort en del av den.

På grund av dessa tankar, så känns det som att jag skulle klippa mitt eget skinn ifall jag skulle klippa av mitt hår. Att en del av den jag är försvinner, inte identitets-mässigt utan spirituellt. Att en del av mitt mående, klipps bort. Och det känns fel ända ner i magen. 

Men håret växer tillbaka, precis som våra naglar växer tillbaka som vi håller inom en viss längd.

Vad är era tankar kring detta? Jag kanske är för lättpåverkad av det jag läser… Vetenskapligt sätt så är väl håret bara dött och det har ju inte ens någon känsel.

Annons:
Grävlingen
12/2/17, 8:01 PM
#1

Förr i tiden så hade både män och kvinnor långt hår. Under cirka 1800-talet vart det populärt med kort hår för män. 

Personligen tycker jag att ditt hår ser fanatiskt ut jag tror faktiskt inte att det spelar någon större roll vad du väljer att göra. Dom som valt att ha sitt hår långt pga spiritualitet har haft extremt långt hår, se; Indianer, Sikh kulturen eller Vril.

Min personliga teori är att detta är kunskap från en tidigare era när människan förstod sig på vad vi kallar spiritualitet, människan hade en mer naturligare relation till universum. Tittar man på alla ursprunglig kulturer så hade männen långt skägg en kultur yttring som överlevt mellan östern men dött ut i Europa. Peter den store (Tsar 1682 - 1725 enligt wiki) förbjöd skäggväxt med döden varpå detta tillhörde hedendomen den förkristna religionen vilken var förbjuden att utöva speciellt när Peter den Store förbjöd dubbel tro.

NiklasTyreso
12/2/17, 9:29 PM
#2

I bibeln finns ex på att långt hår (hos män) kunde vara ett tecken på att personen avlagt heliga nazir-löften och valde en helnykter livsstil, men i andra ställen i bibeln rakade de skallen för att vara heliga. Kvinnor ansågs i alla fall på nya testamentets tid framstå som mer fromma om de hade långt hår. Andliga och religiösa uppfattningar om vad som är bäst för den andliga utvecklingen, det skiljer nog från tid till tid och mellan kulturer. Jag tycker du ska välja den hårlängd som du känner är rätt för dig i just det här tillfället i livet.

Jane-Lyzell
12/3/17, 12:42 AM
#3

Hej  Ikigai 

Välkommen in på forumet  - jag tycker du ska bestämma själv hur du vill ha ditt hår utan att ha känslor om att det skulle vara fel - Inka indianerna (tror jag) hade alltid axel långt hår och många andra urtidskulturer . 

Ditt hår och själ mår nog bra av lite hårklippning - bort med det gamla och in med det nya - oroa dig inte för auran du - den är ständigt under förändring lika så din kropps celler . 

Du har även bra tolkningar av de 2 innan mig . - Lycka till 🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ikigai
12/3/17, 10:31 AM
#4

#1 Vad intressant! Det var kul att titta på lite bilder och läsa lite, tycker framförallt indianerna är faschinerande. Men då förstår jag att det är ett lite mer urtänk när det gäller lång hårväxt. Och att skäggväxten varit så pass märkvärdig att den förbjudits med dödsstraff är rätt så galet om jag får säga så. 

#2 Det verkar då som att det är en tolkning man själv får göra idag med hur man väljer att ha sitt hår. Att hårets innebörd har varierat genom tiderna. Gillar din sista mening väldigt mycket. :)

#3 Tack så mycket! Ja det låter bra, tror det blir bra med "bort med det gamla och in med det nya"--- nu kör vi! 😃

Jane-Lyzell
12/3/17, 11:00 AM
#5

4 Härligt 😃

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

mörkaögon
12/9/17, 12:00 AM
#6

Jag klippte av mitt långa hår i somras… eller ja, inte alltihop men 50 cm. Beslutet växte fram efter genomgången cancerutredning med negativt resultat (alltså ingen cancer!)

Under utredningen tänkte jag, fånigt nog, på risken att tappa håret vid eventuell cancer och när jag fått besked om att ingen cancer hittats insåg jag att min kraft och styrka inte finns i mitt hår och klippte av det efter 15 år med hår som jag kunde sitta på. 

Jag vet inte om min historia hjälper dig, men har du börjat tänka på saken, så vad har du att förlora? Bara kör! :) Ett hår är faktiskt bara ett hår och man kan leva gott utan. Kram

"En dag ska vi dö, men alla andra dagar ska vi leva"

Annons:
Ikigai
12/9/17, 6:34 PM
#7

#6 tack för att du delade med dig, var härligt att få ta del av det just nu när mina tankar virvlar som höstlöv. Har bokat klippning nu på tisdag och spelar ingen roll om jag kommer passa i det eller ej; det blir bra oavsett. 🌸

mörkaögon
12/15/17, 8:31 PM
#8

#7 Hoppas du blev nöjd med klippningen? :)

"En dag ska vi dö, men alla andra dagar ska vi leva"

Ikigai
1/3/18, 12:54 PM
#9

#8 Vad kul att du frågar!😃Ja alltså, jag skrattade varje gång jag såg mig själv i spegeln. Så pirrigt och ovanligt det var! *fniss*. Hade gärna haft lite kortare men jag blev nöjd endå! Nu kan jag ta på mig en t-shirt utan att mitt hår fastnar i klädesplagget (wow!!) och knäppa jackan utan att behöva flytta på massor av hår. Jag kan röra runt det åt alla håll i duschen utan att det slits i hårbotten, mina flätor jag gör är supersmå och det ser så roligt  och sött ut.

Jätteskönt! Och fint blev det, jag gillar det. 😊

[Roe Deer]
1/8/18, 11:16 PM
#10

Jag har klippt mitt hår genom livet många gånger och faktiskt haft helrakat (var då blott 15 år gammal). Idag är jag 28 och sparar ut mitt hår på nytt efter att ha kapat det flertalet gånger. Jag har haft superlångt med. Anledningarna jag hade var främst för att få nytt och fräscht hår då det påverkats av stress. Alla verkar inte kunna få riktigt långt hår (varje hårstrå har en specifik växtcykel och blir bra en viss längd innan det faller av och lämnar plats åt ett nytt… om jag förstått det hela rätt). 

Självklart vill vi känna att hårets längd och form ser bra ut och passar oss. Även om vi har en vision om det "perfekta håret och frisyren" så ser inte alltid verkligheten ut så, som det var för mig under tiden jag var stressad (har idag tjockt hår igen, men inte då.. vilket gjorde en längre frisyr opassande i mina ögon sett).  Så gör det som känns rätt för dig och förstå framförallt VARFÖR du vill göra det valet. =)

NiklasTyreso
1/10/18, 12:52 AM
#11

Jag har den perfekta flinten och rakar sidorna så de blir lika förträffliga med!

Jane-Lyzell
1/10/18, 2:43 PM
#12

11. 😃

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: