Annons:
Etikettlänkgalleri
Läst 1283 ggr
Jane-Lyzell
2017-03-13 14:58

Humanist skeptiker

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/kritisk-sluta-lura-folk-att-det-finns-andar-1.4190732 

Kritisk: "Sluta lura folk att det finns andar"

VÄRLDEN Christer Sturmark, ordförande för Humanisterna, är kritisk till nyandligheten som växer. - De tror att de får kontakt med sin döda mormor och ett medium tjänar pengar på människors desperata önskan.

Vad tänker du om att nyreligiositet är så stort nu?
- Att det är vanligt är ett faktum. Frågan är hur bra det är. I de flesta fall är det inte det. Massmedias hållning är för det mesta hemskt okritisk. TV visar program om spökhus som om det vore något helt harmlöst, när det i själva verket är föreställningar som kan vara direkt farliga. Vi har haft flera rättsfall i Sverige där föräldrar till exempel försökt driva ut andar ur sina barn och fått långa fängelsestraff.
Är inte den kopplingen väl extrem?
- Det jag menar är att man inte ska bejaka de här vanföreställningarna eftersom de lägger grunden för värre saker. Man ska inte lura folk att tro att det finns andar och spöken, för steget till det extrema är inte långt.
Du beskriver nyandligheten som ”cynisk”.
- Seanser, till exempel, innebär att på ett cyniskt sätt utnyttja sörjande människor. De tror att de får kontakt med sin döda mormor och ett medium tjänar pengar på människors desperata önskan.
Om människor mår bra av det, då?
- Är det okej att lura människor om de mår bra av det? Jag tycker inte det, sanningen har ett egenvärde.

Bör man stoppa detta?
-Det går inte. Men man kan opinionsbilda. Vi i Humanisterna har startat Kristallkulepriset. Den som påstår att den har paranormala förmågor och kan ge belägg för det ska vi ge 100 000 kronor. Hittills har några anmält intresse men ingen har klarat testet och visat att det fungerar.

Varför är det så viktigt med belägg?
- Det finns kristna fundamentalister som hävdar att evolutionen aldrig ägt rum. Har de rätt eller fel? Fel, det är vetenskapligt belagt. Att säga att man kan prata med döda kan inte vara sant för dig och falskt för mig, sanningen är inte relativ.
Mycket i den nyreligiösa världen handlar inte alls om medium eller seanser, utan om att känna in människor och lyssna på sin intuition. Det är väl bra saker?
- Absolut! Precis som yoga eller meditation, som också är en del av new age. Visst finns det bra delar, men jag önskar att man kunde skippa pratet om chakran och energifält som faktiskt kan leda till negativa saker.

*

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
2017-03-13 14:59
#1

Suck 🤪

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Carmarino
2017-03-13 15:09
#2

Humanisterna har en tendens att alltid vara tvärsäkra på att deras verklighetsbild är den enda sanna. Det är lika illa som när sekter kräver absolut trohet till ledaren. Brukar alltid tänka när jag läser deras hätska utfall "ack vad de kommer att bli förvånade en dag". 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Jane-Lyzell
2017-03-13 15:15
#3

2. Ha ha ha ja verkligen 😃

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

tarantass
2017-03-13 15:19
#4

#2: ja, det är lustigt hur lika skenbara motsatser och ärkefiender är. Kan man ju se på andra områden med. Håller tillbaka den vetenskapliga utvecklingen gör "skeptikerna" också, som alla andra som låter sin tro komma före ödmjukhet och nyfikenhet gör när de tar med sig den inställningen in på vetenskapligt område. (Även om den vetenskapliga utvecklingen skulle gå långsamt ändå, åtminstone ett bra tag till, på grund av teori- och metodproblem.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Jane-Lyzell
2017-03-13 15:20
#5

4. så sant

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[NeferNefer]
2017-03-13 17:08
#6

Ja, alla blir nog saliga på sin tro. Själv vet jag vad jag vet. Alla mina kontakter med andra sidan är nog med bevis för mig. Jag tycker mest synd om alla som inte förmår se att det finns mer än bara det vi kan mäta och registrera vetenskapligt. Det vet inte vad de missar. Men de får väl se, de som alla andra, den dagen de går över 🙂

Annons:
Maikailoa
2017-03-13 22:08
#7

Han är kritisk som vanligt. En tråkig människa den där Sturmark.

Nu tycker han tydligen om yoga i new age formen. -Absolut, med utropstecken.

Jane-Lyzell
2017-03-13 22:40
#8

6. Ja det är tur vi vet själva 😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2017-03-13 22:40
#9

7. ja det är sektvarning på humanisterna

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

tarantass
2017-03-14 00:35
#10

#6: ja, om vi talar om den här världen så är det ju det där erfarenhetsgapet. Att vi är gjorda för att egentligen bara lita på våra egna erfarenheter. Den detaljen i vår konstruktion lär väl bara en genetisk mutation kunna ändra på. Och här gäller det dessutom saker som verkar föga rimliga ur många synvinklar. Möjligen kan ett vetenskapligt genombrott få dem att se rimligare ut ur en del av de synvinklarna, men ett eventuellt sådant verkar avlägset.

Kanske vore dock litet vunnet om några seriösa utövare av "övernaturliga" yrken, som inser vinsterna med självsanering, lyckades gå samman i en branschorganisation, som sedan hittade och genomförde något sätt att kvalitetskontrollera alla som var eller ville bli medlemmar – och att göra det utan att släppa in någon osämja mellan olika läror eller personer, utan kolla att hantverket är hederligt, rimligt effektivt, rimligt i fråga om priser och andra åtaganden, och bara det. Givetvis med redovisning av metoder och kriterier för certifieringen.

Det skulle förstås inte bita på dem som anser sig veta att allt sådant är bluff eller djävulens verk, men skulle kanske kunna förbättra branschens anseende hos en del i det sansade mellanskiktet.

Men försök lär ha misslyckats och det kanske är att begära det övernaturliga. 😉

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Joggan
2017-03-14 07:19
#11

Vad roligt den där Christer Sturmark och hans hjärntvättande sekt.
Jag fråga mig vem som vem lurar och hålla på att driver med folk!?
Till den första måste man fråga sig vem dem vill tilltala med sina löjliga 100000 SEK,  James Randi bjuda på drygt nio miljoner SEK
däremot också ett absurd pris med tanken vad sådant bevis kunde medföra sig om man tänka lite utanför naivitet.
Till det andra är deras s.k. "Bevis" är en bevis som är kopplat till en skeptiskt filosofiskt bevisföring
det menas till en punkt vad man kunde teoretisk all ifrågasätta!

https://en.wikipedia.org/wiki/Philosophical_skepticism

Om man skulle går dit och manifestera t.ex en ande skulle de påstår att man utlösa en hallucination och sådant skulle inte vara en bevis för en övernaturligt förmåga.
Jag känna några fall vårt folk kommunicerade med andar via EVP och försökte att får de pengar från James Randi.. andarnas tydliga uttalande som blev inspelat och visade också en tydligt kontext till den medium gällde inte som bevis.
Kortfattat skulle de utsätta Kristallkulepriset med samma bevisföring som man använda i vårt samhälle och det menas med juridiska bevisföring skulle dem blir fattiga!

Jag utsätter också ett pris, en kopp gröt och 50 öre för den som kan bevisa mig att andarna inte finns!

Jane-Lyzell
2017-03-14 12:00
#12

10. tarantass- ja om det bara gick få ihop - har själv försökt för en tid sedan med TAK - men det är antingen för många viljelösa hönor eller för stridiga tuppar i den  mediala hönsgården för att få det att fungera.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2017-03-14 12:01
#13

11. ja priserna är fåniga - de kommer som sagt inte tro ens om deras egen mamma stod framför dem i anden - skeptikerna är nog de som är jordbundna 😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[Starseed]
2017-03-14 18:30
#14

Varför sätta ett sånt högt pris som 50 öre och en kopp gröt det vore att slösa med både gröt och pengar på oförnuft.

Nä men allvarligt så har mannen Sturmark så många grodor i sin trädgård att han snart inte vet vem han ska prata med utan att göra en groda på nytt som hoppar ur munnen på honom.

Behålla tro eller övertygelse som jag kallar det kan kosta men det är värt varenda liten grötkopp och femtioöring och det är det vi ska eftersträva att vara fri i anden med eller utan humanister ❤️

Jane-Lyzell
2017-03-14 22:23
#15

14 ha ha ha härligt skrivet 🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

tarantass
2017-03-15 00:18
#16

Hoppar det grodor ur mun på Sturmark? Och han är inte illusionist och de har inte hoppat in först? Då måste det väl vara övernaturligt? 😃

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Choklad
2017-03-16 09:58
#17

De där testerna kan man undra hur de är utformade? För de nekar ju till allt man säger och ser och säger att man har fel hur rätt man än har. 

Så de är inte ärliga själva, de där humanisterna.

Och de uppger att de vill beskydda folk som är "dumma" och går på allt, men i mitt tycke är humanisterna skenheliga.  

Vetenskap är ok, och intressant, men den har också gjort många misstag, förstört folks liv och sagt och uppmanat folk till saker som visat sig vara galet. 

Så de är likadana som dem från New Age som luras och får folk att betala stora summor för ingenting, båda sidor har sina "svarta får". Och dessa får förstör för dem som är seriösa och ärliga.

U R us

Jane-Lyzell
2017-03-16 11:02
#18

17 så sant så Choklad - skriver under på allt du skriver .

Det blir så himla barnsligt när sturemark börjar sitt tåg med grodor och foliehattar - det talar bara för att de raljerar och tycker de är bättre människor en troende🤪

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Choklad
2017-03-16 13:19
#19

Grodor och foliehattar  😃 han kan ju ju testa dem, kanske han har gjort men inte märkt någon skillnad 😃

U R us

[Starseed]
2017-03-16 17:40
#20

# 17 Kan bara instämma stort nickande i det du skriver för så är det och skillnaden mellan att vara en brutal skeptiker som enbart raljerar och beter sig illa mot olika grupper där man anser att en värld utan all form av tro och religion är en bättre värld medan en äkta vetenskapsman , han eller hon vill verkligen ta reda på och dom gör det utan fördömande just för dom är genuint intresserade.

En skeptiker som Sturmark med anhang vill enbart skapa oreda, dom är ute efter kraftiga diskussioner där dom vill försöka få ner oss andliga  på knä vilket dom aldrig kommer att lyckas med för när allt kommer omkring så ses vi alla på andra sidan en dag både skeptiker och troende.

Här gäller det att våga ta avstånd och ha tilliten och inte låta sig luras in i diskussioner som rent energimässigt drar ner oss för då har dom vunnit och den vinsten den ska vi absolut inte låta dom få.

Testerna, ja men visst är det så dom kommer aldrig någonsin att erkänna om en medial har rätt tvärtom det finns undanflykter i allt  finstilt vilket innebär att man med en ful retorik åter igen försöker köra över och få människor att framstå som dumma.

Det här är människor med så mörka själar och hjärtan, dom har funnits i alla tider och kommer alltid att finnas mitt ibland oss så det bästa vi kan göra är att stå på oss och göra vårt så gott vi bara kan.

Pengar styr och det är en lockfågel som lockat många oseriösa utövare inom andlighet och så även inom skepticism men så länge vi är ute efter egen vinning och att tjäna en massa pengar på andligt så kommer det att gå käpp rätt åt ,,,,,,,, 🤐och det måste vi ta avstånd från oavsett vad dom erbjuder och säger, skänk till välgörenhet så¨är där smutsiga pengar involverade i humanisternas fotspår och det är nåt vi inte bör vara delaktiga i som andliga .

Annons:
Jane-Lyzell
2017-03-16 19:06
#21

20 åter ett inlägg där jag bara kan hålla med - ja fast tur är vi inte behöver mötas i andens värld - de kommer aldrig upp till den nivån där vi är 😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

tarantass
2017-03-16 20:02
#22

#20

Om testerna: ja, en del kan säkert vara undanflykter (har inte satt mig in i detaljerna). Men en del är troligen också vetenskaplig stringens. Vetenskapen har (om man inte fuskar) mycket högre beviskrav än vad folk som inte sysslar med sådant brukar veta om. De höga beviskraven har starkt bidragit till alla vetenskapliga framsteg som gör våra liv lättare och också till att den har blivit ett sanningsvittne för många. Men den är också utarbetad i den materiella världen, eller med den som referenspunkt, och för att bringa klarhet om den. Inte för saker som kanske inte ens funkar som de materiellla krafterna eller är sekundära till dem.

Men sedan blir det förstås inte bättre när det är rädda människor som hanterar dessa ensidiga redskap – människor som är för rädda för att se redskapens ensidighet och för att våga vara nyfikna även utanför den lådan. Då börjar man också bli som en snål bankir, leta efter detaljer som kan fälla och blunda för det som talar för möjligheter.

Sedan tycker jag inte det är riktigt så enkelt som att bara strunta i dem. Vidsynt, ödmjukt och nyfiket samhällsklimat och ett öppet samtalsklimat är också bra och utvecklande saker, och det har Sverige väldigt litet av på det här området.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: