Annons:
Etikettandlig-inspiration
Läst 1736 ggr
Smultrollet
10/27/16, 2:42 PM

Era anhörigas sista ord

Hej! 

Nu kommer jag komma med en konstig, kanske gränslös fråga. Men jag ber ändå er som vill svar att svara och er som inte tycker att frågan känns ok att klicka er vidare. <3

Jag går en utbildning där jag i mitt examensarbete ska skapa ett sceniskt konstverk

Mitt verk kommer att handla om människans sista stund i livet. De där sista, skälvande ögonblicket innan en människa upphör att vara. 

Det jag skulle vilja be er om är era bortgångna anhörigas sista ord. Det sista som den personen sa innan hen gick bort. 

Ni får hemskt gärna skriva bakgrundshistorien också, dock är det bara just de där orden som kommer användas i verket. Och om ni kommit fram till någonting angående döden, eller livet, efter förlusten av en närstående så får ni oerhört gärna skriva det med. 

Föreställningen kommer att upplevas genom text som läses och som visas som projektioner på väggarna samt med en hel del musik.

Den kommer att ges två gånger i december och eventuellt fler gånger i framtiden. Om ni som vill dela med er vill så kan ni säkert kunna få del av föreställningen genom bilder, video mm i efterhand. Om ni känner att det vore givande att få se, vill säga. 

Jag hoppas att många vill hjälpa mig, och tveka inte att fråga om något känns oklart! 

Med vänlig hälsning

Annons:
Smultrollet
10/27/16, 4:50 PM
#1

Nu glömde jag min mail-adress, för jag förstår att en kan tycka det känns bättre att skriva direkt till mig än att skriva på ett forum! 

Om ni vill, skriv till

elliejohansson@hotmail.com

mvh

Maria
10/27/16, 5:02 PM
#2

Tror du verkligen att du kommer få så många svar?

Det känns som att det är en väldigt personlig och privat sak.

Jag har jobbat i sjukvården i många år och varit med om hundratals dödsfall där även anhöriga varit närvarande och i många fall så har de där orden kommit kanske dagar och t,om veckor innan. Det är ganska sällan döden infinner sig som på TV där de ofta säger något det sista och så trillar huvudet åt sidan.

Det där sista "skälvande" ögonblicket är sällan så "klart" om man dör av sjukdom.

Olyckor kan förstås vara annorlunda.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Smultrollet
10/27/16, 5:10 PM
#3

Det handlar inte om att jag ska få till ett tårdrypande tv-ögonblick vid en dödsbädd. Det kan precis lika gärna vara tal om vädret dagen innan. Jag är inte ute efter händelser som inte har hänt eller som kunnat hända på annorlunda sätt, utan att gestalta ett skeende som är en naturlig del av ett liv, men som ändå är så skrämmande och främmande för oss. Och faktum att vi lever på jorden för att plötsligt upphöra. 

Tycker en att frågan är för privat så är det helt ok att inte skriva. Låt det vara upp till var och en.

Maria
10/27/16, 5:13 PM
#4

OK, jag reagerade mest på att du skrev:  De där sista, skälvande ögonblicket innan en människa upphör att vara.

Det brukar oftast inte vara så skälvande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jane-Lyzell
10/27/16, 7:14 PM
#5

Märkligt projekt - men dömmer inte tror det faktiskt kan ge tröst- många upplever ju sina släktingar i dödsögonblicket . sin fru , si n man,sin syster eller bror,  sitt barn , sitt djur och säger oftas deras namn - jag skulle tro det är det vanligaste att de ser sina nära….

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Smulan_88]
10/28/16, 1:11 PM
#6

E du inte lite fel ute Smiltrollet om du går in i en tråd om spiritualism men pratar om att "en människa upphör att vara"? Spititualister tror på den heliga anden, inte att existensen upphör. Läs tidigare trådar. Är du ute efter det du efterfrågar, varför inte ta direktkontakt men personer som jobbar inom äldreomsorgen/ sista tiden hem?

Annons:
Smultrollet
10/29/16, 4:32 PM
#7

Jag har skrivit i vänligt många ifokus-forum, allt från Hundar till Jesus i fokus. Jag vill (och har redan fått) många svar och vill gärna att de ska komma från olika synvinklar. Sen menar jag nog mer upphör att vara människa i  den meningen som vi är här på jorden. Inte helt upphör att vara.  Dåligt formulerat av mig.

[Änglar]
10/29/16, 5:28 PM
#8

Får nog hålla med övriga en lite konstig fråga men jag tror jag förstår andemeningen att det är dom absolut sista orden eller handling en fysisk kropp utför innan anden lämnar kroppen. Är det så du menar ?

Det finns många svar och alla är dom personliga och olika från fall till fall, en del vill inte alls dela med sig och det får man respektera men ett par starka som för mig var ren underbar kärlek i just dom sista andetagen den fysiska kroppen gör innan anden går över till andra sidan.

Min gamla farmor när hon lämnade oss i en hög ålder för många många år sedan ( 35 år ungefär) så var det sista hon gjorde precis innan sista andetaget så sträckte hon ut sina händer och plötsligt var det som om farmor låg där lika frisk som hon var innan hon blev sjuk. Det var ett andeljus som jag såg över henne men vem hon sträckte ut sina händer till det kunde jag inte se däremot kände jag hennes egen mamma som gick henne till mötes.

Hon log, hon blev så lycklig och så glad och när anden lämnat hennes kropp kunde alla i rummet känna vilken befrielse hon äntligen fick och ett lugn infann sig där vi alla kände att nu har hon det bra.

Ett annat starkt minne som påverkade mig starkt var en god och nära vän till vår familj, en som funnits med oss många år men som drabbades av cancer och förloppet var snabbt så ingen av oss hann riktigt med men dom sista orden personen sa, ljuset finns bara så ni vet för jag kan se det just nu och sen lämnade anden kroppen och det var endast det fysiska skalet kvar. Samma här vi såg befrielsen, vi såg lugnet och det är nåt man inte sätter riktigt i ord om man inte vart med på plats.

Vet inte om det här kan vara dig till hjälp för dig , flera har vi vart med om in i det sista och det ser olika ut varje gång men så är vi alla också individuella genom hela livet och så även i evigheten.

Lycka till med ditt arbete, en svår och konstig fråga men hoppas mina små svar kan ge lite till din undersökning i alla fall.

Tjeja
10/30/16, 12:28 AM
#9

Hej Smultrollet! Vilket spännande projekt! 

Det allra vanligaste i min erfarenhet är faktiskt inga ord alls strax innan "andan upphör".  De flesta har glidit iväg in i omedvetenhet långt innan kroppen ger upp. "Sista andetagen" eller det av anhöriga upplevda "dödsögonblicket" är sällan något ögonblick utan en stund av ovisshet om när det faktiskt är över. Kroppens döende är mer en process än någon som händer på ett ögonblick.

Sista personen jag satt hos hade väldigt, väldigt mycket ångest timmarna innan döendet. Fick smärtlindring och ångestdämpande mediciner och somnade av dem. Sedan gled hennes kropp in i döden medan hon sov liksom.

Personen innan det hade fått hjälp av sin son att vända sig i sängen. Sedan satte sig sonen och familjen för att äta i rummet brevid. Då "passade personen på" att somna/dö så att säga. Det var som om han väntade på att få vara ifred en stund.

Så nu undrar jag vad du är ute efter? Sista minutrarna innan kroppen ger upp och dör? Eller de sista orden som sades, vilket kan ha varit långt innan personen ens låg på dödsbädden? Det där som är lättare att skilja ut och komma ihåg om man inte själv var närvarande vid dödsstunden utan det kanske var det sista telefonsamtalet eller dagen innan, sist man sågs liksom. ?

Vilken av de två är det du tänker att du vill iscensätta? själva dödsstunden när kroppen ger upp eller de sista samtalet (vilket förstås kan vara samma tillfälle men i verkligheten är det väldigt sällan)?

Lycka till med din iscensättning! 👍Låter som ett väldigt spännande och emotionellt gripande projekt du tagit dig an. Något som kanske faktiskt behövs i vårt samhälle, en möjlighet att se kroppens död som den faktiskt oftast ter sig i alla fall här i Sverige där krig och mord är ovanligare än sjukdom och ålderdom som dödsorsak.

Vad har du tänkt dig förresten? Typ ett stillastående konstverk som en tavla eller en skulptur eller något rörligt som en filmsnutt eller en teaterscen?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Smultrollet
11/12/16, 9:12 PM
#10

Tack så mycket! Jag förstår precis vad ni menar med att frågan är konstig, och jag tror att jag tydligare vet vad jag själv menar än vad jag lyckats få ut i text. Snälla, försök bortse från det där med "skälvande ögonblick"  Jag ville väl låta dramatisk eller nåt… X)  Och det är INTE  det jag med mitt projekt vill visa.

Jag har ingen vilja i att tvinga fram något, men de som vill svara får svara på det sättet som hen tycker passar den. 

 Tex. ni två senaste sm svarat, ni har gett mig stoff till mitt arbete, så tack!

Smultrollet
11/12/16, 9:18 PM
#11

#9 

Kul att du verkar intresserad av projektet :) Det kommer att vara en föreställning bestående av videoprojektioner,  dans och text. Kanske får jag tillfälle att filma eller på annat sätt dokumentera föreställningen så jag kan visa er. :)

Tjeja
11/12/16, 9:19 PM
#12

#11 det vore jättekul att få se vad du gjort sedan! Håll oss gärna uppdaterade hur det går! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Jane-Lyzell
11/12/16, 10:40 PM
#13

11. Det ser vi fram emot

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Valentine
11/16/16, 9:37 PM
#14

Tycker inte alls att det är ett "märkligt projekt" eller "konstig" fråga på någe vis. Tvärtom. En väldigt nära person till mig, var sjuk och döende. Jag hälsade på henne på sjukhuset en torsdag morgon. Hon var rätt klar just då. Tittade upp nångång, samtalade -dock väldigt lite. Det var ju ofta en tystnad och hon sov, men sedan hände något jag undrar om än idag. Jag sitter längst ner i fotändan fast på en stol mot väggen. Ja längst bak iallafall. Hon vänder huvudet mot höger sida lite uppåt, "klarvaken" tittar och svarar ja två gånger och nickar till liksom. Precis som att någon?? från andrasidan frågar henne något. Om hon är redo eller nåt sånt?? Ja jag vet inte?? Det här var det sista hon sa, senare på kvällen avled hon.

Upp till toppen
Annons: