Annons:
Etikettmeditation
Läst 2018 ggr
J.Eld
2016-10-13 11:52

någon sem vet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

säger detta något för någon?

Har fått den i huvudet, vet inte vad den betyder men känns lite läskig.

Annons:
[PeterTM]
2016-10-13 12:09
#1

En vanlig treudd, ursprungligen ett fiskeredskap, men sedermera också brukat som vapen ihop med ett annat fiskeredskap (kastnätet) av exempelvis gladiatorer på Colosseum i Rom för omkring två tusen år sedan. Numera ses treudden som symbol för bland annat Poseidon, havets gud i grekisk mytologi. Treudden på bilden är dock obrukbar pga ringen.

J.Eld
2016-10-13 12:17
#2

Tack! jo, jag förstår att en sådan treudd är obrukbar och att de använts som vapen och att det i själva verket är ett fiskeredskap, men söker nog någon typ av symbolik, varför en cirkel? varför hänger den med mig? och varför en treudd?

Jane-Lyzell
2016-10-13 12:44
#3

2 . Ja de frågorna kan bara du själv besvara

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Sommarek
2016-10-13 12:45
#4

Siffran tre har stor betydelse i många kulturer och religioner; frågan är väl kanske om den betyder något för dig? Ringen kan ju vara ett tecken på att vad talet tre nu betyder inte kan fungera som det ska eller utleva sin fulla potential på grund av ett hinder.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[PeterTM]
2016-10-13 13:04
#5

#2 Mitt svar innehöll, kanske oförtjänt, ett visst mått av ironi. Jag är inne på ungefär samma tolkning som #3, fast jag är beredd att gå mycket längre och säga att det dels inte existerar generella tolkningar av det du upplever eftersom det finns inne i ditt huvud.  Samt dels att allt som inte är reellt sker inuti ens eget huvud. Frälsning, syner, andar, symboler, Drömmar, allt sånt sker inne i ens eget huvud och finns bara där, inte utanför.

Sommarek
2016-10-13 13:06
#6

#5 I alla fall enligt somliga.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
J.Eld
2016-10-13 13:15
#7

Låter dig få tycka och tro det Peter :-) har tänkt så innan också men har nu på ålderns höst känt mer, upplevt mer, sett mer än vad jag trodde på innan, tror att jag behöver grunna lite mer på det här och vad det betyder för mig  i mitt huvud, helt klart att det bara finns i mitt huvud men vad betyder det för mig. Hade en känsla av att bilden har betydelse och söker nog mest råd och tips.

Jane-Lyzell
2016-10-13 15:04
#8

7. Vart är din cirkel sluten i dig själv i din egen stolthet (3 udden)

Eller vilka 3 saker i ditt liv ger en helhet

Eller kanske dags dra lärdom av 3 stora händelser i livet och se cirkeln som upprepar dem. 

Hoppas något av tipsen hjälper dig 🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[PeterTM]
2016-10-13 15:19
#9

#7 Jag menar ingen disrespekt med vad jag säger, jag vill bara förklara hur jag uppfattar detta. Jag vet ju att vi människor är däggdjur i grunden utvecklade genom 2 miljoner år av evolution och därmed är vi, precis som allt annat levande, direkt avhängiga det ekologiska system vi tillhör. Allt vi är har en direkt koppling till behovsanpassad funktionalitet. 

Det som inte behövs för vår praktiska överlevnad och välmående finns därmed bara i fantasin, dvs inuti våra snurriga huvuden, matade med alltför mycket av onaturliga och onödiga intryck som våra hjärnor inte förmår reda ut eftersom den teknologiska utvecklingen körde förbi människans hjärna redan för omkring 150 år sedan.

Det finns massor av vardagliga incitament för att det jag menar är sanningen är verkligheten. Ta bara att i stort sett varje människa kan tänka sig att stå 50 cm ifrån en ström av framrusande 2 ton tunga bilar. Hur många skulle stå kvar om det istället var noshörningar som rusade förbi? 

Jämförelsen är adekvat, de båda utgör lika stor risk för våra liv, noshörningen är kanske inte pålitlig, men hur vet vi att människan bakom ratten i varje bil är det? Faktum är att vi redan vet att åtminstone var tionde förare inte är tillräknelig. Ändå kan vi tänka oss att stå kvar!Varför? Jo därför att vår utveckling som människor inte alls har hängt med den teknologiska. Inte alls.

Mot bakgrund av detta menar jag att sådana saker som sker i huvudet bara finns där och inte utanför, helt enkelt av den mycket simpla anledningen att där behövs det inte. 

Treudden finns nu i ditt huvud och med allra största sannolikhet betyder den absolut ingenting mer än när vi till exempel får en låt på hjärnan, ofta en som vi egentligen ogillar eller rentav avskyr. Efter ett tag försvinner den av sig själv, tills det dyker upp något annat oönskat i knoppen.

glittertind
2016-10-13 22:11
#10

Men just så ser många sådana fiskeredskap ut… Ringen är två fjädrar, som fångsten passerar, när man sticker mittspjutet igenom bytet. Det håller ju sedan kvar bytet… Så den behöver inte betyda något särskilt….

Glittertind

glittertind
2016-10-13 22:17
#11

Visst har vi kroppar, som utvecklats som däggdjur. Men det är ju bara det fysiska… I dessa kroppar inkarnerar själarna, tills de måste bytas ut på grund av slitage. Då föds en ny kropp, och själen tar ett nytt varv i materian. Det är i kroppen vi gör våra erfarenheter som vi växer av upp mot det gudomlga… Det andliga använder sig av kropparna i sin utveckling… Djuriska, eller inte….

Glittertind

[PeterTM]
2016-10-13 23:55
#12

#11 Ingen kan ännu förklara själen eller ens bevisa att den ens existerar. Kanske det vi kallar själ endast utgörs av förmågan att resonera med sig själv inne i huvudet, att förmå att känna kärlek och empati, att kunna lära av erfarenheter och använda de tankesignaler vi fått genom dem i nya sammanhang.

Jag tror inte för ett enda ögonblick på att själen, vad den nu är, och kroppen är separerade från varandra och därmed inte heller att det finns något kvar av vare sig den ena eller den andra efter dödens inträde. Andlighet är också ett mycket luddigt begrepp och jag är inte övertygad om att den är nödvändig eller att den ens existerar hos alla människor. Jag känner mig inte andlig på något sätt och jag känner heller inte minsta behov av den.

I min begreppsvärld är andligheten sammanknuten med religion och jag är inte religiös på något vis. Jag begriper att alla människor måste visas samma respekt oavsett vilka övertygelser de har så länge de inte  är sjuka, men för mig är religion, dvs andlighet, en slags flykt från acceptansen av att man har det fulla ansvaret för allt själv. Lägga saker i en guds händer, eller förklara dem med andlighet stämmer inte in på hur jag betraktar livet. Allt som sker med mig är en direkt konsekvens av mina egna eller andra människors aktiva handlingar, ingenting annat.

glittertind
2016-10-14 08:24
#13

Men det var treudden vi diskuterade… och det måste J.Eld själv hitta… Det kan vara så mycket… som Jane.Lyzell skrev… Kanske tre val i livet… Tre viktiga vägar… Eller så kan svaret dyka upp senare, och bekräfta något för dig…. Du kanske stöter på ett sådant redskap i något sammanhang, och då visar det att du är på rätt väg…

Jag ska berätta om ett roligt exempel…. Mina föräldrar sålde huset… När de som köpte villan, började se sig om för att skaffa lite mer passande  möbler, gick de på loppis, för att fynda…. Bl.a. hittade de en liten kista, som var lämplig att packa porslin i…. När de öppnade den, log mamma med hela ansiktet mot dem på en stor förstasidesbild från en tidning… De hade kommit rätt!

Glittertind

Annons:
J.Eld
2016-10-14 08:54
#14

Åhhh :-)tack för alla svar och tolkningar, förstår precis vad du skriver om Peter TM, har själv varit där i det tänket för inte alls länge sedan, har inte varit vare sig religiös eller andlig på något sätt, kallade mig realist, men har svängt om på senare tid då jag sett, hört, känt, luktat och det är inte bara jag som gjort det vid de tillfällena, jag har varit mkt återhållsam med vad jag känt, sett , hört, och luktat. Men när andra människor har fått samma reaktioner som jag just då så har jag velat öppna mig för "något större" än vad vi vet idag. Kan vara så att alltihop är fantasier och inbillning, kanske en flykt ifrån den grå värld vi lever i och har skapat där den största kraften är girighet, men väljer nog att tro att det finns mer än ögat ser och vad våra hjärnor förstår i nuläget.

[PeterTM]
2016-10-14 17:01
#15

#14 Jag är rätt gammal och har stött på en del såna saker själv, men alltid tolkat dem som hjärnspöken om det inte har gått att knyta an till något reellt 🙂

Maikailoa
2016-10-16 11:22
#16

Del av svaret ligger i frågan.

Den ringen ni undrar över är en symbolisk bild av huvudet.

Upp till toppen
Annons: