Annons:
Etikettspiritualism
Läst 1714 ggr
Jane-Lyzell
5/20/16, 6:04 PM

Spiritualismen i Sverige – Vart tog den vägen?

http://www.lyztran.com/blogg

Spiritualismen i Sverige – Vart tog den vägen?

5/19/2016

0 Kommentarer

Bild

​Ja, som rubriken säger så undrar jag hur det är med den biten idag. Jag själv som inbiten spiritualist är lite oroad över utvecklingen.
De gamla föreningarna håller på att dö ut med de sista entusiasterna som drivit spiritualismen inom föreningarna och föreningarna går in under andra namn och nyandlighet - New age.
 
Vem ska bevara kunskapen om New agen tar över? 
Eller är det New age man vill ha? 
 
Tack och lov finns det fortfarande en del gamla föreningar kvar som drivs spiritualistiskt.
Där älskar jag att arbeta och energierna jobbar med mig som medium. Men många har fallit ifrån och blivit sk andliga föreningar, där det öppnar upp för saker som ligger bortanför spiritualismens ramar vilket skapar konstigheter rent energi mässigt och kunskapsmässigt. 
 
Det kan blandas in UFO, kanaliseringar av änglar och andra väsen och mästare, shamanism, hinduism, buddism eller andra religioner. Olika reningar och konstiga healingformer – ja listan kan göras lång.
 
Som medium arbetar man med storseanser i dessa föreningar, som är en del av ett mediums arbetsuppgifter. Då kan man tydligt känna skillnad rent energimässigt om spiritualismens grundfilosofi ej längre finns där. Då blir det svårjobbat.
 
Förväntningarna på medium är annorlunda idag. Man vill ha mediala budskap istället för en hälsning från sina nära och kära från andra sidan. Eller så vill man ha meddelanden från guider och mästare.
 
Fokuset ligger på mediala budskap istället för andekontakt med anförvanter. Många vill ha för sitt egos bästa näring, vilket blir tokigt och skapar illusioner.
 
Det är här man tydligt kan se att spiritualismens kunskaper fallit bort. En seans publik på en förening bör ha kunskapen ifrån föreningen varför man går på storseanser och vad man förväntas bidra med själv och vad en storseans är. Men om föreningen inte har kunskapen blir det ju svårt att förmedla den till medlemmarna.
 
En storseans är bland det närmaste och vackraste man kan vara med sina nära och kära. Det är för en liten stund att få mötas andligt i andens kyrksal. Att öppna regnbågsbron emellan världarna  för att känna sina nära omkring sig i villkorslös kärlek för en liten stund, så länge seansen varar. Och har man tur kanske just din nära och kära kan förmedla sig verbalt igenom storseansens medium. Att få en hälsning är endast en bonus vid storseans, det är att vara i andens kärlek och energi som är av största vikt.
 
Detta fina bör varje seans- deltagare känna till. Men tyvärr är det få föreningar och även nya tidens medium som förmedlar detta vid en seans. Fokus ligger på mediala budskap bortanför andens kunskap och det blir serverat det egot vill ha. Materialismen har ett järngrepp om människan. 
 
Det får aldrig bli frågan om att vara det ”bästa mediumet” på storseanser. Då arbetar mediumet med sitt ego. Det handlar om att förmedla vad ande världen vill säga. Mediumet är alltid sekundärt vid en storseans och det är något som behöver lyftas fram. Ett medium som förstår detta blir ett bra medium per automatik och behöver inte sträva efter det eller söka bekräftelser på det. 
 
Den spiritualistiska kunskapen har också fallit bort hos många nuvarande utbildningar som finns därute idag.  Energi mässigt påverkas vi av hur det ser ut idag och det är något vi alla behöver titta på. Kanske stanna upp, lyssna inåt och uppåt och studera Spiritualismen.
 
Jag efterlyser studier i spiritualism på våra föreningar, så vi kan bevara kunskapen i våra föreningar som finns kvar.  Idag får vi vara glada om en eller ett par personer av hela föreningen har en hum om vad spiritualism är, annars kommer den att dö ut i Sverige. 
 
Gordon Higginson varnade, under sin verksamma tid, för detta i England och man kan tydligt se resultatet av vad han menade även här i Sverige idag.
 
Skrivet av 
Jane Lyzell © Maj  2016

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[Hukanson]
5/21/16, 10:40 AM
#1

Så fint skrivet Jane, stillsamt och sorgset hyllande en kultur som har gett vika för en ny tidsålders doktrin att inte bara ta emot hälsningar från dem som kommer ner utan ge avlidna släktingar en chans att kommunicera i ett givande och tagande av meningsfull information. The New Age has come to stay. Den nya tidsåldern är här och vi ser tydligt i almanackan att det är så. Medvetenheten om detta är kanske obegripligt låg i Sverige och Skandinavien säkerligen därför att vi i vår kristna teologi avstått från att ta till oss den undervisning och utveckling som skulle ha förberett oss för detta milenniumskifte. Så vi har ett gemensamt problem våra förfäder och vi som lever inkarnerade. Att förstå hur Jesus skapade Kristus i oss alla och sedan uppsteg ännu högre för att leda oss i En Ny Tidsålder. Vår nya verklighet ställer krav på vår kommunikationsförmåga. Morgondagens helighet kommunicerar hela tiden med alla och är inte begränsad till kött och könsliga karakteristika. Morgondagens helighet ställer inga krav men är en kärleksfull vänlighet för att främja livet i oss alla och överallt omkring oss. Så det innebär att storseanser blir litet "maranatamöte" för att skoja till det. Vi är skaparna av morgondagen. Vi är de som tar ansvar för sanningen. Vi behöver göra rätt med en gång. Inga lipsillar med nostalgiska reaktionära önskedrömmar om totalbroms för all utveckling. Varde ljus! Må den som saknar förståelse och visdom söka och finna! Låt oss hjälpa varandra i respekt för vår enhet…vi är alla en odelbar helhet.

Jane-Lyzell
5/21/16, 1:48 PM
#2

1. Tack 🌺 tror inte New age är menat att skapa en ogrundat kunskap - den bör byggas utifrån old age🙂 eller bygga vidare - alla behöver fundament att stå stadigt på - det som sker nu är inte det. det görs lite som de tycker, tyvärr och det blir flummigt och ogrundat i okunskap.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Hukanson]
5/21/16, 5:31 PM
#3

Det kommer att bli en tid med mycket arbete att ta till sig en ny kunskap om hur vi lever i en ny andlig fas av utvecklingen samtidigt som vi håller aktuell den stora yrkesskickligheten som alla medium har.

Jane-Lyzell
5/22/16, 10:32 AM
#4

hmmm……😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

aurora borealis
5/23/16, 12:25 PM
#5

Tack Jane för inlägg #0. Även tack till #1 för fint inlägg!

Jag håller med för allt vad mitt hjärta håller i inlägget om spiritualismen. Var på väg att skriva ett liknade. Så jag kan bara nicka och instämma. Jag önskar så att detta seriösa, djupt dedikerade och kärleksfullt "så nära vardagen vi kan komma" specifika mediala arbetssätt igenom den spiritualistiska filosofin får ta plats (även om också jag kan ifrågasätta formuleringar etc inom filosofin, man ska aldrig sluta ifrågasätta ;). Det vore så kul om fler intresserade sig för att studera och söka kunskap i spiritualismen. Roligt vore det också om det kunde diskuteras spiritualistiska frågor här i forumet. Och till sist, roligare än roligast vore väl om fler medium, på ett seriöst sätt arbetade efter dess riktlinjer? :D

Med detta inte sagt att det inte finns andra arbetssätt.

Begreppet "New Age" antar jag innefattar en uppsjö olika trosriktningar och upplevelser,  ja lite vad som helst. Rätta mig gärna om jag har fel, men det finns väl ingen klar definition om vad begreppet new age innebär, och inte innebär?
- Och just däri ligger väl problemet, då uppfattningen om vad ett medialt möte skall gå ut på säkerligen skiljer sig tusenfalt åt, och därefter kvaliteten, eller vad tror ni?

aurora borealis
5/23/16, 12:47 PM
#6

… mycket spännande att läsa sammanfattningen av "New Age" på Wikipedia.
Den säger allt om dess bredd. Varje gren tar en livstid att utforska.

Dagens färskaste "New Age" i Sverige skulle jag säga är mindfulnesrörelsen (som kommer med tankar från buddismen men vinklas till att passa ett västerländsk perspektiv). Jag vill absolut inte förkasta mindfulnes som verktyg. Det kan vara jättebra. Det är bara sorgligt att se att så många människor andligen utarmats. Och tyvärr styrs mindfulnes inom vården etc alltför ofta av geschäft. Man vill effektivisera själ och ande som man försöker uppfatta existerar utöver det rent materiellt fysiska.  Det är en sån materiell och enahanda tidsålder i detta land och människor mår därav dåligt, och griper efter halmstrån med vad som helst som kan ge dem själslig näring.  Det är så sorgligt att se att många ledare själva är så "andligt underutvecklade" och lyder under materiella värden. Detta tror jag tyvärr även är karaktäristiskt för den gemene mediala utvecklingsnivå som idag är aktuell.

…Men för att lätta upp den lite dåliga stämning det nu blev, säger jag Hej Hopp!

Annons:
Jane-Lyzell
5/23/16, 3:43 PM
#7

5 o 6 Tack för bra inlägg 😃

Du skriver : ""Det vore så kul om fler intresserade sig för att studera och söka kunskap i spiritualismen. Roligt vore det också om det kunde diskuteras spiritualistiska frågor här i forumet""

Vist kan vi det -ta gärna upp olika ämnen som du vill diskutera🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

melia
6/11/16, 12:04 PM
#8

Hm…. Tro är ju tro och väldigt personlig. Jag anser mig vara spiritualist men jag tror även på änglar och kontakt med dessa, som jag förstår av det du skrivit inte ska ingå i spiritualismen. Jag tror ju på det jag tror på liksom. :) Jag vill inte behöva vara begränsad i min tro. Jag pratar med änglarna och kontaktar dem precis som jag gör med mina kära i andevärlden. Om du förstår hur jag menar. Healing med hjälp av andevärlden och tarot med hjälp av andevärlden är också något jag har i "min" tro och pysslar med. 😉 Jag kanske får döpa om en helt egen. Kanske är jag en Äntrohealist istället för spiritualist. 😁

Jane-Lyzell
6/11/16, 12:38 PM
#9

8 inget fel på att prata med Änglar

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Hukanson]
6/11/16, 4:59 PM
#10

Jane du är verkligen en mästare på att samtala med andar.

Jane-Lyzell
6/11/16, 5:17 PM
#11

10 hur menar du nu då ?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

glittertind
6/22/16, 9:31 AM
#12

Folk har blivit så jag-fixerade… att söka sin tvilling, att söka kontakt med sin guide, att meditera för att orka mer, att göra yoga för att komma i form… Healing i själviskt syfte. Att få personlig ledning i livet från änglar och mästare och guider genom kanaliseringar. Mår du inte bra själv, kan du inte hjälpa andra, har blivit en ledstjärna. Detta är inte andligt! Det är själviskhet och glamour.
Det har blivit så mycket av detta. Att få kontakt med de som lämnat oss är inte så viktigt längre, och inte så spännande. Andakt och sådant har vi knappt tid med…

Glittertind

[Hukanson]
6/22/16, 11:10 AM
#13

Om andlighet är en del av verkligheten så är den en del av vad vetenskapen utforskar som en begriplig verklighet av lagar och ordningar som vi förstår som grund för verkligheten. Bara okunnighet är hokus pokus alltså. Andlighet är en sannare verklighet än vår köttsliga sinnliga verklighet. Att förstå andlighet i termer av vetenskapliga ordningar är ett nödbändigt steg i vår utveckling som mänsklighet på jorden. Det steget kan vi ta oavsett om vi är präster, bönder, borgare eller riksdagsmän. Därmed inte sagt att den andliga verkligheten är statisk! Den är mycket dynamisk och kanske relativ. En fascinerande fråga tycker jag är om den nya sexuella friheten på jorden har öppnat upp för andarna att leva på ett nytt sätt. Finns det homosexuella i andevärlden? Kan de leva som jordbundna andar?

Annons:
Jane-Lyzell
6/22/16, 1:54 PM
#14

Man är androgyn i andens värld om jag förstått det hela rätt varken femenin eller maskulin 😃

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

glittertind
6/22/16, 3:57 PM
#15

Sex är till för släktets fortlevnad och har inte med universell kärlek att göra. Det är en överlevnadsdrift, liksom hunger.  Det är ett begär och en drift. Det är styrt av ett av det lägsta chakras. Därför kan det vara "slöseri med resurser" ur skapelsens perspektiv, när två av samma kön attraheras av varandra sexuellt. Om och när det händer, kan det bero på att en person har en speciell uppgift här nere, eller ska göra särskilda erfarenheter som motsatt kön.
Att i det ljuset  se homosexualitet som något icke önskvärt är både hänsynslöst och okunnigt. Mänskligheten, som sådan, är inte hotad av en eller annan avvikelse.

Glittertind

[Hukanson]
6/22/16, 4:59 PM
#16

Det börjar bli en väldigt stor avvikelse, ett internationellt kulturfenomen! Vi tar alla med oss kulturen till andra sidan. Vi är samhällsvarelser i första hand. Jane när medier pratar med andar så pratar de ju tydligt med personer som "mannen" och "kvinnan" och "pojken" och "flickan". Andar har kropp och könsidentitet. Vad de sen kan göra med könet måste ju ett medium fråga men som du säger så är det troligen så att de är ointresserade av attraktion för sexualitet…eller? Kärlek i andevärlden är både en fråga om moralbeteende och om ljus…bokstavligen LJUS. De högre vibrationerna har egenskaper som vissa andar inte tål att vistas i för de känner sig obekväma att de inte har tänkt tanken att välkomna dessa energier. Sexualitet är en del av Kärlekslagen och har syftet att starta fosterskapelser för himmelens själar att inkarnera med. Kärlek är gemensam glädje, lycka och total hjälpsamhet.

glittertind
6/22/16, 6:57 PM
#17

Andar visar sig för medier, så som de sett ut i livet de delat med den som de vill ge en hälsning….
Sex och kärlek har flera vinklar… I bästa fall kompletterar de varandra och berikar kärleken… I sämsta fall är det ren drift med våldtäkt och misshandel… Ett sätt att visa sin makt över kvinnan. Det används numera medvetet av krigsförande armeér… både i Sovjet och annanstans, som terror.

Glittertind

Upp till toppen
Annons: