Annons:
Etikettandlighet
Läst 1076 ggr
Ians
2015-11-05 15:29

Tur eller försyn?

Ja när tänker vi Tur och när inser vi att det är en försyn?

Tankar jag tänkt länge, men som blir mer och mer aktuella i mitt liv. Ibland kan jag tänka att när någon säger att "vilken tur du hade" att det var då sannerligen inte Tur iaf! Snarare en högremakt som blandade sig i!

Men för att inte stöta mig med den som talar så håller jag ofta bara med. - ja visst var det en himla tur!

Sedan funderar jag om inte mina skyddsandar ibland blir lite putta på att jag tackar för min tur, när de har jobbat "häcken" av sig för den "turen"?

Så mer och mer har jag nog faktiskt börjat att öppet tala om att jag inte bara tror på slumpen och turen, utan faktiskt ser att det finns andra krafter som verkar runt mig.

I det har jag upptäckt att det finns faktiskt många som tror samma, men som inte vågar tala rakt ut om det så de väljer ordet tur, för att inte behöva förklara sig och verka konstiga, om de väljer andra benämningar på vad som skett.

Varför har det blivit så konstigt att tala öppet om sin tro? Är det för att vi lever i ett modernt samhälle där allt skall förklaras enligt vetenskap, för att gälla! Det måste finnas logiska förklaringar på allt, inget skall eller bör lämnas åt någon sk högremakt, för då är man lite stollig?

Där tycker jag att andra traditioner bättre fyller det tomrummet, när man säger "Tack Gud så….." eller "Om Gud vill……"

Det beskriver bättre den känsla jag själv har för olika saker som sker. 

Vi har kommit så långt ifrån tro på något högre, i det moderna Sverige. Men har de gjort oss till bättre människor? När vi kallsinnigt kan se andra lida och är mer rädda om att våra huspriser i vårt område skall gå ner om de kommer hit, än vad vi värnar om medmänskligheten. Kanske dags att vi som tror vågar visa att vi gör det, så att det sprider sig som ringar på vattnet och vi motarbetar kylan runt oss, genom att väcka dem som faktiskt har en tro på det goda. Tror nämligen att dessa två problem går hand i hand, en avreglering av tro på det andliga, skapar en hårdhet i hjärtan, när man bara måste förlita sig på det man kan kontrollera.

Vad tror ni? Och förstår ni hur jag menar?

Annons:
Jane-Lyzell
2015-11-05 18:53
#1

Oj vad du är klok som en bok Ians - vist är det så som du skriver. 

Idag verkar det vara skämsmössa på om man säger man tror i sverige- vi borde bli bättre på att inse vi har högre hjälp som följer med oss i vår vardag.

Sverige är ju ett av de mest sekulariserade länderna i världen och en stor skeptiker rörelse som helt förlitar sig på Ren o skär "beprövad vetenskap" 

Men ingen kan egentligen förklara vad just det är och hur säker är det - finns ju många exempel där det slagit mycket fel……..

Nä fram för mera tro och andlighet - det behövs🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2015-11-05 18:56
#2

såg föresten ett vist parti som gick till hårt angrepp på våra flyktingars bekostnad som ett flyblad i brevlådan idag - om att sända tillbaks flyktingarna - vart är syster och broderskapet i det - ? 

Vi bor faktiskt på 1 planet- den tillhör alla🌛

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
2015-11-05 19:20
#3

De är inga systrar och bröder till dem i nöd precis, snarare den elaka Styvmodern 😉Skulle vara intressant att se vad de själva gjorde om de kom i nöd, och vad DE förväntade sig av dem de sökte hjälp hos! Troligen blev det annat ljud i skällan då 😂

Tror att vi måste arbeta hårt för en insikt i att vi är människor satta här för att tjäna varandra, oavsett vart vi råkar vara födda! Och för att uppnå den insikten så måste vi förstå att vår egen existens enbart beror på samma nåd och villkor, som alla andra lyder under, vi är inte unika eller utvalda i vår lilla värld mao. Då blir det inte så konstigt att det förväntas att vi skall vara bröder och systrar!

Jane-Lyzell
2015-11-05 19:28
#4

så sant 🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2015-11-11 18:53
#5

tror vi skulle behöva mer gudstro i samhället i Sverige- då kanske inte andefattigheten ger sig i uttryck i rädslor för olika😎

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: