Annons:
Etikettandlighet
Läst 1322 ggr
[Smulan_88]
6/17/15, 1:59 PM

Vad hände innan?

Hej! Vet att det är många här inne i forumet som är (iaf mer än andra) spirituella/mediala. Jag har länge hakat upp mig på det som någon dag "komma skall", men kan inte hjälpa mina tankar.. Hehe.. När jag slås av "det som har varit".. För att inte skriva för luddigt (vilket jag kanske iof gör ändå) så undrar jag om det är någon som har koll på det som hände innan man föddes. När får "kroppen" en själ och hur kommer det sig att just DEN personen/själen föds? När blir jaget jag? Det är lätt att stirra sig blind på döden, men jaget med min kropp har ju inte alltid funnits.. Någon "däruppe" som har koll på hur detta går till??

Annons:
Gurky
6/17/15, 2:17 PM
#1

Man får ingen "själ". Jaget uppstår när hjärnan har kommit till ett visst stadium i sin utveckling.

Jane-Lyzell
6/17/15, 2:25 PM
#2

Smulan - bra fråga 😀 Det beror lite på vad du menar med jaget ? - du är du oavsett vart du är ! I detta livet skapar du karaktär !

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Smulan_88]
6/17/15, 9:51 PM
#3

Hehe… #2 vet inte om vi är på samma bana och cyklar, det låter som du pratar vetenskap och den är kag väl medveten och påläst om. #3 det jag menar med jaget är typ (svårt att förklara) men om man som själ väljer (vet ju iof inte om man väljer själv) att återfödas. När hamnar själen i den befintliga kroppen? Är det runt vecka 7 när hjärtat börjar slå eller är det som #2 säger när hjärnan börjas utvecklas. Eller är det först när medvetenheten hos ett embryo infinner sig? Jag är väldigt nyfiken.. Och framför allt om det är någon som "hört/känt" hur det funkar… Fast det kanske är omöjligt svar att få reda på. En bra teori förutom den vetenskapliga skulle jag vilja ha. Kan historien om blommor och bin om det är någon skeptiker som är i farten på forumet.

Jane-Lyzell
6/18/15, 1:21 AM
#4

Själen fina där inom de första 2 veckorna eller etablerar sig om jag förstått det hela rätt😀

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Smulan_88]
6/18/15, 8:49 AM
#5

Tack för svar Jane 😊👍

Gurky
6/18/15, 9:29 AM
#6

#3 Fast om det inte har vetenskapliga belägg bör man ta det med en skopa salt. För övrigt vad är din definition av själ?

Annons:
Joggan
6/18/15, 11:11 AM
#7

@Smulan_88

Enligt forskning inträda själen med den första andetag in i kroppen…och den annan frågan beror väl på att vi välja var föräldrar innan vi bli född…

https://www.youtube.com/watch?v=VRkbd8v8gkQ

vinden är min mor
6/18/15, 12:19 PM
#8

Jag tror faktiskt det kan variera.

När jag bestämde mej för att försöka få barn första gången kändes det som det var barnet som tyckte det var dags.

Och jag vet exakt när han blev till . För jag såg en ung man med mitt tredje öga komma leende emot mig  precis när han blev till.

Skeptiker kan säga att jag såg det för att jag längtade efter barn men faktiskt så blev jag överaskad att det gick så fort att bli gravid.

Det var snarare så att vi sa "Eftersom det säkert tar något år så kanske det är dags att sluta med piller."

Ibland när man ser en nygravid ser man ett ljus sken runt henne.

Oftast innan hon ens vet att hon är gravid.

Jag tror att det är den nya själen och att den är med sin mamma men kanske inte nödvändigtvis inne i fostret på ett så tidigt stadium.

Dessutom så blev i alla fall jag av med min migrän medans jag var gravid förmodligen för att den nya oförstörda själen är som healing.

En riktigt intressant fråga du ställer!

☀️Mörker är bara brist på ljus

Jane-Lyzell
6/18/15, 12:26 PM
#9

7. Med första andetaget inträder själen i anden och de två blir ett 😀

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Joggan
6/18/15, 12:45 PM
#10

Guf

Iallafall en fin tanke att bara de sparvfinkar kan se när en själ kommer till jorden för att bli född..

https://en.wikipedia.org/wiki/Guf

Gurky
6/18/15, 10:09 PM
#11

#7 Du får gärna backa upp såna påståenden med materiel som styrker det. Mig veterligen finns det ingen forskning som påvisar det du påstår.

Joggan
6/19/15, 7:02 AM
#12

@GurkyJ
ag menade egentlig inte vetenskaplig forskning mera buddistiska!
Men visst finns många studier inom detta också!
T.ex.
https://en.wikipedia.org/wiki/Elisabeth_K%C3%BCbler-Ross
och
http://www.near-death.com/experiences/reincarnation01.html

…men de är inte lika bra som vad de tibetanska buddisterna redovisa!

Post scriptum…

**Michael Newton, Ph.D
**http://www.amazon.com/Michael-Newton/e/B00JI03SNE/ref=dp_byline_cont_book_1
http://newtoninstitute.org/about-tni/dr-michael-newton/

[Smulan_88]
6/19/15, 8:54 AM
#13

#gurky ingen kan hindra dig från att skriva. Men ärligt har inte du hittat lite fel, du är uppenbarligen inte troende så hör du då hemma i en spiritualistisk tråd? Det kan du vara i något annat forum. Måste säga att det är väldigt intressant det ni säger!! Och hoppas fler spinner vidare på det :)

Annons:
[Smulan_88]
6/19/15, 8:55 AM
#14

*skeptisk alltså

Gurky
6/22/15, 8:19 PM
#15

#12 Tack för förslagen! Håller i nuläget på att läsa lite om Dr. Ian Stevenson's forskning.

#13 På vilket sätt har jag hittat fel menar du? Att man ska passa in i ett speciellt fack för att kunna diskutera på den här delen av forumet? Känns som en ytterst trist inställning till andra och till omvärlden.

Maikailoa
6/22/15, 10:54 PM
#16

#15

Säg inte "ytterst trist" Gurky.

Tjohalia83
6/23/15, 9:53 AM
#17

#13 Jag tror att Gurky, precis som jag själv, har svårt för att se orden "forskning" eller "bevis" användas där vetenskapliga belägg saknas. Det betyder inte att jag vill trampa på andras (eller min egna) tro. Det betyder bara att jag tycker att man ska använda korrekta termer.

Till exempel (väldigt överdrivet): "NN föll nedför trappan och kom fram till att han/hon blev knuffad av en entitet. Jag tycker att det låter vettigt." 

Istället för: "NN har bevisat existensen av entiteter."

En protest mot det nedre påståendet betyder alltså inte att jag inte tror på entiteter. Det betyder heller inte att jag inte tror att NN blev knuffad av en entitet. Det betyder bara att jag inte tycker att NN har bevisat existensen av entiteter genom sin metod och att man därför bör undvika ordet bevis.

[Smulan_88]
6/23/15, 10:32 PM
#18

Kan man verkligen bevisa allt då? Förstår till fullo hur du menar #17. Dock är väll "livet efter döden" en av de svåraste sakerna att någonsin kunna bevisa om de stämmer? "Jag har en tro, att skulle livet efter detta vara en konstaterat bättre plats. Vad många skulle så välja att stanna kvar och kämpa i motgång?" Livets absolut största mysterium är väll ändå livet innan/efter. Hur vi än gör kommer vi ju dit. Jag är dock mer nyfiken på om någon via sin vägledare fått något grepp om det som händer innan vi föds rent spirituellt. Inte vad en vetenskapsman sitter och har studerat sig till ;) den versionen kan jag googla om jag missat någon bit i utvecklingen.

Jane-Lyzell
6/24/15, 3:20 PM
#19

18 . du är i din innan tillvaro i andens värld i den existens plan till den du utvecklats till - i min vetskap lever du ett liv och det lever du för evigt fast i olika existenser - det är det som är utveckling framåt.

Kunskap för din själ att nå högre kunskap och insikter. Varje existens banar vägen för nästa existens - för varje existens finns en ny horisont🙂

information från mina guider🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Tjohalia83
6/24/15, 7:33 PM
#20

#18 Jag vet inte. Som jag ser det borde allt som existerar kunna bevisas bara man vet vad man ska leta efter. Vi upptäcker ju fortfarande många nya saker. Personligen skulle jag tycka att det var kul om min tro skulle bli bevisad, men så länge den inte är det så kommer jag att säga att "jag tror" istället för "det är bevisat". 

"Jag är dock mer nyfiken på om någon via sin vägledare fått något grepp om det som händer innan vi föds rent spirituellt. Inte vad en vetenskapsman sitter och har studerat sig till ;)" 

Här tycker jag att det är både och. Bara för att vetenskapen inte erkänner vissa saker så slutar jag inte tro, men jag skulle kanske inte heller tro på allt som blir vetenskapligt erkänt. Det är dock intressant att försöka göra kopplingar mellan erkänd vetenskap (eller vad man ska säga) och det som man tror på. 🙂

Annons:
Joggan
6/25/15, 7:46 AM
#21

@Tjohalia83
Vad menar du med att din tro skulle bli bevisad?
det finns ju en hel del som ju bevisad nu för tiden,
Visst är den en annan sak om inte vill godkänna det.
Efter min uppfattning finns tillräckligt med studier inom detta
men folk bli mycket rädd p.g.a. resultaten är ju mycket skrämmande!
bortom från alla esoteriska uppfattningar!
…eller det grunda att man är för låt att läsa!?

T.ex. de studier från Elisabeth Kübler-Ross bevisa ju tydligt 
åtminstone att det går vidare efter döden.
..bara för en punkt att nämna är att hon hjälpte sjuka barn
i dödsprocessen och rapporterade att de barn såg alltid
en släkting eller främling som hämtade de barn till ljuset,
under konferenserna tyckte de som var mycket skeptiskt
att det rör sig bara om önskeföreställningar av barnen.
Elisabeth Kübler-Ross påpekade att om det skulle vara önskeföreställningar
så skulle det vara märkligt att inte en enda barn
av flera tusen fall har sett sina föräldrar i så fall att de var under de levande !

Nå .. vissa skulle ju säga igen att det är pseudovetenskap p.g.a. de vill inte tro det!
..men det är det inte om man kolla noga !
…man få inte glömma att om reinkarnationsbeviset skulle vara offentligt och bli visad i mainstream medier så skulle det logiskt bli svart att hålla den statliga militären på rätt motivation eller?
Speciellt de i USA!

Tjohalia83
6/25/15, 8:19 AM
#22

#21 Joggan, jag tycker bra om dig men jag är rädd för att våra tankegångar är lite för olika för att jag ska kunna förstå riktigt hur du menar alla gånger. 🌺Men jag tänker i alla fall lite på det du säger om Elisabeth: Även om 100% av döende vuxna och barn skulle rapportera att det fanns en släkting där från andra sidan för att hjälpa dem över, så är det inte bevis för ett liv efter detta, utan mer ett bevis för att vi upplever/uppfattar det så. Enligt vetenskapen skulle detta kunna bero på hallucinationer eller önskeföreställningar, som du nämnde, m.m. 

Nu är det ju enligt min uppfattning allt annat än inbillning (livet efter detta), oavsett om det finns bevis för det eller ej.

Joggan
6/25/15, 8:56 AM
#23

@Tjohalia83
"Även om 100% av döende vuxna och barn skulle rapportera att det fanns en släkting där från andra sidan för att hjälpa dem över, så är det inte bevis för ett liv efter detta, utan mer ett bevis för att vi upplever/uppfattar det så. "

Själv klart skulle det inte var ett bevis!
..men det är ju vad jag  menar.. man måste läsa de studier om att förstår vad de kunde bevisa och vad inte!
…man kunde ju redovisa att detta är inte bara hallucinationer eller önskeföreställningar…
och såsom jag skrev var det bara en punkt i det hela…
Dr. Ian Stevenson's  kommer ju med ännu starkare bevis!

Jag vill ju bara påpeka att det finns studier som man kan läsa om…

Tjohalia83
6/25/15, 1:27 PM
#24

#23 Tack, då tror jag att jag bättre förstår hur du menar. 👍

Gurky
6/25/15, 4:16 PM
#25

#18 Klart att allt kan bli bevisat. Med det sagt innebär det inte att vi besitter den teoretiska  eller praktiska kunskapen för att göra det. 

Fast om vi ska gå in på tro…om det finns bevis för något frångår det att vara en tro till att övergå till vetskap. 

Hur hanterar andevärlden existensen av oändliga multiversum? Är själen uppdelad i oändlighet? Vad händer när man dör, återgår delarna till en "enhetlig själ"?

Tjohalia83
6/25/15, 7:49 PM
#26

#25

Klart att allt kan bli bevisat. Med det sagt innebär det inte att vi besitter den teoretiska  eller praktiska kunskapen för att göra det.

Precis. 

Fast om vi ska gå in på tro…om det finns bevis för något frångår det att vara en tro till att övergå till vetskap.

Sant. Så det kanske är bra att inte allt är bevisat, vore trist att inte ha något att grunna på. 😉

Hur hanterar andevärlden existensen av oändliga multiversum? Är själen uppdelad i oändlighet? Vad händer när man dör, återgår delarna till en "enhetlig själ"?

Ja du, om jag det visste. Jag tror att alla själar hör ihop, men fortfarande är separata själar. Jag tror också att vi känner av den samhörigheten bättre när vi inte är i detta livet längre.

[Smulan_88]
6/26/15, 11:39 PM
#27

Förstå mig rätt nu. Men vad glad jag blir att ni spinner vidare 😊👍 Tycker detta ämne är väldigt intressant!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: