Annons:
Etiketthealing
Läst 4683 ggr
Jane-Lyzell
1/4/15, 12:18 AM

Patientsäkerhetslagen - lag ändring

http://www.riksdagen.se/…/Patientsakerhetslag-2010659_sfs-…/

1 §/Träder i kraft I:2015-01-01/ Denna lag syftar till att främja hög patientsäkerhet inom hälso- och sjukvård och därmed jämförlig verksamhet. I lagen finns bestämmelser om

***– begränsningar i rätten för andra än hälso- och sjukvårdspersonal att vidta vissa hälso- och sjukvårdande åtgärder (5 kap.),******

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
1/4/15, 12:21 AM
#1

5 kap. Begränsningar i rätten för andra än hälso- och sjukvårdspersonal att vidta vissa hälso- och sjukvårdande åtgärder
1 § Andra än hälso- och sjukvårdspersonal får inte yrkesmässigt undersöka någon annans hälsotillstånd eller behandla någon annan för sjukdom eller därmed jämförligt tillstånd genom att vidta eller föreskriva någon av följande åtgärder i förebyggande, botande eller lindrande syfte:
1. behandla sådana smittsamma sjukdomar som enligt smittskyddslagen (2004:168) är anmälningspliktiga sjukdomar,
2. behandla cancer och andra elakartade svulster, diabetes, epilepsi eller sjukliga tillstånd i samband med havandeskap eller förlossning,
3. undersöka eller behandla någon annan under allmän bedövning eller under lokal bedövning genom injektion av bedövningsmedel eller under hypnos,
4. behandla någon annan med radiologiska metoder,
5. utan personlig undersökning av den som sökt honom eller henne, lämna skriftliga råd eller anvisningar för behandling,
6. undersöka eller behandla barn under åtta år, eller
7. prova ut kontaktlinser.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
1/4/15, 12:31 AM
#2

Missa inte detta -N u har det dragit åt tyglarna rejält för alternativvården.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

lizaohman
1/4/15, 4:33 PM
#3

Ja, under den här delen av lagen har jag sett en hel del här på iFokus. Känns ju jobbigt ifall man inte ska få ge råd om man har egen erfarenhet eller hört ngt bra tips. Hela kolhydrater.ifokus bygger på detta och det är både läkare och annat lärt folk som diskuterar och ger råd. Och alla tidningar som ger massa hälso-tips då?

"utan personlig undersökning av den som sökt honom eller henne, lämna skriftliga råd eller anvisningar för behandling,"

Var hamnar vi som sysslar med distanshealing nu då?

Och jag som hade sån lust att börja sälja kontaktlinser på blocket…

Jane-Lyzell
1/4/15, 5:20 PM
#4

3. Ja du Liza detta blir hallå………

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
1/7/15, 10:25 AM
#5

Nu skall vi inte måla …. på väggen!

Fortfarande finns det mängder att göra inom healing och andra alternativabehandlingar. Det gäller att tänka över vad man påstår att man kan göra, och vad man kan stå för!

En lag är inte vattentät, bara för att det är en lag! Själv ser jag Distans healing som en form av förbön, och att be för någon är inte enligt lag förbjudet 😎för då har de att göra lagens riddare….i varenda kyrka i Sverige utövas förbön!

Men man kanske skall undvika att säga att man kan bota cancer med förbön 😉 Vilket man aldrig någonsin kan lova, och det är väll först och främst dessa utövare som man genom lagen kan komma åt!

Jane-Lyzell
1/7/15, 1:21 PM
#6

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20118945.ab

STOCKHOLM. Antroposofiska läkemedel kan komma att omfattas av svensk lagstiftning.

– Det handlar om verkningslösa substanser, säger Gunnar Eckerdal, överläkare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Redan 2013 gav dåvarande regeringen Läkemedelsverket i uppdrag att utreda om homeopatiska och antroposofiska läkemedel kan bli en del av läkemedelslagstiftningen. Anledningen är att EU-domstolen slagit fast att medicinerna måste in i lagstiftningen eller helt förbjudas.

Enligt Svenska Dagbladet ställer sig nu sjukvårdsminister Gabriel Wikström (S) positiv till förändringen.

– Vi har för avsikt att följa EU:s lagstiftning och ta fram ett sätt att inkludera även antroposofiska läkemedel i vår svenska lagstiftning, säger Wikströms pressekreterare Helena Paues till tidningen.

"Ingen effekt"

Men medicinerna är inte okontroversiella då det inte ställs krav på dokumentation av effekterna.

– De som säljer preparaten luras när de säger att de har en effekt på sjukdomar, säger Gunnar Eckerdal, överläkare vid onkologiska kliniken på Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Han anser att en effekt av ändrad lagstiftning kan bli att läkemedlen får en "godkäntstämpel" de egentligen inte bör ha.

– Står det på burken "godkänt av Läkemedelsverket" får den ackreditering. Men egentligen borde det stå "denna medicin har ingen effekt mot cancer men har en placeboeffekt", säger han.

Haltande resonemang

Enligt Läkemedelsverkets utredning, som blev klar i oktober 2014, är ett grundläggande kriterium för de antroposofiska läkemedlen att de använts i 30 år. På den tiden bör skadliga effekter ha upptäckts, anses det.

Men enligt Gunnar Eckerdal är tiden en dålig måttstock och resonemanget haltande.

– Flera av de har bieffekter som till exempel bölder under huden, utan att ha en bättre effekt än vanligt koksalt, säger han.

Samtidigt anser han att det kan finnas goda argument för att reglera lagstiftningen så att vissa preparat försvinner.

– Just nu råder lite vilda västern.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
WooWoon
1/8/15, 1:15 PM
#7

nr 5. Själv ser jag Distans healing som en form av förbön, och att be för någon är inte enligt lag förbjudet

Men är det lagligt att ta betalt för det?

Jane-Lyzell
1/8/15, 1:58 PM
#8

Nä be får man en så länge göra - inte om VoF fick bestämma.

tror inte det är lagligt ta betalt för det

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

WooWoon
1/8/15, 2:13 PM
#9

Men de flesta tar väl betalt för distanshealing? Men distanshealing eller vanlig healing är inte förbjudet väl?

Jane-Lyzell
1/8/15, 2:51 PM
#10

Distans healing lyder under Lagen

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

WooWoon
1/8/15, 3:51 PM
#11

Hur menar du? Det är väl tillåtet?

Jane-Lyzell
1/8/15, 5:55 PM
#12

9 .Inte vet jag om det flesta tar betalt för distanshealing - det borde dom inte - jag gör det inte- däremot är det ingen skillnad i lagen om du sänder healing per distans eller har ett personligt möte.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
1/9/15, 12:08 PM
#13

Själv tar jag inte heller betalt för distanshealing normalt, då det inte tar så långtid att utföra. 

Men förstår ärligt inte varför det skulle vara fel att ta betalt för sin tid? Om man tex lägger ner mycket tid på en människa och denna/dennes problem. Om någon har specifika problem och ber mig om och om igen, så tar jag faktiskt betalt för det. Då jag anser att jag lägger ner värdefull tid som jag kunde varit ledig eller gjort något annat. 

Det är ju inte bara själva "sändandet" som tar tid Då utan kontakten jag har med vederbörande.  Inte någon större skillnad på det och när de kör fram en kollektskål under näsan på en i kyrkorna.

Dessutom handlar det också om att personen ifråga skall se ett värde i det jag gör, gratis är oftast av mindre värde känslomässigt. Sedan beror det ju lite på Hur lång tid detta tar, och man behöver inte ta överbetalt för sin tid 😉

Inte mer konstigt än att jag kan hjälpa grannen att klippa gräset någon gång, men om Hen återkommer om o om igen och vill att jag skall klippa gräset, så får jag nog ta lite betalt för det!

Annons:
[GunillaF]
1/9/15, 1:03 PM
#14

Jag använder mig oftast av distanshealing eftersom de flesta klienter bor långt från mig. Men även de som bor nära brukar välja att få healing/distans. De kan då ligga hemma i sin egna trygga miljö och slappna av där ist för att komma till för dem en helt främmande miljö, om än avslappnad och mysig.

En bra kontakt före och efter healingen via telefon eller mail gör att det inte alls blir skillnad på distanshealing och healing hos healern. Inte vad gällande relationen med klienten iaf.

Jag vet inte hur du gör som säger att distanshealing går snabbt, Ians?! Jag använder mig av samma teknik oavsett om det är på distans eller om det är irl så att säga och tiden är densamma - mellan 45-60 minuter/klient.

Förstår inte heller varför det ska vara legalt att ta betalt om healingen utförs irl, men inte om det är per distans, Jane Lysell. Varför borde inte distanshealing tas betalt för Jane? Det är ju samma "arbete", lika lång tid och ändamål och resultat skiljer ju inte. Jo förresten….  som jag skrev så är oftast klienter som får på distans mer avslappnad eftersom de är i sin egna trygga hemmiljö. Så där her vi ju en skillnad, en positiv dessutom.

Varför i fridens dagar ska den som tar emot klienter hemma eller annan lokal, kunna  ta betalt, medan den som gör samma arbete /distans "inte borde" göra det, Jane? Är det bara för att du inte gör det? Distanshealerns tid är väl lika värd att betalas för som "irl-healerns"?

Jane-Lyzell
1/9/15, 4:37 PM
#15

14 Jag tar inte betalt för healing als Gunilla - ser det som en gåva som jag förmedlar vidare till mina medmänniskor oavsett distans eller irl. Vill klienten sen lämna en gåva så får dom det men inget krav. Det är hur jag jobbar! - Andra får göra som dom vill och det gör dom ju. Däremot ställer jag höga krav på dem som jag hjälper - de måste vara med i processen fullt ut.

Sen gör jag skillnad på enskild behandlande distanshealing(som är som vilken healing behandling som helst, och om man då tar betalt så vist kan man göra det här då) men distanshealing som även kallas healingminut - där många healers sänder i grupp till hjälpsökande eller att du enskilt sänder till många hjälpsökande samtidigt - där du avsätter 10-15 minuter på att sända healing till dessa människor, sådant ska vara gratis enligt spiritualismen.

Healing är mediumskap och alla former av mediumskap har en snabb vibbration - att sända distanshealing i 45-60 minuter är vansinnigt och du ger garanterat av din egen energi, magnetiskt healing -förmodligen blir du trött själv, eller din klient blir supertrött och du jätte pigg - Man kan inte energimässigt hålla healing kanalen så länge. De första 5 - 15 minuterna är de mest effektiva - sen börjar din egen energi blanda sig i. 

Ja du gör som du vill med betalning Gunilla det är upp till dig 😉

Jag tycker som jag gör i frågan och det är upp till mig😉

Det är tryckfrihet att ge sina åsikter🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
1/9/15, 4:37 PM
#16

13 . Håller med dig Ians - Gratis är inte alltid bäst 🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[GunillaF]
1/9/15, 4:52 PM
#17

#15 Jag låter inte healingenergierna flöda i så lång tid, men hela processen med chakrabalansering, healing, aurarening (det är vad jag gör med mina klienter) samt att skriva ner sånt som jag får till mig under sessionen så jag kan delge min klient senare, det tar den tiden. Har jag grupphealing så går det naturligtvis inte att ta det så "djupgående". Och grupphealingar har jag självklart gratis också.

Jane-Lyzell
1/9/15, 5:50 PM
#18

17 aha - så bra 🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
1/10/15, 11:57 AM
#19

Får väl rätta mig själv lite. Det jag först o främst tänkte på när det gäller distanshealing, var just Grupphealing, den som tar ca 15 min. ser att jag uttryckte mig lite slarvigt i mitt förra inlägg.

Men håller med Gunilla F om att mer djupgående healing, där man avsätter mer tid tycker jag också att man kan ta betalt för oavsett om den utförs på distans eller på plats. 

Man avsätter mer tid , då man ägnar sig åt enbart En person, Både med för kontakt och efter kontakt samt själva sändandet som tar lite mer tid i anspråk då, och inte minst för att klienten skall inse värdet av det de tar emot. 

Redan de gamla indianerna ansåg att man skall ge en gåva till den som utför en "ritual" för en, för att man skall inse allvaret och värdet av "ritualen", samt att man inte skall stå i skuld till den som utför den. De kom ifs med gåvor som tobak etc, men i nutid är en betalning av samma värde tycker jag.

Hur mycket man tar betalt faller på den som utför healingsessionen att själv ha samvete till.

WooWoon
1/10/15, 5:00 PM
#20

13 Men förstår ärligt inte varför det skulle vara fel att ta betalt för sin tid?

Men är det inte för resultatet man ska betala?

Annons:
Upp till toppen
Annons: