Annons:
Etikettövriga-mediala-områden
Läst 1361 ggr
Jane-Lyzell
9/20/14, 1:25 PM

Be om ursäkt ?

Hmm man ser ofta i forum etc- att det ska bes om ursäkt för en det ena en det andra - som om det skulle vara en triumf!?

Men vad är en ursäkt värd om det inte menas ifrån hjärtat - ingenting anser jag

Om personerna som ber om ursäkt fortsätter i samma gamla ullstrumpor - ungefär som att bikta sig - efter bikt kan man gå ut och göra om samma sak - då är varken bikt eller ursäkt värt något utan endast ett spel för galleri.

Vad tycker ni själva?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[Ztevo]
9/20/14, 3:02 PM
#1

En spontan ursäkt, sprungen ur personens dåliga samvete, är mer värd än en ursäkt orsakad av påpekanden.

Om någon rutinmässigt använder sig av ursäkt/förlåt enbart för att "slippa undan" lär människor märka detta.

tarantass
9/20/14, 6:01 PM
#2

Jo, jag håller väl med. Ska det vara så ska det vara, annars har man en bit kvar. 

Fast samma sak gäller ju bikten, eller botens sakrament som det heter i katolska kyrkan. Sedan missbrukar folk båda sakerna, och en del som biktar sig kanske skulle behöva fråga sig vad som är deras egen tro egentligen.

Å andra sidan, ledsen över att ha sårat någon kan man bli även utan att förstå varför man sårade. Fast ofta kommer sådant bort i ömsesidigt ont blod.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[sanna70]
9/20/14, 11:15 PM
#3

Om man ångrar något innerligt så kan det förhoppningsvis räknas när man ber om ursäkt

Maikailoa
9/21/14, 11:20 AM
#4

Man bör ha klart för sig att den som "ber om ursäkt" framställer en önskan, och det är upp till motparten att bedöma om den är ärligt menad eller inte.

Jag brukar som regel inte ursäkta de som "ber om ursäkt"; För det är nästan alltid bara en retorisk fras, och så slipper man de där inställsamma i framtiden. Det är bara bra för dom att inte få som dom vill, jämnt.

Jane-Lyzell
9/21/14, 11:22 AM
#5

1. jo det är ju fullt medvetna om det och använder det för att fortsätta sitt dåliga beteénde - märkligt

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
9/21/14, 11:24 AM
#6

4. håller verkligen med dig - men så har vi de i denna sk andliga branchen - som säger det är gudomligt att förlåta - då blir jag så här - jo . ja om personer förstår och inte gör om  samma fel- men om de har det som taktik som du skriver - är det då gudomligt förlåta - då undrar man för vem !?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Maikailoa
10/4/14, 10:53 AM
#7

"Att förlåta är inte alltid bäst"

"Förlåtelse uppfattas ofta som något självklart. Men det är inte en gåva man ger till den som behandlat en fel, visar en ny doktorsavhandling. Tvärtom. Förlåtelse är något man ska fundera igenom noga."

http://www.dn.se/insidan/att-forlata-ar-inte-alltid-bast/

Jane-Lyzell
10/4/14, 2:28 PM
#8

7 mycket klokt- tack

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: