Annons:
Etikettandlighet
Läst 2691 ggr
H-lena
9/17/14, 10:43 AM

Blir så ledsen!

Hej allihopa!

Jag är ny här och tänkte bara börja med att säga att jag heter Helena och jag har mest hängt på forum som övernaturligt, tarot och änglar bland annat. Nu har jag en fråga som jag tror att ni kan hjälpa mig med.

Det är så att ibland så träffar man ju på skeptiker på olika sätt. För mig har det skett mestadels här inne på iFokus olika forum om det övernaturliga och liknande. Och varje gång blir jag så ledsen när jag läser det de skriver. Hur de alltid försöker bortförklara allt som har med andar, medialitet och spiritualism att göra. Jag är inte särskilt duktig på att debattera och försöker därför hålla mig utanför dessa diskussioner, men ibland kan jag inte låta bli att skriva. Senast jag gjorde det så spårade det ur totalt, för jag blev så hemskt irriterad. Samtidigt så när jag läser argumenten mot det jag tror på, så kan jag inte låta bli att tvivla på det jag egentligen vet. Förstår ni? 

Jag har upplevt andevärlden sen jag var 11 år då min farfar gick bort. Det hände massor med oförklarliga saker hemma och jag var livrädd i många många år. Det var i samma veva jag började lära mig mer om andar och spöken. Jag var dragen till det men samtidigt ack så rädd. Med tiden slutade aktiviteten hemma och jag slutade tänka så mycket på det. 

För ett år sedan kom jag i kontakt med en spådam för första gången. Jag kände mig så himla lost i livet och behövde verkligen vägledning. Det fick jag och hon hade rätt i allt hon sa. Hon sa att jag hade en vacker intuition, jag hade "många med mig" (på andra sidan, tror det var bl.a. mina far- och morföräldrar), mitt liv var på väg att förändras (jag gick från att inte göra något till att börja plugga och dessutom hade jag häst ett tag där också) och att jag skulle träffa en kille och bli kär. Det slog också in. Men nu i efterhand, när jag läst lite om det här med "cold reading" och allt vad det heter, så inser jag att ja det är ju rätt lätt att bara slänga ur sig saker och sen så slår de in för personen i fråga eftersom denne "letar" efter händelserna. 
Å andra sidan så lägger jag tarot och gör en del avläsningar och på något vänster så fungerar det ju? Jag har fått för mig att jag får hjälp av min andliga vägledare att få fram informationen om personen i fråga. Jag har känt av saker om personer som det inte finns en chans att jag kunde veta egentligen. Har också pratat med andra "nybörjare" som fått fram massor om mig som de inte heller kunde veta. 

Så ja, jag är i början av min andliga utveckling men jag får käppar i hjulet när jag läser om saker som får mig att tvivla. Hur tänker ni där? Hur håller ni fast vid vad ni tror på trots vetenskapliga motargument? Vad gör man om man hamnar i en diskussion med en skeptiker som trycker ner en med sina vetenskapliga bevis?
Vill gärna veta vad ni tänker om det här!


Annons:
Gronstedt
9/17/14, 10:51 AM
#1

Det är upp till dig att väga de bevis du stöter på. Om du inte tycker att de är tillräckliga för att du ska tro på dem, så gör inte det. Hur kan du bli "nedtryckt" av att någon annan tror annorlunda? Din tro är din och du väljer själv hur den ska se ut för dig personligen.

Om du försöker övertyga andra om att de borde tro som du, så måste du komma med bevis som de tycker är tillräckliga, och du måste hantera deras motargument, men det är en annan sak än din personliga tro.

H-lena
9/17/14, 10:57 AM
#2

Det har du ju rätt i såklart. Jag vet inte men det är väl själva diskussionen som bara tar energi så lösningen är väl att försöka hålla sig borta helt och hållet från dem för att slippa känna så. Samtidigt vet jag att det är precis så många andra tänker när det gäller den här eviga diskussionen. För oavsett om man tror på det andliga eller inte så är det svårt att argumentera för på ett vetenskapligt sätt vilket gör att man helt enkelt inte orkar ge sig in i det. 

Jag försöker aldrig övertyga andra att tro som jag, jag tycker det är upp till var och en. På samma sätt vill jag inte att andra ska försöka övertyga mig. Så då får jag väl helt enkelt hålla mig undan antar jag.


Surpan
9/17/14, 11:00 AM
#3

Jag tror inte själv, bland annat på grund av all info om cold reading. Sen tycker jag att den infon du fick är väldigt ospecifik. Allt det där stämmer bland annat in på mitt senaste år, så det kunde lika gärna vart jag som fick den spådomen för ett år sedan.

Men jag undrar också hur du kan bli nertryckt av att en anna person tror annorlunda och argumenterar för sin sak? Hela världen är full av folk som tror och tycker på olika vis. Många vill argumentera för sin sak. Att bli nedtryckt är någonting helt annat för mig, då handlar det om mobbing, personliga påhopp och liknande.

Sen reagerar jag på frågan "hur ska jag hålla fast vid min tro trots motargument?". Jag tycker inte man ska hålla fast vid någonting alls här i livet "bara för att". Har du ingen anledning till att tro så kanske du inte tror? Det kanske är så att du bara tror på vissa saker? Spelar det någon roll? Måste man vara för eller emot endast? Håller med #1 i att det är din tro, alltså du som utformar den.

/Surpan

Jane-Lyzell
9/17/14, 1:07 PM
#4

Hej Helena och välkommen in på forumet 🌺

Tack för ditt inlägg som jag tror många känner igensig i särskilt som skriver på andliga forum här där skeptiker har tagit som sin mission att söndra(de kallar det upplysa)

Förstår precis hur du känner dig i dessa diskussioner - därför vi har 0-tolerans här inne för skeptiker - vi andliga ska kunna få diskutera ifred i det vi har som intresse!Inte kul då skeptiker som inte ens är intresserade - går in med sitt sk veto.

"coold reeding" är ett hittepå begrepp som skeptiker skapat- inget som vi själva skapat- det är deras sätt nedverdera. om vi ska förstå deras begrepp så handlar det om i deras värld att "ställa ledande frågor" - vilket ett medium/medial naturligtvis inte ska göra.

Eftersom ditt möte med spådamen hjälpte dig tycker jag du ska se det som en bra spådom då allt hon sa stämde in- gå på din egen tro i detta.

Bra medial/mediumskap är att hela så mycket som möjligt och i detta fallet blev du ju hjälpt.

Vist ska man passa sig för självuppfyllande profetsior - men du verkar vara en klok tjej.

då du blir störd i din tro - se tillbaks på dina andliga upplevelser då du var 11 år - då vet du 🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Surpan
9/17/14, 1:43 PM
#5

#4 Jag är en skeptiker så jag antar att detta kommer plockas bort. Jag vill bara säga att jag håller med dig i allt du säger från stycke 4 och ner.

Att säga att cold reading är hittepå känns dock konstigt. Att säga att det är vi som skapat det är dock sant. på samma sett som ni har skapat er tro.Men att det skulle vara hittepå, det är ju som att säga Forer-effekten är hittepå - som ju är en reaktion av cold reading. Och är Forer-effekten hittepå så är ju det mesta vi vet om psykologi hittepå - som hur vi reagerar på vår omgivning över huvud taget.

Jag förstår att jag är oönskad här inne, men jag tycker det känns fel att säga att ni inte vill ha skeptiker som berättar vad de tror på, när ni pratar om saker ni inte är upplysta om som "hittepå". Jag menar - jag är skeptiker och jag sitter inte och säger att er tro är hittepå?

/Surpan

Jane-Lyzell
9/17/14, 2:06 PM
#6

5. Jag använder bara skeptikers ord om vad vi gör eller säger- slår vist hårt tillbaks, märkligt! "hittepå" används ofta om våra upplevelser från skeptiker håll (särskilt de fanatiska) Har aldrig haft något emot vanliga skeptiker om de är genuint intresserade -är du det ? eller ?

så länge du sköter dig och är vänlig och inte elak - får du vara här - men vi har en kort gräns för vad vi tål av skeptiker, det bör du vara medveten om- sen är det märkligt hur många skeptiker blir små möss…..

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Surpan
9/17/14, 2:18 PM
#7

#6 Okej, jag fick intrycket att du pratade om/med mig när du nämnde att cold reading var hittepå, men pratar du om skeptiker i allmänhet så har jag ingenting att klaga på - du har ju rätt.

Gällande ditt andra stycke så ser det ut som du hotar mig, stämmer det? Ser väldigt otrevligt ut i alla fall. Som du säger själv får jag ju vara här så länge jag är trevlig, vilket jag verkligen försöker vara. Det förenklas dock inte av det du skriver, om det är så att du menar det som jag uppfattar det.

Kan tillägga att ja, jag är genuint intresserad av er kultur. Det är väl alltid intressant med andras synsätt på livet?

/Surpan

Jane-Lyzell
9/17/14, 2:59 PM
#8

7. inget hot ett löfte 🌺

Är du genuint intresserad är det inga problem🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Surpan
9/17/14, 3:01 PM
#9

Tackar för det i alla fall.

TS - vi ska sluta kapa din tråd nu :) Ber om ursäkt!

/Surpan

Lynxx
9/17/14, 3:08 PM
#10

Skeptiker ignorerar jag fullständigt - de har inte den förmåga som krävs för att förstå detta.

Det är som att förklara att gräset är grönt, himlen blå, & solen gul, för en som är född blind.

---

De säger att de inte tror på t.ex. healing.

- Har du provat då?

- Näe.

Hepp! Tack för kaffet.

//L

H-lena
9/17/14, 3:26 PM
#11

#3 Okej jag förstår. 

Ja nu i efterhand kan jag också hålla med om att "nedtryckt" är kanske fel ordval, men det var så det kändes då. Blir lätt uppjagad och känslorna tar över och då är det svårt att tänka rationellt. 

Angående att hålla fast vid min tro: jag är en person som är väldigt lättpåverkad. Om någon argumenterar för en sak och har bra argument, då håller jag med. Om en annan person sen kommer och argumenterar mot den första med bra argument så håller jag med den. Så när jag läser något som talar emot det jag tror på, ja då är det lätt att jag tänker i samma banor. Samtidigt har jag ju mina erfarenheter som enligt mig är riktiga och verkliga för mig. Men även jag kan ju tvivla och jag tror det är ett sunt tecken att granska sin tro ibland istället för att dumdristigt hålla fast. Och jag tror jag är i en sån fas just nu. Jag har ju mina bevis (som är bevis för mig) och jag tror till 100% på dem. Som mina tidiga upplevelser. Angående det här med spådomarna är jag lite mer skeptisk faktiskt. För som du säger, det är ju väldigt allmänt och det är lätt att det blir självuppfyllande. Jag är (tro det eller ej!) ändå en vetenskapligt inriktad person och jag tror på en samexistens. Huruvida jag tror på exakt ALLT som har med det övernaturliga att göra eller inte det håller jag på att ta reda på fortfarande. 

#4 Hej och tack så mycket! 🙂 Ja jag tror det jag med! Precis det är den där mentaliteten som VISSA skeptiker har att omvända alla som tror. Sen det som det egentligen började med var att jag blev irriterad då vissa skeptiker (uppfattar jag) anser sig vara .. vad ska man säga? De sitter lite högre upp så att säga, de KAN vara nedvärderande mot oss som tror. Jag vill inte anses mindre intelligent för att jag är öppen för något utöver vår vanliga vardag. Så det var så det hela började. 

Jag tror att det säkert finns vissa medier/spådamer som använder sig av ledande frågor eller sk "cold reading". Sen tror jag att det finns spådamer och medier som är genuint skickliga på det de gör. Den spådamen jag pratade med tillhörde ett företag och jag min magkänsla litar på att det är genuina spådamer och medier där. Men som sagt man vet ju aldrig. Det beror ju lite på. Hon jag pratade med fick fram information utan att jag hade sagt något vilket för MIG ökar trovärdigheten. Samtidigt vet jag inte hur det hade gått om jag inte pratat med henne. Fast jo, jag hade fortfarande skaffat hästen, jag hade fortfarande börjat plugga, jag hade fortfarande träffat killen och jag hade fortfarande blivit intresserad av honom. Men man kan ju aldrig veta 100% säkert. Precis det hjälpte ju mig och det är det jag måste hålla fast vid! 

Tack så mycket det känns redan bättre! Jag behöver bara lyssna inåt. Men ibland är det svårt när ljudet utanför blir för högt och störande. Samtidigt som det är nyttigt att lyssna till det ibland. Balans är det viktigaste tror jag. Att granska sig själv och omvärlden. 

#10 Ja det känns som ibland är det bäst att bara ignorera så jag förstår dig helt där! Exakt, det är det jag menar också med att jag blir ledsen. Jag blir ledsen av att VISSA skeptiker är väldigt trångsynta, och då menar jag inte trångsynta över det som sägs eller så om det övernaturliga, utan mer trångsynta och stängda. Jag känner mig själv som en öppen person numera, det har inte alltid varit så. Jag anser mig inte bättre än någon annan för det alls, utan det är något som vissa inser, och vissa inser det aldrig. Jag önskar att vissa andra människor kunde lära sig att öppna sig de också. Men jag har insett att ibland får man bara släppa taget och inse att man inte kan påverka andra även om man vill. Ja det är synd att inte alla har förmågan. Men jag är glad att jag tror mig ha den, för världen känns lättare på ett sätt tack vare den!


[Anielle]
9/17/14, 3:47 PM
#12

Hej Helena !

Jag fick av en slump se forumet och det du skriver och känner jag vill dela några enkla tankar med dig. Som dig är jag helt ny här och det finns nog mycket att både läsa och ta in både från troende och skeptiker.

Oavsett vad andra säger så ska vi våga stå för våran tro för den är högst personlig för oss alla och vi är dom enda som kan avgöra vad som är rätt eller fel i vårt liv.

Om vi säger så här, jag berättar jag ser andarna då kan alla som lyssnar välja att antingen tro mig eller inte medan jag som var på plats är den enda som kan avgöra vad det var jag verkligen såg.

Man får lära sig att sortera, att gå sin väg och finna styrka i det som för sig känns rätt det kan ingen annan göra åt oss utan är vår egen personliga erfarenhet.

Jag får instämma med Jane Lyzell i att Cold Reading är något som uppstått för att kunna argumentera emot, för att ha nåt att skapa osäkerhet hos dom mediala och troende över lag men ett medium som redan från början säger jag vill inget veta innan en sittning, där man som medium ber sittern att bara vara neutral och inte ge något ledande då har man ett mediumskap som håller och uppnår en bra bevisföring vilket vi alla kämpar för som ägnar vår tid åt det här.

Tappa inte modet Helena utan gå på det som för dig känns rätt, ser du skriver att du lätt påverkas men en dag försvinner förmodligen det och du får vara med om saker som övertygar dig så pass att det finns inget någon annan kan säga till dig och du står stark i ditt.

All Lycka och välgång önskar jag dig // Anielle !

H-lena
9/17/14, 3:53 PM
#13

#12 Vad fint skrivet! Tack så hemskt mycket för att du delar med dig! 🌺

Precis, du har helt rätt i allt du skriver jag håller med helt och hållet. Ibland tappar man sin tråd och då är det lätt att man börjar vackla lite. Att sortera, där satte du huvudet på spiken! Det är det jag måste lära mig. 

Du har rätt i det här med Cold reading också. Som du säger medier som är kunniga och erfarna kan få fram information utan att personen avslöjar något det är dessa medier man kan lita på. Det är här man behöver vara lite kritiskt så man inte råkar ut för andra sorters medier.

Jag ska försöka hålla modet uppe! Tusen tack till dig som ger mig så fina insikter! 

Önskar dig lycka och välgång också, du är en väldigt fin person med underbar energi!


Annons:
Pia B
9/17/14, 6:37 PM
#14

Jag har läst tidigare att det är nolltolerans för skeptiker härinnne. Jane skriver det även i inlägg 4 här ovan. Men sen skriver du Jane att skeptiker får vara här om de sköter sig och inte är elaka. Vad är det som gäller egentligen?

Jane-Lyzell
9/17/14, 7:57 PM
#15

14 . Det kommer du märka - åter till topic

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
tarantass
9/18/14, 4:08 PM
#18

"Övernaturliga" saker kan ofta vara diffusa, gå in i sådant som lika gärna kan ha "naturliga" orsaker. Det verkar vara en rätt utbredd erfarenhet.

Och vad de troende "skeptikerna" än säger så tyder inte mycket på att de funkar som den naturvetenskap "skeptikerna" har till norm. Andliga krafter, vad det än är, kommer inte nödvändigtvis bara för att vi ropar på dem. (Vilket de har gemensamt med mycket annat i naturen). 

________________________________________________________________

Detta förutom att det naturligtvis finns bättre och sämre utövare av andliga färdigheter precis som av allt annat, och kanske också många skojare i en bransch som saknar officiell status och som tilltalar en del människors smak för "mystiska" ting.

________________________________________________________________

Jag kallar skeptikerna "troende" eftersom det är det de är. Bland annat väljer de ut de bitar av verkligheten som passar deras teorier och struntar i dem som inte passar. Om "cold reading" vill jag dock säga att visst finns det som teknik. Används av illusionister (varav många är "skeptiker" just på grund av att de kan sådant och då tror det är det alla sysslar med), och kan säkert också användas av skojare eller omedvetet av ett seriöst medium som inte är så skickligt.

________________________________________________________________

Ursäkta den konstiga styckeindelningen. Hade skrivit inlägget i ett program som inte funkar till mjukvaran på iFokus och orkade inte skriva om alltihop.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
9/18/14, 4:32 PM
#19

Vill förtydliga så att jag inte råkar göra någon "skeptiker" ledsen i onödan: jag syftade ovan på de "skeptiker "som brukar höras, dem som missionerar i tid och otid, gör att folk börjar tvivla på vad de själva har upplevt och aktivt bidrar till dårstämpeln på folk som har upplevt "andliga" ting.

Givetvis finns det också ödmjukare "skeptiker" som faktiskt skulle bli fundersamma om (till exempel) deras bästa vän gick ur sin kropp och kunde berätta vad som fanns någonstans där hen aldrig hade varit, och sådana jag skulle vilja kalla "skeptiker" som är skeptiska mot alla mänskliga modeller, även sina egna och även den att andliga ting inte finns.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
9/18/14, 4:42 PM
#20

#11: "Angående att hålla fast vid min tro: jag är en person som är väldigt lättpåverkad. Om någon argumenterar för en sak och har bra argument, då håller jag med. Om en annan person sen kommer och argumenterar mot den första med bra argument så håller jag med den. Så när jag läser något som talar emot det jag tror på, ja då är det lätt att jag tänker i samma banor. Samtidigt har jag ju mina erfarenheter som enligt mig är riktiga och verkliga för mig. Men även jag kan ju tvivla och jag tror det är ett sunt tecken att granska sin tro ibland istället för att dumdristigt hålla fast."

Känner igen det där. Och håller med om det sista. Tycker jag har märkt att är man känslig på ett sätt så är man det ofta på flera, eller att det egentligen inte finns någon gräns. Tar man in så tar man in liksom – både åsikter, "vibbar" och kanske mer.

Skydda sig måste man, men inte så att man offrar sin känslighet. Snarare ett bekvämt rum med dörrar och fönster som man själv bestämmer när man vill ha öppna eller stängda. I känsligheten finns ju enorma möjligheter. Till flexibilitet, lärdomar, att slippa bedra sig. Och att hjälpa andra, bara man har det där rummet så att man kan göra det i sin egen tid och på sina egna villkor.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Jane-Lyzell
9/18/14, 6:12 PM
#21

Tack tarantass härliga inlägg🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

tarantass
9/18/14, 6:16 PM
#22

Nämen tack själv! :) :)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Lynxx
9/18/14, 7:42 PM
#23
Högkänsliga pejlar in vågor i luften.

HUDLÖS. Upp emot var femte person är en HSP – en highly sensitive person.

Psykologen Elaine Aron beskriver det som att man har en så låg tröskel för sinnesintryck att det påverkar hela livet. Och att känsligheten kan vara både en sårbarhet och en gåva.

– Högkänsliga har ett rikt inre liv. Ett knoppande träd kan ge dem ett lyckorus.

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/hogkansliga-pejlar-in-vagor-i-luften_7074009.svd

(det finns fler länkar om detta längst ner på DN-sidan)

---

Denna webbsida baserar sig till stor del på den forskning kring högkänslighet som den amerikanska psykologen och författaren Elaine Aron har bedrivit sedan 1991.

http://www.hsperson.se/

---

Kanske ngt i ovanstående, som känns igen?

Iaf inte ngt som man kan göra ngt åt - bara att inse att man har en personlighet med förmågan att uppfatta subtila vibbar, som andra inte kan.

Du är alltså inte ensam om detta!

---

Så, lev ditt liv efter de förutsättningar som du har! Strunta i andras försök att påverka dig!

Alla människor lever i sin egen verklighet - vissa tror dock att deras verklighet är den enda som finns. Tyvärr förstår de inte bättre - varför skall DU lida av det? Kör ditt eget race - låt dem inte stjäla din energi!

Det är ungefär som att lämna över ratten till föraren av en annan bil. Kör du din & låt dem köra sin. Vissa tror dock att de kan köra ngn annans bil, samtidigt som sin egen.

Därav ser vi alla konflikter & gräl! En ödmjuk person inser detta & låter andra tro vad de vill & tar sin egen väg genom livet.

En del e mer medvetna än andra & kan bara se på när dessa envist fortsätter att dunka huvudet i väggen - isf att leta upp dörren.

"Tron på att det bara finns en enda sanning och att man själv skulle vara i besittning av den, är roten till allt ont i världen."

”Den som först sluter fred i sitt hjärta, startar inga stora krig!”

---

"Man accepterar att en motsatt åsikt är korrekt från den andra partens perspektiv, utan att nödvändigtvis dela den. "

- Du, jag respekterar och accepterar att du har en annan åsikt, det är helt OK, men jag delar den inte. Hoppas du kan respektera min åsikt på samma sätt.

---

"Blanda inte ihop min personlighet och min attityd. Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är."

"Vet du inte vart du ska, är ingen väg den rätta."

"Om du inte vet vart du är på väg, kommer du att hamna någon annanstans."  - Lewis Carrol

"Antingen så finner vi en väg, eller så gör vi en." - Hannibal

"Det lönar sig ej att springa om man är på fel väg."

“Don’t spend time beating on a wall, hoping to transform it into a door. ” - Coco Chanel

“Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.” - Bernard M. Baruch

"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." -John Steinbeck

"Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." - Jean-Jacques Rousseau

"Inget hat är så våldsamt som okunnighetens hat mot kunnigheten." - Galileo Galilei

"First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win" - Mahatama Gandhi

"Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram." Källa: Nalle Puh

"Kanin är begåvad, sa Puh tankfullt."
"Ja, sa Nasse. Kanin är begåvad."
"Och han har Hjärna",
"Ja, sa Nasse, Kanin har Hjärna".
Det blev tyst en lång stund.
"Jag antar, sa Puh, att det är därför han aldrig begriper någonting".

"Bättre att göra rätt på eget sätt - än fel på andras."

"Det är inte säkert att man har fel - bara för att man är ensam om att ha rätt."

"Att bli överraskad, att undra, är att börja förstå." - José Ortega Y Gasset

"Den sko som passar en person, skaver en annan; Det finns inget recept på ett liv som passar alla."

"Allt är förbundet likt det blod som förenar en familj. Allt är förenat. Vad helst som sker jorden sker jordens döttrar & söner. Människan väver inte livets väv. Hon är endast en tråd i den. Vad helst hon gör mot väven gör hon mot sig själv." - Hövding Seattle

"Det är mycket nedslående att leva i en tid där det är lättare att spränga en atom än en fördom." - Albert Einstein

"En person avslöjar aldrig så tydligt sin karaktär som när han beskriver en annan." - Jean Paul Richter

"Ett föredöme är bättre än tusen argument." - William Gladstone

"Lev för att lära, så lär du dig att leva." Portugisiskt ordspråk

"Om en man inte håller samma takt som sina kamrater beror det kanske på att han hör en annan trumslagare. Låt honom gå till den musik han hör, oavsett rytm och hörbarhet." - Henry David Thoreau

"En man som ser världen på samma sätt när han är 50 år som när han var 20 år har slösat bort 30 år av sitt liv."

"Den största utmaningen är att vara sig själv i en värld där alla försöker få dig att bli någon annan."

"Vi ser inte saker som de är, vi ser saker som vi är!"

"Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra på allting, och de kloka så fulla av tvivel." - Bertrand Russel

"Människorna kan delas in i två grupper: en som går före och uträttar något och en som kommer efter och kritiserar." - Lucius Annaeus Seneca

//L

H-lena
9/21/14, 7:27 PM
#24

#18, #19, #20 Tusen tack för att du skrev så fint! Jag håller med dig om i princip allt. Speciellt det där med att vara känslig, det kanske är så att om man är känslig så blir man lätt påverkad av andras åsikter och argument. Väldigt bra sätt att se det på i alla fall!

#23 Tusen tack till dig också! Ja väldigt intressant det där om att man kan vara en HSP, alltså att det faktiskt finns undersökningar för det! varför vet man inte mer om det? Varför vet inte skeptikerna om det? Det är det som är problemet, att ofta när sådana undersökningar görs så kommer de inte ut tillräckligt till allmänheten. Jag hade i alla fall aldrig hört talas om HSP! Men jag känner igen mig väldigt mycket i beskrivningen. Väldigt skönt att veta att man inte är ensam! Tror dock att många känner så, att de är ensamma om att vara känsliga. Och ännu fler är nog inte ens medvetna om det! 

Och tack för alla ordspråken det är väldigt upplyftande att läsa! Ska verkligen ta till mig allt som du och ni andra skrivit. Är jätteglad att jag fått så mycket hjälp och i fortsättningen kan jag förhoppningsvis handskas bättre med skeptikerna! 

Tack alla!🌺


tarantass
9/21/14, 8:02 PM
#25

#24: Och där blev jag glad…😃

Ja, #23 var väldigt bra. (Kände till HSP men tänkte inte på det just då…)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

H-lena
9/21/14, 8:06 PM
#26

#25 Vad härligt att du blev glad! Då blev jag också glad! 😃 Så himla skönt att diskutera med likasinnade och få en liten push i rätt riktning ibland när man känner att allt bara håller på att rasa samman. Ni är så kloka allihopa!


Lynxx
9/21/14, 9:33 PM
#27

#24🌺

---

Känner igen det mesta som de skriver om känsligheten för div. saker.

Ja, jag är en av dem - har inte tålt stress överhuvudtaget m.m. Har alltid varit som tjuren Ferdinand - som sitter under korkeken & luktar på blommorna.

Tyvärr tillåts inte detta i vårt samhälle - för då är man lat!

Därför gick jag in i väggen för snart 15 å sedan (värsta h*****et) & suttit å tittat in i väggen sedan dess…

En ytterligare orsak är att jag förlorade smak- & luktsinnet 1997 - ngt. som innebar att jag tappade kontakten med omvärlden & blev deprimerad - får ingen respons från mina smak-/luktsinnen sedan dess. Väldigt stressande & förvirrande.

Den som inte är drabbad, anar inte hur mycket luktsinnet betyder för välmåendet.

Är fortfarande dålig, eftersom jag åxå är kvicksilverförgiftad av mina amalgamfyllningar, som åxå skadar CN (centrala nervsystemet) & gör att jag aldrig återhämtar mig & får knapra antidepp, för att överhuvudtaget stå ut - minut för minut.

Så ta vara på dig! Du måste lära dig säga nej! 😉

För det finns ett h-e & det finns här på Jorden. Hamnar du där - kommer du önska att du aldrig blivit född.

//L

Annons:
Jane-Lyzell
9/21/14, 11:38 PM
#28

27 men oj låter tufft- hoppas det vänder snart för dig- vet hur amalganförgiftning är- då jag själv går med sviter efter det.- inte kul🤪

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Lynxx
9/22/14, 1:06 AM
#29

Nja, det kommer, tyvärr, inte att vända - iaf. inte till det bättre.

Slipper inte detta förrän jag lägger näsan i vädret. 👻

//L

lizaohman
9/22/14, 1:45 AM
#30

Lynxx: har du provat healing? Är ju ingen universalmedicin såtillvida att det inte verkar som att alla tillstånd skall helas, men försöka kan man alltid, det skadar ju aldrig.

Lynxx
9/22/14, 6:29 AM
#31

#30 - Jepp! Ända sedan 2007. 🙂 Det har hjälpt mig mycket.

Det var då jag kom i kontakt med det andliga på allvar. Det började med en kvinna på en chatt - det visade sig att hon var healer. Hon skickade till mig på distans. Kände verkligen av när healingen nådde mig! Mycket påtagligt. Det var efter det som jag tog kontakt med nedanstående.

Har en suverän healer (Gävletrakten) - som skickar till mig på distans, 1gg/vecka, numera - då vi har flyttat åt olika håll. Den bästa människa jag någonsin träffat!

Det jag märker av att hon skickat den, är när jag tvättar händerna & svagt känner parfymdoften fr. tvålen - men den effekten försvinner efter bara ngn. dag.

Jaha! - nu har hon skickat healing igen…👍

---

Har senare även tagit alla reconnectiondelar sedan jag flyttade. Även gått till en tonhealer här i Sthlms-trakten.

Så healingen har nog varit avgörande för att jag fortfarande lever (visserligen ett värdelöst liv - men det är en annan femma). Den har gett kroppen mer fysisk ork (fr. att känt mig som jag var 106 bast - till att endast känna mig som jag är 104 😃). 

//L

H-lena
9/22/14, 10:22 AM
#32

#27 Men fy vad jobbigt det låter! Kan inte ens föreställa mig. Usch! Men det är ju bra att du kom i kontakt med healingen och att det har hjälp en del i alla fall. Det är hemskt hur vissa ska behöva lida så mycket! 😕 Skickar lite styrka och positiv energi till dig! ❤️


Lynxx
9/22/14, 3:06 PM
#33

Thanx! 🌺

Nej , det är inget man kan föreställa sig. För då skulle ingen utsätta sig för risken att hamna i den situationen.

//L

tarantass
1/29/15, 2:59 PM
#34

felpost

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
mixerkatt
1/30/15, 2:20 PM
#35

#0

"Så ja, jag är i början av min andliga utveckling men jag får käppar i hjulet när jag läser om saker som får mig att tvivla. Hur tänker ni där?"

Tycker det är fantastiskt att du ifrågasätter det du tror eller "vet". Det är så vi människor utvecklar vår kunskap om oss själva, om andra och om omvärlden.

Om du en dag känner att det du tidigare trott eller vetat troligen varit fel, så är det något du bygger på att du fått mer kunskap och erfarenhet och kanske blivit klokare.

Lycka till, vad du än väljer. Men fortsätt att ifrågasätta!

Elliid
1/31/15, 6:31 PM
#36

Hej alla, jag är total nyfärsk här. Håper jag inte gör mig bort redan med det första jag skriver…..Hamnade av slump här in denna tråden. Tycker själv din frågeställning (H-lena) är väldig intressant och misstänker att nästan alla som kommer i kontakt med det andliga (förr eller senare), känner igen sig i mycket av just det du beskriver. Verkar nästen som om det faktiskt är en essentiell del av det hela, fast det ev. känns som det rakt motsatte i situationen (precis som med kanske det mesta i livet foövrigt oxå..?).

Själva denne frågan om tro/tvivel , andlighet/skepticism och därmed subjektiv upplevelse/vetenskap har alltid fascinerad mig.

Nu är min personliga erfarenhet att alla de ovan nämnda motsättningar inte är motparter i verklighet men var sin halva del av en helhet. Dom blir ofte motsättningar i vår mänskliga praxis tyvär eftersom vi (om jag får säga vi?)-alltid såklart på båda sidor av diskussionen- åpenbart har en gravitativ tendens till att mista et öppet sinn under processen och oupphörlig måste kämpa imot det i oss själva. Vi-precis som vetenskapen-är nämligen aldrig nåt(eller någon), vi är alltid på väg. Vetenskap är en dynamisk method, så snart den står stille har den tappat all mening.

Och såklart -"andlighet","vetenskap","troende","skeptiker" är bara ord med olik antall bokstaver, ingenting i sig själv, det är helt och hållet vi som fyller ut dom. Upplever det personligen som et stort hinder att kalla sig för det ena eller det andra, eftersom vi (troende eller skeptiker)alla är bara människor som (som jag tror-kanske naivt..?) i verklighet leter efter sanning och under denne processen blir konfronterat med alla hinder vi har i oss själva.

En skeptiker med öppet sinn och en troende med öppet sinn är 100% samma person (iallfall i min subjektiva erfarenhet).

Å den mindre fruktbara sidan, så är en closed minded person en sådan, oavsett om hen är universitets-proffessor i neurophysiologie eller spiritist och en fanatiker är en fanatiker oavsett om hen tror blint på allt som Richard Dawkins eller spiritistiska skrifter säger. Den mänskliga faktoren tror jag är alltid A och Å och ibland tror jag att just det (och vad vi gör med det, eller ej..) som är kanske oxå det allerviktigaste med hela greien overhuvudtaget.

Precis som ursprunglig andlighet/religion och dens (av människor utövade)praxis tyvär har visat vara sig iblant grotesk olika saker, så är det exakt samma forhållande med ursprunglig vetenskap och dens praxis.

Båda är totalt avhängig av 100%-ig öppna (evolverande) sinner (människor) och står och faller med det.

Att verklig fruktbar diskussion mellan "skeptikere/vetenskapsmän" och "troende/spirituella praktikere" är nästan lika sällsynt som en vit älg med vita horn snackar tyvär för sig själv..

Dok finns iallfall ibland forsök, om ni har kommit over sådana, ville det intressera mig väldigt att läsa om dom.

Det som jag just har kommit over är f.ex. denne podcast(på engelska), speciellt denne utgaven som handler om det världskända medium Leonora Piper och hennes intensiva samarbete (som varade i 18 år)med kritiska vetenskapsmän som William James, runt förra århundreskifte. (Interviewerna finns i skriftlig form eller som Mp3-download när man följer länken:)

http://www.skeptiko.com/205-michael-tymn-explores-the-forgotten-history-of-psychic-mediums/

En show som presenterar mera recent vetenskapliga forsök (2011?) med Winbridge-Institute:

http://www.skeptiko.com/238-why-skeptics-are-wrong-about-psychics-mediums/

Nu är det väldigt intressant-tycker jag…- att se hur vi alla strävar med att behålla et öppet sinn i praxis, så oxå i mitt tycke denne podcastens host. Ibland kan man tycke han är lite för ivrigt med att slå ned kritiska röster och se saker i alltfor svart/vit. Så jag forstår att "skeptikere" kan-kanske med rätt- se en vis obalans.

Men da kanske ni som tycker det kan tipsa mig om andra fruktbara dialoger/möten som är mera balanserat? Ville intresserad mig väldigt att läsa/lyssna på dom isåfall.

Dette var et langt första inlägg, baklager….är någon fortfarende med..?

tarantass
1/31/15, 7:19 PM
#37

#36: jag är med. Och håller med (med reservation för poddarna, som jag inte har lyssnat på än). Det är viktiga saker du säger och de kan inte sägas för ofta.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

H-lena
1/31/15, 10:00 PM
#38

#35 Tack så mycket för din åsikt! Ja jag tror det är så jag med, att man ska ifrågasätta. Det är så man håller sig öppen och inte snöar in sig. Jag tror nog att vissa människor är mer ifrågasättande än andra, jag blir nästan frustrerad när jag upplever en person som "instängd". Så ja, jag fortsätter med ifrågasättandet, just nu har jag tagit en paus i andligheten, är nog inne i en vilande period tror jag. Jag tror nog att livet är inte så svart och vitt som många människor vill tro. Mer än så kan jag nog inte säga. Samt att jag har ett par väldigt starka upplevelser med mig som jag aldrig kommer tvivla på. Sen finns det lite olika vagare saker som kan tyckas mer tveksamma. Det är där jag är skeptisk. Men den som lever får se! Eller snarare den som dör? Vilket vi ju alla gör en dag. Jag är tacksam för det "övernaturliga" jag fått uppleva i mitt liv och hur det har format mig till en kanske mer öppensinnad och förstående person. Tack återigen! 🙂

#36

Väldigt kloka ord! Och intressant att detta är något som intresserar dig. Det har jag inte hört så ofta. Diskussionerna om det som finns/inte finns brukar mest gå mig på nerverna då jag hamnar (för de mesta) i en position där jag blir tvingad att försvara mig och nästan alltid känner att jag är i underläge då jag inte har vetenskapen på min sida. Att däremot vara "åskådare" till en diskussion mellan två öppna personer som diskuterar är en annan sak. Fast även då brukar det gå lite hett till och det är inte riktigt min grej. Allt som oftast blir det vetenskapen som segrar, dvs. skeptikerna får rätt i och med att allt "övernaturligt" är svårt att bevisa. Och där bevis finns så brukar det anklagas för att vara fejk. Så jag håller mina åsikter för mig själv och aktar mig för att diskutera dem med andra. Men det är ju något som behöver diskuteras, men jag är glad om andra sköter den biten!


Elliid
2/4/15, 9:34 PM
#39

#37/#38

Vad bra att det jag skrev verkar inte vara helt dumt iallfall. Det kanske finns hopp för mig at the end…

"Den som dör får se"-😈-genialt,så ska det låta..kommer nog att citera dette i framtiden (om jag får..?copyright?)

#38- Joda, forstår fullt ut att diskussionerna går på nerverna. Jag själv overväger inte en gang att diskutera eller fölga en diskussion med någon som inte har et verkligt öppet sinn till en viss minste-grad. Ät total bortkastat tid i min erfarenhet, finns så mycket bättre att göra. Å andra sidan så är min erfarenhet att vi alla har var sin "crazy line" någonstans, dvs. vi alla jobber med det någonstans, så att vara 100% öppen är nok nästan orealistiskt just där vi (igen-om jag får säga "vi"..)är nu (som mänskligheten)verkar det som. Och det såklart gäller inte alls bara för diskussioner om övernaturliga fänomen, men varje gang en mäniska pratar med en annan. För att en diskussion/samtal ska kunde ha nytta så måste jo båda parter åtminstone har en viss minst-margin innan denne crazy-linjen nås och helst oxå vara medveten om att vi alla har denne linjen som vi kämpar med. 

Samtidigt verkar det vara just där vi kan evolvera otroligt mycket och upplevelser där jag sett/hört människor (sälllllan…, men ändå!)trots all krangling och oppositionella uppfattningar möts på dette nivå som transcenderar de subjektiva fördomare mot den andre parten har gjort att jag faktiskt fortfarende har hopp om att vi verkligen utvecklas till något bättre änn vad vi är. Som oftest med en sovande snigels hastighet…men ändå….

Men för att kort komma tilbaks till vetenskapligt vs övernaturligt och som du säger "svårt att bevisa det övernaturliga".  Nu är min personliga erfarenhet att om man verkligen undersöker båda dessa fänomen -"vetenskap" och "det övernaturliga" -så hittar man världer (på båda sidorna) som man inte visste existerar, ingenting verkar vara vad man tror på utsidan.

"Overnaturligt" och diskussionen om det finns eller ej betinger att det finns det som är kallad för "naturligt". Fascinerande för mig är alltid att bara det förstnämnde diskuteras/undersökes. "Vetenskapen" (igen- i min erfarenhet ett väldigt missbrukt och oxå ofte missvisande uttryck tyvär) undersöker vissa fänomen (eller oxå ej..). Men ingen (stortsett) undersöker vetenskapen eller dens proklamerade barn som kallas för "den normala världen".

Eller vad tror ni?

tarantass
2/5/15, 2:11 AM
#40

#39: återigen mycket intressant du tar upp, och återigen kan jag i stort sett bara nicka medhåll. "Crazy line" ("galenskapsgräns"?) var ett bra begrepp, det tar jag genast – om jag får? Visst har man en sådan (eller snarare flera), och visst kan det göra skillnad om man gör sig medveten om dem – en alltför ovanlig konst som grundskolan borde, om inte lära ut (går det?), så åtminstone lära ut finns.

Det händer att även jag undviker diskussion med folk som inte verkar öppensinnade. Här på iFokus gjorde jag ett försök, men det fick jag ångra.

Ja, egendomligt att det "naturliga" inte ifrågasätts mer. Vetenskapen har visserligen ett bra system för att korrigera sig själv med tiden, men vissa grundläggande försanthållanden är det ofta sämre med. Dessutom vore det bra om fler forskare hade tid och ork att granska källorna till de källor de hänvisar till. Mycket sprids genom att man litar på varandra…

#38: apropå det vill jag nog inte säga att troende skeptiker har vetenskapen på sin sida. De har snarare vetenskapens bristande (men kanske inte alltid helt obefintliga) förmåga att hantera det den (eventuellt ännu) inte har verktyg till på sin sida. Den bristande förmågan kan förstås tyda på att sakerna ifråga "inte finns". Men då återstår det lilla störningsmomentet att så många människor har haft egna upplevelser, även intelligent, kritiskt och i ämnet "övernaturligt" helt obildat folk. Men att på allvar diskutera det kräver då litet tillit av den som inte har haft någon sådan upplevelse själv, eller har haft en lätt bortförklarad (och där bortförklaringen kanske också kan ha varit riktig) – och så… ja, brukar man nå en galenskapsgräns.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

H-lena
2/5/15, 10:09 AM
#41

#40 Där satte du huvudet på spiken! Precis det jag tänkte men inte lyckades formulera ens i mitt eget huvud.


Annons:
tarantass
2/5/15, 3:55 PM
#42

Hoppas du kan ha glädje av det då. Alltid roligt att kunna lura i folk mer vidskepelse. 😉

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Elliid
2/6/15, 8:24 PM
#43

#40 -vad gott att höra at andra oxå har liknande erfarenheter. kanske betyder att man iallfall inte är totalt nötaktig(nuts)..

Absolut, använd "crazy line" fritt, har själv lånad uttrycket från en amerikansk forskare som (ofrivilligt ) uppfant det . Om jag minns rätt var det han som skrev förordet till "Mistakes are made but not by me"-boken (någon som lest den här?)?Det som är så intressant ( i mitt tycke) med det är att vi all vet precis på mm vart den (linjen) går för oss om vi bara kollar kort efter, fordi den är jo externt sett linjen där vi anser andra personer som crazy (om de tror ditte eller dette..). En intern linje som vi anser vara extern (som kanske så mycket i livet..?)

Precis som denne forskaren, han -om jag minns rätt nu..-hadde kommit over första tärskeln att acceptera att UFO-fänomenet finns, men på frågan vad han tyckte om alien-close-encounter-fänomenet, så blev ansiktet stelt och  svaret "now we don`t want to cross the crazy-line, do we?" .

Uppdaget just för kort tid tilbaks att min personliga verkar just nu gå i närheten av Bigfoot / Sasquatch, Ancient-Astronauts-Theorem och John of God. Får se om jag klarar att dröja den då…

Ja, det med källor och den indiska parabeln med att jorden hålls uppe av elefanter (fyra) och dom i sin tur av en sköldpadda som da står på en orm.. vid det här punktet ( som bl.a.Crowley skrev so träffsäkert) håper alla att man har så pass tröttnad att ingen orker fråga vidare vad nu den ormen står på i sin tur…

Vetenskapen säger att jorden (och allt oppå och inuti och runt omkring..) hålls uppe av det bigbanging (sorry, nu humour intended..) universes expansion-betingande gravitationsfältet som i sin tur forårsaks av gravitonerna (och Hadronerna plus Higgspartiklerna) som i sin tur forårsaks av rasande quantum-energy stresses - exakt omätbara uppehålls sannolikheter…Nååå?

Upp till toppen
Annons: