Annons:
Etikettoff-topic
Läst 765 ggr
lizaohman
7/4/14, 12:00 PM

Matsvinn

Gillar inte att slänga mat. Tre fp bacon har blivit liggande i kylen med utgångsdatum 10 juni. Idag 4 juli lagade maken till dem. Ja, två av dem i alla fall, den tredje luktade lite underligt. Nu har vi ätit och jag vill bara tacka för den här tiden. Ifall jag inte hörs av igen så vet ni varför 👻

Annons:
Jane-Lyzell
7/5/14, 9:38 AM
#1

aj aj 😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

lizaohman
7/5/14, 10:59 AM
#2

Vi klarade oss, men det var svenskt bacon som är både saltat och rökt, inte rökarom.  Vi åt vid samma tillfälle en halloumi som hade bäst-före-datum i januari (2014). Den var god. Hur mycket mat slängs som är ätbar medan människor svälter ihjäl i andra delar av världen??🥵

millam
7/10/14, 3:27 PM
#3

Saltad mat brukar hålla sig bra mycket längre än bästföredatum. Har själv ätit en månad för gammal bacon, inget fel på den.. Sen är ju frågan hur den har förvarats. Har den legat i kylen brukar det vara bra lång tid efter.

Bästa sättet att avgöra är att lukta, smaka, känna, precis som förr!

[Bettanbop]
7/10/14, 4:15 PM
#4

Min svärmor hade glömt en köpt rulltårta i kylen. Sen när den upptäcktes  ca 6 mån senare så bestämde hon att den skulle få ligga kvar i kylen tills den började se dålig ut. När jag kom in i familjen så hade den legat där i ca 3 år och såg fortfarande lika fräsch ut som en nyköpt. Sen levda hon tyvärr bara 3 år till, och då kastades den, men såg fortfarande lika fräsch ut.

millam
7/10/14, 7:59 PM
#5

Oj då! Då var nog den tårtan fullproppad med konserveringsmedel..

[Bettanbop]
7/10/14, 8:45 PM
#6

Ja eller hur 😛

Annons:
Hellas
7/10/14, 10:48 PM
#7

Vi slarvar alldeles för ofta med att frysa in matrester, man skulle ju kunna ha 1 restdag i veckan om allt togs tillvara så med handen på hjärtat så bidrar jag tyvärr med slöseriet……Ska försöka bättra mig.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: