Annons:
Etikettövriga-mediala-områden
Läst 1587 ggr
Winta
6/26/14, 12:59 AM

Ska eller ska inte - snacket

Hej!

1. Såg nyss en annan inlägg "en liten fråga" om matfrågan att äta kött. Det var i allafall en av de frågor jag också funderar över. Jag tänker naturligtvis på djuren när man äter kött. Och hur det påverkar det mediala.  Ni som använder andliga utveckling, äter ni veg mat nu? osv..

2. Sen har några av min vänner som sagt att man helst ska sluta med att dricka alkohol? Hur om man bara tar 1-2 glas vin för middag t.ex?

Annons:
Cahira
6/26/14, 1:03 AM
#1

Jag ater kott och det ar inget fel pa min spirituella utveckling. :) Indianerna at buffalo, elk m.m. och de hade inga problem med spirituella utvecklingen heller.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[NeferNefer]
6/26/14, 1:29 PM
#2

Det får var och en känna in vad som är bäst för den.

Själv är jag vegetarian och nykterist, men det är av andra skäl än mediala.

Twinflamewolf
6/26/14, 2:35 PM
#3

Instämmer med Nefer att det får var och en känna in vad som är bäst för den men sunda förnuftet säger att äta eller dricka det man känner man mår bra av och mår man inte bra låt bli och ta något annat istället som man mår bra av.

Vegetarian har jag vart inne länge på att bli igen och även om jag äter kött så äter jag en sund kost  och väldigt mycket vegetariskt.Just den biten med djuren gör mig hemskt ont och som jag skrev i Ians tråd nu ska jag få rumpen ur och ta tag i den biten för kunde jag vara vegetarian förr kan jag det nu också men det går ju så lätt på slentrian så här får jag allt ta och skärpa till mig 😎

mayolica
6/26/14, 2:41 PM
#4

Jag tycker att det är upp till var och en att själva avgöra vad som känns bäst för en själv att göra.   🌈

~ mayolica ~

[Lindyhop]1
6/26/14, 3:03 PM
#5

Jag äter kött och sånt som jag tycker är gott! Gäller också dryck. Inga problem.

Jane-Lyzell
6/26/14, 8:34 PM
#6

Anser ju renare du är i din kropp - desto "högre" energier kan du nå- ju mer vördnad infinner sig till allt.

Om man ska kunna se dimensioner som naturandar- bör du själv vara så ren det går- utan gifter.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Winta
6/26/14, 11:48 PM
#7

❤️Tackar för era kloka svar. :) Intressant och läsa. 

En fråga till dig, Jane-Lyzell om att vara utan gifter. Om det går bra att du kunde förklara mer? Vilken gifter tänker du på?

Sen har jag också en annat tanke till, på vi alla folk som äter olika livsmedel. Kan vara vad som helst, bröd - pasta - mjölk - kött och sånt. Att det fanns mycket E-ämnen och t.ex palmolja. (kanske det du tänker på Jane? t.ex?)

Jag hade mått illa av tanken för vad vi äter med all konstiga ämnen, vissa farliga ämnen som gör oss sjuka och mindre "renare".  Läst en del på nätet om det att Sverige tagit in palmolja och lägga in de flesta livsmedel, glass och sånt.

Vad säger ni om det…?

Jane-Lyzell
6/27/14, 12:42 PM
#8

7. Jag tänker på alla gifter i mat- dryck - luft och miljö- fy tusan så mycket gift vi får i våra kroppar- Palmoljan är inte bra😕

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Winta
6/29/14, 12:07 AM
#9

8# Tack du besvarar. Ja det är tråkigt och tanke på många som får problem med hälsan. Hoppas det ändras framöver att ta bort såna ämnen i maten…

Hellas
6/29/14, 10:44 AM
#10

Jag tror att var och en ska lyssna på sin egna kropp inkl. dess behov. Jag äter kött men försöker så gott det går att välja kött från glada djur, dvs som haft ett gott liv och mått bra.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Ians
6/29/14, 12:07 PM
#11

Jag har funderat på det där med maten, visst att man skall ta så ren mat som möjligt! Men hurvida man äter vegetariskt eller normalkost som det så vackert heter, tror jag inte har någon egentlig betydelse. Var och en får känna vad deras kropp behöver.

Däremot så har mediciner, alkohol och droger en betydelse  för känsligheten i själen, tror jag, då de flesta blir av trubbade av just dessa ämnen!

Undrar lite om inte detta fokus på vad man äter kommer lite från New Age tänket, dr man blandar friskt med indisktradition och  nya snilleblixtar tagna från "gud vet var" .

Tänker på gamla medium om de var vegetarianer överlag eller om det ev var ytterst individuellt, och om det hade någon effekt på deras känslighet för andarna?

Hur står det till med det Jane, du som kan mycket om de gamla kända mediumen…heter det så förresten Mediumen eller medier????

Eller är det ett nytt påfund som vi lagt oss till med, lite beroende på vilken skola man gått?

[ghostdoggy]
6/29/14, 12:31 PM
#12

jag kom till en vändpunkt i mitt liv där jag vart tvungen att gå igenom mitt liv å fundera ut vad jag ville,tog bort en stor vänkrets som innehöll fest verenda helg å krogen åxå vidare,allt som var negativt tog jag bort ,besluten jag tog påverkade hela mitt levnadssätt.maten därimot är densamma =) ju sliskigare å godare d är dessto bättre,men sen alkoholen togs bort så har d spirituella trängt in i mitt liv enormt å det är inget jag vill leva utan,så alkoholen är en stor bov i det hela,den blockerar d mesta..maten verkar inte ha nån större betydelse,gillar man att äta gott så ska man unna sig det 😃

Ians
6/29/14, 12:44 PM
#13

#12 Mycket bra inlägg!

Annons:
Jane-Lyzell
6/29/14, 12:57 PM
#14

11. Det är nog blandat bland gamla medium med- tror det heter ett medium flera medier😉

Men om vi ser till överlag så äts det alldeles på tok för mycket kött nu mera en vad det förbrukades förr - då åt man kött kanske på söndagar. 1 gr i veckan emot i dag -där det äts varje dag mer eller mindre.

De flesta andliga ledare är vegetarianer en del frukterianer- munkarna och nunnorna i Tibet äter sampa med jakmjölk- en kornblandning.

Alla sanna sökare förändrar förr eller senare vad de stoppar i sig- det faller sig naturligt.

Likadant som en healer som röker - slutar röka

Personligen skulle jag själv inte ta en behandling av en rökande healer- lika lite som jag skulle vilja bli behandlad av en rökande läkare

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Regnfru]
6/29/14, 1:35 PM
#15

Fast du kan inte jämföra rökning med att äta kött. Det är inte alls samma sak. Människan är allätare, precis som grisar.

Jane-Lyzell
6/29/14, 3:41 PM
#16

15. där går jag emot dig - skulle vi vara köttätare skulle vi ha huggtänder - vi har en tarm kvar i kroppen som är till för att smälta korn och rötter - Blindtarmen- så nog var vi allätare i växtriket inte med kött.

http://www.evolutionsteori.se/kreationism/rudimentara-organ/

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Regnfru]
6/29/14, 5:27 PM
#17

#16 Som sagt skrev jag att vi var allätare, det vill säga att vi kan äta både kött och grönsaker.  Som grisar. 

Hade vi inte varit det hade vi inte kunnat bryta ner kött alls.

[Lindyhop]1
6/30/14, 10:26 AM
#18

Fast Jane, det där med blindtarmen…Djuren kan mycket riktigt bryta ner cellulosa via blindtarmen med hjälp av bakterier men hos oss människor är dess funktion inte riktigt klarlagd vad jag lärt mej. Man tror/har trott 👋 att den funkar som ett slags bakteriereservoar med bakterier som kan "hjälpa" till vid problem med den ordinarie bakteriefloran…

Nu var det ca 100 år sedan jag läste medicin och eftersom jag jobbar inom obstetriken så har jag inte uppdaterat mej på matsmältningssystemet på länge - så har du nya rön så är det väldans intressant. Jag gick lite OT nu men jag blev så nyfiken.

[The new Woo]
7/7/14, 11:01 AM
#19

Jag försöker äta bara vegetariskt så gott det går, för min kropp och medialitet, jag tycker att när jag äter kött hämmar det min kontakt

AnnikaIII
7/7/14, 2:46 PM
#20

Går att äta vad man vill,…att välja ren mat är ju att föredra för kroppen om man så vill utveckla medialitet/mediumskap eller inte. 
Det som förespråkas inom andliga kretsar är att man inte ska äta tung mat före övningar och förmedling av den anledningen att kroppen inte ska vara upptagen med matsmältningsproblem…inget annat. 
Kött är en vara som människan alltid har ätit men i många kulturer endast då annan mat inte fanns att tillgå pga av te.x torka, kyla eller nåt annat. Kött är alltid varit "lyxmat" och proteiner en nödvändighet…brist på proteiner kan mycket väl vara anledningen till att människorna längre tillbaka i tiden inte blev så gamla som idag. 
Kropp och sinnet mår bra av att man inte är fullproppad med mat i tid och otid. Man blir inte "mer andlig" bara för att man är vegeterian…andlighet kommer från inre mognad och ett öppet sinne om man så har ätit en biffstek eller en kålsallad. 
Men överdriv inte, hitta en balans….
Smakligt spis på er….🎂

Carpe momento

Annons:
Sorgfågel
7/7/14, 5:22 PM
#21

Allt är "tillåtet" enligt min syn att se det. Men var och en bör rätta sig efter vad deras kropp ( och själ ) behöver. Jag är ingen vegetarian, men jag väljer helst ekologiskt ( både grönsaker och kött ). Undviker tillsatser, kemikalier och industriframställt. Minimalt med kolhydrater, nästan inget socker. Något jag valt att sluta helt med är alkohol (vin ) , efter som jag kände att även en liten mängd drar ner min energinivå väldigt mycket. Det är inte värt priset för mej.

[The new Woo]
7/7/14, 9:56 PM
#22

Oj oj försök ha en seans efter ett julbord😉

[Bettanbop]
7/7/14, 11:56 PM
#23

Det här var en spännande och intressant diskussion.

Jag är nog av den mening att vi är allätare. Men vi blir nog mer nyfikna och inspirerade av den "rena" maten och vad som är hälsosamt för kroppen  vart eftersom vi blir mer kunniga. Men det är ju inget måste att vara vegetarian eller helnykterist för att jobba ned det andliga och mediala. Det ger sig själv vart efter som.

Upp till toppen
Annons: