Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1067 ggr
Jane-Lyzell
5/28/14, 1:57 PM

Val ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blir lika förvånad varje gång- när Val har varit i Sverige - då klagas det på de o det partiet etc….man ger alltså det partiet man inte vill ha kraft och energi….!? och så klagas felet på dem som inte röstat !? - kommer nog aldrig förstå mig på människan………!!!.Var är allt det positiva om det partiet de själva valt- det syns endast som Valfjäsk- sen är det över!? ------- Konstig värld vi lever i!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[Regnfru]
5/28/14, 2:24 PM
#1

Att folk inte röstar är väl ändå ganska oroande?

Även att folk röstar på partier som ser andra människor som mindre värda än vad de själv är också ganska oroväckande.

Jane-Lyzell
5/28/14, 2:42 PM
#2

1 Ja eller en väckar klocka att något gått fel i Valet- då nästan hälften valde att avstå EU - valet - kanske har med att lika många sa NEJ - till EU- Valets inträde

Jag röstade NEJ och röstade inte i Eu valet heller- inte något jag anser vi ska ha. Sverige ut ur EU= mitt motto😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
5/28/14, 2:45 PM
#3

http://www.eu-upplysningen.se/Sverige-i-EU/Sveriges-EU-avgift/

Sveriges EU-avgift och återflöde 2013
  • Avgift: 37,3 miljarder kronor
  • Återflöde: 11,6 miljarder kronor från EU
  • Nettoflöde: -25,6 miljarder kronor

25,6 MILJARDER går till EU- och landsbygdens skolor bommar igen för det inte finns pengar - tror fasen det allt går till EU.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Regnfru]
5/28/14, 2:48 PM
#4

Att inte rösta tyder snarare på att man inte bryr sig, anser man att Sverige ska ut ur EU röstar man troligen på ett parti som anser det också, alternativt att man röstar blankt.

Att inte rösta alls känns enbart som lathet.

Jane-Lyzell
5/28/14, 3:18 PM
#5

4 eller att man en gång sagt NEJ- till EU

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Regnfru]
5/28/14, 3:22 PM
#6

#5 Fast det hjälper ju inte, Sverige är medlemmar i EU, oavsett vad du en gång i tiden röstade.

Om du vill ha förändring, får du ta ansvar för det och rösta.

Annons:
Ians
5/28/14, 6:39 PM
#7

Håller med om att Sverige trots allt är medlemmar i EU! Jag röstade NEJ till EU, men när det ändå tvingades på oss som gjorde det detta, så röstar jag för dem som står min livssyn närmast och som jagvtycker bäst kan föra det sättet att se på medmänniskor och miljö vidare till maktens korridorer. Men det är mitt sätt att se på det! Dessutom resonerar jag som så att med de extrema åsikter som nu börjar ha huvudmandat i EU så måste man dra sitt strå till stacken och motarbeta det till varje pris! Annars står vi tigande än en gång och tittar på medan vagnarna rullar mot koncentrationslägren! Vi måste lära från förra gången och inse att det var inte bara anhängarna som backade upp de åsikterna som gjorde det möjligt, utan de goda människorna som tigande bara lät det ske som faktiskt hade den största skulden till att det blev genomförbart!! När man låter ogräset ta över och bara sitter o tittar på. Tills det inte finns någon återvändo, då är man medskyldig! När sedan katastrofen är ett faktum Då hjälper det inte att protestera!

Kyllan56
5/28/14, 7:13 PM
#8

Jag röstar också. 

Håller med Ians om att vi har EU nu och får göra det bästa av situationen och att de "goda krafterna" måste vara i majoritet så att icke rumsrena partier och våldsverkare inte får makt. 

För mig är det en ynnest att ha en demokrati - speciellt när man tittar sig runt om i världen - och att man som medborgare i en demokrati har en skyldighet att att rösta. Annars kan demokratin hotas i framtiden.

Tyvärr råder det högervindar i Europa och jag tycker det i mångt och mycket börjar likna Europa under trettiotalet och det skrämmer mig mycket. Så varenda röst mot främlingsfientliga- och nazistpartier behövs.

Men det är min åsikt och vad jag står för. I denna fråga Jane förstår jag inte ditt inlägg. Jag är glad att miljöpartiet gick framåt och lägger verkligen ingen energi på de som inte röstat, men eftersom du frågar genom ditt inlägg får du mitt ärliga svar.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Jane-Lyzell
5/28/14, 11:29 PM
#9

6. Det gör man i riksdags Valet 🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Regnfru]
5/29/14, 7:32 AM
#10

#9 Det är även viktigt att rösta i EU-valet, om man inte anser att Sverige ska vara medlemmar. Det finns partier som är EU-kritiska, och negativa till EU som sitter där just nu.

Men att inte rösta alls, det beror enbart på lathet, att man inte bryr sig.

Jane-Lyzell
5/29/14, 9:47 AM
#11

10. Då skulle nästan hälften av Sveriges befolkning vara Lata- nää du det tror inte jag- däremot brist på tillit till politiker som bara skrävlar och lovar guld och gröna skogar inför val- sen när dom sitter på makten backar dom i sina lovord.

Vi kallar det demokrati - hmm

Jag ser det som politikers misslyckande om endast knapt över hälften röstar- något har då gått fel…..

Att skylla Valresultatet på dem som inte röstat är fegt anser jag- då vill man inte se .

Inget som säger det skulle bli annorlunda slutresultat för att alla röstar- resultatet kan bli den samma en då - vad ska ni då skylla på ?

Kallas för dåliga förlorare att skylla på en det ena en det andra -acceptera fakta är bättre- de vindar som blåser nu behövs av en eller annan anledning och att måla fan på väggen innan ni vet resultatet är att gå in i gamla rädslor. 

Det kanske blir bra denna gången- det vet ni inte!

Tillit till allt som är är rätt - ha en fin dag😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
5/29/14, 1:20 PM
#12

Detta med politik engagerar och kan som få andra frågor i livet göra folk upprörda 😜 För min egen del, accepterar jag att vi i demokratiska val har fått en plats i EU, även om jag röstade Nej. Men majoriteten som röstade då röstade Ja. Jag var inte för kärnkraft heller men måste acceptera att den finns trots allt! Utifrån det röstar jag på det som gör minst skada när vi ju ändå står inför faktum att min röst inte var övervägande! Tänker lite som så att kanske jade det varit annorlunda om folk röstat ordentligt DE gångerna. Men det kan man bara spekulera i. Nu är det som det är, och man får göra det bästa av det. Att inte rösta alls känns för mig inte rätt, då jag ser vilka vindar som blåser i Europa nu! Det är på väg mot samma scenario som under 30-talets Europa . Vår största kritik mot vad som hände då är att de Goda teg still, kanske hade vi kunnat skriva en annan historia om De hade upphävt sin röst då. Inget är helt säkert men låt oss lära av det och göra tvärtom denna gången! Låt oss lära oss av det som hände och inte acceptera ett liknande utfall denna gången! Åter igen ligger Europas framtid i de händer som var de ledande då också, och tyvärr så verkar de ha samma uppbackning som då! Och vi sitter "aningslösa" och tittar på igen!! Detta är min åsikt och den står jag för! Vill väl inte säga att de som inte röstat är lata, men mycket hänger på att alla verkligen utnyttjar de demokratiska rättigheterna och iaf röstar. Annars kan vi ju lika gärna ha diktatur, vi låter ju ändå någon annan bestämma! Med demokrati kommer ett ansvar som man inte har i en diktatur, ett ansvar att säkerhetskälla rätten till fria åsikter genom att faktiskt ha en officiell åsikt! Sedan vinner inte alltid min åsikt, men det är spelets regler i en demokrati 😉

Jane-Lyzell
5/29/14, 2:17 PM
#13

Nu lever vi i 2014 och inte på 30 talet - och vi får hoppas misstagen då inte upprepar sig- finns för många som inte skulle acceptera det i världen FN - till exempel.- så jag är inte rädd för det faktiskt.

Ingen sitter och tittar på - hela världen tittar med öppna ögon- skiftningar i samhället - till det bättre eller sämre får framtiden utvisa- men inget blir bättre av att skylla på dem som inte röstat!

Det är deras demokratiska rättighet att inte rösta!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Kyllan56
5/29/14, 3:44 PM
#14

#13

Är det något vi vet med historien är att den upprepar sig. FN idag är i mångt och mycket en tandlös organisation. Där beslut försvåras av egenintressen och att nationer inte kommer överens. Vissa kallar idag FN för"en tandlös tiger". 

Min mamma upplevde andra Världskriget två mil från Kruppfabriken som tillverkade Tysklands vapen. Hon blev evakuerad två gånger. Det hon genomlevde har i högsta grad påverkat mig under min uppväxt. Så jag är orolig.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[NeferNefer]
5/29/14, 6:49 PM
#15

Jag röstade nej till EU. Jag röstade också nej till euron. Hoppas att vi en dag får en folkomröstning om utträde ur EU!

Men tills den dagen kommer röstar jag i alla val jag får rösta i, för att ge kraft till de goda! Min röst föll på F!, och jag kryssade för Soraya Post. Jag tycker att hon verkar vis och stark, precis en sådan kvinna som vi behöver fler av i makten!

[Regnfru]
5/30/14, 9:35 AM
#16

#13 Historien upprepar sig hela tiden, och vi verkar vara på väg däråt nu också. Det är flera högerextrema partier som har makten över hela Europa.

Hade folk röstat, så kanske det inte hade skett. Men visst, tycker man det är trevligare att ligga på soffan och klia sig i naveln så varför inte. Klaga inte då när de högerextrema har makten och använder sig av den

Vem vet, du kan vara en av dem som de vill göra sig av med.

Jane-Lyzell
5/30/14, 11:49 AM
#17

16. Ja historien upprepar sig men förhoppningsvis klokhet av gamla brännskador……att historien upprepar sig betyder  i ny form och bättre med kunskapen om det som varit.

Bäst säga jag själv är inte högervriden😉

Hade folk röstat - det är en hypotes - finns inget som säger resultatet hade blivit annorlunda för det - endast dåliga spekulationer för det inte blev som ni ville.

Högerextrema har inte makten och jag är faktiskt inte orolig- det får ni som är det vara.

Jag kan lugnt ligga och pilla mig i naveln🙂

Det finns många som inte gillar oss medium - skeptiker tillex- så inget nytt ……..

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Regnfru]
5/30/14, 12:59 PM
#18

#17 Du är medveten om att de högerextrema har makten i flera länder i Europa? De har även gått framåt i Sverige.

Vad har medium med det hela att göra? Det handlar inte om medium, det handlar om att Europa verkar gå samma väg som de gjorde på 1930-talet. Jag utgår från att du anser att det var fel väg att gå, eller? 

Blev som vi ville? Jag skulle gärna se att rasismen och nazismen försvann, skulle inte du tycka det var trevligt?

Jane-Lyzell
5/30/14, 1:19 PM
#19

18. Du skrev

Vem vet, du kan vara en av dem som de vill göra sig av med.

Det var det jag svara på!

Jag tror inte det blir samma sak som på 30-40 talet - jag är optimistisk!

är det så att folket väljer högern så må så vara….. deras val!

rasism och nazisism försvinner den dagen vi är en enad planet- därför röstar jag på Enhetspartiet.

så länge det finns gränser och mitt o ditt kommer det alltid finnas motsättningar, tyvärr

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Regnfru]
5/30/14, 1:30 PM
#20

Om majoriteten väljer högern, så kvittar det hur optimistiskt du är, det kommer ändå upprepa sig.

Jag förstår inte riktigt hur folk tänker, är det inte ett problem att vara så inne på enbart sig själv? Är det enklare än att se problemen i världen?

Annons:
Ians
5/30/14, 6:20 PM
#21

#20 Jag skulle vilja tillägga "majoriteten av dem som röstar"

Min gamla farmor var en klok kvinna hon brukade alltid säga att…."Gud hjälper den som , hjälper sig själv! Den som sitter och rullar tummarna och inte gör något själv, kan like gärna prata med vägga!"

Vad hon menade var att hon som bibeltrogen läste sin bibel och tolkade det som stod i den när det gäller universumskraft vad man nu än kallar den….Som att Man först måste göra sitt yttersta i varje sak för att kunna förvänta sig hjälp av en högremakt! Och lite så tänker jag, att först måste vi göra så gott vi kan först där efter kan vi förvänta oss hjälp "utifrån". Vara på gång för att kunna korrigeras.

Detta tänk har jag burit med mig genom livet, och tycker att det är viktigt att reagera och agera, sedan får en be om hjälp när inte det räcker!

Och jag applicerar det på alla områden i livet, stort som smått. Själv har jag lite svårt för dem som sitter o inte gör något och sedan klagar på hur det blev, lägger på andra att stå på "murarna" och vakta medan de sitter och rullar tummarna i bakgrunden.

Låt er inte provoceras till en hätsk diskussion angående min filosofi, detta är bara hur jag tänker och jag respekterar att andra har en annan åsikt, för de agerar ju utifrån deras synsätt och erfarenhet

Jag vet iaf att även om det inte alltid blir rätt så har jag gjort så gott jag kunnat iaf! 

Det goda kan bara segra om någon strider för det goda!

lizaohman
6/2/14, 12:44 PM
#22

Oj, det här är ett ämne som verkligen engagerar mig, så även om det här inte en politisk arena, som en människa som lever här och nu så kan jag bara ödmjukt tacka alla människor som engagerar sig i samhällsdebatten för att upplysa andra, mindre vetande, om vad som pågår därute. Och som gör sin röst hörd i de demokratiska val vi har, som jag ser som en skyldighet likaväl som en rättighet. Det finns ett nymyntat talesätt som platsar väldigt bra i den här diskussionen: Om du inte utnyttjar din röst utnyttjar någon annan din tystnad.

Att man tvättar några hatpartier i Europa rena från nazistämpeln så gott man kan är på inget sätt någon garanti för att händelser i det förflutna inte upprepar sig. Den som kan sin historia vet att det hänt många gånger och på många platser. Jag har inga barn men är lärare och vill förstås göra min del för att skydda framtida generationer. Det kan aldrig talas nog mycket eller nog högt om vad som hänt och hur det hände. De som väljer att protestera högre mot hatet än tidigare i historien ska alltså inte skämmas, tvärtom har de åtminstone min tacksamhet och beundran. Förhoppningsvis räcker sunda förnuftet och historisk kunskap för att hålla hatet stången. Och att de unga inte låter sig dras med - och ner. Hatet är - som alltid i historien - förpackat i lockande klädnad, denna gång handlar det om nationell kärlek där man vill vårda den inhemska kulturen och värna om vårt välstånd. Särskilt välstånd kan nog ringa väldigt vackert för många människor. Så tvärtom mot trådskaparen så vill jag ha MER protester, MER debatt, MER kunskap, MER nakenhet där hatet inte kan dölja sig, lika lite som mina bulor, knölar och valkar kan dölja sig i en bikini (eller ens en baddräkt för den delen).

Jag är också ödmjukt tacksam för att det finns människor som med sitt engagemang och sin andliga insikt försöker (och lyckas hoppas jag) motarbeta hatet med kärlek. På många olika sätt. Trådskaparen har valt sin livsväg efter denna princip vill jag tro och för det ska hon med flera fina människor också tackas. Jag hoppas bara att TS inte drar likhetstecken mellan orättvisan att bli förföljd som medium med att bli rättmätigt förföljd som nazist.

profca
6/2/14, 1:23 PM
#23

Så fort det är val. Oavsett vad det handlar om så pallrar jag mig iväg till valurnorna. Min personliga åsikt är att våra förfäder har kämpat för vår rättighet att rösta, och därför är det min skyldighet att nyttja denna rätt så att den inte tas bort igen. Jag gör mitt bästa att uppmuntra mina elever och andra att även de ska gå och rösta. Detta gör jag på skolan och via sociala medier som twitter och facebook.

Jag basunerar kanske inte ut vad jag röstar på ,eller jo ibland, fast inte i skolan där jag skall vara mer neutral. :-)

lizaohman
6/2/14, 2:10 PM
#24

22

Hej mig själv, jag skulle nog ha skrivit - allra sist - "rättmätigt avslöjad" istället…

Jane-Lyzell
6/2/14, 4:43 PM
#25

Jag har alltid valt i stora valen och stora frågor-och kommer fortsätta välja i höst- men till EU anser jag inte ha bidragit till dess bildande då jag röstat NEJ till EU.

Jag och nästan 50 % av sveriges befolkning lika många som röstat NEJ till EU -anser nog att Ni som röstat JA får ta hand om skiten🤪

Jag tror inte på EU och Jag tror inte på des existens- därför vägrar jag vara delaktig i just EU. EU har blivit påtvingat!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

lizaohman
6/2/14, 4:48 PM
#26

Jag röstade också nej till EU.

[Regnfru]
6/2/14, 5:56 PM
#27

#25 Tycker du inte att EU är en stor fråga? Det handlar om vem som ska styra Europa, i stort sett. 

Jag röstade inte Ja till EU, jag röstade inte alls. Det betyder inte att jag inte tänker använda mig av min röst att se till att det inte hamnar en massa dåligt folk i styret.

Annons:
profca
6/3/14, 11:27 AM
#28

Jag röstade nej till EU, men eftersom det demokratiska valet ledde till att vi nu är med och det som bestäms i EU parlamentet påverkar oss här, så vill jag skicka så vettiga människor som möjligt dit.

Jane-Lyzell
6/3/14, 12:39 PM
#29

för att kunna skicka vettiga människor dit - betyder att man måste vara insatt i EU och vilka personerna är - en så länge har ingen politiker visats sig värdig leda andra enligt mitt tycke - så det blir svårt - hur vet ni att ni sänder de som är bra!? - ni känner väl inte dem!?

De flesta människor åtminstone hälften av Sveriges befolkning har tröttnat på politiker för länge sedan och de har tappat vårt förtroende vilket i sin tur blir ett likgiltighet för vem som styr - samma soppa oavsett vad!. vems är felet - tja som jag ser det politikernas.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Regnfru]
6/3/14, 12:52 PM
#30

#29 Hur anser du att Sverige och EU ska styras då?

mayolica
6/3/14, 1:02 PM
#31

Jag röstade också nej till EU ,men när "skadan" ändå är skedd tänker jag att man får göra det bästa av situationen och rösta på det man tycker verkar vettigast (eller minst ovettig?) 🤔

 Jag förstår och respekterar det sättet att tänka som
 Jane har (att helt låta enkelt låta bli som en protest mot hela EU) Men för min egen del tycker jag ändå att det är bättre att försöka ta till vara alla möjligheter och "göra vad man kan av det man har" EU försvinner  inte för att man låter bli att rösta i EU valet,kan man påverka tycker jag att man bör ta till vara den möjligheten. ☝️ 

 Sen skulle även jag se fram mot en folkomröstning om utträde ur EU som någon skrev👍

~ mayolica ~

Jane-Lyzell
6/3/14, 1:11 PM
#32

30 . I kärlek 😃

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Regnfru]
6/3/14, 1:15 PM
#33

#32 Hur ska man göra det då? Det känns inte så konkret att säga att EU ska styras med kärlek, det handlar ändå om flera miljoner människor, som alla inte har samma syn på tillvaron.

Jane-Lyzell
6/3/14, 1:30 PM
#34

33. även om jag skojade i mitt inlägg så är det det som behövs - därför röstar jag på Enhet.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
6/3/14, 1:31 PM
#35

31 . Tack för att du respekterar mitt val - det är just det som är demokrati. 50% röstar och lika många röstar inte - alla har vi våran rätt göra det vi vill.

Jag gnäller inte på dem som röstar 😇 de får ta konsekvenserna av sina val.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Regnfru]
6/3/14, 1:33 PM
#36

#35 Iofs så tar även du konsekvenserna av andras röster. Känns det verkligen bra?

Jane-Lyzell
6/3/14, 1:39 PM
#37

36. Det får jag ju lov att göra eller hur, tyvärr - Ni som Röstat För EU- kanske dags för omval om just EU- vara med eller inte…..

Tycker ju inte det blivit till det bättre i sverige med EU - det vi per automatik kan se är t ex alla tiggare som har lättare segla över gränserna - bärplockare som inte är trakterade som invaderar våra skogar o marker…..

Transporter som körs från utlandet(mycket avgaser)svenska produukter för dom är billigare och lever på slavlöner…..

NÄÄÄ jag tycker inte EU har bidragit med så mycket mer en skit.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Regnfru]
6/3/14, 1:58 PM
#38

#37 Oj, tiggare och bärplockare? Du tycker inte de är utsatta som det är? Det är inte de rikaste i Europa som åker och tigger och plockar bär i Sverige direkt.

Jag röstade som sagt inte alls i EU-valet.

[Regnfru]
6/3/14, 2:04 PM
#39

Jag måste erkänna att det inte kändes speciellt kärleksfullt. Om nu EU ska styras med kärlek.

Jane-Lyzell
6/3/14, 2:57 PM
#40

38. exakt - de ska inte luras hit i falska förhoppningar om guld-och gröna skogar det är elakt.De går från en misär till ytterligare en - nää det är inte kärleksfullt.

en fråga varför röstade du inte i EU- valet?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Regnfru]
6/3/14, 3:33 PM
#41

#40 Ditt ordval var dock inte speciellt trevligt, segla över, invaderar.

Jag hade inte tillåtelse att rösta i EU-valet. Så därför gjorde jag inte det.

Annons:
[Regnfru]
6/3/14, 3:37 PM
#42

#40 Iofs hade det varit bättre och mer kärleksfullt att låta dem komma hit, med familj och ge dem ett bättre liv än vad de har där. Det kanske EU kan hjälpa till med, så de har enklare att ta sig hit.

Jane-Lyzell
6/3/14, 3:56 PM
#43

41.tolkningsfråga- antar du var för ung för att rösta då!

42. kontrolerat och med hjälp, inte som tiggare eller annat- vi har ett socialt nätverk i sverige ingen ska behöva tigga.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
6/3/14, 7:02 PM
#44

#42 Nu förstår jag inte riktigt, vad är det som gör sverige till ett sådant paradis på jorden? Visst vi har ett bra skyddsnät när det händer saker som man inte kan överblicka, långvarig sjukdom, akut allvarlig sjukdom etc….men det betalar vi höga skatter för! Är nog inte så sugen på att alla som har det taskigt skall komma hit och utnyttja Det systemet. Däremot är jag För att man inom EU verkar för att de, som har det sämst skall få bättre levnadsvillkor i sina hemländer! Att det sätts press på politiker som låter folkgrupper i sina länder leva i ett utanförskap! Detta måste det göras något åt, svaret är inte att alla skall sitta här i en förort, Och drabbas av utanförskap genom att inte få jobb och bo i segregerade områden. De behöver människovärdighet i sina hemländer i förstahand! Vi måste sluta att tro att vi är navet som allt snurrar runt och att det är en vinst lott att komma hit. Hellre bor jag i ett land där jag kan språket och förstår kulturen , än att sitta utan jobb i ett land som är kallt och mörkt stora delar av året långt hemifrån ! Och troligen är det så de flesta ser på saken, att vara tvingad att lämna sitt hemland för att man inte kan försörja sig är ju inte det bästa som kan hända någon! Detta gör dessutom att vi bara förflyttar problemet mellan länderna, och de som är drabbade är i samma situation oavsett vart de befinner sig. De enda vinnarna i ett sådant förfarande är de politiker som från början inte tagit sitt ansvar…… För de är ju av naturliga orsaker av med problemet! Därför tycker jag att vi skall samverka genom EU för en permanent lösning på detta problem, genom att ställa större krav på dessa länders politiker! Det är inte rimligt att övriga EU länder skall ta på sig ansvaret för ett lands medborgare som de inte vill försörja själva! Genom att vi pga av de öppna gränserna är tvingade att ta emot dem här! Att man kan röra sig mellan EU länder för att jobba är en sak, men att tigga kan ju knappast anses som ett jobb! Dessutom så anser jag att vi måste verka för jämnare löne villkor inom EU också, så att inte profit hungriga människor skyfflar folk hit o dit och betalar dem skamlöst låga löner och låter dem arbeta under usla villkor! Detta är på gränsen till vad de gammal slavhandlarna gjorde förr, och det lämnar människor i ytterst utsatta situationer! Ska vi ha EU till något så borde det vara just det vi ska ha det till, inte gräla om gurkorna ska vara raka eller böjda och huruvida man får snusa eller inte! Jämställdhets frågan mellan grupper och länder inom EU är en ytterst angelägen fråga, som man sällan ser en diskussion om. Där finns mycket att göra, för svaret är inte enkelt att man hejdlöst låter folk flytta runt inom Europa , utan att ifråga sätta varför de har det som de har det i sina hemländer…… Ställ krav på nonchalanta och syniska ledare istället! Kanske ska man inte ens få vara med i EU om man bara exporterar sina fattiga och utsatta grupper till andra länder!

Jane-Lyzell
6/3/14, 8:53 PM
#45

44 . så bra skrivet Ians - du borde bilda parti🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

mayolica
6/3/14, 9:47 PM
#46

#44  #45 Jag instämmer helt👍  kan gärna tänka mej att bli medlem i Ians parti också😉

~ mayolica ~

[Regnfru]
6/4/14, 8:08 AM
#47

Fast många av dem har det bättre i Sverige, och varför inte vara lite kärleksfull och dela med oss av det? Vi har det väldigt, väldigt bra här.

Det är ju även det enhetspartiet står för, att man ska kunna föra sig helt fritt över gränserna.

Älvan
6/4/14, 10:32 AM
#48

Regnfru #47 håller med dig helt och fullt. Alla medborgare i Eu har sin rättighet att röra sig fritt inom Eu. Det gäller således även fattiga medborgare. Flera har ju då valt att vistas i Sverige. Vi måste respektera både dem och deras val. Vi ska inte förtrycka denna grupp med specialregler. Jag tycker det är bra att fattigdomen syns öppet på våra gator! Det ska vara obekvämt för oss som har det bättre. Det är såhär fattigdom ser ut. Det är mammor och pappor som lämnar sina små barn för att kunna försörja sina barn. Det är inga lätta beslut de tvingas göra. Vem skulle vilja lämna sina barn för att i ett främmande land tigga för några hundralappar om dagen om man inte verkligen befann sig i nöd. Dessa människor är desperata. De är också ansvarsfulla som trots det svåra att i ett främmande land där de varken förstår språket eller kulturen så försöker de ta hand om sina barn på det bästa sättet de kan komma på. Dvs tigga i Sverige. Det är ett bättre alternativ än att vara passiva i sitt land och låta barnen svälta. Alla får bestämma själva om man vill ge pengar eller inte. Tänk på tiggarna som entreprenörer. En gammal man från Bulgarien jag hjälpte hade täljt träslevar han sålde. Det tycker jag var bra eftersom det blev lättare för mig att hjälpa honom. Det var så otroligt fint möte. Han kysste min hand och jag klappade hans kind. Det finns mycket värme och ömhet hos dessa människor som är så utsatta för intoleranta människor som beter sig respektlöst. Detta är människor som du och jag och alla förtjänar respekt. Alla som skänker till hjälporganisationer kan fundera på om de istället vill slippa att hälften av pengarna eller kläderna den skänker ska gå till byråkrati. Det ni ger i form av respekt, en hälsning, ett leende, pengar, mat eller kläder går 100% till en behövande! Dessutom är det bra att fattigdomen syns här så våra politiker kan diskutera detta och förhoppningsvis leder det till positiva förändringar i deras hemländer så de slipper komma hit. Jag kan lova att de hellre vill vara där än i Sverige. Tills vi kommit så långt hoppas jag vi alla kan visa medmänsklighet för dessa särskilt utsatta människor. Det skulle kunna vara din egen mamma som försökte ordna mat till dig som liten. Som tur är har vi inte behövt uppleva detta. Det ska vi vara tacksamma för.

Annons:
Jane-Lyzell
6/4/14, 4:27 PM
#49

Eu - öpnnar upp för att rasera vårt sociala nätverk- då det inte fungerar med de som flödar över gränserna- de ska hjälpas till arbete inte skälpas till fortsatt tiggeri.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Älvan
6/4/14, 5:11 PM
#50

Jane Jag håller inte med dig. Det är inte samarbetet som är problemet. Det är lösningen. Vi kan inte i Sverige sitta bakom höga murar och som egoister säga att alla andra får klara sig själva. Jag är för exv fördelningspolitik. Jag betalar skatt för de delarna av Sverige och de personer i Sverige som inte har det lika bra som jag. Vi kan i och med Eu själva bidra till mer välfärd även utanför våra gränser. Vi kan dela med oss av kunnande och faktiskt även pengar till de som inte har lika mycket som oss. Jag tycker pengarna ska komma dit de behövs mest och kan göra mest nytta. Vi är alla människor. Svenskar eller inte. Om vi inte engagerar oss i grannarna kan mycket värre problem uppstå. Exv krig. Vi kommer alla tjäna på ett starkt Eu i längden. Tiden är förbi när vi kunde stänga dörren till omvärlden. Vi är alla beroende av varann. Det går inte backa tillbaka till 50 talet. Tur är väl det.

Jane-Lyzell
6/4/14, 5:32 PM
#51

50 finns massor som kan göras utan vara med i EU- ser inte EU som lösning, tyvärr- om inte vart land tar ansvar för sina medlemmar- fungerar inte EU.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Regnfru]
6/4/14, 5:44 PM
#52

#51 Är de medveten om att det finns väldigt många fattiga länder i EU, och även väldigt utsatta folkgrupper?

Älvan
6/4/14, 6:36 PM
#53

51 52 Eu ger oss större möjligheter att hjälpa fattiga människor inom EU. Även påverka och förbättra förföljda och utsatta folkgrupper. Människor är viktiga även utanför gränserna. Man kan inte hålla på och tjafsa om vems felet är. Utsatta människor ska få hjälp. Punkt slut. Sverige har både råd och kunskaper och kan bidra till detta. Det är vår möjlighet att påverka, visa medmänsklighet och bidra. J ag sitter exv inte här i storstaden och säger att landsbygden själva tar för lite ansvar. Att de måste lösa sina problem själva. Jag ger mina skattepengar till landsbygden. Jag vill också bidra till landsbygden där ännu fattigare människor finns i Europa.

Jane-Lyzell
6/4/14, 7:33 PM
#54

Men snälla rara - jag säger ju vi ska hjälpa - men i det egna landet- ingen blir lycklig av att fly sitt eget land!

Vi hjälper inte dem att fortsätta tigga

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Älvan
6/4/14, 8:58 PM
#55

? Jane Då har jag inte förstått dig alls? Vi ska hjälpa dem i sitt land? Hur? Genom att vi inte ska ge dem Eu-pengar? Genom att dela in människor i A och B lag med olika rättigheter beroende på om man är fattig el rik (begränsa fattigas rörlighet inom Eu, men andra får vara rörliga?) Genom att förbjuda människors sista väg att försörja sig? Att förbjuda tiggeri? Det är medborgarens eget val att tigga eller inte. Det är alla människors val att välja ge eller inte till tiggare. Jane Bara för att man gömmer fattiga genom ex ta ifrån dem sina medborgerliga rättigheter att röra sig inom Eu eller att kriminalisera tiggeri har man inte löst problemet. Dessa människor borde beröra oss alla. Det är människor som behöver hjälp och det nu. Vilka är dina förslag till hjälp för dessa fattiga tiggare frånsett gömma problemet under mattan för att åsynen av en tiggare besvärar dig?

Annons:
Jane-Lyzell
6/5/14, 12:01 AM
#56

55. har aldrig sagt att åsynen av en tiggare besvärar mig !- tvärt om tycker jag det är beklagligt och ett tecken på misslyckad politik. skänker alltid pengar om jag har. 

Ingen människa vill flytta från sitt hemland - de vill ha det bra i sitt hemland- välldigt få som får välja ,väljer att flytta. De som tvingas flytta har en politik i sitt land som inte fungerar- det är där hjälp ska in- så de inte behöver fly.

Många har satt tiggeri i system- inte bara här utan i andra länder med- ligor som livnär sig på tiggeri- tja allt är kanske inte vad det ser ut vara.

Mina förslag är att hjälpa fattiga i deras egna länder- så de mår bra där med sina familjer.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Regnfru]
6/5/14, 7:32 AM
#57

#56 Fast i just tiggarnas fall handlar det ofta om att de tillhör en väldigt utsatt grupp, romer. Det är mycket möjligt att de vill flytta ifrån landet, eftersom de blir dåligt behandlade på grund av att de är romer.

Även om folk även i Sverige kan behandla dem illa, så blir det troligen inte lika illa som i de länder där de kommer ifrån.

Älvan
6/5/14, 8:19 AM
#58

#56 Hur många tiggare har du pratat med? Vilka bevis har du på att tiggeriet inte är det som det ser ut att vara? Vad är tiggeriet i så fall? Tror du som SD anhängare att tiggeriet är "organiserat"? Vem organiserar den och hur många kronor kan denne tjäna egentligen? Det har funnits denna typ av konspirationsteorier sen minst 30 talet. Ingen har kunnat visa denna organisering trots att man många gånger undersökt detta. Tvärtom har många repotage i tidningar där man följt tiggare till sitt hemland visat att tiggaren var fattig. Enda syftet att misstro tiggarna istället för att se en medmänniska i utsatthet är att friskriva sig från sitt medmänskliga ansvar. Att hitta bortförklaringar för att inte behöva engagera sig själv. Att försöka hitta orsaker varför man själv är värd bättre livsvillkor än människan framför sig. Att försöka få slippa sitt dåliga samvete i och med att man inte vill engagera sig. Människan som du träffar på gatan och kallar tiggare är en vanlig människa som är lika viktig och värdefull som alla andra. Jane Du måste inte ge en tiggare någonting. När du tittar in i denne persons ögon kan du fundera på hur det skulle vara om du själv var tvungen att göra samma sak som sista utväg att ge dina barn mat. Det är inte tiggarens fel att hemlandet inte lyckas försörja sina barn. Alla människor hör ihop. Alla har ansvar för varann. Alla människor är lika värda.

[::Vera::]
6/5/14, 8:42 AM
#59

När du får kontakt med en tiggare, ser in i deras ögon eller hälsar genom att ta i hand så händer det något hos båda. Jag får värme och tacksamhet. Tiggaren får även mig att känna mig tacksam, vilket leder till att jag kan vara förnöjsam och glad för det som jag har fått i livet. Vi behöver alla varandra. Vi som har möjligheten behöver hjälpas åt att hitta fungerande system. Inte blunda och känna misstro att det ev kanske i enstaka fall skulle kunna vara ett sätt att luras. Blir ledsen varje gång jag hör detta. Och om det är ett system så kan jag bara hoppas på att de själva får behålla pengar om jag ger det. Min bekräftelse kan ingen ta ifrån dem!

Älvan
6/5/14, 9:21 AM
#60

Liv It is in giving that you receive. :)

Jane-Lyzell
6/5/14, 1:03 PM
#61

58. Tiggare och prostitution är världens äldsta yrken- har alltid funnits och kommer tyvärr troligen alltid finnas.

tror ni missar poängen- i sverige ska ingen behöva tigga- de ska tas om hand av det sociala samhället - det är det vi betalar skatt för.

Det är beklagligt att de nu finns  på sveriges gator - det är EU som gjort det möjligt.

Jag har pratat med många tiggare och fattiga och hjälp dem med.

Jag tror faktiskt inte man hjälper dem med att de får fortsätta tigga- och ha medlidande med dem- jag anser man ska vara medkännande och hitta lösningar för dem så de kommer ur sin missär! - inte hjälpa dem fortsätta vara där!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Älvan
6/5/14, 1:45 PM
#62

Jane Jag tycker våra politiker ska diskutera lösningar med de ländernas politiker varifrån de fattiga kommer Jag tycker Eu ska förmedla kunskap och pengar till de fattigaste länderna i Eu Jag tycker att under tiden ska vi stötta de fattiga där de valt att befinna sig Jane; dessa fattiga är inga "de". Dessa fattiga är vi. Det finns inget vi och dom. Vi är alla människor. Här skiljer sig din och min uppfattning. De svagaste är allas ansvar. Det är med att måla upp en känsla av "vi" och "dom" som SD värvar medlemmar. Jag tycker vi bör öka tolerans, respekt, ansvar över varann i samhället. Inte hitta syndabockar och problemgrupper i samhället. Fascismen smyger sig in i vårat vardagsrum när vi börjar tänka A och B lag. När vi glömmer att alla är lika värda och har samma rättigheter till ett bra liv. Jag tror inte du och jag kommer längre Jane. Vi får enas om att vara oeniga. Ha en bra dag! :)

Annons:
Jane-Lyzell
6/5/14, 1:52 PM
#63

62. Jag vore glad om du inte försöker tillrätta visa mig och säga hur jag uppfattar så kallade fattiga - tänk på du speglar dig själv!

Du har ingen aning om hur jag uppfattar och tänker om tiggare🙂

Den som tänker i A och b lag är du som skriver det inte jag!

Håller med vi kommer inte längre- i diskussionen- känsligt ämne och nog därför de ni är rädda för att SD vinner röster .

Låser tråden-då det är färdigdiskuterat.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: