Annons:
Etikettandlighet
Läst 1323 ggr
Jane-Lyzell
4/7/14, 2:15 PM

Depressioner och ensamhet

Det var en märklig tråd  jag stötte på på ett annat forum på ifokus-där det åsyftades på att ta sitt liv var en utväg ur ensamheten. Min mening är att  jag hoppas att alla människor får den hjälp dom behöver så att ta sitt eget liv inte är ett aktivt val, som behöver göras.

Jag uppmuntrar ingen att göra det- det hjälper inte den som mår dåligt- då jag är övertygad om ett evigt liv- man kan tyvärr inte springa ifrån sina bekymmer.(blir inte lättare ta tag i det på andra sidan livet)

I det som är tufft och jobbigt växer vi andligt och personligt- och de flesta som går igenom perioder av kriser i sitt liv - ser 10 år senare mening med det de måste ha gått igenom 10 år tidigare och mår bra i nuet.

I vårt samhälle behöver ingen vara ensam- det finns en massa organisationer och andra cirklar att ta aktiv del av- men valet att göra det ligger på en själv.

Och det är det som är viktigt att man förstår sitt eget personliga ansvar- så man inte blir bitter på sammhället.

Stöd och hjälp behöver alla - men man måste aktivt be om det med- och ibland måste man vända sig till sig själv och be om den hjälpen, att våga ta ett första steg…..🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Kyllan56
4/7/14, 3:08 PM
#1

Ja det är ingen lätt fråga. Ensamhet förtär och leder till negativa tankar att ingen tycker om mig, därför är jag ensam, vilket i de allra flesta fall är en felaktig slutsats. Dessa automatiserade tankar ställer till det eftersom man många gånger inte ens är medveten om dem. Bristen på mänsklig kontakt i kombination med tankarna leder allt för ofta till depression.

Att självmord inte löser en människas problem långsiktigt är jag också övertygad om, eftersom jag tror på ett liv efter detta. 

Precis som Jane skriver så är det viktigt att bryta ensamheten och våga träffa människor. Till och börja med kan man ringa jourhavande medmänniska, präst eller psykolog bara för att få en språngbräda ut. Därigenom får man en mänsklig röst som man kan tala med och man kan genom samtalet få bekräftelse på sin svåra situation och infallsvinklar hur man kan lösa ensamheten.

Men precis som Jane skriver är det ett aktivt val man måste ta. Hjälp finns att få!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

MrsGoldfire
4/7/14, 3:33 PM
#2

Jag läste samma inlägg. 

Tyvärr har inte alla en tro att stödja sig på i svåra stunder, men jag håller fullständigt med om att det är onödigt att vara bitter och uppmana andra i liknande sinnesstämning att avsluta sina liv. Särskilt onödigt på ett forum för diskussion om ensamhet.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Jane-Lyzell
4/7/14, 3:52 PM
#3

2 . Kan bara hålla med dig där 🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Kyllan56
4/7/14, 3:59 PM
#4

#2 Jag har själv inte läst tråden, men att uppmana andra att göra slut på sitt liv är fruktansvärt. Och uppenbarligen har de inte själv följt sitt råd, eftersom de skriver. Tyvärr finns det sadistiska människor som går in och ger fatala råd för sitt eget höga nöjes skull. Det behöver inte vara någon som själv är ensam eller självmordsbenägen. Utan ett så kallat troll.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

MrsGoldfire
4/7/14, 7:05 PM
#5

#4 Ja, det verkar som det finns troll, när man varit med ett tag så märker man att vissa inlägg påminner om varandra och sen blir personen avstängd och återkommer kanske i en annan skepnad.

Tragiskt, hursomhelst.🌛

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Jane-Lyzell
4/7/14, 7:06 PM
#6

Mycket tragist!😕

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Kyllan56
4/7/14, 7:17 PM
#7

Jag gick in och läste tråden. Personen skapade sitt nick samma dag hen skrev. Misstänksamt i sig! Mycket tragiskt!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Jane-Lyzell
4/7/14, 7:41 PM
#8

oavsett vad är det tragiskt 😕

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
4/8/14, 10:44 AM
#9

Allt blir vad man tillåter det att bli. Alla känner vi oss modlösa och deppiga ibland, när saker går fel, man känner sig som den ensammaste  personen på jorden. Det händer oss alla!

Men om man när dessa känslor så hamnar man i en mörk nedåtgående spiral, som får näring av sådana inlägg.

Visst låter det snusförnuftigt att säga det jag säger nu, och inte alltid så lätt att efterleva, men i sådana stunder är det bäst att söka sig till positiva saker, god musik, avslappning, meditation, yoga, en härlig promenad, …etc sådant som boostar det positiva i livet och inte drar med en i den mörka floden av negativitet!

Omge sig med positiva människor, söka glädje i stället för att ge näring åt det mörka!

Sanningen är att det vi tänker mycket på blir vår verklighet tillslut! Så vårt sätt att tänka är vår största fiende inte andra människor, vår tolkning av deras reaktioner är inte alltid de sanna, det beror på vilket filter vi använder i vår tolkning.

Människor kan säga en sak och tolkas på miljoner olika sätt, beroende på mottagarens sinnestillstånd just då. Så till syvendes och sist är det vår eget sätt att tänka vi dömer andra med, inte vad de verkligen sa eller gjorde.

Visst det finns mobbare, men de är ändå ett få tal, och en negativ kommentar säger mer om den som sade det än mottagaren. Men vi glömmer detta och tolkar in de mest knepiga saker från vårt eget mörker i själen, gör det till en sanning och när vår dystra sida med det! så känner vi oss ensamma och utsatta, och gottar in oss i det.

Där är inlägg som det ni talar om här förödande, för det möter en människas värsta sidor i en stund då de är mycket sköra.

Man borde försöka ha en stund varje dag där man tänker Bara positiva tankar om sig själv och om andra, en bra början för att läka sin dysterhet. Behöver inte vara en lång stund, utan 5 min varje dag, gör stor skillnad i hur man tolkar omgivningens reaktioner på ens egen person. Som en sorts inre gympa!

Nu har jag inte läst inlägget, men det är vidrigt med människor som utnyttjar andras vemod!

Älvan
4/8/14, 7:38 PM
#10

Tack Jane-Lyzell för att du tar upp ett komplicerat och viktigt ämne. Människor med depression kan tyvärr vara lätta byten för mobbare och nätnarcissister. Jag funderade själv ta upp en sån tråd. När människor har depression (obs har diagnosen, inte bara lite "deppiga") har de ett mycket begränsat tänkande i svart och vitt. Mest svart. Ensamhet är bra att bryta, men faktiskt inget måste. Det är så mycket värderingar idag om att det inte skulle vara bra om man är ensam. Som att värdet på en person är mindre för att man inte har vänner. Alla människor är viktiga och värdefulla helt oavsett alla yttre företeelser. Det är viktigt att jobba med det tänkandet redan som frisk. Att inte mäta sina framgångar i vänner, jobb eller materiella ting. Det tror jag är skyddande för friska och deprimerade. Då inser man att sitt eget liv är viktigt att ta hand om. Att söka hjälp av sjukvården om det behövs. Att inte surfa på nätet och prata med okända människor då du aldrig vet om den anonyma personen som ger dig råd vill dig väl. Att i en djup ensamhet förstå att man är en del i skapelsen är oerhört tröstande om man har en tro. Att det finns människor som kan och vill ge kärlek även om man inte kan se dem just nu. Att åtminstone ha lite lite hopp kvar om att det kan bli bättre fast det inte känns så. Om hoppet helt är ute och man planerar att ta sitt liv är det en lika akut situation som exv en hjärtinfarkt och om man inte omedelbart kan få annan hjälp ringer man 112. Det kan ju vara livräddande!

Jane-Lyzell
4/8/14, 8:02 PM
#11

Ja det är en komplicerad fråga och som många mår dåligt i - det ska inte uppmuntras till enu mera destruktivitet anser jag 🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: