Annons:
Etikettandlighet
Läst 1408 ggr
Jane-Lyzell
3/12/14, 2:22 PM

Etik o Moral ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är etik o moral för att vara medmänniska ?
Ja vad är det ? och hur ser det ut ?

finns det etik o moral i allt man gör eller…..? gäller etiken o moralen endast då man själv vill och tycker ?

Jag tänker på i din vardag , små saker, som att inte kopiera andras material och lägga på sina egna hemsidor eller i sina egna kurser och låtsas det är deras eget!

Piratkopiera andras material , musik etc för att dela med sina vänner!

Lämna tillbaks saker som hittas som inte är ditt eget så som , plånböcker , smycken pengar etc….

Ljuga och fabulera och Styra andra människor med lögnerna!

Nedvärdera andra!

Ja det finns massor av små saker som överskrider etik o moral flera gånger om- hur gör du själv för att hålla din egen etik och moral ?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Kyllan56
3/12/14, 3:09 PM
#1

Mitt mål är att behandla människor, djur och natur så bra jag bara kan.

Vissa saker är för mig uppenbara. Däremot om jag är osäker stannar jag upp och tänker både en och två gånger innan jag handlar. Jag söker information och källhänvisning om det jag är osäker på. Framförallt på Facebook märker man hur många i affekt delar utan att veta om informationen är sann eller om någon vill bli hittad som efterlyses. Det är inga omoraliska människor, de låter bara känslorna dra iväg med dem.

Ändå gör jag misstag emellanåt, jag är inte mer än människa med känslor och fördomar som jag ständigt arbetar med. De misstag som jag gör ingår sedan i min lärdomsbank och som tur är har jag inte svårt att be om ursäkt. Men jag är aldrig medvetet ute efter att skada eller platta till någon.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Jane-Lyzell
3/12/14, 4:49 PM
#2

1 Ja jag kan hålla med dig - FB förblindar många - det är en chatt kommunikation - därför jag vill bevara hederliga forum former där man hinner till eftertanke och reflektion!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Apootie
3/14/14, 9:28 PM
#3

Såg denna tråden nu och det kändes pang på. Min familj (och andra människor i vår närhet) har blivit utsatta för dåliga saker (trakasserier, falska ord, falskhet över huvud taget, stalking och liknande) i mer än ett halvår snart (vissa andra i flera år av samma människa…)

Känner bara att, varför beter sig människor så illa?? Vad är det som sätter gränser för vissa?

Jag försöker så gott jag kan behandla människor som jag själv vill bli behandlad. Försöker vara förlåtande och hjälpsam. Jag hoppas bara att fler skulle göra det…

Jane-Lyzell
3/14/14, 9:56 PM
#4

3 ja man undrar 😕

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Apootie
3/14/14, 10:34 PM
#5

#4 Ibland känns det så hopplöst när människor inte vill ge sig… Kanske karma, eller annat. Men jag tror att finns det något ont finns det också något gott. Finns genomruttna personer och helgoda personer. Man får vara glad när man hittade de goda som håller en uppe här i livet 🙂

Samma som jag tror att ur det onda föds gott, och ur det goda föds ont. Det går runt i en cirkel som inte går att bryta, det är livet och man får göra det bästa av det. Söka sig bort från det som påverkar en dåligt…

Elpida
3/15/14, 10:02 AM
#6

What goes around, comes around… Jag skulle aldrig kunna skriva något jag hittat på nätet och sen säga att jag klurat ut det alldeles själv. Sen är det väl klart att vi är många på jorden och kan komma fram till samma saker, men texter som verkligen är kopierade och som man framställer som sina egna… varför liksom? Då kan man ju ändå inte står för det innerst inne! Jag lyssnar ofta till magkänslan, känns något fel så är det ju fel och då låter man bli. Jag tror dessvärre att etik och moral gäller för många i de stora frågorna men i de mindre blir det inte lika viktigt…

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Annons:
Kyllan56
3/15/14, 10:28 AM
#7

Bra sagt Elpida! Jag tror också att det är mindre bevänt med etik och moral i de mindre frågorna.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Jane-Lyzell
3/15/14, 1:38 PM
#8

så sant tyvärr😕

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2/9/23, 11:41 AM
Upp till toppen
Annons: