Annons:
Etikettandlighet
Läst 2149 ggr
Jane-Lyzell
2/11/14, 11:06 AM

Fastnar Andar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tror du - kan andar fastna, i vår dimetion?

Om du anser det - varför fastnar dom ?Hur vet du att dom fastnat?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Anna-Helga
2/11/14, 2:42 PM
#1

Det tror jag isf är ytterst sällsynt! :)

Kyllan56
2/11/14, 5:34 PM
#2

Jag tror inte på att andar fastnar. Platsminnen kan nog förklara en hel del.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Hellas
2/11/14, 7:31 PM
#3

Verkligen inte, det är dumheter och bygger endast på människans egna rädslor….och ibland på medium som vill göra sig en liten extra hacka på så kallade "räddningar".

Ingen ande behöver "räddas" de är fullt kapabla att ta sig dit de ska om de nu vill.
Jag håller med Kyllan56, platsminnen är troligen boven till mycket av dessa föreställningar.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
2/11/14, 8:19 PM
#4

Vad skönt ni tycker som jag 😃

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Apootie
2/11/14, 11:28 PM
#5

Jag tror att vissa andar kan fastna för att söka hjälp eller ha valt själva att beskydda. Med söka hjälp menar jag att de kanske har något ouppklarat i sitt liv, eller inte har fullföljt sitt "uppdrag i livet" (jag tror att alla har ett uppdrag här på jorden som man kommer tillbaks för att slutföra om man inte hunnit göra det i sitt liv) 🙂

spirit33
2/12/14, 10:00 PM
#6

Platsminnen är tyvärr inte en mer logisk förklaring än att en ande fastnat… Båda dessa påståenden är precis lika osannolika ur ett vetenskapligt perspektiv. Att sedan olika personer påstår att det är på det ena eller andra sättet, är inget annat än en personlig åsikt och som inte går att vederlägga på något vis. 

Det är den krassa sanningen och som sällan framförs i liknande diskussioner, men som jag tycker är bra att känna till. Vad den ena tror behöver inte rimma med vad den andra tror… Det är bara personliga uppfattningar.

Jag är ganska fascinerad över vad folk påstår som sanning i sin personliga tro, och jag vill trycka på att ingen behöver lyssna på vad någon anser som sanning inom detta… Just p.g.a. dess beroende av en tro.

Jag är skeptisk lagd numera gentemot mycket inom det andliga, och förstår att människor blir påverkade av s.k "andliga lärare" som säger sig ha sanningen… Men jag har sett så mycket att jag kan säga att det är fritt fram att ha sin egen tro, oavsett nivå av knasighet. Skit i vad andra tycker, de gissar lika mycket som dig… Oavsett hur kända de är.

Annons:
Kyllan56
2/13/14, 12:05 PM
#7

#6 Du utgår från att vi inte kan tänka självständigt och behöver din hjälp, för att förstå hur vi går i vår "andlige lärares" ledband - som väl i detta fallet ska vara Jane. Det du förmedlar är självklarheter, som jag tror de flesta vuxna förstår utan att du behöver skriva någon på näsan, vilket jag upplever du gör med en von oben-attityd.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Jane-Lyzell
2/13/14, 12:13 PM
#8

6. Intresant och välldigt pessemistisk tolkning kan jag tycka- vore intresant höra vad du själv anser/tror om frågan !?

Man undrar ju vad som gör dig så pessemistisk emot andlighet?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

lizaohman
2/13/14, 2:53 PM
#9

Min personliga tro är att det finns andar som vägrar gå vidare på en gång, men förr eller senare så gör de det. Visst kan ett duktigt medium eller en cirkel hjälpa processen på traven, det tror jag. Men jag är förstås inte säker, vem vet?

spirit33
2/13/14, 9:35 PM
#10

#7

Du utgår från att vi inte kan tänka självständigt och behöver din hjälp, för att förstå hur vi går i vår "andlige lärares" ledband - som väl i detta fallet ska vara Jane.

Det var ett känsligt ämne tydligen, men för mig är det inte det minsta känsligt att diskutera dessa saker. Du kan väl kanske fråga mig först vad jag menar innan du tar fram motorsågen och sågar mig enligt din egen tolkning? Jane är bara en av många "andliga lärare" och som har enligt mitt tycke blivit lite mer jordnära med åren… Till skillnad från vissa andra. 😮

 Det du förmedlar är självklarheter, som jag tror de flesta vuxna förstår utan att du behöver skriva någon på näsan, vilket jag upplever du gör med en von oben-attityd. 

Nej, det är inte självklarheter för de som är inne i den "andliga svängen", jag har träffat så många som blint tror på vad som helst som deras "andliga lärare" påstår vara rätt "lära". 

Min reaktion kom egentligen från Hellas inlägg #3:

Verkligen inte, det är dumheter och bygger endast på människans egna rädslor….och ibland på medium som vill göra sig en liten extra hacka på så kallade "räddningar".

… Vilket jag mer skulle beskriva som en von oben-attityd än min, tycker du inte det? Jag menar , hur vet hon det och varför skulle det vara mer rätt än något annat? Det är uppenbarligen någon som har övertygat henne om den "sanningen", annars hade hon knappast skrivit så.

Du kanske istället kan diskutera vad jag skriver om istället för att hoppa på mig? Är det inte en bra idé?

spirit33
2/13/14, 9:44 PM
#11

#8

 Intresant och välldigt pessemistisk tolkning kan jag tycka- vore intresant höra vad du själv anser/tror om frågan !?

Vad menar du är en pessimistisk tolkning? Jag tycker det är en ganska positiv tolkning för de som har blivit itutade att "så här är det" och hör sen. Men i verkligheten så är det ju bara en personlig tolkning av vad man tror är sant. Så det är lika korrekt att tro att andar fastnar som att det är platsminnen… Eller vad är det som talar för vad det är? Personligen tror jag inte det är något av dessa alternativ.

Man undrar ju vad som gör dig så pessemistisk emot andlighet?

Vad menar du? Kan du inte diskutera sakfrågan istället för att ge dig på mig som person?

Jane-Lyzell
2/13/14, 11:08 PM
#12

11. Blivit itutade !? Hur vet du det?- spiritualismen är inte "En" personlig tolkning - det är en modern historia som dokumenterats sen 1848. så det är inte en som kommit till slutsatser utan många som gemensamt forskat i ämnet! och bevarat kunskap i generationer……

Därför vet vi🙂

Ber om ursäkt - men jag tolkade ditt inlägg som pessimistiskt!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Kyllan56
2/13/14, 11:32 PM
#13

#10

Nej det är inte känsligt. Ibland är det tröttsamt att inte få ha en tro och åsikt ifred utan att den ska dissekeras av människor som "vet bättre". Personligen har jag inga problem med att andra inte tror som jag eller inte tror alls. Det är inte heller min melodi att gå in på sidor där folk är ateister och få dem att se världen genom mina ögon. Var och en har sin väg att vandra. Vill man ha sällskap bjuder man in annars går man själv längs sin utstakade väg. 

Det är svårt att föra en diskussion om tro med människor som bara vill ha vetenskapliga bevis för att min tro är sann. Jag vet att de bevisen inte finns idag och kanske heller aldrig kommer att finnas. Därför är det svårt att mötas och man hamnar lätt i en milslång argumentation, vilket jag vill undvika.

Det finns naturligtvis de människor, som blint tror på allt en auktoritet inom sitt område säger. Om det är en andlig ledare, forskare o. s. v. De du vill komma åt med din kommentar är nog de du minst når, eftersom de är mer eller mindre "hjärntvättade" och har därför inte har en egen åsikt, vilket gör dem mindre mottagliga för "upplysande" information. 

Varför utgår du från att någon har övertygat Hellas? Det kan vara - vilket jag tror är mer troligt, efter att ha låst mängder av inlägg hon gjort - hennes egna erfarenheter. Men det är Hellas själv bättre skickad att svara på än jag.

Problemet med det skrivna ordet är att de flesta parametrar man har till sitt förfogande när man diskuterar öga mot öga, går förlorade. Man har ej tillgång till kroppsspråk, tonläge och kan varken ställa frågor eller följdfrågor. Istället får man hålla till godo med att läsa den faktiska texten och efter bästa förmåga läsa mellan raderna, vilket lätt bäddar för missförstånd. 

Så om jag missförstod din intention. Ber jag om ursäkt!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
spirit33
2/13/14, 11:44 PM
#14

#12

Blivit itutade !? Hur vet du det?- spiritualismen är inte "En" personlig tolkning - det är en modern historia som dokumenterats sen 1848. så det är inte en som kommit till slutsatser utan många som gemensamt forskat i ämnet! och bevarat kunskap i generationer……

Jo, det är precis vad det är… en personlig tolkning enligt mig. Eller hur menar du att man med spiritualismen ska veta hur man skiljer på en ond ande från ett platsminne… Och i så fall, hur har man kommit fram till det? 

Som du säkert redan från början förstått, så är det en fråga som man varje gång kör huvudet i väggen med och som det inte finns något vettigt svar på… Bara personliga åsikter som man från början fått ifrån någon annan förmodligen. Grejen är att det inte går att förklara varför det ena är troligare än det andra med vettiga argument… Bara vad man tror är sant.

Jag hävdar utan att tro på någon av alternativen, att bägge är lika troliga eller lika osannolika… Och har svårt att se hur någon skulle kunna hävda motsatsen. Men jag är öppen för att ändra mig om det skulle framkomma något som talar för endera alternativ.

Ber om ursäkt - men jag tolkade ditt inlägg som pessimistiskt!

Tack, det värmer.👍

Jane-Lyzell
2/13/14, 11:48 PM
#15

14 , Ja det är din tolkning - men inte min 😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

spirit33
2/14/14, 12:10 AM
#16

#10

Nej det är inte känsligt. Ibland är det tröttsamt att inte få ha en tro och åsikt ifred utan att den ska dissekeras av människor som "vet bättre". 

Hur menar du att mitt inlägg inte låter andra människor ha en egen tro och åsikt ifred? Mitt inlägg är ju precis motsatsen då jag menar att var och en får tro vad de vill om andar som fastnat eller platsminnen… Eftersom det är en personlig tro.🤔

Det finns naturligtvis de människor, som blint tror på allt en auktoritet inom sitt område säger. Om det är en andlig ledare, forskare o. s. v. De du vill komma åt med din kommentar är nog de du minst når, eftersom de är mer eller mindre "hjärntvättade" och har därför inte har en egen åsikt, vilket gör dem mindre mottagliga för "upplysande" information. 

Nej, det tror jag inte alls… Jag har själv varit i den hjärntvättades sits och har genom vettig argumentation nått till ett stadium av ingen hjärntvättning… eller försumbar eftersom vi till mans blir mer eller mindre påverkade av information.

Varför utgår du från att någon har övertygat Hellas? 

Jag tror inte vi föds med övertygelsen att det är platsminnen snarare än en fast ande. Genom sin erfarenhet kan hon givetvis ha skaffat sig en uppfattning… Om att hon tror att det är platsminnen.😉

Istället får man hålla till godo med att läsa den faktiska texten och efter bästa förmåga läsa mellan raderna, vilket lätt bäddar för missförstånd. 

Tipset är att inte försöka läsa mellan raderna, utan att utgå från att det är skrivet med gott uppsåt… Och är det några oklarheter, så ställ då en fråga. 🤓

Så om jag missförstod din intention. Ber jag om ursäkt!

🌈

Elpida
2/16/14, 2:43 PM
#17

Enligt min tro har jag svårt att tro att någon skulle fastna. Sen kan det kanske vara så att någon har svårt att släppa taget om en plats, gärna kommer tillbaka och "ser om sitt hus".

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: