Annons:
Etikettövriga-mediala-områden
Läst 641 ggr
Rithelo
1/29/14, 10:32 AM

"Bördor" från tidigare liv?

Pratade med en kvinna en gång som säger sig syssla med andlig kirurgi angående att må psykiskt dåligt. Hon menade på att hon på några minuter skulle kunna få den hon behandlar arr slippa må dåligt exempelvis på grund av saker man släpar med sig ifrån tidigare liv, eller tidigare i detta livet. Att man inte behöver släpa omkring på det utan att det är bättre att bli fri från det. Detta fick mig att. Börja fundera. Både på om det skulle vara möjligt att göra så. Och dessutom på om det är bra att görs så? Kan man behöva det man tidigare upplevt eller är det en onödig börda? Vad tror/vet ni?

~ jag har bytt avatar! den tidigare mer anonyma katten i lime-hjälm är därmed inte kvar :) ~

Annons:
Jane-Lyzell
1/29/14, 12:16 PM
#1

Det låter ju fantastiskt om det var så - men jag är mycket tveksam till det du skriver och om den personens uttalande. Jag skulle ifrågasätta starkt det hon gör!!

"Vi är summan av alla våra existenser - vart vi en må ha varit i den! och vad vi en tror om reinkarnation eller inkarnation eller inte !"

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Kyllan56
1/29/14, 12:21 PM
#2

# 0 Mitt svar är också ett svar till alla som mår psykiskt dåligt och funderar på att söka hjälp.

Om upplevelser man haft begränsar en, så att man mår psykiskt dåligt, då  ska man ta tag i det. Men av vem är en annan fråga.

Vem ska jag välja inom alternativ behandling. Hur vet jag att den jag söker hjälp av, själv är en stabil person. En person som tittat in i sitt eget psyke för att minimera egna fantasier eller ego att får fritt spelrum? Allt jag har är hörsägen och eventuellt människors subjektiva åsikter och berättelser om behandlaren.

Att fixa något på några minuter låter inte seriöst. Om det varit möjligt skulle folk vallfärdat till henne för att bli fri från kanske åratal av lidande.

Sedan tror jag att det mesta härstammar från detta livet, eftersom jag inte tror på tidigare liv. Jag har själv en gång förra året uppsökt en regressionsterapeut och tittat på "tidigare liv". Är skeptisk till det, men kan med de verktyg jag har tillgängligt dock inte förklara allt som skedde i regressionen. 

Personligen tycker inte jag att personer utan gedigen utbildning i psykets patologi, ska ge sig på och behandla människor de inte känner till. Man kan ställa till mer skada än nytta. 

Mitt råd är att först gå till någon med utbildning, som man vet gått i egenterapi, för att minimera risken att det är den behandlande personens egen person som talar - innan man söker alternativ behandling. Alla psykologer och legitimerade terapeuter står under samhällets tillsyn när de i sin yrkesutövning undersöker, vårdar eller behandlar patienter/klienter. Healing/alternativa behandlingsformer är alltid ett komplement till "vården", inte ett istället för.

Man vet också genom forskning att det primärt inte är terapibehandlingsmetoden som hjälper utan relationen patient/klient terapeuten emellan.

Det viktiga är att den man går till kan skilja det som är sjukdom/ störning som kräver professionell behandling från att man mår allmänt psykiskt dåligt. Mår man allmänt dålig kan vilken empatisk person som helst hjälpa genom att aktivt lyssna.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Maikailoa
1/29/14, 12:25 PM
#3

Jag är också tveksam till det där påståendet. Måhända är det ett missförstånd.

Att "släpa med sig" låter som något negativt, och att "kirurgiskt" avlägsna negativa erfarenheter verkar vara som gjort för psykopater.

Rithelo
1/29/14, 8:24 PM
#4

Jag valde att inte gå till henne utan träffade en annan healer sedan. Och jag hade det som komplement till min psykolog, inte istället för :) Hennes behandling beskriver hon som andlig kirurgi där hon kan hjälpa till med både psykiskt och fysiskt. Hon nämnde John of God som jämförelse. Ja, hon menade inte att hon skulle vara av samma kaliber, men att hon jobbade på samma sätt. Men jag tänker lite på det där om att man kanske ska lära sig av tidigare upplevelser och händelser, vare sig de är omedvetna eller ej, istället för att ta bort dem. Eller kanske rättare att man ska se till att inte bli störd av det, utan att leva nu och göra något bra av det istället. Vad jag står i fråga om reinkarnationstro vet jag för övrigt inte ännu. Det känns som om att jag inte behöver ta reda på det just nu heller. Det var den här kvinnan som menade att mina problem skulle kunna härröra från tidigare eller för all del nuvarande liv.

~ jag har bytt avatar! den tidigare mer anonyma katten i lime-hjälm är därmed inte kvar :) ~

Grrr
1/30/14, 12:47 AM
#5

Kan man behöva det man tidigare upplevt eller är det en onödig börda?

jag tror man kan lära sig av allt.

Kyllan56
1/30/14, 1:25 AM
#6

# 4 Du är klok du! 🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Rithelo
1/30/14, 10:11 AM
#7

#6 Tycker du? Tack! :D

~ jag har bytt avatar! den tidigare mer anonyma katten i lime-hjälm är därmed inte kvar :) ~

Upp till toppen
Annons: