Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1990 ggr
Apootie
1/15/14, 3:15 PM

Yoga

Går ni i gruppyoga, eller utövar ni Yoga hemma?

Annons:
Apootie
1/15/14, 3:15 PM
#1

Idag ska jag för första gången på "riktig" yoga (inte den man gör i skolan ibland för att man måste Skämtar). Jag är både nervös och spänd, ska bli spännande! Ska dit själv också, så är lite extra nervös för det… Bestämde mig igår för detta Glad

Jane-Lyzell
1/15/14, 4:37 PM
#2

Har provat några gånger - det är härligt - Ians här inne vet mer om Yoga🙂 - Lycka till på din Yoga😉 berätta sen…..?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
1/15/14, 5:35 PM
#3

Yoga är fantastisk för dem som fungerar som jag att man måste stilla kroppen innan sinnet kommer till ro. Det är ju inte en slump att man mediterar i slutet av ett yogapass. Visserligen kan man få den effekten med annan träning också, men yogan är en så stillsam form av rörelse, så att det främjar lugnet i sinnet också.

Vilket jag inte upplever på ett gym eller om jag skulle drista mig att ge mig ut i löparspåret. Dessutom passar yoga för alla, det kräver inte mer av utövaren än man mäktar med, eftersom yogan är härligt individanpassad. Man möter sin kropp på den nivå där den är just nu. Man kan tom sitta på en stol och göra många yoga övningar.

Som ändå ger samma effekt som de stående och liggande övningarna. Kräver inte dyr eller skrymmande utrustning, en billig matta ibörjan o kläder som inte sitter åt. Tiden anpassar man efter sig själv, om man gör den hemma. Så yoga rekommenderar jag för kropp o själ i harmoniskt samspel.

Hör gärna av dig om du har fler funderingar ❤️

Apootie
1/15/14, 7:38 PM
#4

Nu är jag hemma från passet och har ätit en nyttig middag med! 😃

Jag kan bara säga att jag är så HIMLA nöjd!! Det var hur kul som helst och jag känner att det här är något jag skulle kunna fortsätta med! Denna gången var det gratis prova-på, men man kan betala för x antal gånger, och det kommer nog kanske bli att jag gör så! 🙂

Tycker det du skriver Ians stämmer så bra, jag kände mig så himla lugn efteråt och förstod att jag ofta går runt och känner mig stressad! 

Det jag provade på var Iyengaryoga, som man brukar använda klossar till att göra vissa ställningar m.m. Vi hade inga idag men något nytt var att använda filt och kudde, är van att annars använda matta bara 🙂

Passet höll på i 1,5h, vilket kändes helt perfekt, och man kan ju som du skrev Ians, göra själv hemma också.

Just nu känner jag mig fortfarande lugn och lite stel i kroppen bara, är så himla otränad…

Jane-Lyzell
1/15/14, 9:25 PM
#5

4 Vad skoj - kul du gillade det :-)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Apootie
1/15/14, 9:34 PM
#6

#5 Ja verkligen 😃

Har ju velat försöka börja meditera och så, men det här verkar ju vara ännu bättre, plus att det var ju en sorts meditation på slutet som Ians skrev!

Annons:
Jane-Lyzell
1/15/14, 10:35 PM
#7

6 Kanon 2 flugor på smällen 😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Apootie
1/15/14, 10:50 PM
#8

#7 Yes! Känns super 😃

Men funderar lite över Yoga hemma. Måste man ha en Yogamatta eller kan man bara skaffa vilken matta som helst?

Ians
1/16/14, 5:25 PM
#9

#8 Köp en billig variant av yoga matta! så kan du med tiden investera i en finare med bättre kvalité.

Finessen med en yoga matta är att man inte halkar när man står i de olika positionerna, det gör att man bättre kan slappna av och så småningom gå djupare in i övningarna. Men som sagt det måste inte vara en snordyr matta för en tusenlapp eller mer, utan ta en enkel och känn dig för om du vill fortsätta.

De dyrare har den fördelen att de oftast är tjockare och av bättre kvalité, och blir bättre och bättre allt eftersom man använder dem. Men inget måste på nybörjar stadiet.

Apootie
1/16/14, 8:21 PM
#10

#9 Okej, men då kommer jag nog kanske skaffa mig en matta iallafall! 

Idag skickade jag in en anmälan om att få börja en kurs, tio gånger är det och om man missar en gång kan man ta igen den en annan dag 🙂

[Glitterregn]
1/16/14, 9:14 PM
#11

Vad spännande! Jag ska gå på yoga på måndag. Jag är jättespänd och förväntansfull! :)

Apootie
1/16/14, 10:01 PM
#12

#11 Ja! Hoppas det blir bra för dig med! Jag är lite nervös inför att börja en riktig kurs, går ju dit själv så det ska bli kul 🙂

Jane-Lyzell
1/17/14, 1:42 AM
#13

10 Lycka till 🙂

11. med🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[elmaek]
1/18/14, 9:14 AM
#14

Yoga brukar jag göra hemma :) 5 dagar i veckan, men denna vecka har det varit uppehåll från all träning tyvärr!

Apootie
1/18/14, 1:27 PM
#15

#14 oj! Gör du på morgonen eller kvällen?

[elmaek]
1/18/14, 1:42 PM
#16

#14 Morgon oftast :) All träning gillar jag att ta på morgonen.

Apootie
1/18/14, 2:48 PM
#17

#16 Okej! Min yoga kommer vara på eftermiddagen/kvällen mellan kvart i fem och kvart över sex, men jag kanske kommer prova på morgonen någon gång 🙂

Ians
1/19/14, 12:46 PM
#18

#17 Tycker jag att du skall göra, vi är ju olika. en del tycker att de är sknast med yoga på kvällen, medan andra helst gör yoga på morgonen. Vilket som passar bäst vet man ju inte förrän man prövat.

Själv är jag så stel på morgonen så det fungerar dåligt med yoga då, får ut mest av min träning om jag gör den på kvällen. Men för en del passar inte kvälls träning alls då de blir jätte pigga av att träna. Så egen erfarenhet är bäst 😉

Apootie
1/19/14, 1:14 PM
#19

#18 ja precis, och man vet ju inte vilken man gillar bäst förrän man provat! :)

Elpida
1/19/14, 2:04 PM
#20

Vad härligt att ni hittat till yogan. En träning för både kropp och själ. Bara genom att lära oss att andas rätt kan vi läka så mycket i vår kropp. Vilka fantastiska 10 veckor du har framför dig Apootie. Skriv gärna ner om du känner av lite förändringar under tiden, inte bara i kroppen utan kanske även i ditt tankesätt, sover du bättre?, Drömmar som kommer osv. Lite spännande 😉

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Annons:
Apootie
1/19/14, 2:09 PM
#21

#20 Ja det kommer bli superkul! Ska definitivt uppdatera hur jag känner mig! Är ju helt otränad annars, jag tycker inte särskilt mycket om idrott och liknande saker där man måste röra på sig 😂

Men Yoga känns verkligen rätt ❤️

Apootie
2/4/14, 5:41 PM
#22

Uppdatering: Imorgon blir det fjärde gången jag går, och känner inte så jättestor skillnad än. Men jag tror mig känna mig lite lugnare inombords, även om jag fortfarande stressar lite. Får dock ibland lite huvudvärk efter yogan, tror det är spänningshuvudvärk.

Inatt hade jag en konstig dröm om att jag kunde kontrollera de fem elementen, eller att jag övade mig på det iallafall. Kan det ha något med detta att göra? Att jag börjar bli mer öppen i sinnet och tar kontroll över mig själv?

[Glitterregn]
2/4/14, 6:46 PM
#23

#22 Det låter rimligt! Ett tips: drick mycket vatten efter yogan så slipper du huvudvärken ;) Min yogalärare sa det till oss alla att dricka mycket efter för annars kan man få ont i huvudet.

Apootie
2/4/14, 7:50 PM
#24

#23 Okej! 🙂

Tack för tipset om vattnet, ska jag definitivt testa 🙂

[Starship]
2/8/14, 4:54 PM
#25

Tänkte passa på att fråga måste man vara barfota när man gör yoga?

har så frusna fötter nämligen..

Apootie
2/8/14, 7:43 PM
#26

#25 På den yogan jag går på måste man det, för bättre precision och sånt. Man får inte glida.

Och jag testade tipset om vattnet, funkade super! 😃

Jane-Lyzell
2/8/14, 7:50 PM
#27

25 - sockiplast kanske går:-)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Ians
2/9/14, 12:12 PM
#28

#25 precis så är det Apootie säger att man är barfota för att inte glida, det är därför man har en yoga matta av gummi eller plast material som har en anti glid effekt.

Men varför är det då så viktigt att man inte glider? En kan ju hålla emot!

Exakt, om man börjar glida så håller man emot, och yoga rörelserna går ut på att man kan slappna av i ställningarna, så att kroppen tänjer ut sig, yoga är enkelt uttryckt en avancerad form av streching. Man strävar efter att få kroppen mer flexibel och mobil, samt att genom det lösa spänningar och blockeringar i kroppen, och förutsättningarna för att kunna gå djupare in i ställningarna, flexa mer är just att man kan slappna av. Så trots att man spänner vissa muskler för att hålla en position så är det viktigt att kunna slappna av i andra muskler för att öka flexibiliteten i de musklerna.

då är det inte bra om man börjar glida mot underlaget, och motverkar den effekten. Dels kan man ju skada sig om man faller, både i muskler och leder, plus att man gärna felbelastar om man är rädd för att ramla. Men man kan använda halksäkra strumpor om man är mycket frusen av sig, eller pröva att yoga i värme, sk bikram Yoga som utövas i 40 graders värme. För att frysa ökar också risken för att felbelasta för att man är stel. Och en del är ju extra frusna,

Själv är jag inte så frusen, men för dem som är det så brukar det ofta lösa sig under passet, då cirkulationen sätter igång.

[Starship]
2/9/14, 11:57 PM
#29

Ok som jag misstänkte då.. bikram yoga lämpar det sig för nybörjare?

Blir det inte tungt att andas i 40 graders värme?

Ians
2/10/14, 7:53 AM
#30

#29 Det finns nybörjar klasser även inom bikram yogan. De flesta upplever värmen som behaglig så det tror jag inte du behöver oroa dig för speciellt om nivån på träningen är lagom för dig.

[Starship]
2/11/14, 1:09 AM
#31

Ok tack då vet jag 🙂

Hellas
2/11/14, 7:37 PM
#32

Jag Yogade mycket för några år sedan, "Ashtanga Yoga".
Helt underbar träningsform som jag idag saknar, jag skulle vilja komma igång med Yogan igen men en lugnare variant för personer som är lite ledvärk mm där man behöver vara lite extra varsam.

"På mattan möter man sig själv" stämmer otroligt väl!

Ps. Det är enda gången i mitt liv jag hade riktigt snygga armar helt utan gäddor 😎

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
2/11/14, 8:18 PM
#33

32 Har du gäddor i armarna 😮

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Apootie
2/11/14, 11:25 PM
#34

Missar tyvärr Yogan denna onsdag för att jag är och hälsar på mina föräldrar, känns lite tråkigt 😕
Men är dock ganska ung för gäddor i armarna än 😉 😃

Iyengar yoga kanske skulle vara något för dig Hellas? Det är den jag går och det är lite lugnare än vanlig yoga, och där säger man till om man har ont någonstans/några problem i kroppen och då hjälper de till och säger till mm. 🙂

Annons:
Apootie
2/26/14, 8:47 PM
#35

Såå, nu har det väl gått ett par gånger. Missade en gång men ska försöka ta igen den snart 🙂

Brukar känna mig lite hängig på onsdagar innan yogan, trött efter en lång skoldag. Så känner jag de första tio minutrarna in på yogan att "nää, nu dör jag!!" men sen bara poff, så är passet slut och jag bara "meh, redan???". Efteråt får jag sån skööön känsla. Känner verkligen att kroppen har fått jobba i MIN takt och att jag mår bra. 🙂

Ians
2/27/14, 6:06 PM
#36

#35 underbart ❤️

Apootie
2/27/14, 6:31 PM
#37

#36 Ja, äntligen har jag hittat något som passar mig ❤️

Elpida
2/27/14, 8:33 PM
#39

#37 Det gläder mig att du hittat en form som passar dig och som ger så positiv energi =)

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Apootie
2/27/14, 9:32 PM
#40

#39 Har aldrig varit en person som gillar att träna, men har på senaste velat bygga upp mig själv för jag känner mig stressad inför skolan (bor ensam och får sköta skolan helt själv i stort sett, utan en "jobbig" mamma som "tjatar" att hon ska förhöra på läxor 😉) och andra saker. Känns skönt att man får stöd här med! Mamma, pappa, mormor och gammelfarmor (på 97 år) är alla glada att jag hittat något jag gillar att göra förutom stillasittande saker 🙂

Skönt med positiv energi ❤️

Jane-Lyzell
2/27/14, 10:25 PM
#41

40 . Härligt🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Apootie
2/27/14, 11:06 PM
#42

#41 Ja 😃🌺

Upp till toppen
Annons: