Annons:
Etikettermeditationartikel
Läst 4410 ggr
Elpida
1/12/14, 11:43 AM

Draken och sköldpaddan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I min meditation idag kom först en stooor drake till mig. Vacker som en dag och fylld med härlig energi flög den upp i mitt inre rum och tände massor av ljus som svävade så vackert uppe i luften med sitt andetag.

Plötsligt kommer även något stort svävande under mig och en enorm sköldpadda simmar under mig. Så beger vi oss iväg, jag i mitten, draken över mig och sköldpaddan under mig. En blandning av himmel, jord och hav. Det var gigantiskt, fantastiskt och majestätiskt. Kände mig ytterligt tacksam efteråt!

Som jag förstår det hör både draken och sköldpaddan ihop inom den kinesiska mytologin. Hittar inte jättemycket info dock!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

  • Redigerat 9/10/20, 1:55 PM av Niklas
Annons:
Kyllan56
1/12/14, 12:05 PM
#1

Vilken häftig meditation! Spontant utan att tänka efter kom det till mig som symboler för styrka, mod och tålamod.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Elpida
1/12/14, 12:25 PM
#2

Jaaa Kyllan, det var verkligen jättehäftigt!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

lizaohman
1/12/14, 5:01 PM
#3

Wow!!! Grattis till upplevelsen!

Jane-Lyzell
1/12/14, 5:51 PM
#4

I skapelse myterna står draken för det mest förhärjande urvarelser som gudarna måste besegra. Senare blir det hjältarna och de adliga ätternas upphovsmän som övertar drakdödarens roll (varigenom den andligt högstående människan betvingar naturens otämjda krafter)

I den kristna symboliken ter sig draken som förkroppsligande av det djävulska eller av Satans Lucifer, som ärkeängeln Mikael besegrade och störtade ned i helvetets göl. Drakar förbinds därför ofta med eldens element och framställs med eldsprutande gap, såvida det inte uppfattas som alster av det ursprungliga kaos och bara kan förintas av en behärskad andlig och kroppslig styrka.

I östasiens kultur står draken mest som en lyckosymbol som kan skänka människan odödlighetens dryck. Den anses vara en representant för uressensen Yang (Yin och Yang) i dem kinesiska världsbilden och står för alstring, fruktbarhet och aktivitet; därför uppträder den ofta som en dekorativt motiv med uppgift att avvärja demoner.

Också i Japan personifieras regnguden av draken. Därför står ofta Vattensprutande bronsdrakar i tempelgårdarnas spring-brunnar.

I afrika och nya världen finns däremot ingen påtaglig draksymbolik.

I det gamla Mexiko förknippar man i stället en utpräglad symbolisk kraft med mytiska ormar och med alligatorn.

ur 

Symbol lexikonet av Hans Biedermann

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Elpida
1/12/14, 6:02 PM
#5

Fanns inget skrämmande eller farligt runt denna draken alls, tvärtom. Den kändes beskyddande, varm och god. Den ingav styrka och mod, en vägvisare kändes det som. 🙂

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

iMrtin
1/12/14, 6:15 PM
#6

brukar du få hallucinationer och vanföreställningar när du mediterar? (inget illa menat) kundaliniresningar?

kanske du somnade och drömde bara?


Annons:
Elpida
1/12/14, 6:21 PM
#7

#6 En liten fråga bara: när någon dagdrömmer, skulle du kalla det också hallucinationer? Att anklaga någon för hallucinationer och vanföreställningar tycker jag är att lägga sig på en väldigt låg nivå. Nä, jag gör ingen kundalinirensning och nej jag sov inte. Om det är dagdrömmeri eller meditation spelar inte så stor roll, att dagdrömma ÄR en sorts meditation. Det handlar mer om symboltolkning.

Brukar du hallucinera att Gud leder tillbaka dig på rätta vägen?

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

iMrtin
1/12/14, 6:28 PM
#8

Visste inte hur jag kan vara ärligare och snäll samtidigt. Dagdröm låter trolig då och visst är det ju en meditation faktiskt. Något bizzart dock, jag misstänker att det är lite större än så.

Nej, jag ser sällan något när jag mediterar eller upplever kontakt med Gud. Fast Drömmar ser jag ju och de är från Gud.


Jane-Lyzell
1/12/14, 6:32 PM
#9

Sköldpaddan.

Sköldpaddan är i den psykologiska symboltolkningen ett djur som representerar stilla kraft

och möjligheten att söka skydd mot angrepp utifrån. ”den har något av livets urgamla ljudlöshet över sig, och kan i farans stund alltid dra sig tillbaka in i sig själv”

I den gamla kinesiska världsbilden förekommer urtidsdjuret Ao, en havssköldpadda med kosmiska mått på vars rygg jorden vilar. Sköldpaddsfigurerna i sten med plattor på ryggen skall på ett magiskt sätt borga för stabiliteten i kosmos. Ett Ao-berg (Ao-shan) lär finnas på de lycksaligas öar.Man tänker sig själva djuret som en eldslukare, och sköldpaddsfigurer på takåsarna skulle avvärja bränder.

I det kinesiska systemet av symboliska analogier var den ett av nordens fem heliga djur och förkroppsligade vattnet och vintern. Under de allra tidigaste faserna av kinesisk kultur användes sköldpaddsskal för att sia med., förmodligen på grund av att antalet (24) kantplattor motsvarade antalet avsnitt i bondepraktikan.

På grund av sin långa livslängd var djuret en symbol för långt liv och på grund av sin osårbarhet en sinnesbild för en orubblig ordning.

I folktron Hade sköldpaddan (kui) den negativa betydelsen at alla exempel påstods vara honor och därför var tvungen att para sig med ormar och att den inte hade någon skamkänsla.(kui. Betyder också penis; jfr lingam). Det kosmiska och regulativa associationerna står likväl i förgrunden.

Under den europeiska antiken var sköldpaddan på grund av sina många ägg en symbol för fruktsamhet, på grund av sin ”tilla åter-hållsamhet” en sinnesbild för sedesam kärlek och på grund av sin långa livslängd ett inbegrepp av obändig vitalitet.

Bland kyrkofäderna Blev djuret ”som lever i slam” till symbol för bundenhet till jorden, även om Ambrosius (omkr 340-370) påpekade att man av dess skal kunde göra ett sjusträngat musikinstrument som gläder hjärtat.

Sköldpaddskalets skyddande funktion har redan under antiken används i magiska riter ( för att avvärja hagel och trolldom), och sköldpaddsögon infattade i guld var en amulett mot det onda ögat. -

Även i det gamla Mexikos konst och mytologi spelade sköldpaddor en viss roll (t ex som riddjur till mystiska anfäder). _ I Indien ansågs sköldpaddan vara guden Vishnus andra inkarnation(avatara)

utdrag ur;

Symbol lexikonet av Hans Biedermann

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
1/16/14, 2:15 PM
#10

Putt

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: