Annons:
Etikettlänkgalleri
Läst 1379 ggr
Jane-Lyzell
2014-01-02 12:55

Piller & profiter

http://www.adlibris.com/se/bok/piller-profiter-memoarer-fran-en-lakemedelsindustri-med-dodlig-biverkan-9789186420789

Piller & profiter är en skakande berättelse om hur miljarder kronor spenderas på marknadsföringen av våra dagliga läkemedel och hur oetiska metoder används för att påverka såväl läkare, myndigheter som patienter.
John Virapen beskriver även hur läkemedelsindustrin manipulerar forskningsresultat i syfte att mörklägga till exempel förekomsten av dödsfall i samband med kliniska studier av nya obeprövade läkemedel.

För att påskynda det svenska godkännandet av det ?antidepressiva? läkemedlet Prozac (Fontex) lät läkemedelsdirektören och författaren John Virapen muta en svensk psykiater med uppdrag för Socialstyrelsen. Det kostade ?bara? 100 000 kr.
Mutorna till läkarkåren tog sig också andra uttryck. Till exempel i form av gratisresor till semesterparadis, presenter, årgångsviner, festivaler, sprit och betalda bordellbesök. 
Författaren beskriver också hur läkemedelsbolagen påverkar föräldrar till barn med diagnosen ADHD att äta psykofarmaka. 

Detta är en bok som avslöjar spelet bakom den verklighet som godtrogna patienter dagligen tvingas hysa förtroende för.

John Virapen, är svensk medborgare, född 1943 och uppvuxen i Brittiska Guyana av indiska föräldrar. I början av 60-talet studerade han medicin i London och erhöll doktorsgrad i psykologi. Efter att ha flyttat till Sverige i slutet av decenniet var han även verksam som musiker och folkparksartist, för att slutligen under drygt 30 år arbeta som företagsledare och v.d. inom läke-medelsindustrin.
Författaren har varit verksam inom åtskilliga läkemedelsföretag, svenska som internationella. Han startade som säljare och arbetade sig successivt upp inom företagen för att slutligen utses till v.d. för Ely Lilly & Co i Sverige. Hans mångåriga erfarenheter inom den multinationella läkemedelsbranschen spänner över USA, Europa, Central- & Latinamerika. Bland de produkter han marknadsförde ingick Prozac/Fontex, Opren, insulin med flera.
John Virapen är numera bosatt i Tyskland.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[Cytisus]1
2014-01-02 16:43
#1

Usch vad hemskt!

Ians
2014-01-02 22:48
#2

Har sett flera filmade föreläsningar med denne man, och det stämmer till eftertanke att inte lita blint på den sk medicinska forskningens resultat som de redovisar utåt. Och ta allt de säger på fullaste allvar, de är stora jättar med bara en sak i fokus, att få tillbaka sina forskningspengar så många gånger om som det bara går innan patenten löper ut!

Kyllan56
2014-01-02 23:20
#3

Inte bara innan patenten löper ut, utan även innan patienten löper ut. Lyckad affär om någon behöver en medicin livet ut då har läkemedelsbolaget verkligen träffat mick i prick! Det finns siffror som säger att av alla som dör per år i Sverige dör 10% av läkemedelsförgiftning. 

De flesta mediciner lindrar symtom för att bota är inte läkemedelsbranschen intresserade av. För de skulle innebära förlorade inkomster. Det är en cynisk och luttrad värld vi lever i.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Jane-Lyzell
2014-01-02 23:22
#4

Hua😕

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

millam
2014-01-04 15:50
#5

Detta kan man utvidga hur långt som helst. Tänker närmast på alla vacciner man ger småbarn. I stort är det ju bara läkemedelsbolagen som tjänar multum på allt detta.

http://twicebloggar.blogspot.se/2012/10/kontroversiellt-autism-finns-enast-hos.html

Jane-Lyzell
2014-01-04 16:56
#6

Ja ursh ja 😕

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Upp till toppen
Annons: