Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2339 ggr
Jane-Lyzell
2013-12-17 01:20

Förtal och ärekränkning på nätet!

Lagen är tydlig gällande ärekränkning. Brottsbalken kapitel 5. Om en person beskriver någon annan som kriminell och förtalar någon yrkesmässigt kan denne dömas till fängelse upp till två år eller böter.

Ja kanske något att tänka på………för vissa🤐

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Calcifer
2013-12-17 01:48
#1

Det är något av det svåraste att driva vidare.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Kyllan56
2013-12-17 12:53
#2

Det är svårt att driva, men samtidigt viktigt att man sätter fokus på problemet. Det är INTE fritt fram att skriva vad som helst  och det ska få konsekvenser om man smutskastar någon. Tyvärr väljer de som har blivit drabbade att inte gå vidare, vilket gör att smutskastningar kan fortgå. Alla ska ta sig en funderare innan de publicerar ärekränkande saker om andra människor.

Inte minst på FB märker man hur människor kommenterar och delar inlägg innan de har kontrollerat uppgifterna. Man blir indignerad och vips har man kommenterat och delat vidare.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Ians
2013-12-17 14:45
#3

Kyllan,

Min ena son skrev för ett tag sedan ett inlägg på Fb just om detta. Man tror att någon cirklar runt en skola och "dickar in Barn" lägger upp modell på bilen och färg…men man vet ju inte egentligen

som min son skrev…tänk om en morfar som skall hämta sina barnbarn plötsligt blir attackerad av några arga föräldrar som läst detta, ingen kommer ju att vara intresserad av att fråga vad han verkligen gör där…de ser en bilmodell som stämmer och färg på bilen, bara.

Det kan gå jätte illa, faktiskt! Om man tror att någon inte har rent mjöl i påsen så borde man ringa polisen istället och inte ägna sig åt att sprida sina misstankar via Fb.

Så till TS…. Det är synd att inte fler faktiskt använder sig av lagen. Så kanske de som har åsikter blir mer angelägna om att ha något på fötterna innan de sprider rykten och rent förtal om andra!

Jane-Lyzell
2013-12-17 16:31
#4

Att fler inte andvänder sig av lagen är att det går under civilrätt och då får man betala rättegångskostnaderna själv och vem har råd med det !?- inte jag i alla fall!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Kyllan56
2013-12-17 16:41
#5

#3 Vilken klok son du har! 

Det finns kvinnor med skyddad identitet som blivit hittade för att människor delar efterlysningar på FB. Personligen är jag noga med vad jag delar. Tar reda på information innan och hittar jag inget så delar jag inte. Sociala medeier har sina för och nackdelar. En nackdel - om du är oskyldig - är att informationen försvinner inte.

#4 Nej det är sorgligt! För det kan stå en dyrt. Undrar om det ingår i hemförsäkringen? Om man blir stämd är man - tror jag - delvis skyddad.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Jane-Lyzell
2013-12-17 16:59
#6

5 Ja man ska passa sig för vad man delar på Fb

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
CarolinaE
2013-12-18 19:37
#7

#6

Jag skrev en kommentar en gång om en som undrade hur
han skulle kunna göra för att kunna köra med cannabis i
blodet utan att åka dit . Jag fick en varning av moderatorn
för att jag inte höll mig till ämnet och tipsade honom. 🥵

Upp till toppen
Annons: