Annons:
Etikettandlighet
Läst 2334 ggr
ljusmor
2013-10-07 09:03

undringar om självmord och efterlivet

Jag har funderat på en sak angående att ta bort sig. Vissa säger att man hamnar i en slags gråzon men de flesta menar att man får komma till ljuset men får hjälp att bearbeta sina känslor etc. Jag undrar då om orsaken till självmordet har betydelse: om man tar livet av sig för att man har t.ex ekonomiska problem,ilska,  om man gör det p.g av fysisk eller psykisk sjukdom eller om man dör av sorg. Kan någon svara på detta är jag tacksam. Eftersom det är så hög självmordsstatistik i vårt samhälle idag tycker jag detta är något att beakta. Alltså: har orsake til självmordet betydelse? Tacksam för svar.

Annons:
arnet Ammer
2013-10-07 09:30
#1

är det inte endast ur ett religiöst synsätt som ett självmord kan vara olika?

Dvs att en gud som bestämmer vad du får göra och inte göra och sen dömer dig efter det

Kyllan56
2013-10-07 11:11
#2

Ljusmor, jag känner att jag måste vara brutalt ärlig och fråga dig om självmord är något du själv funderar över? Efter att ha läst ditt tidigare inlägg där du beskriver dig själv som djupt deprimerad, fysiskt sjuk, besviken och lurad blir jag orolig när du i nästa inlägg frågar om självmord.

Det är inte lätt att vara inne i en period när man upplever att att man befinner sig i "vargtimmen" och gryningen är så långt borta att det känns som dagen ljus inte är inom räckhåll. Jag vet för jag har själv varit där! 

Om det är så att du bara ställer frågan utifrån intresse är ingen skada skedd, men jag vill inte ta risken att det finns en mer reell anledning till att du frågar. Att fundera på självmord när livet är mörkt och det känns som det aldrig kommer bli bättre är något många människor gör. Ofta för att man vet om det blir ännu värre så finns alltid den lösningen att ta till, vilket paradoxalt nog hjälper en att orka fortsätta. Men för en del människor har man mer aktiva förberedande tankar på att ta sitt liv.

Det viktiga är att ingen är ett hopplöst fall och det finns hjälp att få. När människor kommer ur sina depressioner har det svårt att förstå de tankar de hade när allt var som mörkast. 

Ibland behöver man hjälp för att orka leva! Professionell hjälp, en medmänniska som orkar lyssna på en. Förutom att ringa sin vårdcentral, Sjukvårdsrådgivning 1177, företagshälsovården om man arbetar, ungdomsmottagning, finns även.

Nationella hjälplinjen erbjuder kostnadsfri psykologhjälp.

http://www.1177.se/Stockholm/Om-1177/Om-Hjalplinjen/ 

Jourhavande präst.

https://www.svenskakyrkan.se/jourhavandeprast

Jourhavande medmännisla.

http://www.jourhavande-medmanniska.com/prata-med-nagon/

Du ska veta att jag tänker på dig och bryr mig om dig! Du får gärna skicka ett pm till mig om du vill. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter om hur jag tagit mig ur min mer eller mindre livslånga räcka av depressionsperioder.

Frågan du ställde känner jag att andra här på sidan är bättre skickade att svara på.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Jane-Lyzell
2013-10-07 17:12
#3

Oj djupa tankar Ljusmor och jag instämmer i varge stavelse Kyllan 56 skriver här.

Att ta sitt eget liv är tyvärr ingen lösning på ens problem - de följer med i nästa delen av vår existens och då måste man lösa det där - vilket kan bli tufft utan sin fysiska kropp.

Ingen dömmer en - utan man får själv ta konsekvenserna av sitt handlande - med allt vad det innebär -  som t ex sorgen som blir för dem som finns kvar på jorden etc… Kommer bli välldigt smärtsamt för den som väljer avsluta sitt liv - när man inser vad man åsamkat sina nära o kära.

Tyvärr ser vi människor så kortsigtigt och tänker oss inte för många gånger - eller vi orkar inte tänka - det är då det är viktigt ta emot proffetionell hjälp - hoppas du har hjälp runt dig och ta kontakt med de telefon nr som Kyllan spaltat upp!

Kram 🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2013-10-07 17:57
#4

2 Ditt inlägg var så bra - så jag lånade en del av det 🙂- se under akut hjälp!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Kyllan56
2013-10-07 22:01
#5

# 4 Det fick du så gärna göra! 🙂Om mina ord kan hjälpa fler människor som mår dåligt, är jag tacksam.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

lizaohman
2013-10-10 11:18
#6

Det kan inte bli tal om något straff från andevärlden, oavsett vad man dör av. Och straff blir det ju ifall man gör en åtskillnad på dödsorsaken. Jag kan inte bli klok på ditt inlägg och hoppas verkligen att det var en fråga av akademiskt intresse. ❤️

Annons:
Jane-Lyzell
2013-10-10 16:33
#7

6 Vem skriver du ditt inlägg till ?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

lizaohman
2013-10-11 10:40
#8

7  Trådskaparen.

Jane-Lyzell
2013-10-11 14:04
#9

8 aha❤️

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

ljusmor
2013-10-12 21:07
#10

Laddat ämne, va? Jag ställer en fråga och genast antas det att jag är psykiskt sjuk, deprimerad etc. Om jag nu skulle vilja ta livet av mig skulle varken präst, psykolog eller annat hjälpa! Jag skulle göra det ändå. Men nu var det en fråga av ren nyfikenhet. Personligen tror jag att motivet spelar väldigt stor roll när man väljer att ta bort sej.

Jane-Lyzell
2013-10-12 21:12
#11

10 du skrev själv du var deprimerad i en annan tråd ljusmor och det du ser i tråden är medkännande ifrån medmänniskor - ingen anklagar dig för något - vi vill bara hjälpa dig 🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2013-10-12 21:17
#12

10 . motivet är för det mesta - värdelöshet(dålig självkänsla) Sorg- Olycklig kärlek- skam- skuldkänslor- Hopplöshet- uppgivenhet-Ensamhet- Mobbing- sjukdom-alkoholism-droger- tro- existensiell kris- Penga bekymmer etc……

Ja listan kan nog göras enu längre, tyvärr

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Kyllan56
2013-10-12 22:06
#13

Ljusmor, jag var uppriktigt orolig och bekymrad över hur du mådde. Jag gick på vad du skrivit i ditt tidigare inlägg "Men det kan inte stämma för jag är inne i en djup depression och är dessutom fysiskt sjuk!" Så jag gick på vad du skrev.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
ljusmor
2013-10-13 10:10
#14

Ni är mycket rara, jag tackar jättemycket för er omtanke. Jag är deprimerad, det stämmer och dessutom har jag något i magen som jag utreds för. Men det värsta av allt är att jag har förlorat min man som var min stora trygghet och mitt allt. Jag har gått sönder av sorg och saknad. Det kan omöjligt beskrivas hur fruktansvärt jag mår, mitt hjärta krossades den morgonen jag fann honom här hemma. Halva jag rycktes bort. Vi levde ihop i nästan 30 år och han var min trygghet och mitt stora stöd då jag har lidit av ångest,depressioner hela mitt liv. Jag är ingalunda ensam; jag har fyra underbara vuxna barn och tre barnbarn. Jag har underbara arbetskamrater. Jag vill inte prata med någon präst eller kurator det kommer inte att hjälpa. Jag försöker nu en tid men om jag inte orkar leva utan honom så finns det en sista utväg. Jag vill då vara viss om att jag får möta honom och inte blir ett slags spöke eller jordbunden ande . Det var därför jag ställde frågan. Men märk väl att jag inte tänker göra detta nu, jag måste nu vara stark för barnen främst våra yngsta som fortfarande bor hemma. De sörjer också men på ett annat sätt, vi har pratat lite om detta. Ofta känns det som om min käraste är med mig, om jag bara kunde vara säker på att det är så skulle jag kanske orka lättare. Jag hör liksom hans röst och ibland får jag tankeimpulser och bilder från olika situationer i vårt liv tillsammans. Men jag har ingen tillit till mig själv, min hjärnas kemi är ju fel och kanske spelar mig spratt. Tack för att ni läste om ni orkat läsa såhär långt och tack än en gång för omtanken det värmde även om det inte hjälper…kram och hoppas ni får lyckliga liv.

Jane-Lyzell
2013-10-13 18:05
#15

14 . Beklagar verkligen din förlust och förstår din stora sorg och ibland är det klokt att låta halmstråt vara att leva för sina barn den första tiden av sorgen så den blir uthärdlig!

Den sorg du skulle åsamka dina barn blir nog outhärdlig för dem om du skulle ta ett sådant beslut- först mista sin Far och så även dig- Nää ingen bra ide´.

Däremot bör du ta hjälp av proffetionella - präst- kuratorer andra sorgarbetare .

Sorg behöver man bearbeta - prata om den få urs sig den- så ju mer du talar om den desto bättre.

Som du säger finns inga garantier för hur nästa livet blir - allt har sin mening- även de tuffa bitarna, tyvärr.

som Medium kan jag bara ge dig hopp att det du beskriver av närheten av din man - verkligen är det - när vi tänker på dem är dom hos oss- och de vill ju att vi inte ska sörja djup utan vi ska komma till glädje igen så snart det går - så det du känner lita på det att det är han- som gör allt för att trösta dig.❤️

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Kyllan56
2013-10-13 23:39
#16

Ljusmor jag känner med dig som förlorat din livskamrat och stöd här i livet. Att sorgen kan vara överväldigande och svår att hantera är inte svårt att förstå. Med det jag känner till om andra sidan tror jag att din man är med dig. Jag har själv känt av anhöriga som tröstat mig när jag varit deprimerad. Jag vet att det inte var ett uttryck för min depression utan jag fick hjälp av min sedan länge döda farmor att ta mig igenom ett rent helvete. Utan hennes hjälp hade jag nog inte funnits här idag. 

Utifrån det jag vet så tror jag din man är med dig och vill trösta och hjälpa dig igenom ditt helvete, för det är min erfarenhet att nära och kära inte slutar bry sig om oss även om de inte finns på denna sidan längre. 

Det låter bra att du har så stort stöd runt ikring dig. Men att prata med någon som bara finns till för att lyssna på dig kan vara ett bra komplement till släktingar, vänner o arbetskamrater.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

iMrtin
2014-01-08 21:35
#17

andehjälpare brukar väl stöta på andar som kommit vilse, så något i att man är vilse låter sannolikt.

anledningarna kan vara flera men kanske det finns något samband med att Den helige anden vet vad Kristus gjorde på Jorden?


Jane-Lyzell
2014-01-08 21:55
#18

17 ingen kommer vilse🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

iMrtin
2014-01-08 22:01
#19

hur menar du med det påståendet?


Jane-Lyzell
2014-01-08 22:10
#20

19 - Att alla tas om hand ingen kommer vilse på andra sidan 🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
iMrtin
2014-01-08 22:13
#21

finns kanske många nivåer XXXXX

vad har du för belägg för påståendet förresten? stött på nån ande som tror på Jesus återuppståndelse?

Tråden redigerad och varning utfärdad - detta är en tråd med ett känsligt TS - respektera det-//Jane


Upp till toppen
Annons: