Annons:
Etikettspiritualism
Läst 1427 ggr
Kyllan56
2013-08-26 13:32

Paradigmskifte!

Idag hittade jag ett citat av Schopenhauer, som jag vill dela med mig av. En perfekt beskrivning vad som allt för ofta sker vid ett paradigmskifte.

Vi lever i en tid där vad som är god kost och vad som krävs för god hälsa är i fokus. Ofta får man dubbla budskap i media. Inte minst spiritualismen och nytänkande människor får allt för ofta klä skott för skeptikers ifrågasättande och förlöjligande. 

Jag hoppas att spiritualismen blir accepterad som en självklarhet.

"Alla sanningar går igenom tre stadier,

Först blir de förlöjligade,

Sedan blir de våldsamt motarbetade,
Slutligen blir de accepterade som alldeles självklara."
/A.Schopenhauer

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
kurtus
2013-08-26 20:54
#1

Allseles riktigt! Förr trodde man att jorden var platt för att man inte hade nåt sätt att bevisa nåt annat. Om nån skulle påstått att jorden var rund skulle folk skrattat och typ sagt "men marken vi står på är ju platt!" Och detta skulle vi skratta åt idag. Problemet med andar och sånt är att det bara är vissa som har bevis än, vilket gör att folk som aldrig upplevt något tycker att det låter helt omöjligt. Men en vacker dag får de kanske reda på att det finns mer än det man kan ta på!!

mindless
2013-08-27 01:00
#2

Det kanske inte spelar så stor roll för diskussionen, men eftersom jag trots allt är filosofilärare vill jag påpeka att Schopenhauer troligen inte har myntat detta uttryck. Citatet återfinns på en mängd hemsidor, men aldrig med en källhänvisning. Det låter inte heller som något som Schopenhauer skulle säga. Dessutom tycker jag att även om detta kan vara fallet ibland, så är det väl långt ifrån alla sanningar som går igenom dessa stadier. Däremot kan jag förstå att det är trösterikt att tänka att man inte nödvändigtvis har fel bara för att man simmar mot strömmen. Och det kan väl vara gott så.

Morphogenesis
2013-08-27 01:09
#3

#2. Jag var på väg att skriva ett liknande inlägg innan jag såg att du var snabbare än mig =).

Maikailoa
2013-08-28 21:09
#4

#2 och #3

Om ni nu är filosofilärare och kvicka till att kritisera citatet, vad anser ni då att Arthur Schopenhauer skulle ha sagt om sanningar?

Morphogenesis
2013-08-28 21:26
#5

#4. Först och främst, var säger jag att jag är filosofilärare? Var kritiserar jag citatet? Jag tänkte bara påpeka att citatet felaktigt tillskrivs Schopenhauer.

TezzD
2013-08-28 23:20
#6

Struntsamma vem som skrev det.
Det är ett bra citat som kan förenkla vardagen och ge hopp åt de människor som möts av förnekelse.

Bra inlägg TS!

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Annons:
Jane-Lyzell
2013-08-28 23:39
#7

Kanon citat Kyllan56 oavsett vem somskrev det först :-)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Morphogenesis
2013-08-28 23:50
#8

Ett citat blir ju inte bättre av att man tillskriver det till en känd person, och heller inte sämre av att inte ha uttalats av en känd person.

Jane-Lyzell
2013-08-28 23:51
#9

Orka 😕

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Morphogenesis
2013-08-29 00:01
#10

#9. Det var ett försök till att vara försonande, jag ville absolut inte vara nedlåtande mot TS med mina kommentarer någonstans i tråden.

mindless
2013-08-29 00:32
#11

#4 Citatet har cirkulerat i många år, så mitt omdöme var långt ifrån hastigt. Det var dessutom inte så värst kritiskt (jag skriver att det säkert är trösterikt), men jag påpekar att det helt enkelt inte stämmer att detta är stadier som alla sanningar går igenom. Dessutom finns risken att man använder det för att enkelt avfärda invändningar mot den egna ståndpunkten. Men det är kort och kärnfullt, och fyller säkert sin funktion. Som kort svar på din fråga var Schopenhauer mer intresserad av hur kunskap nås (precis som Kant menade han att vi inte kan uppleva världen i sig - allt vi har tillgång till är de sinnliga fenomen den ger upphov till) än den psykologiska (eller kanske snarare sociologiska) aspekten på hur sanningsbegreppet konstrueras på samhällsnivå.

Kyllan56
2013-08-29 09:09
#12

Jag tog inte illa vid mig och erkänner villigt att när jag hittade citatet på nätet, så var jag inte källkritisk och inte ifrågasatte vem som myntat citatet. 

När jag hittade det tyckte jag att det passade in på vad som ofta händer vid paradigmskiften. När en etablerad "sanning" inte håller längre och möter en ny "sanning". 

Att inte alla sanningar per automatik går igenom de stadier som citatet beskriver, är jag den första att hålla med om.

# 4 #6 #7 Tack!

#2 Jag förstod dina invändningar.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Maikailoa
2013-08-29 09:29
#13

#11

LOL 😃

Tydligen var det mindless egen åsikt och inte Schopenhauers.

Annons:
mindless
2013-08-29 11:17
#14

#13 Utveckla gärna, för jag ser inte riktigt din poäng.

Upp till toppen
Annons: