Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2597 ggr
Hellas
7/27/13, 11:04 AM

Bevisat - Man sover sämre vid Fullmåne

Ja då vet även vetenskapen det vi i alla tider vetat om men fått höra att det endast är inbillningssjuka 🤪

"Inte inbillning Forskare har nu för första gången visat att sömnen försämras när månen är full."

http://www.svt.se/nyheter/sverige/svarare-att-somna-vid-fullmane

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Jane-Lyzell
7/27/13, 2:27 PM
#1

som om vi mediala inte redan viste det 🎧

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Elpida
7/28/13, 4:35 PM
#2

Hahaha, och när forskarna äntligen kan sätta det på pränt.. då är det sant och riktigt som först….😉

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Ians
7/29/13, 9:58 AM
#3

Detta visste jag redan, trots att folk brukar säga att det bara är inbillning och att det är en slump!

Jobbar ju med folk som skall sova på natten, och nätter då det är fullmåne är det oroligare i lägret än annars! Trots att de tar samma mediciner för att sova Alla nätter, så har de oftast svårare att komma till ro, mer störd sömn etc just vid fullmåne.

Det märks på ringnings frekvensen 😉

orsakverkan
7/29/13, 11:20 AM
#4

Vilket värde har denna studie för er?

Jane-Lyzell
7/29/13, 10:12 PM
#5

4 Ingen alls igentligen - den bekräftar endast det vi redan vet - men för mig personligen blir det inte mera värde i det bara för att vetenskapen hunnit i kapp - de ligger alltid efter😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

orsakverkan
7/30/13, 8:30 AM
#6

#5 Ok. Om studien hade visat på motsatt resultat skulle den visat fel helt enkelt?

Annons:
Jane-Lyzell
7/30/13, 2:10 PM
#7

6. Hypotes🤐

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
7/30/13, 4:08 PM
#8

#4 och #6

Märkliga frågor innan har det skrivits spaltmetrar om hur knäppa folk är som tror att månens position i sin cykel, kan påverka hur människor mår. I en mycket ironisk anda, och med rop om evidens och forskningsresultat, som kan bära upp sådana förryckta idéer.

Dessutom brukar de flesta som är skeptiska säga att om det bara finns en forskning som pekar på att det kan finnas något uns av sanning i dessa hypoteser, så kommer de att lyfta på hatten och glädjas med dem som tror så.

När detta väl kommer en indikation på detta, som i detta fallet så ställer du frågorna….

- Vad har detta för värde för er? 🤔

Och - Ok. Om studien hade visat på motsatt resultat skulle den visat fel helt enkelt? 🤔

Jag säger inte att sista ordet är sagt i denna fråga, men man kan ju iaf vara lite sportsmannamässig  och iallafall sträcka sig till att

- ok, ni kanske inte är Helt fel ute då, när ni känner att det ev kan påverka.

Vill man kan man ju för sakens skull tillägga….-Men jag tror bla bla bla

För att inte helt tappa ansiktet!

Klass
7/30/13, 7:28 PM
#9

Detta blogginlägg kan kanske vara av intresse: http://faktoider.blogspot.se/2013/07/hur-vi-paverkas-av-manen.html

Ians
7/31/13, 1:37 AM
#10

Som sagt sista ordet är nog inte sagt i denna fråga än. Och kanske är det inte själva månen i sig som påverkar oss, utan de krafter som påverkar tom själva månen. Att sedan månen är det synliga o därmed det man tror är det som påverkar. ..hm spännande att se mer forskning ang detta.

Jane-Lyzell
7/31/13, 1:48 PM
#11

Ja den som lever fåla si😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

orsakverkan
7/31/13, 3:30 PM
#12

#8 Om forskningen kommer att visa att fullmånen har en effekt på människor kommer jag givetvis att omfamna slutsatserna. Vad #0 hänvisar till är en enda liten studie som visade effekt. Den ska absolut inte avfärdas, men den måste följas upp med större, bättre kontrollerade studier.

Om man nu ändå ska prata forskning har resultaten fram tills idag talat emot fullmånshypotesen. De resultaten kan inte heller avfärdas. Så sista ordet är inte sagt och det är det aldrig när det gäller vetenskap.

Men det är ganska typiskt att enstaka studier lyfts fram när resultaten passar, men att forskning annars nedvärderas när resultaten är obekväma.

Ians
7/31/13, 3:39 PM
#13

#12 Så blev det sagt 😉

"Den ska absolut inte avfärdas, men den måste följas upp med större, bättre kontrollerade studier." 😉

Och som jag sa innan så är det kanske helt andra krafter som påverkar, bara  det att månen som också påverkas av dessa krafter, råkar befinna sig i speciella faser av sin cykel, när dessa energier blir så starka att vi känner av dem 😉 inte alls en främmande förklaring det heller! Att olika människor är olika känsliga, är inte konstigt det heller, vi är ju individer.

Bra länk Klass !

Annons:
Jane-Lyzell
7/31/13, 3:50 PM
#14

12 ha ha ha ursäkta men nu var du skojig - har du ingen egen känsla /vilja!?

så många människor som påverkas av fullmåne är det fullständigt obegripligt att det inte är vedertagen information - brottstatestiken ökar vid fullmåne - lika med fall på våra akutsjukhus.

Blödningsrikserna större  osv osv…..

Ett tag i mttt liv kunde jag ställa månklockan efter min mensturation som följde fullmånen klockrent - ja du - kanske vi kvinnor som känner av det mer inte vet jag - men men brukar bli mer stingsliga runt fullmånen 😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

orsakverkan
7/31/13, 5:11 PM
#15

#14 Vadå egen känsla/vilja? Är fakta något man känner sig till eller väljer? Världen är på ett visst sätt oavsett vad vi personligen känner eller vill. Men givetvis har jag egna känslor och en egen vilja - jag vill ha goda grunder för mina övertygelser.

Intressant att du hänvisar till statistik gällande brott och sjukhusbesök, d v s forskning. Som du inte verkar värdera ändå? Hur som helst finns det studier som visar på vissa sådana samband, det säger nog få emot. Frågan är hur stora effekterna är och vad de beror på. Påverkar månens dragningskraft oss psykologiskt, är det lättare att göra inbrott i fullmånens sken, eller annat?

Om fullmånens koppling till menstruation kan man bl a läsa här: http://www.straightdope.com/columns/read/1348/whats-the-link-between-the-moon-and-menstruation

Jag är som jag skrev innan öppen för att framtida forskning kommer att erkänna fullmånens effekt på oss. Är du öppen för motsatsen?

Jane-Lyzell
7/31/13, 5:52 PM
#16

15 det är okay at du inte tycker lika - jag vet at månen påverkar oss människor - du vet inte - så enkelt är det 🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

mindless
8/2/13, 12:19 AM
#17

Jag tycker studien är intressant, men som sagt var den liten, och den var inte ens avsedd att undersöka detta samband. Men om kopplingen finns så finns den, varför skulle jag eller någon annan förneka detta? Det bör dock påpekas att det i så fall knappast är månen som direkt påverkar sömnen ( hur skulle detta gå till?) utan att vissa människor utvecklat en sömncykel som ligger i fas med den. Någon undrade om detta blev sant först i och med att vetenskapen kunde belägga detta, och svaret är naturligtvis nej. Däremot är det kanske först då det är rationellt att hålla det för sant. Givet att vissa tror att fullmånen påverkar brottslighet, födslar och en mängd andra mänskliga aktiviteter (vilket många studier visat inte vara fallet) så kanske man ska akta sig för att bara förlita sig på att man "vet" något. Många tror fortfarande att månens dragningskraft kan påverka människan, så att förlita sig på vetenskapen kanske trots allt är att föredra.

Upp till toppen
Annons: