Annons:
Etikettnätverkande
Läst 4125 ggr
Jane-Lyzell
7/22/13, 10:36 PM

Gurkmeja/Turmeric – den antiinflammatoriska curryv

http://www.mmsports.se/Gurkmeja-Turmeric-den-antiinflammatoriska-curryv-xten.html

**Terapeutisk verkan
**• Verksam antioxidant.
• Läker sår, motverkar bakterier och mikrober.
• Motverkar parasiter och dysenteri.
• Stärker matsmältningen och fettnedbrytning genom gallutsöndring.
• Kan vara effektiv vid inflammatoriska tarmsjukdomar såsom Crohns sjukdom.
• Kan motverka cystisk fibros genom att korrigera den främsta mutationen, Delta F508.
• Skyddar vid olika typer av hepatit samt motverkar leverskador vid intag av läkemedel med leverbiverkningar.
• Motarbetar utveckling av metaboliskt syndrom och diabetes, samt kan avhjälpa dessa.
• Motverkar inflammation såsom artrit och kan även lindra sårinflammationer.
• Motarbetar bildning av starr.
• Hjärt-kärlstärkande genom dess blodförtunnande verkan, kolesterolsänkande effekt.
• Kan förebygga canceruppkomst genom dess leverskyddande verkan och genom att motverka tillverkningen av ett protein nödvändigt för tumörformation.
• Motverkar bröst-, prostata-, lung- och magcancer och minskar spridning av bröstcancerceller till lungorna.
• Hämmar aktiveringen av NF-kappa B, en regleringsmekanism som signalerar till gener att främja tillväxt av cancerceller, främjar apoptos av defekta och skadade celler, motverkar de transkriptom (arvsmassa i cellerna), som behövs för tillverkning av tumörer.
• Motverkar mutationer av polycykliska aromatiska hydrokarboner.
• Hämmar kromosomskador orsakade av strålning.
• Motverkar syntesen av skadliga heterocykliska aminer och nitroso-substanser som kan tillverkas när man exempelvis äter köttprodukter som är halvfabrikat innehållande nitrosaminer.
• Stoppar multipliceringen av leukemiceller.
• Tillsammans med quercetin motverkas ärftlig form av precancerogen polyp.
• Forskare har visat att gurkmeja motverkar cancerceller på flera olika sätt:
• gurkmejan innehåller bl.a. curcuminoider, som ger gurkmejan dess starkt gula färg.
• den curcuminoid som är mest studerad heter curcumin och man tror att det är den som har gett gurkmejan mycket av dess läkande verkan.
• curcuminets antiinflammatoriska verkan har visat sig vara jämförbar med läkemedlen hydrokortison och fenylbutazon beträffande antiinflammatorisk verkan. Till skillnad från dessa läkemedel har curcumin inte visat sig ha några signifikanta biverkningar.

http://kurera.se/gurkmeja-curcuma-longa/

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Kyllan56
7/22/13, 11:13 PM
#1

Inte konstigt att jag är så frisk 😉, eftersom jag ätit gurkmeja i snart ett år. Jag tar gurkmeja tillsammans med ingefära, eftersom ingefära förhöjer gurkmejans effekt. Jag märker skillnad!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Jane-Lyzell
7/22/13, 11:31 PM
#2

1 ska börja med Gurkmejan på filen i morgon :-)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Kyllan56
7/23/13, 12:14 AM
#3

Jane gurkmeja smakar illa. Inte så gott att ha på filen.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

palmblom
7/23/13, 7:41 AM
#4

gurkmeja, ingerfära, spiskummin och chili (oftast cayenne peppar) så har du en skysst bas för curry ;) sen kan man ha vitlök, citron eller nått annat du gillar så blir det dunder bra  och gott….. testa blanda din egen krydda, det är rätt kul faktiskt.

Jane-Lyzell
7/23/13, 1:04 PM
#5

3 det var helt okay ha på filen😉

4. absolut rätt😃

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Kyllan56
7/23/13, 1:17 PM
#6

#5 Vad bra, Jane att du tycker det är gott, det underlättar att få det i sig😃. Själv grinar jag illa när jag äter det naturellt och köper därför kapslar. Jag läste att det även skulle vara bra att inta gurkmeja med en matsked olivolja. 

Ha det gott i värmen!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Jane-Lyzell
7/25/13, 1:28 PM
#7

6 Jag äter ju coccosoljan - kanske funkar lika bra .Tycker faktiskt at jag känner en förbättring i kroppen redan !!!😮

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Apootie
7/25/13, 7:49 PM
#8

Gurkmeja kan man även göra fina batikkläder med har jag för mig, då har man ju roligt och är kreativ med

Kyllan56
7/25/13, 8:45 PM
#9

# 7 Jag vet inte om det är något specifikt i olivoljan som interagerar på ett positivt sätt med Gurkmeja. Eller om det bara skall intas med fett. Jag äter ju kokosolja precis som du gör. Jag 🤔.http://www.annahallen.se/gurkmeja Lite information om Gurkmeja.

Snart läggdags.

🌛 hälsningar från Skåne

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Ians
7/29/13, 10:07 AM
#10

Bra tråd! För oss som har ont lite varstans emellanåt. 🌺

Upp till toppen
Annons: