Annons:
Etikettmedialitet
Läst 2297 ggr
Loreena1
2013-06-20 09:47

Högkänslighet och medialitet. Samband?

Enligt forskaren Elaine Aaron så är 15-20% av alla människor(och även djur) födda med ett högkänsligt personlighetsdrag. Det innebär att man tar in fler intryck och bearbetar dem djupare än andra. Man känner även av mer subtiliteter som sinnesstämningar etc.

Här finns mer information om högkänslighet:

http://www.hsperson.se/49001.html

Vad tror ni andra - kan det finnas ett samband mellan högkänslighet och medialitet?

Ni här inne som är mediala, känner ni igen er i beskrivningen av personlighetsdraget?

Annons:
Jane-Lyzell
2013-06-20 11:37
#1

Absolut🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

millam
2013-06-20 12:16
#2

Jag i ett nötskal.😃

Älvan
2013-06-22 22:11
#3

ja
19 ja av 23 möjliga.🤔

Det är väl inte så konstigt att det hänger ihop tänker jag.

Är supersensitive/empat/ADD samma andas barn?

Ians
2013-06-24 13:00
#4

Jag har aldrig uppfattat mig själv som speciellt känslig, men med närmare eftertanke så stämmer det nog ganska bra på mig.

Jag hör små ljud som inte andra ens lägger märke till, en hörapparat som inte är avstängd o ligger i en väska o tjuter. ett litet enerverande ljud som gör att jag fullständigt tappar koncentrationen.

En dag på stan gör mig helt utmattad, har alltid undrat varför. Men troligen är det alla intryck och känslor som sveper som en Tsunamivåg över en när man vistas med alla dessa människor.

Våld på bio och Tv roar mig inte alls. Vissa perioder undviker jag tom att se  nyheterna, orkar inte med allt elände. Inte för att jag inte bryr mig utan just för att jag gör det, och det stör min sinnesfrid så djupt att jag mår dåligt. Eftersom jag inser med mitt förnuft att jag inte kan göra något åt allt så, mår jag bäst av att blunda emellanåt.

Så jag är nog mer känslig än jag tror. trots att många nog uppfattar mig som en ganska stabil och sansad person. Den lugna ytan har jag lärt mig att visa upp…för att inte vara hysterisk…vilket jag alltid fick höra som liten. Sluta att vara hysterisk!

Och jag har blivit så skicklig på att vara lugn så jag tom lurar mig själv o inte inser att alla dessa intryck sätter fler spår o är mer utmattande än jag vill erkänna.

Upp till toppen
Annons: