Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1955 ggr
TezzD
2013-06-11 09:47

Nya regler för antibiotika

Vi drabbades av halsfluss hela familjen och vi ringde vc flera ggr, men barnen blev nekade antibiotika trots många sömnlösa nätter och ont . 

Sjuksköterskan på andra sidan luren förklarade att dom fått nya riktlinjer och inte längre får ge ut antibiotika om det inte är riktigt illa. 

"Är det ett virus så kan vi ändå inget göra", sa hon, efter att jag påpekat att dom väl iaf kan ta en kik på barnen.

Hon berättade dock inte att det nu går ett larm-om-antibiotikaresistens . 

Klicka på länken för att se mer.

Jag tycker att sjukvården borde berätta personligen varför dom tar vissa beslut, så att man som vårdtagare slipper att bli irriterad och upprörd.

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Annons:
Jane-Lyzell
2013-06-11 14:11
#1

Fast det var ju länge sedan de började inse det och drog ner på antibiotican - vilket jag anser bra - då den slår ut hela bakteriefloran i magen etc….

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

millam
2013-06-11 15:34
#2

Tycker det har varit lång tid det pratats om det, men inte efterlevts, tyvärr. Läkarna ger efter när patienterna tjatar..

men den värsta är ändå att man ger det till boskap i förebyggande syfte. Det är bra mycket värre. 

Sen tycker jag dom kan ju ta en titt på patienten i alla fall, man kan ju inte dra alla över samma kam. Undantag finns alltid, någon enstaka kan ju faktiskt behöva antibiotikan ändå.

TezzD
2013-06-11 17:11
#3

Jo, jag vet att det funnits ganska länge, men vi har aldrig blivit nekade och i princip "avrådda" för att komma in så dom kan ta en kik.. tack vare att vi inte fick någon till vår stora flicka så har hon nu varot sjuk i 16 dagar 😕 och eftersom hon inte haft feber på 8 av dom dagarna så får vi absolut inte komma in.. dom verkar nyss ha börjat med detta i vår kommun, för, för 4 månader sedan så fick vi in direkt (Och då var det samma symptom och ont som hon haft nu haha.) 
Den enda skillanden nu är att eftersom hon inte fått penicillin så har hon vart sjuk jättelänge :(

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Hellas
2013-06-11 17:42
#4

Kanske de hanterar det olika beroende på vilken kommun man bor i, här har de också gjort så i många år.
Jag tycker det är bra, klarar ungarna av en resa med halsfluss så är chansen större (tror jag) till att de inte blir sjuka nästa gång de kommer i kontakt med bakterien.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

TezzD
2013-06-11 17:44
#5

# Instämmer 👍 Fast en resa med halsfluss… huuur länge ska dom behövas dras med det?
Lillasyster blir varken bättre eller sämre, lika sjuk som hon var för 2 veckor sedan.. men så små ger dom verkligen inget till och det vill jag iofs inte heller…

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Hellas
2013-06-11 17:49
#6

#5 Jag var fruktansvärt sjuk i 3 veckor (hade semester) med hög feber och totalt utslagen, först då fick jag penicillin men då tjöt jag som ett litet barn.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
TezzD
2013-06-11 17:51
#7

#6, usch, jag tycker inte att det ska behöva vara så… visst jag är emot mediciner och antibiotika i sig, men när man ser sitt barn helt förstört så vill man gärna korta ner "plågan" iaf 7 dagar… 😢

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Ians
2013-06-11 17:57
#8

konstigt att de inte vill ta en kik iaf eftersom halsfluss kan påverka njurarna om man går med det förlänge.

TezzD
2013-06-11 18:00
#9

Tycker jag med… 😢 hur länge ska man behöva vänta? Det verkar som att det ska behöva gå minst 14 dagar och dom är "bergsäkra" på att det ska gå om… men nu e vi inne på dag 16… ska ringa vc imorgon igen faktiskt så att dom iaf kan ta en titt

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Jane-Lyzell
2013-06-11 22:16
#10

Kanske inte så konstigt folk vänder sig till allternativ vården 💔

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

lizaohman
2013-06-12 15:57
#11

Har nån gett healing till de små liven??

Ians
2013-06-12 16:53
#12

Jag förstår att sjukvården drar öronen åt sig när deras käpphäst antibiotikan, håller på att skapa Stora problem, med resistenta bakterier.

När antibiotikan kom trodde de att detta var världens frälsning, och gödslade med den. dock tycker jag att man kanske inte skall vara så restriktiv som i detta fallet.

Hade nog sökt mig till alternativ vården om jag var som du Rosalee, om inte nu i det akuta skedet, så som förebyggande behandling i förlängningen.

För halsflussen verkar ju vara ständigt åter kommande. skall kolla med min syster vad hennes son gjorde, han hade halsfluss i parti o minut från han var barn tills vuxen ålder. Men numer har han aldrig detta.

Det var något enkelt kosttillskott, som inte är farligt att ge alls men kommer inte på vad det var. Återkommer

TezzD
2013-06-12 17:36
#13

Tack Ians gör gärna det!
ja jag måste dessutom ringa till barnakuten sen för att se om minsta tjejen kan få inhalera lite, hon rosslar och hostar fortfarande sedan 2 veckor tillbaka.

Jo min snart 3 åriga flicka får halsfluss väldigt ofta. Förra ggn fick hon antibiotika och var av med det på några dagar, hon tog kuren i 10 dagar.. denna gången har hon dragits med nt i halsen i över 2 veckor. Kanske jag sagt förut, men båda töser är fortfarande dåliga och den minsta är värst och dom ville inte ens titta på dom…. jag är så besviken…. 😢

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Annons:
Upp till toppen
Annons: