Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1072 ggr
Jane-Lyzell
2013-06-03 13:36

Nya tidens tiggeri

Ja man blir faktiskt arg😕När de spelar på andra människors handikapp i detta fallet Döva- de lossas vara döva som samlar in namn o pengar …. nä fy för den lede😡

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Ians
2013-06-03 15:14
#1

Överhuvudtaget har det florerat många former av tiggerier de senste åren. Som boende i en stor stad så ser jag dem varje dag, gå runt med en liten mugg o tigga, för sina barn, för att ha råd med en operation, för sin mamma o pappa etc etc

Fräcka är de också även om man säger nej så står de kvar o väntar, med muggen uppfordrande skramlande framför ögonen på en. Eller liggandes på gatan på knä. Jag blir riktigt upprörd över sådant. Visst vi bor i ett land där vi inte behöver svälta o där vi blivit omhändertagna från vaggan till graven, så detta är främmande för oss. Så kanske därför man känner sig både generad o arg över detta.

Men det har gjorts vissa forskningar i dessa tiggares vardag, och vart de kommer ifrån. En del kan göra upp till 1000 kr /dag…det är 30 000 kr skattefritt i månaden! Hade de varit verkligen i behov av operationer o att barnen fick gå i skolan etc så hade det inte behövts många månader för att tjäna ihop till detta…… så ser man dem år efter år tiggandes.  Då undrar man 🤔

Det har väll mer eller mindre bevisats att detta är organiserat tiggeri, då blir det ju ännu mer avskyvärt. Någon sitter o håvar in pengar som halta o lytta tigger ihop.

har man ett par stycken som "jobbar" för en så tjänar man ganska bra pengar, omkostnaderna torde ju vara minimala för dessa människor som är vana vid fattiga förhållanden!

Låt säga att man har 5 personer som bor i ens källare som samlar in runt 1000 kr/ dag….och att omkostnaden för dem är max 7-8 000kr/månad , det blir någonstans mellan 100 000 - 142 000 kr / månad i ren vinst 😮 skattefritt!

Jag ger aldrig en krona till detta, däremot kan jag bjuda en hemlös på ett mål mat på stan. Då vet jag iaf att det går till den, och att någon kan få bli mätt i magen iaf den dagen!

Jane-Lyzell
2013-06-03 21:03
#2

Ja man kan undra vad det ska sluta -vilket karma de bygger åt sig själva - fy.

Jag gör samma som dig ger till dem jag vet får nytta av pengarna direkt 🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

TezzD
2013-06-03 22:19
#3

ja usch å fy på dom!
Det skriker så mycket FEL och lurendrejeri så man vet ju inte om man ens vågar skänka pengar längre i god tro att dom ska hjälpa 😕

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

[MikeW]
2013-06-04 01:12
#4

Kom en man till våran dörr för ett tag sedan som gav mig en lapp där det stod ungefär "min dotter är väldigt sjuk och behöver pengar för sjukvård. Snälla köp någon utav mina ritningar. (jag pratar inte svenska)"

Så gick han igenom några grejer som han tydligen har ritat.

Jag var nära på att köpa något.
Fast eftersom jag inte hade några pengar så gjorde jag inte det.

Sen kom jag och tänka "men vadå? i sverige är det väl gratis sjukvård?"

För vad jag har hört så är det det..

Jane-Lyzell
2013-06-04 13:39
#5

4 Jo det är gratis sjukvård för svenska medborgare - annars inte !

Tur du inte gick på bedrägeriet! - Jag blir så illa berörd när de sopelar på människors godhet och känslor😕

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: