Annons:
Etikettvägledning
Läst 730 ggr
millam
5/28/13, 10:10 AM

En fråga

På frågan Är "dö" motsats till ""leva", blev fundersam--

För mig känns det svårt att bara säga det med ett ord, 

vilket ord tycker ni bäst beskriver motsatsen till "leva"?

Annons:
Jane-Lyzell
5/28/13, 10:38 AM
#1

frågar du mig som spiritualist blir död = omvandling av existens, en ny början,  frågar du en ateist är det nog död - leva motsattser.

Om man ser det utan männsklig död - så brukar ju död betyda livlöst föremål  och då blir ju motsattserna som du skriver

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
5/28/13, 11:09 AM
#2

Håller med Jane. Det beror nog lite på vem man frågar. Numer brukar jag säga gått vidare, för det är ju egentligen det vi gör, vår själ går vidare och kroppen återvänder till sin ursprungliga form, som en del av ekosystemet.

millam
5/28/13, 11:24 AM
#3

Ok.. Tänkte bara hur ska jag kunna säga detta till min vuxna dotter som helt plötsligt ställt frågan på facebook.. Hmm… 

Tusen tack för era svar!☀️

Ians
5/28/13, 11:43 AM
#4

milliam, det finns kanske inget enkelt svar på den frågan. typ JA eller NEJ, utan man får nog utveckla den lite beroende hur man tror eller är övertygad om 😉

millam
5/28/13, 3:06 PM
#5

Du har så rätt. Funderar bara.. inte på facebook.. får väl ta det hemma vid tillfälle..

Tack!🌺

[Mia-Li]
5/28/13, 6:47 PM
#6

Motsatsen till leva är för mej gå över eller gå vidare.

Annons:
AnnikaIII
5/28/13, 7:30 PM
#7

Att leva…..ett LIV

att inte leva ….inget LIV.

Sedan kan man fördjupa sig in i vad "att leva" innebär… och likaså "inte leva"..

Ja lite från min filosofiska hörna ikväll…👍

Carpe momento

millam
5/28/13, 7:44 PM
#8

Tager tacksamt emot! ❤️

Trollvind
5/29/13, 8:27 AM
#9

Så här ser jag det:

Motsatsen till "dö" är "födas"

Leva… ja då sätter jag "fysiskt liv" på ena sidan och motsatsen blir då "andeliv" eller "eteriskt liv"

Det finns alltså "liv" på båda sidorna men födelsen och döden är endast själva övergångarna.

Kram HjärtaHjärtaHjärta🌈

millam
5/29/13, 11:58 AM
#10

Bra synpunkt Trollvind!

Upp till toppen
Annons: