Annons:
Etikettspiritualism
Läst 1165 ggr
Kyllan56
5/26/13, 3:02 PM

Hjälp från andra sida. Del 2

När jag skrev mitt första inlägg hjälp från andra sidan hör jag plötsligt ett ljud, som låter som en gammal VHS recorder som avslutar en inspelning. Mitt rum ligger i mörker. Jag vill nämligen inte ha in insekter, som dras till ljuset av lampan. Kan det vara min gamla laptop , undrar jag och fortsätter skriva. Först dagen efter lokaliserar jag källan till ljudet. Det var ljudet av min skrivare, som står bredvid min gamla laptop. Men när jag tittar på skrivaren är den avstängd. Så både i förrgår natt och i natt har jag sovit med ljuset på och varit lätt rädd. 

Mina känslor inför att utveckla min medialitet är ganska ambivalenta. Det både lockar och skrämmer mig. Men som många gånger sker med utveckling - som jag ser det - är det motsatserna som skapar syntesen. 

När jag letade efter min farmors rötter kom jag i kontakt med två nyvunna släktingar, som bor i trakterna där hon kom ifrån. Det är mötet med min farmors äldste brors barnbarn jag nu ska berätta om, min nästkusin. Vi hade talats vid per telefon flera gånger och nu tycker vi att det är dags att träffas. Jag skulle köra och besöka henne.

I min fars papper hade jag hittat en liten lapp där min farfars morfars far Erik - flera generationer tillbaka - kommer ifrån. Hans handstil som, lämnade mycket övrigt att önska, är svårtydd. I åtskilliga timmar letade jag efter den socken som jag utläste på lappen. Men hittade den inte.

Inför mötet med min nästkusin lyssnar jag på gamla kassettband där min farmor samtalar med min farfars bror och fru. Då får jag namnet på socken och kan söka vidare efter Erik, som är född i slutet av sjuttonhundratalet. Får via kyrkoböckerna reda på att hans pappa Johannes var traktör och ägde Krogen i byn där de bodde. Erik, hans fru och deras son Elias flyttar när han är vuxen ut på en ö i Bohuslänska skärgården, där min farfar är född och uppvuxen.

På nätet hittar jag en bok med de torp och gårdar som ligger i socken på artonhundratalet och lånar den på biblioteket. Erik hans familj är omnämda på flera ställen

Min farmor växte upp norr om medelstor stad i Västergötland och flyttar som ung till Göteborg där hon möter och gifter sig med min farfar. Det ända jag vet är att min nästkusin bor söder om samma stad.

Två dagar innan jag ska resa till min nästkusin frågar jag var exakt hon bor. När jag får höra att hon bor i samma "by" som  Erik och Elias kommer ifrån, blir jag minst sagt förvånad. Jag berättar för henne att min farfars morfar kommer därifrån. Var bodde de, undrar hon. På Krogen svarar jag. Hon får rysningar och berättar att idag ser hon efter Krogen åt ägarna som inte är åretruntbonde. Själv förvånar  mig ingenting längre i ljuset av vad jag varit med om sedan jag hade min inre dialog med farmor.

Två dagar senare anländer jag till "byn". Min nästkusin bor trettio meter från byns kyrka och på kvällen går jag dit för att undersöka kyrkogårdens gravar. En gravsten läser jag samma ovanliga efternamn och samma födelseår som Eriks son Elias - då har jag ännu inte hela facit i handen. Det förvirrar mig en smula att någon med samma efternamn och födelseår vilar på kyrkogården. Hur går det ihop undrar jag.

Samtidigt som jag går tillbaka kommer min nästkusin granne på besök. Vi hälsar på varandra och jag berättar varför jag är där och vad jag hittat. När jag nämner namnet på han som vilar i graven svarar han att en man med samma efternamn en gång ägde hans gård.

Senare på kvällen när jag förkovrar mig i Eriks familj läser jag att att under flera år äger Erik och hans bror Anders samma gård. De får med några månaders skillnader år varsin son, Elias och August  - som gemensamt växer upp på gården. August är mannen som ägde grannens gård och som vilar i graven jag hittade.

På morgonen berättar för min nästkusin det jag hittade och vi kunde båda konstaterar att "Herrens vägar äro outgrundliga" och att det finns en mening med att vi två träffades.

Att August ägde grannes gård vet jag redan, men Anders då? Var blir det av honom när alla flyttar från gården? Väl hemma igen söker jag vidare efter Anders och det jag hittar får mig bokstavligen att tappa hakan.

I en liten by i Västergötland med på sin höjd tio till tolv hus har Anders har ägt huset som min nästkusin bor i och som jag sovit två nätter i. Där jag första natten drömde en mycket märklig dröm. Huset som genom mig förenar min farmors- och farfars släkt. Orten som Erik och Elias lämnade för ca 160 år tidigare. 

Sju veckor efter mitt besök, sorgligt nog dog min nästkusin. Om jag inte hälsat på henne när jag gjorde det, hade jag med all sannolikhet aldrig fått vara med om denna magiska händelse. 

Det finns en häpnadsväckande inledning av historien som ägde rum bara några dagar efter jag "pratat" med farmor. Men den kanske jag skriver om en annan gång.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Jane-Lyzell
5/26/13, 9:52 PM
#1

Men så spännande - oj oj 🙂

Tack för du delar med dig 🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

lizaohman
5/27/13, 11:12 AM
#2

Tack för fortsättningen, Kyllan56 och jag ser - förstås - fram emot en fortsättning ✨ som säkert också är värd en guldstjärna!

Kyllan56
5/27/13, 4:03 PM
#3

# Tack! Fortsättningen kommer, med den är egentligen början på hela historien!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Jane-Lyzell
5/27/13, 4:06 PM
#4

3 spännande 😎

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Tarotstollan
5/27/13, 6:57 PM
#5

Vad spännande, jag ser också fram emot fortsättningen!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: